• 0

Aanbieden 0-urencontract (werknemer komt uit ziektewet-WW)

Een stukje geschiedenis.

 

Een aantal collega's en ik zijn 2 jaar geleden ontslagen ivm. bedrijfssluiting. Wij, als oud-personeel, hebben hebben daarop onze koppen bij elkaar gestoken en hebben ons een eigen bedrijf opgericht. Ivm. af te sluiten verzekeringen en omdat ik veruit de jongste van het stel ben, heb ik het bedrijf op naam. Mijn oud-collega's staan op de loonlijst.

 

Nu is er 1 oud-collega die ten tijde van ons ontslag, in de ziektewet zat. Dit ging na ontslag over in de ziektewet-WW. Hij is de afgelopen tijd via het UWV middels een proefplaatsing/re-integratie weer gedeeltelijk aan de slag geweest.

 

Nu is gebleken dat 40-uur arbeid nog iets teveel van het goede is (weet het UWV ook) en daarom wil ik hem een 0-urencontract aanbieden. Stel dat hij 24 uur (= 3 dagen arbeid) werkt, zal hij aangevuld moeten worden door het UWV.

 

Voor mij als bedrijf en niet wetende hoe zijn ziekte-verleden hem in de toekomst parten zou kunnen gaan spelen, vinden ik en de desbetreffende persoon, een 0-urencontract een geschikte oplossing. We hebben nu eenmaal met elkaar afgesproken om gezamenlijk door te gaan na ons ontslag, niemand uitgezonderd. Elk mens heeft zijn specifieke kwaliteiten en in dit geval is het een uniek en waardevol persoon.

 

De situatie is nu bekend. Nu de vragen:

1) is dit een redelijke oplossing?

2) zijn er andere mogelijkheden?

3) hoe lang kan beschreven constructie aanblijven (UWV wil misschien liever niemand op de kost (ook niet gedeeltelijk))?

4) hoe zit het met de diverse verzekeringen (ziekteverzuim) voor de persoon? Kan/blijft het UWV hem verzekeren en/of ligt dat bij mij en wordt dat bepaald aan de hand van zijn gewerkte uren?

5) stel dat mijn bedrijf flopt en iedereen komt weer op straat te staan; hoe wordt zijn uitkering dan berekend? Hij gaat namelijk iets minder verdienen dan bij de onze vorige baas.

 

Tips, aanvullingen of zaken waar ik eveneens rekening mee dien te houden of wat voor elk van ons van belang is richting het UWV (wat kan/moet ik bijvoorbeeld afspreken/onderbrengen met/bij het UWV) zijn van harte welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grootste probleem dat ik zie is dat een 0-urencontract bedoeld is voor incidenteel en niet structureel werk. Als iemand standaard 24 uur per week werkt, kan hij na verloop van tijd aanspraak maken op het gemiddelde van het aantal uren dat hij werkt (ik ben geen jurist he, dus wacht de experts ook even af).

Wat een optie zou zijn is een min-max contract. Vwb het UWV zal het overleggen worden, wellicht is een reintegratieproject mogelijk binnen jullie bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Heino,

 

De eerste vraag die bij mij opdoemt is of de bewuste oud-collega nog immer een zieke werkloze is (een ZW-uitkering geniet) of dat hij inmiddels een WIA-uitkering (meest waarschijnlijk een WGA-uitkering) geniet, of dat hij minder dan 35% WIA arbeidsongeschikt is waardoor hij geen WIA- noch ZW-uitkering maar misschien nog wel een WW-uitkering krijgt . Dit omdat hij blijkbaar al twee jaar terug bij de ontslagronde ziek was. Dit is ook van belang om zijn inkomensplaatje na gedeeltelijke werkhervatting bij u, danwel na ontslag bij u te kunnen bepalen.

 

Hij is nu blijkbaar weer in staat om (deels) werk te verrichten. Een proefplaatsing (ik neem aan van max drie maanden met behoud van uitkering zonder dat hij bij u in dienst treedt) wijst echter uit dat hij niet volledige werkweken kan draaien.

 

In het belang van allen is het wenselijk dat u en de aanstaand werknemer, voordat er een dienstverband aangegaan wordt, in uitgebreid overleg met de Arbodienst/bedrijfarts en de begeleiders van het UWV treden over de te verrichten functie, de arbeidsuren en de functierisico’s mede gelet op een voor het bedrijf opgestelde RI&E. Hierdoor worden van te voren voor een ieder zwart op wit de randvoorwaarden/werk(on)mogelijkheden helder en kan niemand later iets verweten worden (Ja maar dat werk had hij nooit mogen doen. Zo veel uren per dag of per week is in strijd met zijn gezondheid etc). Is persoonlijke hulp/aandacht gewenst of kan hij zelfstandig werken? Is werkplekaanpassing gewenst/noodzakelijk?

 

Dit ook allemaal in het kader van uw werkgeversaansprakelijkheid en uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering(en) en/of WEGAM-verzekering als hij bijvoorbeeld ook nog voor u de weg op gaat.

 

Het groene licht vooraf van de deskundigen en begeleiders en verzekeraar is wenselijk om te voorkomen dat men later stelt dat de werknemer ”is gaan werken tegen de eigen gezondheid of zijn herstel in”.

 

Tijdens het gezamenlijke overleg kunnen ook direct de nodige subsidiepotjes bespreekbaar gemaakt worden: waaronder met name de (tijdelijk geldende) no-risk ZW; de no-risk WGA en/of gesubsidieerde werkplekaanpassingen en/of premiekortingen. En tijdens het overleg kan hij ook zijn inkomensplaatje (nu en in de toekomst) aan de orde stellen.

 

Vervolgens kan bij het groene licht van een ieder een arbeidsrelatie voor bepaalde tijd (denk aan 6 maanden) aangegaan worden, het meest waarschijnlijk, als hij sowieso bijv. twee tot drie dagen/week kan werken, in de vorm van een min/max overeenkomst (bijvoorbeeld minimaal 16 en maximaal 24 uur per week). Kijk hiervoor ook naar een eventuele CAO.

 

Als hij lang genoeg bij u heeft gewerkt kan het dienstverband bij u een zelfstandig WW-recht opleveren na een onverhoopt ontslag bij u. Er kan echter zoveel gebeuren in de toekomst dat het koffiedik kijken is of, en zo ja welke uitkeringen hij nog zou kunnen gaan krijgen (misschien verslechtert zijn situatie onverhoopt wel waardoor de WIA weer om de hoek komt kijken). Positief denken in deze op dit moment is gewenst boven het negatieve.

 

Sterkte en succes aan beiden toegewenst.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 26-11-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.