Ga naar inhoud
  • 0

prive leningen aan stichting

Wij zijn een kleine ggz jeugd stichting met liqiditeitsproblemen. Wij proberen nu een extra lening bij de bank los te krijgen maar dat is tegenwoordig erg moeilijk.

Nu hadden we zelf bedacht om medewerkers en mensen te vragen om te investeren in de stichting en dit voor anderhalf jaar uit te zetten en hierover dan 4% rente te vergoeden. Je geeft dan een hoger bedrag dan de bank en je bent goedkoper uit als een lening bij de bank.

Is dit juridisch mogelijk en hoe moet je de rente die je wil uitkeren aan de prive personen verantwoorden, want dit zal opgegeven moeten worden aan de belastingdienst denk ik. Ik hoop dat iemand dit al een keer heeft opgezet en hoe je hiermee moet omgaan. En misschien heeft iemand nog een idee om aan financieringen te komen, want we staan echt op omvallen en het zorgkantoor werkt niet echt mee om oplossingen aan te dragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo vnnr,

Aktuele rentestanden en hoe je dit kunt berekenen vind je onder andere hier.

Belangrijk is wel om te weten dat het bestuur aansprakelijk gesteld zou kunnen worden als de stichting niet verantwoord met financien om gaat, dit naar aanleiding van de liquiditeitsproblemen. (ik doe daar geen aanname in overigens)

groet,

pewede

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn een kleine ggz jeugd stichting met liqiditeitsproblemen. Wij proberen nu een extra lening bij de bank los te krijgen maar dat is tegenwoordig erg moeilijk.

Nu hadden we zelf bedacht om medewerkers en mensen te vragen om te investeren in de stichting en dit voor anderhalf jaar uit te zetten en hierover dan 4% rente te vergoeden. Je geeft dan een hoger bedrag dan de bank en je bent goedkoper uit als een lening bij de bank.

Je geeft aan dat de stichting een liquiditeitsprobleem heeft. De term 'liquiditeitsprobleem' is een van de meest populaire in de financiële wereld en is verworden tot een containerbegrip. Zuiver gezegd betekent het dat er een tekort is aan liquide middelen, maar dat dit voortkomt uit bijvoorbeeld een debiteurensaldo dat snel ingelopen wordt. Je hebt bijvoorbeeld voor € 100k verkocht, maar moet nu de leverancier betalen voordat jouw klanten moeten betalen. In dat geval kan er en tijdlijk liquiditeitstekort zijn en zal financiering bij een bank niet zo'n probleem zijn - uitgaande van een gezond debiteurenbestand.

Bij en stichting in de jeugdzorg vermoed ik, maar ik kan de cijfers niet zien dus weet ik het niet, dat er niet veel facturen uitstaan die snel betaald worden maar dat het liquiditeitstekort is ontstaan door een duurzaam exploitatietekort. Chique woorden om te zeggen dat er vermoedelijk meer centen uitgegeven worden dan er binnen komen. Als er in dat geval niet gereorganiseerd wordt zal een financiële injectie tijdelijk helpen maar is er na verloop van tijd toch een groot risico op faillissement.

Goed, waarom deze analyse? Als het bovenstaande het geval is lopen de financiers een groot risico met hun spaarcenten. Vanzelfprekend kun je vanuit de particuliere markt geld aantrekken en hiervoor een rentevergoeding toekennen. Maar mocht het toch niet goed gaan en de stichting failliet verklaard worden kunnen de financiers naar hun centen fluiten - ze delen gewoon mee in de boedel en die bedraagt 99 van de 100 keer € 0,00 nadat de fiscus en het UWV langs zijn geweest. Voor dat risico is een rentevergoeding van 4% wel erg karig.

Indien de financiers hun geld bij de bank stallen krijgen ze minder rente, maar valt het saldo onder het depositogarantiestelsel. De staat (of eigenlijk alle banken samen) garanderen dat je als spaarder je spaargeld terug krijgt als de bank waar je het geld gestald hebt failliet gaat. Deze garantie geldt niet in de constructie die jij voor ogen hebt. Dus als de stichting failliet zou gaan neemt zij meer mee in haar val dan je als bestuurder zou moeten willen.

Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, ik zeg niet dat de stichting insolvabel is. Ik zeg alleen maar dat je als stichting met een maatschappelijke doelstelling en dito verantwoordelijkheid heel voorzichtig moet zijn met dergelijke constructies. Zeker als het niet gaat om geld inzamelen voor de financiering van nieuwe diensten maar om het afdekken van een exploitatietekort.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord. Dit klopt ook wel , maar het gaat hier om een kleine stichting die 4 jaar geleden is opgestart en meteen kreeg te maken met de DBC's. als je in deze branch bekend bent dan weet je dat veel organisaties op dit moment in de problemen zitten. De stichting draait nu goed maar heeft nog last van de opstart uit het verleden wat nu afgerekend moet worden. Als de terug betaling op langere termijn kan dan zit de stichting weer goed in de pas, maar dan moet eerst de schuld weggewerkt worden vandaar dat hieraan gedacht is

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.