• 0

Naheffingsaanslag 2009! Paniek!

Goedendag allemaal,

 

Ik hoop dat jullie ons wat wegwijs kunnen maken, want er is momenteel flinke paniek hier.

Het is moeilijk ons verhaal te vertellen, zonder in details te treden..maar we gaan het proberen.

 

We hebben een eigen zaak, al jaren. Tevens al die jaren bij dezelfde boekhouder geweest, werkelijk alles altijd ingeleverd en alles aan de boekhouder overgedragen, want een drukke zaak runnen en geen verstand van betreffende te cijfertjes hebben, leek ons dit de prettigste manier. Alles hebben we in vertrouwen uit handen gegegeven, omdat wij er destijds gewoonweg geen kaas van gegeten hadden.

Jaarlijks kwamen er keurig samengebonden mapjes met alle cijfers erin. Er werd elk kwartaal OB betaald en maandelijks een voorschot op de IB etcetc..Logischerwijs komt er achteraf nog altijd een naheffingsaanslag over de IB van dat jaar en de prognose van het komende jaar, wat meteen betaald moet worden.

 

Doordat alle boekjaren keurig in bewaring zijn gebleven, hebben wij nooit zelf inzage gehad in de boeken, niet wetende dat dit zo belangrijk is, maar je vertrouwd op je boekhouder...je betaald gewoon alles keurig en gaat door met de zaak draaiende te houden.

Begin 2011 hadden we de jaarcijfers nodig van een aantal jaar, maar die bleken nooit opgemaakt te zijn al die jaren, terwijl daar wel al voor betaald was. Ok, prima, daar gaat het grootste probleem niet over..We kregen het vermoeden dat er iets niet klopte, maar doordat we er geen verstand van hebben, konden we onze vinger er niet op leggen.

Ons wantrouwen begon op het moment dat we onze boekhouding terugvroegen over de voorgaande jaren, omdat we alles in de computer wilde invoeren, om zelf ook een administratie te hebben..maar die boekhouding kregen wij niet terug, alles kon ingescand worden en gemaild worden en dat was dat..over dat scannen moest ook nog een hoog bedrag betaald worden, terwijl het om onze eigen boeken ging!

 

We kregen opeens van de belastingdienst naheffingen IB over 2008! 2009 en 2010(die laatste is logisch begin 2011). Bleek dat de boekhouder de zaakjes niet op orde had en alles achteraf nog in orde moest maken. Onvoorstelbaar voor ons, want we kregen ook nog eens extra facturen van zijn kantoor, voor de verrichte werkzaamheden, die al elk kwartaal keurig betaald waren en daar zaten de jaarcijfers bij inbegrepen. Ok, ontzettend verdrietig, maar je betaald het en dan hebben we het niet over een klein bedrag, maar over een jaarsalaris boven minimum! Ik heb de boekhouder gebeld en gevraagd om uitleg, want dit ging om vreselijk hoge bedragen, wat ons in 1 klap failliet zou maken..de uitleg kregen we minimaal..met als kado een hoge factuur voor telefonisch advies!

Enfin, alle zeilen bijgezet, alle belasingen betaald en hun facturen ook, opgezegd en wegwezen daar. We zijn op zoek gegaan naar een fijne andere boekhouder en die hebben we gevonden, al onze problemen op tafel gegooid en ook open geweest over ons wantrouwen naar de oude boekhouder toe.

De nieuwe boekhouder had de jaarstukken nodig van de oude boekhouder en die hebben ze uiteindelijk na 10 maanden in orde en gezonden..met als gevolg dat ze zo te zien de cijfertjes moesten veranderen en er nu een naheffingsaanslag 2009 is gekomen, met een misselijkmakend bedrag, wat we gewoonweg niet kunnen betalen, Alle belastingen zijn immers betaald over 2009, dus ook de OB die elk kwartaal betaald is en nu opeens moet er een ziekelijk hoog bedrag bij betaald worden, mét rente! Rente over een bedrag waar wij 2 jaar niets van wisten, die de boekhouder ZELF te laat heeft ingediend.

We zouden ontzettend graag heel 2009 opnieuw willen laten uitzoeken en herbeoordelen, maar de zaak loopt erg slecht en we kunnen ons niet permitteren de nieuwe boekhouder dit te laten uitzoeken..dus moeten dit zelf gaan doen en hopen dat we er wegwijs uit worden.

 

We zitten met ons handen in het haar, weten niet meer welke wegen te bewandelen. Collega ondernemers die bij diezelfde boekhouder zitten/zaten hebben hetzelfde probleem en ellende en krijgen hun boeken maar niet terug en ontvangen vreselijk hoge facturen, met een beknopte omschrijving als 'verrichte werkzaamheden'.

 

Excuus voor dit lange verhaal (en die is nog maar zeer beknopt en zonder teveel details omdat we niet herkenbaar willen worden op dit moment), maar ik moest wel om het wat duidelijker te maken voor eventuele adviezen.

 

Vraag 1: De belasing is gebeld en gevraagd wanneer die naheffing is ingediend, tot maximaal 6 weken terug. Belastingadviseur zei zelf letterlijk al "Dus ze wilde je nog even een hak zetten" en gaf ons het advies onze nieuwe boekhouder dit bedrag op 0 te laten zetten, zodat alles uitgezocht kan worden. Hoe is het mogelijk dat er nog een naheffing komt op de OB 2009? (vervelend genoeg verwacht ik nog een geintje over 2010 OB naheffing na deze aanslag). Klopt et dat een naheffinsaanslag op 0 gezet kan worden, terwijl het bedrag zo enorm hoog is?

 

Vraag 2: Bestaat er een mogelijkheid om iets te ondernemen richting de oude boekhouder? Er zijn bewijzen genoeg dat zij hun zaakjes niet op orde hadden (facturen sturen over begin 2008 in april dit jaar!, ze gaven aan ruim een jaar tot anderhalf jaar achter te lopen met alles). Zoja, hoe pakken we dit aan, zonder onszelf in de vingers te snijden? Boekhouder is nl zelf aan het studeren voor belastinginsopecteur en eerlijk is eerlijk, zij hebben altijd het hoogste woord, tenzij je over de financieen beschikt om dit uit te laten zoeken, als je zelf niet zo vindingrijk en cijfermatig bent ingesteld.

 

Enfin, ik weet het eigenlijk niet zo goed allemaal en weet al helemaal niet waar te beginnen..Ik ben mij er zeer van bewust dat de eindverantwoordelijkheid bij onszelf ligt, maar als je geen inzage in de boeken krijgt, die ze zelf wilden houden en voor elk kopietje of scan een enorme factuur krijgt, dan laat je het even voor wat het is, omdat de zaak slecht loopt en je met man en macht probeerd je hoofd boven water te houden..stom, stom, stom! Hebben we van geleerd, maar als hadden komt, is hebben te laat..eveneens van het niet hebben van een rechtsbijstand..ook, stom, stom, stom!

 

Ik hoop dat jullie tips hebben, niet alleen antwoorden op mijn vragen, maar wellicht dat jullie nog iets opvalt in het verhaal en aan dehand daarvan nog tips hebben? Heel graag..mvg, een doodzenuwachtig, paniekerig jong stel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

PS, complete vertrouwen in de boekhouder gelegd en dat betekend ons faillisement als dit niet spoedig opgelost kan worden. we sollicteren ons rot om 2 dagen per week op te vangen, om in ieder geval de huur en belastingen te kunnen betalen..maar in een overspannen toestand is dit zo erg moeilijk allemaal om vol te houden en je hebt ook nergens recht op naar ons weten.

Link naar reactie
  • 0

Morgen eerste werk is een advocaat/jurist bellen. Kijk op HigherLevel rond wie je kwalitatief goed beoordeeld. Vraag om referenties en gas er op. Dit los je niet zomaar op. Tevens wachten op de reacties van bijvoorbeeld Joost over het fiscale verhaal. Fiscale mannen heb je ook nodig zodat ze de juiste bezwaren e.d. in kunnen dienen.

 

Dit lost een standaard boekhouder niet zomaar op (niets ten nadele van de boekhouder) je hebt nu eerst pro's nodig die je kunnen vertellen waar je nu staat en waar je naartoe kan. Dan kan je onderbouwd besluiten welke stappen je verder moet nemen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Toch een kleine aanvulling op de wijze woorden van Luc:

Meestal zijn dit soort zaken (fiscaal gezien) niet zo ingewikkeld als zij misschien lijken, het is meer een kwestie van dat informatie en gegevens gewoon ontbreken en partijen niet mee willen werken (door verschillende redenen).

Dus ik denk niet echt dat slechts een supergeleerde dit kan oplossen.

 

Maar een voor jou/jullie vervelende bijkomstigheid is dat het wel het nodige zal gaan kosten. Daarom is het mijns inziens wel handig om te proberen iemand (zoals jullie nieuwe boekhouder bijvoorbeeld – tenminste als het een kundige iemand is) hiervoor te mobiliseren die bereid is om dit, met oog op de toekomstige zakenrelatie, vrij symbolisch te doen (maar wel iemand die er dicht bij betrokken is/blijft).

Om allerlei advocaten, fiscalisten en adviseurs in te huren is natuurlijk geen (betaalbare) optie in deze, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Rustig, rustig...

De BD is er niet op uit om je kapot te maken, ze willen wel graag ontvangen waar ze recht op hebben en het moet volgens de regeltjes.

Zoals djluc al schrijft:

Tevens wachten op de reacties van bijvoorbeeld Joost over het fiscale verhaal. Fiscale mannen heb je ook nodig zodat ze de juiste bezwaren e.d. in kunnen dienen.

Als je aannemelijk kunt maken met onderbouwing dat je het slachtoffer bent geworden van een dubieuze boehouder dan is er best garen te spinnen met de BD.

In het ergste geval dien je zekerheid te geven voor de de aanslagen door middel van onderpand (inbeslagname) maar je moet wel vanaf vandaag adequate stappen ondernemen.

Eerst rust in de tent, problemen oplossen en pas daarna je pijlen richten op de "boekhouder".

Link naar reactie
  • 19

beste hulpgezocht,

 

Dit soort ellende lijkt alleen maar meer en meer voor te komen. Jullie verhaal komt me helaas bekend voor en het overkomt veel ondernemers die de zaken uit handen geven en volledig vertrouwen in een boekhouder hebben, die vervolgens daar misbruik van maakt of gewoon de kennis van zaken niet heeft of gewoon lui is. Zaken zo schertsend (en erger) als die van jullie heb ik in het laatste jaar zeker 7 maal begeleid en 5 maal tot een goed einde weten te brengen. Soms komt het goed en soms niet. Laat ik daar eerlijk over zijn. Opties om de falende boekhouder (en ja, recent zelfs een RA accountant) aan te spreken op de door hem veroorzaakte schade ontwijk ik ook niet.

 

Ik wil jullie aanbieden dat ik jullie verhaal kosteloos wil bekijken en jullie wil begeleiden om de zaken op de rit te krijgen. Nogmaals, zonder kosten voor jullie. De problemen zijn al groot genoeg en dus is het niet bepaald handig voor de situatie dat jullie ook nog eens moeten betalen zodat iemand anders de fouten van de vorige boekhouder gaat herstellen.

 

Klik op mijn profiel voor mijn gegevens en neem gerust contact op.

 

Voor eenieder die dit leest: ik heb hier helaas niet altijd zomaar de tijd voor en ben beslist selectief aan wie ik hulp op deze wijze aanbied ;).

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik heb ook zo'n soort probleem met een boekhouder

vindt het apart dat de belastingdienst geen keurmerk of iets opzet (of mis ik iets)

Als ik een reisboek kijk ik of deze is aangesloten bij een ANVR maar een boekhoudkantoor is dat anders

ja er zijn van die dure kantoren .maar dat is voor kleine zelfstandige niet te betalen

 

sterkte het zijn lange nachten zo

joostq

Link naar reactie
  • 0

Top actie Joost!

 

Toch een kleine aanvulling op de wijze woorden van Luc:

[...]

Om allerlei advocaten, fiscalisten en adviseurs in te huren is natuurlijk geen (betaalbare) optie in deze, lijkt mij.

Wat ik stel is: Je pakt een dag waarop je die 2 mannen samen brengt in jouw bedrijf. Zij kunnen je direct een beeld geven van de te nemen acties etc. Dat hoef je geen zakken vol geld te kosten. Op basis daarvan kan je dan onderbouwd besluiten wat je gaat doen. Dat Joost hier z'n hulp aanbied zorgt er helemaal voor dat er snel stappen gezet kunnen worden wat super is!

 

Het is van belang dat het voor de adviseurs die je nu inschakeld dit niet een "spannende uitdaging" is. Het gaat er om dat ze dit vaker gedaan hebben, weten wat ze moeten doen etc. Daardoor heb je de meeste kans op succes. Je wilt niet dat een boekhouder, hoe goed bedoeld ook, nu gaat leren in deze situatie. Door ervaring overzie je de stappen vaak beter wat issues voorkomt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Voor eenieder die dit leest: ik heb hier helaas niet altijd zomaar de tijd voor en ben beslist selectief aan wie ik hulp op deze wijze aanbied ;).

Super van dit aanbod Joost. Ik hoop echter dat dit niet een lawine wordt voor de komende tijd, o.a. van bijvoorbeeld andere klanten van deze boekhouder. Laadt jezelf niet op met teveel stress. Er moeten ook andere wegen zijn. Ik schaar me ook bij de verbazing (antwoord #9) dat er toch niet een soort controle is op beroeps boekhouder? ::)

 

Buiten dat, is het mogelijk als ondernemer om zelf initiatief te nemen om bijvoorbeeld een audit in te schakelen van een bureau om je administratie bij de boekhouder te gaan controleren. Een soort inspectie waaraan de boekhouder moet meewerken?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil jullie aanbieden dat ik jullie verhaal kosteloos wil bekijken en jullie wil begeleiden om de zaken op de rit te krijgen. Nogmaals, zonder kosten voor jullie. De problemen zijn al groot genoeg en dus is het niet bepaald handig voor de situatie dat jullie ook nog eens moeten betalen zodat iemand anders de fouten van de vorige boekhouder gaat herstellen.

 

Alleen dat verdient alleen al een REUS!

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat mijn Reus nr. 13 geen ongeluk over de kwestie uitstrooit, maar wat een mooi aanbod, geheel vanuit de HL Taskforce gedachte!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Herinneren jullie je die lingeriewinkel in Volendam kwestie nog? Ik bood toen aan om de website weer helemaal up & running te maken, wat me vervolgens een lading reuzen opleverde. Helaas is de winkel alsnog ter ziele gegaan en heb ik dus vervolgens totaal geen bijdrage kunnen leveren. Alle reuzen ten spijt, ook al had ik er 1000 gekregen, ik had liever gehad dat de winkeleigenaresse het had gered en dat de winkel nu weer goed draaide. Maar blijkbaar was het al te laat toen ze hier om hulp vroeg.

 

Ik hoop echt dat TS er wel bovenop komt en ik wens je dan ook een hoopvolle toekomst tegemoet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Werkelijk waar jongens..ik zit hier met kippenvel en de tranen in de ogen bij dit belangeloze aanbod..echt waar, wat is dit liefdevol!

 

Ik neem vanavond even contact met jou op Joost, ik ben nu op 2 uur rijdenafstand van huis en pas tegen half elf terug..ik pb jou dan even met onze gegevens..nogmaals, super dit aanbod!!!!!!!!!!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag nog even benadrukken dat ik de priveberichtjes erg vriendelijk vind, maar het moet mij van het hart dat ik behoorlijk wantrouwend ben en ik zie het nut er niet van in om de naam van het boekhoudkantoor te geven, in ruil voor hulp.

We zijn behoorlijk naief geweest, maar dit gebeurd ons geen 2e keer en de schaduwaccount kan voor t zelfde geldt wel van betreffend boekhouder zijn.

Ik ga dus niet in op berichtjes waarin verzocht wordt de naam bekend te maken.

Link naar reactie
  • 1

Herinneren jullie je die lingeriewinkel in Volendam kwestie nog? Ik bood toen aan om de website weer helemaal up & running te maken, wat me vervolgens een lading reuzen opleverde. Helaas is de winkel alsnog ter ziele gegaan en heb ik dus vervolgens totaal geen bijdrage kunnen leveren. Alle reuzen ten spijt, ook al had ik er 1000 gekregen, ik had liever gehad dat de winkeleigenaresse het had gered en dat de winkel nu weer goed draaide. Maar blijkbaar was het al te laat toen ze hier om hulp vroeg.

 

Ik hoop echt dat TS er wel bovenop komt en ik wens je dan ook een hoopvolle toekomst tegemoet.

 

Mooie gedachte, dank je. Verschil is wel dat ik van doen heb met een bedrijf waarbij de oplossingen niet afhankelijk zijn van de klandizie, maar van het corrigeren van wat er objectief fout gegaan is. Er is een boekhouding, die klopt niet, fiscus is kritisch, maar vaak ook overijverig en makkelijk in haar conclusies en standpunten.

 

Garanties zijn er nooit, dat geldt ook hier. Maar voor mij is redden wat er te redden valt makkelijker omdat ik niet te maken heb met wispelturige factoren die de omzet bepalen, maar met stabiele factoren die de uitkomst met de belastingdienst beslist zullen beïnvloeden.

 

groet Joost, (die wel erg veel reuzen ziet voordat er ook maar iets bereikt is. Dank desalniettemin! Voelt als een in te lossen belofte)

 

Als TS het goed vindt dan doe ik in dit topic af en toe anoniem verslag van de vorderingen. Leerzaam voor eenieder die twijfelt aan de kunde van zijn boekhouder of accountant.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jongens, ik dank jullie ontzettend voor de lieve berichten en geboden hulp.

AS week hebben we een afspraak met Joost.

 

1 troost in het geheel, er bellen nu diverse mensen die al een rechtzaak met deze boekhouder hebben gehad en die ze gewonnen hebben..dat biedt persectief gezien het om dezelfde problematiek ging.

 

Jullie horen van mij/ons. Fijne avond.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.