De bezem gaat door het forum

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Maar ik vind niet dat jullie school en studie eruit moeten halen... tenslotte zijn dat de toekomstige starters. Door hun "erbij" te betrekken kunnen een aantal drempels voor hun komen te vervallen als ze zien waar de huidige ondernemers ook mee worstelen.

Mee eens ... dat is namelijk ook dé reden waarom dit board ooit tot stand is gekomen. Maar .. het gemakzucht waar iedereen hiermee omgaat ... de vele huiswerkvragen uit luiïgheid ... daar moet wat aan gebeuren. HL is er voor ondernemers én ondernemers in spé. Dat dat een ruim begrip is, lijkt mij duidelijk ... er zit een heel groot grijs veld tussen studenten en toekomstige starters.

De beste beslissing in dit verhaal ... wel of niet eruit ... die hebben we nog niet ... daar wordt met de moderatoren onderling over gebrainwaved. Degene die een oplossing weet ... laat het dan even weten?

Dit is geen prijsvraag (helaas), maar serious HL-business .... toch ? ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maar ik vind niet dat jullie school en studie eruit moeten halen... tenslotte zijn dat de toekomstige starters. Door hun "erbij" te betrekken kunnen een aantal drempels voor hun komen te vervallen als ze zien waar de huidige ondernemers ook mee worstelen.

Mee eens ... dat is namelijk ook dé reden waarom dit board ooit tot stand is gekomen. Maar .. het gemakzucht waar iedereen hiermee omgaat ... de vele huiswerkvragen uit luiïgheid ... daar moet wat aan gebeuren. HL is er voor ondernemers én ondernemers in spé. Dat dat een ruim begrip is, lijkt mij duidelijk ... er zit een heel groot grijs veld tussen studenten en toekomstige starters.

De beste beslissing in dit verhaal ... wel of niet eruit ... die hebben we nog niet ... daar wordt met de moderatoren onderling over gebrainwaved. Degene die een oplossing weet ... laat het dan even weten?

Dit is geen prijsvraag (helaas), maar serious HL-business .... toch ? ;)

 

Maar de waarde waarmee het is begonnen, is een beetje verdwenen. Uit gemakzucht vraagt men iets die je door gewoon Google of de kvk/belastingdienst of zoekfunctie forum kunt vinden. Je kan een forum starten met een bedoeling, met een idee. Het is altijd afwachten van hoe de gebruikers ermee omgaan. En het resultaat zie je nu dus hier. Een heldere mededeling bij elke registratie is misschien een oplossing.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Misschien een idee om scholieren/studenten bij een vraag die ze stellen te verplichten aan te geven wat ze zelf al hebben gevonden...

Vraag:......

Dit heb ik al:.......

 

Maar als ik nou verder denk over dit forum, dan denk ik dat alle opmerkingen die hierboven over luie scholieren/studenten gemaakt zijn, tevens gelden voor heel wat (startende) ondernemers....

"ik heb een blauwe envelop gekregen....wat nu?..."

 

Ik lees trouwens sommige threads op de school & studie met veel interesse en leer daar zelf ook vaak van...vooral over statistiek en zo zaten goeie vragen en antwoorden bij...

Egbert Punter

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

<>

 

Meningen verschillen. Maar wij mods hebben besloten dat school en studie behouden blijft. Inmiddels is de subline in dat board aangepast. Zoek de verschillen ;D

 

De bezemploeg zal alert blijven op luie studenten/ondernemers. Signaleer je zelf iets ... reageer daar dan op.

Maar ... we zijn geen bom squad ... domme vragen bestaan niet ... luie vragen wel.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Lijkt me een erg subjectieve beoordeling, als een persoon dit forum gaat filteren. Beter lijkt het me een systeem toe te passen, waarin iedereen medezeggenschap heeft of een thread relevant is. Bijvoorbeeld als er x-aantal gebruikers zijn, die menen dat een bericht hier niet thuis hoort, dan deze te verwijderen onder een extra beoordeling van de filteraar.

 

Dat is bijna niet te doen. Er moeten gewoon regels en FAQ's komen. Als een post niet aan die regels voldoet kan de moderator de thread sluiten.

 

Dit is wel te doen. Het lijkt me zelfs een stuk minder werk voor de moderator als er een eenvoudige knopje bijkomt om te reageren op een thread. Je hoeft dan slechts de berichten te checken waarop gereageerd wordt, indien het systeem response krijgt. Bij www.craigslist.org werkt het prima.

 

Ik vraag me ook af wat precies de definitie is van een luie vraag. Uiteindelijk kan je alles vinden buiten deze site om.

 

Dit is slechts een tip van me. Ik ben overigens tevreden met deze site en heb er niet zoveel problemen mee als iemand een vraag stelt die reeds eerder beantwoord is. Je kunt dan gewoon een link toevoegen, naar de relevante thread.

Link naar reactie

Ik denk toch dat zon systeem veel te ver gaat. Bovendien kunnen er nadelige neveneffecten komen zoals "ik mag jou niet dus ik stem jou topic weg". Het is misschien een kinderachtig voorbeeld maar toch.

 

Op de meeste grote fora staat gewoon in elk forum topic met daarin alle 'regels' voor het openen van een topic. Hierin komen zaken aan de orde als: geef aan wat jezelf al onderzocht hebt, lees eerst de FAQ door, geef een duidelijke titel, gebruik eerst de zoekfunctie van het forum enz. enz.

 

Een groot deel van de vragen die gesteld worden kunnen eenvoudig gevonden wordne op www.kvk.nl of www.belastingdienst.nl . Hwet kan natuurlijk zijn dat iemand niet helemaal begrijpt wat er over een bepaald onderwerp op zon site staat. Dan is het natuurlijk logisch dat er een vraag over wordt gesteld. Maar ik krijg nu de indruk dat veel posters niet eens de moeite nemen om daar te gaan kijken en hier een kant en klaar antwoord verwachten.

 

Een pro actieve houding van alle forumleden zou naar mijn mening een veel betere sfeer op het forum creeeren. Het is namelijk niet leuk om telkens dezelfde vragen tegen te komen als "Hoe schrijf ik een ondernemingsplan", dit wekt namelijk bij sommige ergenissen op waardoor leden op een gegeven moment weg gaan blijven.

 

Ik vind de grote schoonmaak dus iets heel positiefs, mits er duidelijke regels komen zodat er geen discussie daarover kan ontstaan. Misschien is het ook verstandig om 'foute' topics niet alleen te sluiten maar ook te verwijderen. Zo blijven de zoekresultaten van een goede kwaliteit....

Link naar reactie
Gast Martijn

 

Op de meeste grote fora staat gewoon in elk forum topic met daarin alle 'regels' voor het openen van een topic. Hierin komen zaken aan de orde als: geef aan wat jezelf al onderzocht hebt, lees eerst de FAQ door, geef een duidelijke titel, gebruik eerst de zoekfunctie van het forum enz. enz.

 

 

Ja precies. Op de meeste fora wordt nadrukkelijk gelet op zaken als het meerdere malen vragen van dezelfde vraag.

Het is jammer dat dit soort maatregelen nodig zijn. Maar het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van Higherlevel te waarborgen.

 

Misschien is het een optie om accounts die bijvoorbeeld een maand niet meer zijn gebruikt tijdelijk te verwijderen. Er wordt dan een e-mail naar de betreffende persoon gestuurd met een waarschuwing dat zijn of haar account na 30 dagen wordt verwijderd als er geen gebruik meer van wordt gemaakt ( ??? Of wordt dit al gedaan?)

Dit is uiteraard geen waarborg voor de kwaliteit van het forum, maar wel een goede manier om het "schoon" te houden.

Dus niet meer figuren die 1 bericht sturen met een vraag en zich dan nooit meer laten zien.

Het moet "geven en nemen" zijn, en niet "nemen, nemen en nemen". Het is gewoon net als een gezonde relatie :D

 

 

 

Link naar reactie

Die toevoeging aan de regels kan er wat mij betreft op, lijkt me een duidelijk verhaal.

 

Misschien is het ook verstandig om 'foute' topics niet alleen te sluiten maar ook te verwijderen. Zo blijven de zoekresultaten van een goede kwaliteit....

 

Daar zit wat in. Als ik zelf iets zoek op een forum waar ik niet vaak kom kan ik me ook wel ergeren aan een hele batterij posts die alleen maar verwijzen naar de vorige post over hetzelfde onderwerp.

 

Het probleem eraan is dat ik wel graag de vraagsteller wil kunnen verwijzen naar een relevante discussie. Zolang er maar een directe link naar iets relevants staat in de 'afsluitberichten' is het wel te doen, maar dingen die we sluiten vanwege 'onzin' kunnen inderdaad het beste meteen weg.

Link naar reactie

pssst, is de bezemploeg hier al langs gekomen. We moeten niet te hard praten anders horen ze ons en sluiten ze misschien dit topic ook nog...

 

Ook ik vind het een goed teken dat het wat opgeschoond wordt, maar dan denk ik met name aan de historie. Ik vind dat op dit forum door de gebruikers onderling al goed wordt aangegeven wat wel en wat niet kan.

 

De vergelijking met Tweakers die werd aangehaald aan het begin van deze post deed me een beetje rillen.Hoe vaak ik daar zie dat de mensen over elkaar heen vallen om te melden dat iemand zo dom is geweest de zoekoptie niet te gebruiken is heel irritant. En dan komt het voorbeeld van BenM om de hoek kijken, als je de zoekoptie daar gebruikt kom je eerst een heleboel keer berichten tegen dat je de zoekoptie moet gebruiken. Vermoeiend ;-)

 

Dus bezemploeg, schoon wat mij betreft het archief helemaal op maar ben niet te aanwezig in de actuele posts, andere gebruikers corrigeren al snel genoeg.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Dus bezemploeg, schoon wat mij betreft het archief helemaal op maar ben niet te aanwezig in de actuele posts, andere gebruikers corrigeren al snel genoeg.

 

Ja, zo'n forum heeft een groot zelfreinigend vermogen. Tegelijk denk ik dat als tien man vier dagen nodig hebben voor een brief om een catalogus aan te vragen bij een importeur, dat het forum een beetje aan het afzakken is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Het dilemma is natuurlijk dat dit forum interessant is voor studenten en hobby-ondernemers (die we waarschijnlijk met z'n allen best een handje willen helpen) terwijl we ook relevant moeten blijven voor de ietwat meer gevorderde starters. Er bestaan geen domme vragen, maar we mogen wel verlangen dat vragenstellers zelf ook een beetje moeite doen. Iedereen blijft welkom uiteraard, hoewel spam snel met stoffer en blik te maken krijgt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik dacht dat je alleen moderator of heel actieve member van dit forum mocht zijn als je een helpcomplex had? ;D

 

Dit forum is de enige plek waar je volkomen blanco, de weg kwijt of gewoon te-bepleurd-om-even-verder-te-kijken aan het loket kan gaan staan en je vraag kan stellen. Bij de KvK kan dat niet echt (of het personeel daar moet het zelf ook nog opzoeken!), HL kent z'n gelijke niet wat dat betreft.

 

Weet je zelf nog hoe je je voelde toen je naar de KvK ging om ergens informatie over te vragen?

Zo'n nieuwe vloerbedekking geur, véél TL-licht en ruisende casefans, véél meneren en mevrouwen in (mantel)pak en ladingen folders met titels die je niet snapte.

Veelgehoorde zin op HL: "Ik moet voor mijn [ondernemingsplan][marketingplan][studie] een [overzicht][rechtsvorm][prognose] maken, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand me...?"

 

Het lijkt lui, maar ik herinner me... toen ik nog niet met daadwerkelijk 'starten' bezig was (prematuur voorbereidend, maar wel al serieus van plan!) had ik écht niet het geringste beetje interesse in KvK's, FAQ's, De Zaak's of het inboeken van facturen of CRM's of BTW nummers. De noodzaak maakte me er in geïnteresseerd (en ik zou nog liever zonder een aantal vervelende fenomenen een eigen bedrijf willen hebben maar ja ;-).

Concluderen dat leerlingen en studenten lui zijn vind ik bijna té gemakkelijk. Daar komt bij dat het signaal dat door HL afgegeven wordt dit ook in de hand werkt. Er is altijd wel een Joris Goedbloed die een vraag toch gaat beantwoorden, ook al heeft 'ie 'em al 100 keer beantwoord (ik noem geen namen ;D).

Ik denk ook dat de 'hulpverleners' van HL daar dan één lijn in moeten trekken.

 

Ik weet niet hoor, of het euvel verholpen is als je mensen eerst het FAQ hoekje instuurt. Misschien is het ook een optie om onderscheid te gaan maken tussen rookie, advanced en pro vragen ofzo.

Weliswaar is HL daar nooit voor opgezet, maar blijkbaar is die behoefte er!

Een huisarts moet ten slotte ook elke dag nog eenvoudige verkoudheden diagnosticeren, ook al vindt hij snel muterende tropische virussen veel interessanter.

 

Oh, en die 'luie' leerlingen en studenten zijn toch eigenlijk een stuk slimmer dan hun overijverige klasgenoten.

Waarom zou je je het apelazarus zoeken als je het ook gewoon even kan vragen? ;)

 

Annedien

 

ps: Oud-Veluws gezegde: "Waar een bezem is, is een heks."

 

Link naar reactie

Ik vind het idee om enkele FAQs te beginnen goed, en ik ben ook wel bereid om oude postings door te ploegen om er een FAQ van destilleren. Graag hoor ik of het nodig is (ik wil er wel op wijzen dat ik geen "expert" ben...)

 

Als er FAQs zijn, kan er een snel 'slotje' op postings die al vaak langs zijn gekomen. Nu nog niet. Net zoals Annedien vind ik dat dat HigherLevel open moet blijven voor beginnende starters/scholieren/studenten.

 

GuiCli

 

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie

Net zoals Annedien vind ik dat dat HigherLevel open moet blijven voor beginnende starters/scholieren/studenten.

 

Het mag open blijven, maar mag geen excuus worden voor de leden om geen research te verrichten. Dat is nu dus wel het geval. Op dat moment moet er door de moderators een extra oogje in het zeil gehouden worden, of moet de doelstelling van het sub-forum veranderen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Het is nog voorjaar dus we poetsen het forum op. We krijgen teveel studenten die hun huiswerk uitbesteden aan experts, en teveel bezoekers die niet eerst een zoekmachine gebruiken voor simpele vragen. Het forum slibt dicht, dus daar gaat de stoffer doorheen.

 

Wat blijft staan? Bijdragen die gericht zijn op ondernemen, die relevant zijn voor starters, die interessant zijn voor innovatieve bedrijfsvoering... En licht je vraag duidelijk toe, want zo houden we het forum aantrekkelijk voor alle starters.

 

Als je de bezemploeg te streng vindt, dan kun je hier reageren. 8)

 

Hulde. Met alle respect, maar naast de "nieuwe" topics heb ik ook de ervaring (met name de laatste weken van maart, april) persoonlijk voor tal van vragen te worden benaderd waarop het antwoord relatief eenvoudig te vinden is met een goed gebruik van de zoekfunctie. Om die reden had ik één van de moderators al verzocht om mijn expertlabel te verwijderen, omdat het beantwoorden van al die vragen dermate tijdrovend was dat het ondoenlijk werd om aan de verplichtingen te beantwoorden die het expertlabel in het leven roept. Nu help ik anderen graag verder, maar daarvoor dient er wel een gezonde balans aanwezig te zijn. Daarom bij deze in ieder geval mijnerzijds - in de lijn van dit topic - het verzoek om expertmembers niet met vragen te benaderen waarop je met enig zoekwerk het antwoord zelf kunt vinden. Ik zou het bijzonder jammer vinden indien dit forum door het eigen succes ten onder zou gaan en daarom juich ik de bezemactie en de FAQ's ook van harte toe.

 

In dit verband, maar ter zijde, is mij wel opgevallen dat leden de zoektermijn niet aanpassen. Wellicht een overweging ten overvloede om de termijn standaard aanzienlijk te verruimen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
In dit verband, maar ter zijde, is mij wel opgevallen dat leden de zoektermijn niet aanpassen. Wellicht een overweging ten overvloede om de termijn standaard aanzienlijk te verruimen.

 

Inderdaad. 700 dagen of zo. De leukste topics zijn al wat ouder.

 

FAQHELPERS:

 

Als jullie topics vinden die geïndexeerd moeten worden in de FAQ, dan kan je gewoon een bericht plaatsen in het topis, met de plaats waar het hoort en eventueel commentaar. De Mods zullen het topic dan indexeren (niet teveel tegelijk graag)

 

We hebben ook een merge optie. Verschillende topics over hetzelfde onderwerp kunnen samengevoegd worden en geïndexeerd. Plaats in ieder topic een bericht met die strekking (weer niet teveel tegelijk)

 

Na het mergen of indexeren halen we die kleine berichtjes weer weg.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Net zoals Annedien vind ik dat dat HigherLevel open moet blijven voor beginnende starters/scholieren/studenten.

 

Het mag open blijven, maar mag geen excuus worden voor de leden om geen research te verrichten. Dat is nu dus wel het geval. Op dat moment moet er door de moderators een extra oogje in het zeil gehouden worden, of moet de doelstelling van het sub-forum veranderen.

 

Eens, indien mogelijk een rol voor scholieren en studenten blijven vervullen.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.