• 0

Grijs kenteken voor eenmanszaak

Hallo allemaal. Ik heb eigenlijk een simpele vraag! Ik ken iemand met een eigen bedrijf die een auto prive op naam heeft. Dit betreft een auto op grijs kenteken. Als particulier moed men nu gewoon geel betalen als men kiest voor dit type auto. Deze persoon geeft aan dat hij grijs betaald in plaats van geel omdat hij een ondernemer is met een BTW nummer en een KVK inschrijving. Ook geeft hij te kennen gewoon gebruik te maken van de BTW voordelen. Maar wel zonder de populaire rit administratie. Kortom in het kort. Grijs betalen voor een prive aanstelling omdat men een eenmanszaak heeft.

 

Klopt dit.

 

Ik heb een eigen bedrijf. Ik heb een BTW nummer en een KVK inschrijving.

De rechtsvorm is een eenmanszaak

 

Alvast bedank voor de andwoorden. Ook ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

Gr Derk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedendag Derk,

 

Hier even puur uit ervaring, hoe ik het via onze boekhouder en de verzekering hebben geregeld.

Wij hebben ook een eenmanszaak en 2 auto's op de zaak. 1 echt voor zakelijk en 1 voor privé, maar we wilden wel gebruik maken van het 'grijze kenteken' omdat de wegenbelasting dan duidelijk goedkoper is. Ik heb hem prive verzekerd en mag de auto dan ook niet voor zakelijke doeleinden gebruiken van de verzekering en dat gebeurd ook niet.

Zo rijd ik wel grijs, schrijf echter ook niets af bij de belasting verder, hij komt niet voor in de boeken.

Omdat ik niets afschrijf, was er ook geen BTWnr etc nodig.

Zou ik hem over een maand of 3 (dat was nl de bedoeling, gaat nu niet meer door) op de zaak overzetten en dus ook mijn voordelen eruit zou halen, dan moet de verzekering omgezet worden, verder zal er belastingtechnisch niets veranderen, behalve dan dat ik hem in de boeken voor zou laten komen en dus voordeel ervan zou hebben..maar gezien ik er meer privé mee zou rijden dan zakelijk, laat ik het voorlopig even zo en dat was geen probleem.

 

Ik denk niet dat jouw vraag hiermee volledig beantwoord is, maar ervaringen zijn ook wel handig denk ik om te delen?

Link naar reactie
  • 0

Wat is nou precies je vraag? Grijs betalen voor een prive aanstelling omdat men een eenmanszaak heeft. Wat bedoelt hij hier dan precies mee? Bij een eenmanszaak staat in ieder geval de auto nooit op de bedrijfsnaam, maar altijd op de prive persoon. Als hij de auto op de zaak zet heeft hij het BTW voordeel, grijs kenteken en hoeft hij geen ritadministratie bij te houden als ie toch meer dan 500 km prive rijdt. Maar hij zal wel bijtelling moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Derk,

 

 

Het hele autokosten verhaal is inderdaad altijd wat lastig en in 2011 is het door een aantal wijzigingen soms nog verwarrender geworden. ik beperk me even tot de situatie die jij beschrijft over de btw.

 

Het is inderdaad voldoende om een btw nummer te hebben om een auto op grijs kenteken te kunnen rijden tegen het verlaagde tarief.

 

Daarnaast heb je als ondernemer altijd de vrije keus de auto apart voor de BTW en de Inkomstenbelasting als zakelijk aan te merken. (voorbeeld; Je kunt de auto voor de btw als prive aanmerken en voor de inkomstenbelasting als zakelijk, of andersom) Als je een auto als privé aanmerkt voor de btw dan was het tot 17 oktober 2011 mogelijk om zonder verdere verplichtingen 75% van de btw over de autokosten (zoals brandstof, onderhoud e.d) terug te vragen.

 

Dat komt zo ongeveer overeen met het verhaal van de kennis. echter

 

Sinds 17 oktober is die 75% regeling afgeschaft en nu moet je om btw over de autokosten te kunnen aftrekken een kilometerregistratie bijhouden waaruit de werkelijke verhouding tussen zakelijk en prive blijkt, vervolgens mag je op basis van die werkelijke verhouding de btw terugvragen over de autokosten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik citeer, Het is inderdaad voldoende om een btw nummer te hebben om een auto op grijs kenteken te kunnen rijden tegen het verlaagde tarief.

 

Wat zijn dan de regels hierbij. voor zover ik weet krijg je dan een bijtelling en een rit administratie. De persoon die mij deze tip gaf houd geen rit administratie bij en betaald geen bijtelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

De eisen om in het lage tarief motorrijtuigenbelasting / bestelwagens te komen is:

 

1. je moet ondernemer zijn

2. je moet een btw nummer hebben

3. je moet je bestelwagen minimaal 10% zakelijk gebruiken.

4. uiteraard moet je bestelwagen aan de wettelijk eisen voldoen (afmetingen laadruimte/hoogte etc)

 

Ikzelf zit ook in deze constructie. Ik heb een bestelbus prive gekocht. Ik heb bij aanschaf geen btw teruggevorderd.

Wel vorder ik de btw terug op brandstof en onderhoud. Dit kan echter alleen over het percentage gereden aantal zakelijke km.

Voor elke gereden zakelijke km mag je in deze constructie 19 cent p/km rekenen. (opvoeren als kostenpost voor de ib)

 

Om dus gebruikt te willen maken van een deel btw teruggave en de 19 cent p/km zou je dus echt een km-registratie moeten bij houden. Dit hoeft enkel van de zakelijke ritten. De km registratie is ook handig om bij controle de 10% gebruik te bewijzen.

 

Dus wat die kennis verklaard kan dus wel,,,, maar als hij slim is houdt hij wel een km-registratie bij.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende vraag:

 

Mijn huidige auto heb ik voor de IB privé en voor de omzetbelasting zakelijk. Ik heb dus de BTW op de aanschaf terug gevraagd. Ik heb een emz.

 

Voor zakelijke ritten reken ik 19 ct per km door als kosten. Ik houd een rittenregistratie bij en de BTW verreken ik jaarlijks in de verhouding zakelijk/privé, deze verhouding is gemiddeld de afgelopen jaren ongeveer 78% zakelijk en 22% privé. M.a.w.: de BTW op onderhoud, brandstof e.d. reken ik voor 78% door in de aftrek. Daarnaast corrigeer ik 22% van de BTW op aanschaf jaarlijks als privé.

 

Nu overweeg ik een bestelbusje aan te schaffen. Ik vervoer geen goederen e.d. (ben consultant) maar ik vind het domweg prettiger om in een hogere auto te zitten en voor privé is het handig als ik wat spullen wil vervoeren. Ik zit vrijwel altijd alleen in mijn auto en heel af en toe met iemand naast mij.

 

Ik kom er niet goed uit wat nu de mogelijkheden zijn i.v.m. al dan niet een passagiersstoel in het busje te mogen hebben (of ik ben domweg te lui om dit echt uit te zoeken, dan mijn excuses). Kortom: stel dat ik een (bijvoorbeeld) Volkswagen Transpoter zou aanschaffen, kan deze dan op "grijs" kenteken en wat zijn dan mijn voordelen? Zowel in de keuze voor OB als IB?

 

Dank voor het meedenken, ik mis een stukje in mijn hersenen, daarom gaat het bij mij niet zo vlot.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu overweeg ik een bestelbusje aan te schaffen. Ik vervoer geen goederen e.d. (ben consultant) maar ik vind het domweg prettiger om in een hogere auto te zitten en voor privé is het handig als ik wat spullen wil vervoeren. Ik zit vrijwel altijd alleen in mijn auto en heel af en toe met iemand naast mij.

 

Ik kom er niet goed uit wat nu de mogelijkheden zijn i.v.m. al dan niet een passagiersstoel in het busje te mogen hebben (of ik ben domweg te lui om dit echt uit te zoeken, dan mijn excuses). Kortom: stel dat ik een (bijvoorbeeld) Volkswagen Transpoter zou aanschaffen, kan deze dan op "grijs" kenteken en wat zijn dan mijn voordelen? Zowel in de keuze voor OB als IB?

 

Grappig is dat je voor het lage tarief MRB geen behoefte hoeft te hebben aan een busje. Dus je krijgt ook gewoon het lage MRB tarief ondanks dat de bus niet noodzakelijk is voor je.

 

Welke keuze je t.a.v. de IB en OB moet maken, is rekenwerk.

 

Over de extra passagiersstoel: als je de bus voor de IB privé houdt, dan heb je daar geen last van. Als je de bus voor de IB zakelijk houdt en je betaalt gewoon bijtelling, dan ook geen probleem.

 

Het wordt pas lastig als je geen bijtelling IB wilt EN geen rittenadministratie wilt bijhouden. Dan kun je gaan zoeken naar jurisprudentie over de extra passagiersstoel die geen belemmering is voor een bus die nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer. Dan kom je dus op het pad van stinkende en smerige busjes of busjes die door de wijze van inrichting (ondanks de extra stoel) nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer. Daar is veel over te vinden.

 

Echter, gezien je werkzaamheden acht ik de kans klein dat je dat rond kunt krijgen. De Minister heeft in een regeling o.a. het volgende opgemerkt over busjes die naar aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer. Hij vindt dat daar geen sprake van is (en dus bijtelling als je geen KM-admin bijhoudt) indien

 

het gebruik van de bestelauto niet voortvloeit uit de aard van de werkzaamheden van de belastingplichtige;

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk ook een wat luxere en duurdere auto laten ombouwen tot een auto die aan de eisen van een grijs kenteken voldoet. Geen BPM, geen BTW maal wel meer luxe en voor sommigen meer representativiteit. En volgens mij zit je in een Audi Q5 o.i.d. toch echt hoger boven de weg dan de gemiddelde luxe auto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn huidige auto heb ik voor de IB privé en voor de omzetbelasting zakelijk. Ik heb dus de BTW op de aanschaf terug gevraagd.

 

Lijkt mij niet te kloppen.

Alléén op gebruik en onderhoud kan je volgens mijn info de BTW (gedeeltelijk) terugvragen.

 

Dit kan gewoon hoor. De etikettering OB en IB zijn wezenlijk verschillend. Marjan heeft dus terecht de aanschaf BTW teruggevraagd en corrigeert nu op basis van werkelijke gegevens de BTW voor het privé gebruik (nieuwe regel per 1-7-2011, waarin je ook mag kiezen om af te wijken van het 2,7% forfait indien je kunt aantonen wat de werkelijke verhouding is).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost

Dank voor je heldere uitleg. Wat betreft de keuze OB / IB, die is dus niet anders dan voor iedere auto die je aanschaft. Op grijs kenteken rijden kan mits je ondernemer bent. Kilometerregistratie houd ik al jaren bij, met een handig sjabloon kost dit niet veel tijd.

 

@ Dennis

Ik heb niet zo'n behoefte aan "uitstraling", ik parkeer zelden bij klanten voor de deur, ik wil vooral gemak en nu ik de laatste tijd minder kilometers maak en vaker met de trein ga is ook de overweging wat voor auto handig is een andere geworden. Mijn huidige Volvo C30 bevalt qua rijgedrag uitstekend maar door mijn vrijwilligerswerk op de dierenambulance (VW Cargo) merk ik dat ik het een stuk prettiger vind om (behoorlijk) hoger te zitten. Ik moet alleen uitkijken met parkeergarages ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, inderdaad ook daarvoor al. Met per 1-7-2011 verwijs ik enkel naar hoe Marjan de BTW corrigeert voor privé gebruik.

 

Ik vind dit vreemd.

 

De site van de BD:

“Rekent u een auto tot uw privévermogen? Dan kunt u de bij aanschaf betaalde btw niet aftrekken.”

(situatie vóór 01-07-2011)

 

Elsevier BTW almanak (toch gezien als ‘de Bijbel’ en ook door de BD zelf gebruikt als naslagwerk, is mij verteld):

“Als u de auto voor de BTW tot uw privévermogen rekent, kunt u de eventuele BTW op de aanschaf niet als voorbelasting in aftrek brengen.”

(uitgave 2010)

 

Maar jij hebt kennelijk een andere visie.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn huidige auto heb ik voor de IB privé en voor de omzetbelasting zakelijk. Ik heb dus de BTW op de aanschaf terug gevraagd. Ik heb een emz.

 

 

Waar zie jij het probleem Peter?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waar zie jij het probleem Peter?

 

“Probleem” is misschien niet het juiste woord, Dennis. Ik ben eerder verbaasd:

 

Ik heb nooit meegemaakt dat iemand een auto koopt en zegt “dit is privé-vermogen, maar de BTW op de aanschaf vraag ik terug”.

 

Lijkt mij tegenstrijdig en niet kloppend met de vermeldingen bij de BD en Elsevier (zie boven).

 

Nu, vanaf 01-07-2011, ligt de zaak misschien anders. Want nu heb je ‘gemengd gebruik’ bij investeringsgoederen (met kennelijk een andere regeling).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb toch echt een klant die zijn auto voor de omzetbelasting als zakelijk etiketteert en voor de inkomstenbelasting als privé. Hij heeft dus geen bijtelling IB, kan € 0,19/km aan autokosten op zijn winst in mindering brengen en krijgt over al zijn autokosten (inclusief de aanschaf van de auto) de omzetbelasting terug. Deze cliënt moet dus wel corrigeren voor de omzetbelasting.

 

De bonnen gaan dus gewoon mee in de administratie, worden geboekt op privé onttrekking nadat de BTW is teruggevorderd van de Belastingdienst. Zo ook de factuur van de dealer waar de auto mee gekocht is.

 

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

De site van de BD:

“Rekent u een auto tot uw privévermogen? Dan kunt u de bij aanschaf betaalde btw niet aftrekken.”

(situatie vóór 01-07-2011)

 

Daarmee bedoelt de fiscus dat als iemand de auto voor de BTW tot zijn privé vermogen rekent, dat dan geen teruggaaf van aanschafbelasting mogelijk is.

 

 

Elsevier BTW almanak (toch gezien als ‘de Bijbel’ en ook door de BD zelf gebruikt als naslagwerk, is mij verteld):

“Als u de auto voor de BTW tot uw privévermogen rekent, kunt u de eventuele BTW op de aanschaf niet als voorbelasting in aftrek brengen.”

(uitgave 2010)

 

Zie de vette tekst. Je moet hier duidelijk onderscheid maken tussen IB en BTW. Als je iets voor de IB privé etiketteert, dan volgt niet per se de BTW diezelfde route. Het zijn immers twee wetten die naast elkaar lopen en niet overlappen op dit punt.

 

Marjan zegt gewoon: IB privé, BTW zakelijk. Niets mis mee.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Elsevier BTW almanak (toch gezien als ‘de Bijbel’ en ook door de BD zelf gebruikt als naslagwerk, is mij verteld):

“Als u de auto voor de BTW tot uw privévermogen rekent, kunt u de eventuele BTW op de aanschaf niet als voorbelasting in aftrek brengen.”

(uitgave 2010)

 

 

De belastingdienst is inderdaad verbaasd, maar Elsevier is duidelijk:

 

Je kunt ook lezen: "Als u de auto voor de BTW tot zakelijk vermogen rekent (etiketteert) , kunt u de BTW op de aanschaf wel als voorbelasting in aftrek brengen"

 

Joost was me net voor ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante weetjes:

 

De redactie van de btw-almanak van Elsevier bestaat voor een groot deel uit medewerkers die (tevens) werkzaam zijn bij de Belastingdienst.

 

Sinds 1 juli 2011 is woon-werkverkeer voor de btw privé (en voor de IB/LB nog steeds zakelijk). Met een verklaring geen privégebruik/uitsluitend zakelijk gebruik heb je dus niet voldoende bewijsmiddelen om de btw-correctie voor privégebruik van een (voor zowel de IB als de btw) zakelijk geëtiketteerde auto te voorkomen.

 

Onder omstandigheden kan het handig zijn een partiële rittenadministratie bij te houden: alleen de zakelijke ritten, met onderscheid naar puur zakelijk en woon-werkverkeer. In combinatie met de kilometertellerstand aan begin en eind van het jaar weet je dan:

a. hoeveel km a 19 ct/km je kunt vergoeden/in aftrek kunt brengen; en

b. wat de verhouding privé/zakelijk is tbv de btw aftrek of correctie.

 

Mogelijk kun je, als je (bijna) altijd eerst naar je werkplek rijdt, in plaats van de km-registratie van de woonwerkkm's ook uitgaan van de forfaitaire berekening (214 werkdagen bij full time dienstverband gedurende het hele kalenderjaar). Maar dat heb ik niet nader onderzocht: het is een praktische handreiking die geldt voor vaste reiskostenvergoedingen aan werknemers, meer niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

LOL en ik maar denken dat het onderscheid tussen IB en OB voor wat betreft de etikettering wel duidelijk is, blij dat Joost het met me eens is ;)

 

Ik wil uiteraard niet de “HL pret” bederven, maar mijns inziens is dit niet helemaal juist :

 

Je hebt twee mogelijkheden (bij een eenmanszaak) voor de BTW (t/m 30-06-2011 – daarna is de regeling anders en daar heb ik het hier nu niet over):

 

A.) De auto wordt tot het privé-vermogen gerekend (voor de BTW):

Je trekt een gedeelte van de BTW over gebruik en onderhoud (maar geen aanschaf) af als voorbelasting.

Het gedeelte dat je niet aftrekt representeert het privé-gebruik (hoe dat nou precies bepaald wordt, laat ik hier in het midden; het kan misschien op basis van de “75%-regeling” zijn, het kan misschien op basis van werkelijk gebruik zijn).

 

B.) De auto wordt tot het zakelijk vermogen gerekend (voor de BTW) – dit is de situatie die jij kennelijk gekozen hebt:

Je trekt alle BTW over aanschaf, gebruik en onderhoud af als voorbelasting.

Je corrigeert het privé-gebruik (de situatie van vóór 01-07-2011!) in het laatste aangiftetijdvak door 12% van het bedrag dat als ‘bijtelling’ voor de IB zou gelden, als de auto ook voor de IB tot het zakelijk vermogen geteld zou zijn.

 

Maar jij gebruikt een soort tussenvorm van A.) en B.) begrijp ik uit je eerste post:

 

 

Mijn huidige auto heb ik voor de IB privé en voor de omzetbelasting zakelijk. Ik heb dus de BTW op de aanschaf terug gevraagd. Ik heb een emz.

 

Voor zakelijke ritten reken ik 19 ct per km door als kosten. Ik houd een rittenregistratie bij en de BTW verreken ik jaarlijks in de verhouding zakelijk/privé, deze verhouding is gemiddeld de afgelopen jaren ongeveer 78% zakelijk en 22% privé. M.a.w.: de BTW op onderhoud, brandstof e.d. reken ik voor 78% door in de aftrek. Daarnaast corrigeer ik 22% van de BTW op aanschaf jaarlijks als privé.

 

Vandaar dat ik hier over viel en dit ter sprake bracht (maar je moet natuurlijk zelf weten hoe je hier mee omgaat).

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ha Peter,

 

Ik snap 'm. Maar als je er nou voor zou kiezen om geen gebruik te maken van de forfaitaire regeling maar het daadwerkelijke privé gebruik te corrigeren dan kan niemand daar toch een probleem mee hebben? Dat deze keuze blijkbaar gunstiger uitvalt voor Marjan dan forfaitair bijtellen lijkt mij gewoon goed ondernemerschap gecombineerd met uitstekende fiscale kennis.

Maar ik heb natuurlijk ook niet alle wijsheid in pacht en hoor graag als ik de plank mis sla.

 

Hartelijke groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Yep, in voorgaande jaren viel dit inderdaad gunstiger uit (al was dit niet mijn insteek - meer een leuk bijverschijnsel). Persoonlijk vind ik het verdedigbaar (en correct) om in de daadwerkelijke verhouding zakelijk/privé te verrekenen. Met een adequate kilometerregistratie is dit ook helemaal niet zo lastig.

 

Dit jaar zou de forfaitaire bijtelling gunstiger zijn. Maar nogmaals: buiten dat ik al een keuze heb gemaakt voor de verrekening en een bestendige gedragslijn moet aanhouden, vind ik het ook niet charmant om dan nu ineens een andere methode te gaan hanteren omdat die (dit jaar) fiscaal gunstiger zou uitpakken..

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.