• 0

Financiering tot de factuur betaald word.

Best Higherleverlaars,

 

Ik lees hier op het moment al een geruime tijd mee maar heb inmiddels toch een acount aangemaakt omdat ik benieuwd ben naar jullie mening en vooral de opties om het volgende 'luxe' probleem op te lossen.

 

Allereerst even mijn situatie, ik heb een geruime tijd de products selectie en inkoop van producten voor een andere firma verzorgt, de reden dat zij mij hier voor hebben gevraagd is dat ik dit voor mijn eigen onderneming ook al een geruime tijd volgens hun erg goed deed en zij gaven mij het aanbod om dit op grotere schaal te gaan doen. Mijn taak was om een mooi voorstel te maken met een nieuw/inovatief product en vervolgens speelde de andere firma dit idee door naar hun klanten. Wanneer de reactie positief was mocht ik het product voor de firma inkopen en werd het vervolgens meteen doorgeleverd aan de klanten van deze. Nu moet ik zeggen dat dit voor de tijd die ik het heb gedaan erg leerzaam was maar ik voelde mij toch niet helemaal op mijn plek en geniet er veel meer van om het proces helemaal zelf te verzorgen en dus ook het contact met de klanten zelf te onderhouden.

 

Nu spoelen we even 3 maanden door, inmiddels heb ik contact met een interessante klant en deze heeft een product voorstel van mijn kant geaccepteerd. Alles ligt inmiddels vast en de fabriek waar de spullen vandaan komen is een betrouwbaar contact waar ik al geruime tijd mee in contact sta (vanaf te tijd dat ik nog voor de firma werkten). Nou hoor ik jullie denken waarom staat dit verhaal onder het kopje 'Financiering' dat komt nu dus aan bod.

 

De klant is gewend om te werken met een betaal termijn nadat de goederen zijn geleverd en uiteraard zit er ook nog een levertijd van de fabrikant aan vast. Nu zou deze opdracht circa €30.000 euro kosten om in te kopen en dit bedrag zal in 3 weken weer uitgekeerd worden door de klant met de beoogde marge aan mij uiteraard. Het vervelende van het verhaal is dat ik op het moment dus iemand zoek die mij hier op korte termijn in kan ondersteunen aangezien ik deze investering niet zelf kan dekken.

 

Het gaat dus om een investering van €30.000 welke binnen circa 3 weken word terugbetaald, nu zoek ik op het moment in de vrienden/kennissen kring en was mijn eerste vraag aan jullie wat hier voor een redelijk rendement is. Ik zat zelf te denken aan 10% wat zal betekenen dat er voor een lening van €30.000 over 3 weken €3.000 euro rendement word gegeven( €1.000pw), zit ik in de goede richting ?? Wel merk ik dat veel vrienden en kennissen op korte termijn niet over dit bedrag kunnen beschikken aangezien het vaak vaststaat in eigen projecten of op een spaarrekening. Daar komt vraag 2 heeft een van jullie ooit een zelfde soort situatie gehad en een idee waar men terecht kan voor een kort lopende maar relatief hoge lening, behalve in het cafe op de hoek uiteraard....

 

Zo al met al een flinke post geworden maar graag hoor ik jullie mening over bovenstaande en als er mensen zijn met ervaring met iets soortgelijks (moet toch bijna wel op dit forum) dan is advies meer dan welkom ;)

 

Bvd

RK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat zijn de gevolgen als deze nieuwe klant vervolgens besluit om maar eens niet te betalen?

Bij dit soort bedragen zou ik toch met bijvoorbeeld voorschotten werken. De klant is misschien wel gewend aan achteraf betalen, als hij vaker met dit soort bedragen werkt, zul je niet de enige zijn die (gedeeltelijke) vooruitbetaling van hem verlangt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

RK92, nu ga jij ervan uit dat alles goed gaat.

 

Bijvoorbeeld wat als de fabriek een fout maakt in de productie al is het maar een deel en jouw klant merkt dat en wilt niet betalen voor het is opgelost of jouw loods op opslagruimte wordt leeggetrokken vlak voor de klus?

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Klant is een bedrijf waardoor er zeker word betaald,

Je zou voor de grap eens moeten kijken hoeveel bedrijven er wekelijks failliet verklaard worden. In dat geval wordt er écht niet betaald, hoor. Ook niet als het bedrijf meer dan 200 werknemers heeft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Spaarvarken, dankjewel voor je opmerkingen. De fabriek heeft zich in het verleden al bewezen dat zij kwaliteit leveren en zich ook aan hun tijdsplanning houden. Wanneer er een fout word gemaakt word zal dit uiteraard zo een week extra kosten maar ik ben er verzekerd van dat dit uiteindelijk goed word opgelost. Wel zal dit mij dan in overleg met de investeerder een exta 1.000 euro kosten aangezien er een termijn van een week aan vastgeplakt moet worden...

 

Verder over het leegtrekken van de loods, deze ligt op een beveiligd bedrijventerein en de inhoud hiervan is dan ook verzekerd. Natuurlijk loop je het risico altijd maar laat duidelijk zijn dat dit mijn risico is en niet het risico van de investeerder en dit word ook op deze manier vastgelegd al helemaal bij vrienden en kennissen.

 

Link naar reactie
  • 0

Klant is een bedrijf waardoor er zeker word betaald,

Je zou voor de grap eens moeten kijken hoeveel bedrijven er wekelijks failliet verklaard worden. In dat geval wordt er écht niet betaald, hoor. Ook niet als het bedrijf meer dan 200 werknemers heeft.

 

@Ronaldinho, als dit bedrijf failliet gaat gaat ieder bedrijf failliet ik weet zeker als je zou weten om welk bedrijf het zal gaan dit met mij eens zal zijn. Ook zien de cijfers er prima uit mede hierom vertrouw ik erop dat de factuur gewoon netjes betaald gaat worden, zouden we nu weer richting het financier gedeelte kunnen gaan ;) ?

Link naar reactie
  • 0
@Ronaldinho, als dit bedrijf failliet gaat gaat ieder bedrijf failliet ik weet zeker als je zou weten om welk bedrijf het zal gaan dit met mij eens zal zijn. Ook zien de cijfers er prima uit mede hierom vertrouw ik erop dat de factuur gewoon netjes betaald gaat worden, zouden we nu weer richting het financier gedeelte kunnen gaan ;) ?

Er dreigen momenteel hele landen failliet te gaan wat ook niemand zich voor kon stellen, een tijdje geleden, maar goed - mocht het misgaan, dan niet hier komen klagen, okay? ;)

 

Wat de financiering betreft zou ik ook gaan voor een voorschot - het neemt voor jou een deel van je risico weg (ook al vind je dat je dat niet hebt) en verlaagt je financieringsbehoefte, en daarmee ook de rentelasten die ermee gepaard gaan.

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho, heb je zelf ervaring met factoring ? En zo ja welke bedrijven zal je mij dan kunnen aanraden, mij lijkt dit namelijk enkel nadelen hebben t.o.v van een traditionele investering tegen een % rendement.

 

 

@Peter Bonjernoor, zal niet komen klagen hoor maak je daar maar geen zorgen om. Maar neem al het advies graag terhande en zal vragen of een aanbetaling/voorschot voor deze keer mogelijk is :)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus om een investering van €30.000 welke binnen circa 3 weken word terugbetaald, nu zoek ik op het moment in de vrienden/kennissen kring en was mijn eerste vraag aan jullie wat hier voor een redelijk rendement is. Ik zat zelf te denken aan 10% wat zal betekenen dat er voor een lening van €30.000 over 3 weken €3.000 euro rendement word gegeven( €1.000pw), zit ik in de goede richting ??

Al bij de bank geprobeerd?

Als je 10 procent rendement zou geven op 3 weken, dan zullen er vast wel mensen zijn die dat risico willen nemen. Wel goed weten aan welke voorwaarden je dan geld leent. Even rekenen leert me dat dat om 173% (sic!) rendement per jaar zou gaan. Geef je maar 10 procent op jaarbasis, spreken we over iets van een zestig euro 'rente' per week.

 

Persoonlijk denk ik dat het mogelijk interessanter is om leverancierskrediet te vragen of met de klant een hoge korting contante betaling af te spreken (2-2.5) procent procent bijvoorbeeld). Leg aan de juiste man uit wat zo'n korting contante betaling rendeert voor het bedrijf. 2 procent korting om bijvoorbeeld 14 dagen eerder te betalen. Dat betekent voor de klant een rendement op jaarbasis van meer dan 50 procent.

Leverancierskrediet kan je ook vragen, vraag de leverancier bijvoorbeeld om 4 weken extra leverancierskrediet. Vertel hem dat je daarvoor 2 procent extra wil betalen. Vertel hem zeker dat die 4 weken extra krediet voor hem renderen à rato van 25 procent per jaar.

 

Ik wil je wel waarschuwen, let goed op met betalingstermijnen. Niet elk bedrijf neemt die termijnen even nauw en verrassend veel bedrijven gaan door liquiditeitstekorten in faling.

 

edit: wellicht nog een betere oplossing: kom met de klant overeen om een wisselbrief op te stellen. Binnen bepaalde voorwaarden (overdraagbare wissel en 'goed voor aval' melding door bank vd klant) kan je die innen bij de bank voor de overeengekomen betalingsdag. Je betaalt de bank dan een zeker rente om die periode tss innings- en betalingsdag te overbruggen en jij kan onmiddellijk jouw leverancier betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lastig probleem altijd. Heeft natuurlijk alles met vertrouwen te maken. Ik snap dat je nu in een roes zit en denkt dat er niets fout kan gaan. Het beste advies is hierboven al gegeven. Geef een betalingskorting van een paar % bij prompte betaling. Is heel gebruikelijk en het heeft voor alle partijen een voordeel.

 

De risico's zijn enorm die je loopt als starter en zeker gezien het bedrag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.