• 0

Investeringen boeken

Beste mensen,

 

Ik vind hier op de site wel van alles over het boeken van een investering in het grootboek investering.

Echter zei een boekhouder een keer tegen mij dat je dit beter kan onderverdelen.

Zoals bijvoorbeeld: Computer boeken in "Computers & Software", Gereedschap boeken in "Gereedschap", enz...

Hoe zit dit precies ?

 

Verder nog de vraag wanneer je promotie materiaal aanschaft (natuurlijk ligt dit meestal hoger dan de drempel), moet je dit dan als investering boeken of gewoon op promotie kosten ?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stefan.

 

als je pak weg 100 kleine investeringen doet, is het niet handig om dat allemaal apart te te boeken. Maar bij een kleinvoud daarvan is het wel zo handig voor het overzicht en de afschrijving op de diverse zaken. Computers kennen bijv. een andere afschrijvings-termijn dan gereedschappen.

 

Promotie-materiaal kan een investering zijn, dat ligt helemaal aan de zaak die je runt en aan de prijs ervan. De grens tussen kosten of investering ligt op 450 euries. Als die kosten bij jou hoger zijn dan kan het een investering zijn. Promotie-materiaal dat blijvend in je zaak staat is dan een investering. Materiaal dat je uitdeelt zijn bedrijfskosten.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

In het boekhoudprogramma (ik veronderstel dat je geen excel boekhouding voert) heb je waarschijnlijk een grootboekrekening genaamd inventaris. Mogelijk zijn er zelfs apparte grootboekrekeningen voor bijvoorbeeld computers en randapperatuur, gereedschappen, meubels etc. Zo niet, dan kán je die altijd aanmaken. Voor de inzichtelijkheid is dit zeker handig, maar als je slechts een paar investeringen doet, bijvoorbeeld een computer, een bureau + stoel en een televisie, is dit naar mijn mening een beetje overbodig.

 

Wat je ook nog wel eens ziet is dat bijvoorbeeld voor computers er twee grootboekrekeningen aangemaakt worden, bijvoorbeeld:

0100: Computers en randapparatuur

0110: Afschrijving computers en randapparatuur

 

Ik denk niet dat je de afschrijving iedere week of maand gaat boeken, maar dit hangt een beetje af van de grootte van je onderneming. Als je bijvoorbeeld werkt met kwartaalrapportages boek je de afschrijving vaak per kwartaal, anders meestal in 1x aan het eindje van het jaar. Net wat je zelf wil.

 

Stel dat je nu een computer koopt voor 1.000 euro ex. BTW. Je boekt dan 1.000 debet op 0100. Wanneer je de afschrijving gaat boeken boek je een rubriek 4 rekening (bijvoorbeeld 4201 afschrijving computers) debet voor het afschrijvingsbedrag en ditzelfde afschrijvingsbedrag boek je credit op 0110. Zo houdt je inzicht in de aanschafwaarden van in dit geval de computer en de afschrijving.

 

Om de afschrijvingen en boekwaarden van activa bij te houden wordt ook veelal gebruik gemaakt van een activastaat.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.