• 0

Verkoop van willekeurig afgeschreven bestelauto

Beste mensen,

 

Als startende ondernemer heb ik recht om de willekeurige afschrijving toe te passen. Ik heb in 2011 een tweedehands bestelauto aangeschaft en schrijf deze in 1 jaar direct af.

 

Nu denk ik dat ik deze in 2012 al zal verkopen omdat het toch niet zo een goede auto is die te veel aan onderhoud kost.

Ik vroeg mij in verband hiermee af wat de boekhoudkundige/ fiscale gevolgen zijn van de verkoop in 2012. Ik weet in ieder geval dat ik de desinvesteringsafstrek moet gaan toepassen. Maar de afschrijvingsperiode is dan ook nog niet verstreken dus wellicht dat dit ook gevolgen heeft?

 

Weet iemand hoe dit zit?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je nu al weet dat je de auto in 2012 gaat verkopen kun je beter geen willekeurige afschrijving toepassen. Want je zult volgend jaar dan over de winst bij verkoop inkomstenbelasting moeten betalen. stel je auto is nu 5000 euro waard en je schrijft hem in 1x af tot 500 euro restwaarde. Dan heb je nu een 'aftrekpost" voor de winst van 4500 euro.

Maar als je in 2012 de auto voor 4000 euro verkoopt dan moet je over 4000 min 500 restwaarde = 3.500 weer inkomstenbelasting betalen. Het is dan beter om gewoon maar 1000 euro af te schrijven dit jaar. dan moet je nu wat meer belasting betalen maar krijgt over een jaar niet opeens een hoge aanslag om je oren. Dit is dus de meest veilige keus. Zeker als je dit jaar weinig inkomsten (rond de 25.000 inkomen) hebt en volgend jaar een beter jaar (rond de 35.000) is want anders loop je ook nog het risico dat je nu in een laag tarief extra afschrijving claimt en over de verkoopwinst een hoger tarief betaald.

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Bedankt voor je reactie. Afhankelijk van de situatie is het inderdaad zeker iets om rekening mee te houden.

 

Geldt in zijn algemeenheid dat bij verkoop van een bedrijfsmiddel de meeropbrengst bovenop de boekwaarde ib belast is? Ook als de afschrijvingstermijn verstreken is (in mijn geval een jaar) ?

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je hem dan in 1 keer afschrijven??

Vanwege het liquiditeitsvoordeel: hoe meer je afschrijft, hoe lager de winst en dus hoe lager de belastingheffing. Maar ook: hoe hoger later de winst, dus de belasting die je nu bespaart, betaal je later alsnog. Maar in de tussentijd heb je dat bedrag aan belasting wel gratis kunnen gebruiken.

 

Wel even opletten dat je niet nu je winst zoveel verlaagt dat je in een lagere tariefschijf uitkomt, terwijl de extra winst straks wel in de hogere schijf valt. Dan kan het voordeel ook een nadeel (althans, feitelijk een dure 'lening') worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedendag,

 

 Heb ik zelf ook zo vraagje.

 

Als starter is gekocht tweedehands auto (5000eu netto) in 2017 en is dit auto willekeurig afgeschrijven (bedrijf is vanaf 01-01-2017) ook dit is angegeven in IB 2017.

 

In jaar 2018 deze auto is uit vaste activa verkocht (na amortisatie op begint 2018 is vaarde van 4000eu) om nieuwe leaseauto kopen.

 

Oude auto is verkocht (voor 2066,12eu netto)  op 12-09-2018 de nieuwe gekocht op 13-09-2018.

 

De aftrek in vaste activa voor oude auto tot verkochtdatum is 1666,64eu dus auto waardde op verkoop datum in activa was 3333,36eu (verkocht/geboekt met verlies).

 

Bij IB 2018 bij deinvestering staat:

"Desinvesteringsbijtelling

Verkoopt u een bedrijfsmiddelZaak die in de onderneming wordt gebruikt en die niet is aangekocht om te verkopen. binnen 5 jaar na het begin van het jaar waarin u de investering doet? Dan moet u (een deel van) de investeringsaftrekEen aftrek op de winst voor de investering in bedrijfsmiddelen. die u voor die investering krijgt, terugnemen. Dit doet u door uw winst in het jaar van verkoop te verhogen met de desinvesteringsbijtellingEen bedrag dat u bij uw winst moet tellen als u bedrijfsmiddelen hebt vervreemd binnen 5 jaar nadat u de investeringsaftrek op dit bedrijfsmiddel hebt toegepast.. Deze bijtelling kan niet hoger zijn dan de investeringsaftrek die u eerder hebt toegepast. Verkoopt u in 2018 voor € 2.300 of minder aan bedrijfsmiddelen? Dan hoeft u niets bij te tellen."

 

Dus hoef niet angegeven worden bij deinvestering als ik goed begrijpt.

 

En nog de deel van willekeurige afschrijvingen waar ik twijfelt. Moet daar ook de verkochte auto angegeven als is verkocht of niet als was in IB 2017 daar angegeven.

 

Alstublieft voor toelichting van dit 2 punten.

aangepast door danon2
Link naar reactie
  • 0

Allereest een kleine opmerking over 'amortisatie'. Die term wordt eigenlijk alleen gebruikt bij dingen die niet stoffelijk zijn. Ik neem aan dat je 'afschrijving' bedoelt? Verder lijkt het erop dat je de auto in 3 jaar tijd van 5.000 euro naar nihil probeerde af te schrijven. Klopt dat?

 

Als de waarde op moment van verkoop in de boeken nog 3.333,36 euro was en je hebt 'm daadwerkelijk voor 2.066,12 euro verkocht, dan heb je dus een boekverlies van 1.267,24 euro in 2018 op die auto.

 

Volgens mij is die desinvesteringsbijtelling sowieso niet van toepassing (ongeacht het feit dat de verkoopprijs lager is dan de drempel van 2.300 euro), omdat er in het jaar van aankoop geen recht op investeringsaftrek bestond. Of was de auto bedoeld voor beroepsvervoer? Mocht het zo zijn dat je per ongeluk ten onrechte investeringsaftrek hebt toegepast in 2017, dan zou je dat eigenlijk moeten corrigeren. Je zou eventueel ook in 2018 een volledige desinvesteringsbijtelling kunnen toepassen (niet helemaal correct, maar waarschijnlijk zou men dat nog door de vingers kunnen zien).

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja gaat over afschrijving heb ik verkeerd opgeschrijven.

 

De Bedrijf was gestart in 01-01-2017 (02-01-2017 registratie afspraak bij KvK)

 

Auto afschrijving was berekend op basis 20% per jaar (5 jaar) dus netto waarde van auto is 5000eu netto (gekocht op 10-01-2017) en elk jaar afschrijving is 1000eu (dit was ingevoerd in administratie), dus totaal afschrijving was tot moment van de verkoop 1666,64EU.

 

De willekeurige afschrijven was gebruikt in IB 2017 (dus niet in boekhouding)  omdat wij hebben geen plan om dit auto te verkopen maar in 2018 wel wij hebben nieuwe gekocht en oude verkocht.

 

Ja dat klopt de waarde van de auto was 3333,36EU in moment van verkoop. Verkocht voor 2066,12EU  (12-09-2018) en boekverlies klopt is 1267,24EU in 2018 op die auto.

 

Ja de deinvestering is niet van toepassing omdat de bedrag is lager dan 2300eu.

 

Auto was gebruikt om te koeriertransport uit te voeren (door geheele tijd wat was in bezit van bedrijf).

 

In 2018 heb ik de oude auto verkocht dus eigelijk was terecht te investeringaftrek in toepasing in IB 2017.

 

Ik moet weten hoe ik moet deze aanpaken in IB 2018 als de willekeurig afschrijven was gebruikt in 2017.

aangepast door danon2
Link naar reactie
  • 0

OK, als je auto voor beroepsvervoer is gebruikt, dan is de investeringsaftrek waarschijnlijk goed toegepast. En het is dan ook goed dat je géén desinvesteringsbijtelling hebt, omdat het verkoopbedrag lager is dan 2.300 euro.

 

Verder heeft het willekeurig afschrijven volgens mij geen zin in jouw geval. Oftewel: het willekeurg afschrijven in 2017 zou in jouw geval alleen maar winst of verlies van het ene jaar naar het volgende jaar tillen. Per saldo maakt het niet uit.

 

Als je namelijk willekeurig méér gaat afschrijven in 2017, dan heeft dat alleen maar tot gevolg dat je een lagere boekwinst in 2018 hebt, of zelfs een boekwinst. Als je willekeurg minder gaat afschrijven in 2017, dan zou je boekverlies in 2018 alleen maar groter worden. In totaal zou je winst over beide jaren tezamen exact hetzelfde zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.