Hoe bereiden jullie je voor op de Eurocrisis?

Aanbevolen berichten

Ik maak me zorgen om de €. Steeds meer analisten houden er rekening mee dat de € het niet gaat redden. In het worst case scenario krijgen we een implosie van de Eurozone. Dat betekent dat banken bij bosjes omvallen, onze banktegoeden en pensioenen verdampen, betalingsverkeer (tijdelijk) onmogelijk is en ons BNP een duikvlucht naar beneden maakt. Een ander scenario is dat de ECB massaal staatsobligaties gaat opkopen, waardoor de inflatie volledig uit de hand kan lopen.

Ik hoop en verwacht dat het niet zo ver zal komen, maar helemaal uitsluiten kunnen we het ook niet.

 

Ondernemen is vooruitzien, maar het valt me op dat de meeste ondernemers zich nauwelijks voorbereiden op dit doemscenario. Ik zie bv. nog nauwelijks ondernemers die een deel van hun tegoeden omgezet hebben in buitenlandse valuta en/of edelmetalen. Ook op deze site is de Eurocrisis nauwelijks een thema, terwijl het IMHO de grootste crisis van de afgelopen 65 jaar is.

 

Mijn vraag is dus: Hoe bereid jij je voor op de Eurocrisis?

Link naar reactie

Als ondernemer ben ik niet bezig met doemscenarios maar richt ik me op concrete plannen. Het doemscemario vd eurocrisis is niet meer dan dat en daarnaast iets waar je heel weinig invloed op hebt. Niemand, maar dan ook niemand kan een realistische verwachting geven van de gevolgen. Ik denk dat de meeste mensen en ondernemers gewoon met iets meer voorzichtigheid, uitgaande van eigen krachten en mogelijkheden, proberen de rust en kalmte te bewaren.

 

Interessante vraag trouwens

Link naar reactie

Dat is wel een interessante vraag maar het antwoord is niet simpel. Er zijn wel alternatieven maar de vraag is steeds of dat wel slim is.

Ik heb bv serieus gekeken om een deel van m'n geld in goud om te zetten. Het nadeel is dat het geld niet meer rendeerd er extra kosten zijn voor opslag en verzekering en handling , en op dit moment is goud al erg duur. En mocht het onverhoopt toch ergens een lichtpuntje komen zakt de goudprijs weer weg en ben je nog verder van huis.

Een andere valuta wellicht ? Eerst was het verhaal om in de chinese munt te gaan. Nu blijken ze zelf genoeg problemen te hebben en is dit ook geen goed alternatief.

De Noorse kroon dan ? Die hebben een hoop van hun offshore-geld opgepot. Maar ook hier zit je eerst met aankoop en eventueel later met verkoop van deze valuta waar ik ook niet genoeg verstand heb van hun monetaire beleid. Het kan namelijk zomaar zijn dat ze hun munt drukken omdat ze anders te duur worden , net als de zwitsers.

Ik volg wel heel veel maar er zijn zoveel meningen van zoveel experts dat ik bang ben dat niemand het precies weet.

Ik ga er dus maar van uit dat ik mijn ding doe. Je kan wel allemaal rare sprongen maken maar of dat wijs is ??

Link naar reactie

Ik zie bv. nog nauwelijks ondernemers die een deel van hun tegoeden omgezet hebben in buitenlandse valuta en/of edelmetalen.

 

Gelukkig niet. Als we daar eenmaal mee beginnen is het einde van de euro nog sneller nabij. Zie ook DSB die direct in de ellende kwam toen ene Pieter Lakeman en zijn ego dachten dat het een goed idee was om op te roepen dat iedereen zijn spaargeld bij DSB moest weghalen.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Voorbereiden op een Eurocrisis?

Heeft geen zin. Als je goed kijkt is elke (wereld)munt in crisis. Of ze zijn te hoog gewaardeerd of te laag. Altijd is er wel iets. Soms klapt een munt in elkaar.

Gelukkig is de munt, welke dat ook is, alleen maar een hulp bij het ruilen van goederen. Opslaan (op de bank of in goud) van het ruilmiddel is eigenlijk iets wat je alleen moet doen als er niets nuttigers mee te doen valt op dat moment.

Zelfs al is het tegoed gedekt door de overheid heb je er niets aan als het ruilmiddel in die betreffende eenheid afwaardeert.

 

Dus ondernemers: stop zoveel mogelijk geld in ontwikkeling van je bedrijf zodat dat toekomstbestendig wordt en houdt gewoon zo minimaal mogelijke reserves aan.

 

Een mogelijke oplossing? : https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/354

Link naar reactie

 

Hoe bereid je je voor op een euro-crisis???

 

Wat zijn dan de mogelijkheden ??? ik denk dat je met alles een risico neemt. :-\

De tip van Herman van der Helm om zoveel mogelijk te investeren in je bedrijf lijkt mij wel veilig.

Ik ben maar een kleine ondernemer. Ik spaar tot ik genoeg heb om een bedrijfunit te kopen. Wie weet wel meerdere om te verhuren. Onroerendgoed doet het altijd wel redelijk.

Link naar reactie

Laten wij nou eerlijk zijn tegenover elkaar. Sinds begin van deze crisis (2007) is het er niet beter op geworden, het wordt met de dag erger alhoewel wij het in het begin niet direct in onze portemonnee voelden begint deze virus steeds dichter bij huis te komen.

 

- Sinds de introductie van de euro is de waarde van ons geld met meer dan 60% verdampt. Dit kun je simpelweg tegenover het hefboom Goud neerleggen en doe de berekening.

 

- Sinds september van 2008 is goud en zilver skyrocket gestegen. Goud koste in 2005 nog geen € 5000,00 per kilo nu zit het tegen de € 42.000,00 per kilo (dit overigens ook voor Zilver). Sinds september van 2008 te kampen met deflatie, afwaardering van onroerend goed en overige opgeslagen goederen (zoals elektronica enz..).

 

- Sinds september van 2008 te kampen met inflatie op commodities. Voedsel prijzen stijgen hard en tevens bij de pomp ook.

Momenteel kampt Nederland ook met een enorme leegstand binnen de bedrijfsruimte markt. Er is namelijk een leegstand van 7.296.000 m2 (21% van het totale) sinds medio 2011. http://www.dtz.nl/media/41407/dtz_nederland_compleet_juni2011.pdf

 

- De werkloosheid dat maar aan het stijgen is. De uitzenduren die steeds aan het dalen zijn. En als deze eens een kleine stijging laten zien dan is dat slechts een verplaatsing/vervanging van duurdere krachten naar uitzenduren.

 

- Nederland telt bijna 750.000 Freelancers, deze mensen hebben sinds de crisis hun uurtarieven moeten bijstellen en kampen met veel minder opdrachturen dan voor de crisis. Tevens werken veel freelancers tegen zeer lage tarieven.

 

- De overheid die keihard aan het snijden is in het apparaat. Bedrijven die massaal op de knip gaan en op alles en nog wat bezuinigen. De massale reorganisaties die je over je oren heen krijgt binnen het bedrijfsleven....

 

- Vervolgens kampen we ook nog met buurlanden die in het zelfde schuitje zitten zoals, Griekenland, Italië, Spanje, Portugal, Ierland,....nu begin Frankrijk, Duitsland en ook richting NL over te waaien....De banken dia massaal verschillende bedrijfstakken verkopen.

 

- In 2008 behaalde de AEX nog 550 punten. Nu de dag kwakkelt de AEX tussen de 250 en 300. Dat is een verdamping van bijna 50%.

 

- De voedselbanken die van de grond ontpoppen als paddenstoelen. De schuldsaneringkantoren die opeens volle uren draaien. De Incasso bureaus die OOK volle uren draaien.

 

- De Nederlandse staatschuld staat nu iets boven de € 395135319564 http://www.destaatsschuldmeter.nl/

 

Tjah, ik kan zo doorgaan maar ik denk niet dat wij hier heelhuids eruit gaan komen. Dit is een mondiale crisis en dit treft ook nog eens de sterkste economieën. Dus doe de berekening. Ik zie geen licht aan het einde van de tunnel. Ik bedoel als je dit allemaal bij elkaar optelt dan is de forecast heirvan toch duidelijk somber...!!

 

Voor diegenen die denken dat dit binnen een paar jaartjes weer weg gaat waaien....Wake Up From Day Dreaming.

Link naar reactie

Zo dat is een heel rijtje. Wat adviseer je? Met zijn allen maar in de schuilkelder gaan zitten?

Ik denk dat al de dingen die je noemt ontstaan zijn door emotie. Angst, angst en nog eens angst.

Zet daar nu eens een andere emotie tegenover. Een emotie van vertrouwen. Met dit vertrouwen hebben we tot nu toe al eeuwen een economische groei achter de rug. Dat er wat complicaties waren jawel. Daar hoef je niet blind voor te zijn. Maar alleen vertrouwen in ons eigen mogelijkheden kan ons redden uit dit angstig wereldbeeld. Grijp de kansen die zich aandienen.

Highel Level is niet voor niets een forum voor ondernemen en innoveren!

Link naar reactie

@ Herman, ik denk dat als je naar de cijfers kijkt dan duidt het duidelijk op een nieuwe tijdperk. Een omslag van Big spending naar economising. Bezuinigen is het model/thema van de toekomst. Bezuinigen op alle fronten. Dit is de trend, en helaas zullen hierdoor vele klappen worden gevangen maar dit is waar wij nu op afgaan. "Economising and unplugging yourself from a destructive system".

 

Het gaat immers hier om een schulden crisis. Dit heeft NIKS maar dan ook NIKS met angst/sentiment of vertrouwen te maken. Dit is heel simpel uit te leggen. De staat is een bedrijf dat bestaat uit alle ondernemers en consumenten (bevolking). De uitgaven van de staat staan veel hoger dan de opbrengsten. De staat moet dus geld lenen om de tekorten te dekken. Hierdoor ontstaat er een schuld, echter de schuld is nu Zo hoog dat vele landen de rente op de staatsschuld al niet meer kunnen aflossen. Hierdoor gaan zij failliet. Dus moet eerst het hele kaartenhuis omvallen voordat men weer opnieuw kan beginnen. Het probleem nu is dat niet 1 land in de problemen zit maar De grootste economieën ter wereld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld

 

Het is grappig om te zien in de lijst van landen naar staatsschuld dat Libië geen cent staatschuld heeft.

 

Dus om in de kelder te gaan schuilen heeft geen zin, maar rationeel gezien is het een schuldencrisis, en deze kun je alleen door 2 manieren oplossen. Schulden aflossen of saneren. Meestal gaan zulke crisis altijd gepaard met oorlog. Ik bedoel, geschiedenis herhaalt zich, de symptomen zijn parallel met de crisis van de jaren 1920. Alleen de symptomen van nu zijn vele malen erger.

 

De Forecast hiervan is heel duidelijk.

Link naar reactie

Het lijstje met landen naar staatsschuld zegt niks over de crisis. Het laat vooral zien hoeveel schulden landen kunnen aangaan. Als het kan, zullen politici het namelijk altijd doen. Oeganda of Senegal kunnen helemaal niet zo'n hoge staatsschuld opbouwen als Nederland, omdat beleggers veel minder vertrouwen hebben in die landen en dus hogere rentes zullen willen. Die hoge rentes kunnen die landen helemaal niet betalen. En terecht, laat ze het uitgeven aan onderwijs in plaats van rentelasten.

 

Back on topic: ik zou me dolgraag willen voorbereiden op de crisis, maar weet niet hoe. Ik kan wel mijn liquiditeit (in euro's) omlaag brengen en mijn voorraad vergroten, maar dat zou mijn continuiteit in gevaar brengen. Hetzelfde geldt voor geld omzetten in goud, vastgoed, cash onder een matras, enzovoort.

Link naar reactie

@ Pieter, je reageert op een lijst die ik als aanvulling heb geplaatst op mijn antwoord op Herman. Anyway, om on topic te blijven is het denk ik belangrijk te kijken waar je op dit moment staat. Als je schulden hebt dan is dat namelijk focus nr 1 om mee te beginnen en deze te verminderen om schuldenvrij te leven. Als men een hypotheek heeft dan kan men mits zij een enrom bedrag op hun balans hebben staan om de hyprotheek hiermee af te lossen. Hiermee verlaag je ook je maandlasten op je hypotheek. Kan zeker belangrijk zijn voor de toekomst als wij zien dat commodities, energie, verzekerings prijzen enorm aan het stijgen zijn.

 

Tevens kun je ook in de poormans gold (zilver) gaan investeren (lange termijn). Namelijk Zilver heeft zeker een goed rendement gehad afgelopen jaren. Zilver kan niet bijgedrukt worden (fiat Money) en behoudt zijn waarde altijd. http://beurz.com/koers/zilverkoers/

 

Het meest renderende voor de toekomst = Bezuinigen. (bezuinigen op alle uitgaven, energieverbruik, luxe en steven op gezonder leven om ziekte te voorkomen).

Link naar reactie

L.A. zegt: "De staat is een bedrijf dat bestaat uit alle ondernemers en consumenten (bevolking)."

Nee dus. De ondernemers en de burgers zijn niet de staat. De staat bestaat er ook niet uit.

Burgers en ondernemers (ook burgers dus) hebben een staat die zaken voor hen regelt, maar zijn die staat niet. Als de burgers van Nederland met zijn allen de staatschuld willen oplossen is dit zeer goed mogelijk. We hebben veeeeele malen meer spaartegoeden in welke vorm dan ook dan er staatschuld is.

Dit is ook zo met griekenland en de andere probleemlanden. In Belgie bijvoorbeeld laten de burgers zien dat de financiele jongens echt niet zoveel te zeggen hebben met hun hoge rentetarieven.

 

Uiteraard is een wijziging op handen van Big Spenden naar Nadenkendheid. Zoals al jaren nodig is. Maar onze welstand in het westen is zodanig goed dat we zonder schuilkelders en met open vizier dit varkentje kunnen wassen. En daar helpt doemdenken totaal niet bij. Het is veel meer een kwestie van kansen zien en pakken.

Link naar reactie

Dit doemdenken = geen vanity fair maar gewoonweg gebaseerd op feiten. Ik hoorde in 2008 een top econoom spreken dat Nederland bijna 20% van haar vermogen verdampt is en tegelijkertijd kampt met een stijgende trend van een staatsschuld waar je U tegen zegt. Om maar de symptomen die ik alvorens heb benoemt niet erbij te halen moet het duidelijk zijn dat het bergafwaarts gaat hoe optimistiesch je ook wilt zijn, zijn de gevolgen eerder grotendeels afhankelijk van externe factoren ...zo ook de Nederlandse economie afhankelijk is van externe factoren om op peil draaiend te blijven.

 

Je zegt dat Nederlanders genoeg spaargeld hebben om de staatsschuld te dichten. Nou, ik denk dat dat optimisme juist verre staat van de werkelijkheid. Ik ga er vanuit dat jij weet wat er met het spaargeld gebeurt van ALLE Nederlanders? Dat wordt in de economie gepompt naar kanalen als beleggen, leningen, aan particulieren/bedrijven enz.. dus als iederen zijn spaargeld opneemt om de staatschuld af te lossen wordt de schuld afgelost en gaat HEEL Nederland op de fles. Want er is geen geld meer.heheh http://www.geld.nl/sparen/wat_doen_banken_met_spaargeld

 

 

Deze link is ook wel leuk http://www.yayabla.nl/news/show_article.php?articleid=13054

Link naar reactie

Zoals gewoonlijk ga ik weer eens kort door de bocht, maar ik hoop dat enkelen me kunnen volgen.

 

Eurocrisis, tja we komen om in de schulden en al onze activa blijkt ineens minder waard.

Vergelijk je het met USA, dan hebben die toch een groter probleem. Daar wordt ineens niet meer over gesproken. Effect van de media en de schapen die elkaar napraten?

 

In hoeverre is de crisis niet veroorzaakt door IFRS en andere standaards? Ging het nou zo slecht met de Dexia Bank? Of had iemand bepaald dat de activa minder waard was, het vermogen geherwaardeerd moest worden (cq afgewaardeerd). Ik ben grote voorstander dat de afwaarderingen een soort realisatieprincipe krijgt. Of gewoon naar het aloude kostprijsbepaling.

Al die afwaarderingen zijn niet meer te volgen (bv in og/leningen/ect). Maar een bedrijf leidt echt als het actief met verlies verkocht is. Weten wij met zijn allen hoeveel rente-inkomsten er gegenereerd worden van volledig afgeschreven activa?

 

De euro, og en bankencrisis zal al een stuk minder zijn als we weer met zijn allen hetzelfde deden als een paar jaar geleden. Dus de banken moeten gewoon weer meer kunnen lenen aan de klanten. Het is toch te zot voor woorden dat je € 75.000 ongeveer moet verdienen als je een huis van € 300.000 wilt kopen?

 

Ik ben veel banger voor andere aspecten, zoals de hoeveelheid winkels die de komende jaren dicht gaan. Met name door het platform wat door ons allemaal geliefd worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Tevens kun je ook in de poormans gold (zilver) gaan investeren (lange termijn). Namelijk Zilver heeft zeker een goed rendement gehad afgelopen jaren. Zilver kan niet bijgedrukt worden (fiat Money) en behoudt zijn waarde altijd. http://beurz.com/koers/zilverkoers/

Toch moet ik er niet aan denken dat ik dat advies in 1980 had opgevolgd ... :(

 

 

Ah, maar dat had een hele duidelijke reden. Kan mij nog herinneren dat ik toentertijd een z/w fotorolletje wilde halen bij de fotozaak (want dat paste beter in de beperkte beurs van mijn jeugdige ik) toen mij verteld werd dat het zilverhoudende rolletje veel duurder was dan een kleurenrol. Dit was tot dat moment echt niet het geval.

Later hoorde ik dat de prijsstijging van zilver veroorzaakt was door de prijsmanipulatie van twee broers: http://www.usmarkets.nl/overigdiverse-artikelen/153335-manipulatie-zilverprijs-een-terugblik.html Zoals je kunt zien stabiliseerde de prijs daarna weer op hetzelde eeuwenoude niveau. Ik heb daarna niet meegekregen dat de prijs van een z/w rolletje ook weer omlaag is gegaan...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Dit doemdenken = geen vanity fair maar gewoonweg gebaseerd op feiten. Ik hoorde in 2008 een top econoom spreken dat Nederland bijna 20% van haar vermogen verdampt is en tegelijkertijd kampt met een stijgende trend van een staatsschuld waar je U tegen zegt. Om maar de symptomen die ik alvorens heb benoemt niet erbij te halen moet het duidelijk zijn dat het bergafwaarts gaat hoe optimistiesch je ook wilt zijn, zijn de gevolgen eerder grotendeels afhankelijk van externe factoren ...zo ook de Nederlandse economie afhankelijk is van externe factoren om op peil draaiend te blijven.

 

Je zegt dat Nederlanders genoeg spaargeld hebben om de staatsschuld te dichten. Nou, ik denk dat dat optimisme juist verre staat van de werkelijkheid. Ik ga er vanuit dat jij weet wat er met het spaargeld gebeurt van ALLE Nederlanders? Dat wordt in de economie gepompt naar kanalen als beleggen, leningen, aan particulieren/bedrijven enz.. dus als iederen zijn spaargeld opneemt om de staatschuld af te lossen wordt de schuld afgelost en gaat HEEL Nederland op de fles. Want er is geen geld meer.heheh http://www.geld.nl/sparen/wat_doen_banken_met_spaargeld

 

 

Deze link is ook wel leuk http://www.yayabla.nl/news/show_article.php?articleid=13054

 

Waar denk je dat dat overheidstekort is geleend? Juist ja bij banken, particulieren etc. Veel van deze gelden zijn geleend bij Nederlandse banken en particulieren. Je hoeft dus niet te bankrunnen, maar gewoon verrekenen. Nu de rente die de overheid betaalt nog redelijk laag is heeft het geen zin om de staatschuld af te lossen. Op het moment dat die rente stijgt, (dus als de angst om het terug te krijgen stijgt) kun je het geld beter lenen of krijgen van de mensen zonder tussenkomst van de banken. Dit gebeurt momenteel op kleine schaal in Belgie.

Uiteraard moet je als overheid de staatschuld proberen klein te houden, maar dat hoeft echt niet ten koste van alles te gaan.

 

Het belangrijkste is echter dat we als ondernemers blijven denken en op die manier kansen creeeren. Dit is altijd de motor van de welvaart geweest en ik zie de zin niet om dmv doemdenken deze motor het zwijgen op te leggen.

Link naar reactie

Gelukkig niet. Als we daar eenmaal mee beginnen is het einde van de euro nog sneller nabij. Zie ook DSB die direct in de ellende kwam toen ene Pieter Lakeman en zijn ego dachten dat het een goed idee was om op te roepen dat iedereen zijn spaargeld bij DSB moest weghalen.

 

 

 

Dat is nou het erge; de allerrijkste rekeninghouders van DSB waren al ruim van tevoren gewaarschuwd door hun invloedrijke netwerk, al hun geld van DSB te halen. Pas later heeft Pieter Lakeman datzelfde voor de gewone man gedaan.

Waarom mag de ene burger wel worden gewaarschuwd en de andere niet?

 

Met de Eurocrisis hebben ze ons al een heel lange tijd voorgehouden, ook op dit forum, dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Slaap lekker zacht ???

Link naar reactie

S&P verlaagt waardering Rabobank

WASHINGTON (AFN) - Kredietbeoordelaar Standard & Poors' heeft de kredietwaardering van de Rabobank verlaagd van AAA naar AA. Ook enkele grote Amerikaanse banken kregen een lagere rating.

 

Het gaat onder meer om Citigroup, Goldman Sachs, Wells Frgo, JPMorgan Chase, Morgan Stanley en Bank of America. Ook andere grote spelers als Barclays, HSBC, Royal Bank of Scotland en Bank of China kregen een kredietverlaging.

S&P liet weten dat het toekennen van een nieuwe waardering voor de banken ,,deeluitmaakt van een proces waarbij nieuwe criteria worden toegepast op de waardering voor banken''. In totaal verlaagde S&P de waardering voor 37 grote banken wereldwijd.

Bron

 

Dit om mijn eerder gemaakte punt te onderstrepen. Een (Amerikaanse) kredietbeoordelaar vindt het nodig om in deze tijden nieuwe criteria toe te passen. Is dat nu werkelijk nodig? Ik denk het niet en handig is het zeer zeker niet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Een (Amerikaanse) kredietbeoordelaar vindt het nodig om in deze tijden nieuwe criteria toe te passen. Is dat nu werkelijk nodig?

Ligt er aan. Ze worden betaald voor hun diensten door de bedrijven wiens kredietwaardigheid ze beoordelen, dus hun objectiviteit wordt al tijden betwist. Niet dat ik denk dat dat mogelijk is, maar het zou best een verbetering zijn als ze daar wat aan zouden doen!

 

Daarnaast zaten ze er tijdens de financiele crisis flink naast met hun AAA ratings van juist die hypotheken die de ellende veroorzaakt hebben, dus of je veel waarde zou moeten hechten aan die rating is nog maar de vraag.

 

edit: leesvoer

Link naar reactie

Hoe bereiden jullie je voor op de Eurocrisis?

 

De eurocrisis (en alle andere crises) werkt bij ons extra stimulerend: in een hoger tempel doorontwikkelen met nieuwe diensten die beter zijn dan die van concurrent en die een echt antwoord zijn op de vragen van de klanten. En we geloven erin: vrijwel al het geld dat we verdienen doen we weer herinvesteren.

]

Link naar reactie
Een (Amerikaanse) kredietbeoordelaar vindt het nodig om in deze tijden nieuwe criteria toe te passen. Is dat nu werkelijk nodig?

 

Blijkbaar boden de oude criteria geen soelaas. Zolang je alles maar langs dezelfde meetlat legt is er niks aan de hand.

Als door de nieuwe criteria "probleemgevallen" eerder zichtbaar worden, prima.

Oude criteria blijven hanteren omdat je geen slecht nieuws wil verspreiden in het huidige klimaat zou ook niet verstandig zijn.

Suscipere et finire

Link naar reactie

Als door de nieuwe criteria "probleemgevallen" eerder zichtbaar worden, prima.

 

Is het niet zo dat de Nederlandse huizenmarkt voornamelijk op slot zijn doordat de criteria voor de maximale leenbedrag zijn veranderd?

Doordat op een gegeven moment je minder kon lenen, zijn de potentiële kopers voor een woning veel minder geworden. Gevolg hierop is dat de markt omlaag is gegaan. Niet omdat de huizen te duur zijn, omdat minder mensen de financiering voor elkaar kunnen krijgen.

 

Tuurlijk waren er in Nederland ook mensen die een te hoge financiering hadden en moeite hadden om dat te kunnen betalen. Gewijzigde prive-omstandigheden en werkomstandigheden zijn daar voornamelijk oorzaak aan geweest.

Maar er waren ook een groep mensen die gepaaid zijn met een hypotheekverhoging om andere dingen (zoals auto/2e huis/beleggingen) aan te schaffen. Er zijn genoeg makelaars geweest die daar ook schuldig aan zijn (taxatie verhogen omdat dat een gewenst bedrag was en financiering dan mogelijk was, ik denk een gevolg van het vrijgeven van het beroep).

 

Dus door andere criteria te gebruiken, is de woningmarkt in elkaar gezakt. De criteria aanpassing is eigenlijk een gevolg geweest van de drama met de Amerikaanse hypotheekmarkt.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Als door de nieuwe criteria "probleemgevallen" eerder zichtbaar worden, prima.

Niet omdat de huizen te duur zijn, omdat minder mensen de financiering voor elkaar kunnen krijgen.

 

Ik ben het hier niet mee eens. Huizen in Nederland zijn wel degelijk te duur. De hypotheekrente-aftrek in combinatie met aflossingsvrije hypotheken heeft geleidt tot een hefboom, waardoor de huizen in Nederland veel duurder zijn geworden dan de in ons omringende landen. Door de ruimte hypotheekverstrekking werden gemeenten en projectontwikkelaars ook nog eens in de gelegenheid gesteld om de bouwgrond naar ongekende hoogten op te stuwen.

 

Gevolg is dat veel mensen de rest van hun leven met hoge hypotheeklasten zitten, ook in de periode dat ze met pensioen gaan en/of hun gezondheid achteruit gaat. De pensioenen zijn ook al lang niet meer goudgerand, dus dan kan je tegen die tijd beter met niet al te veel zware lasten zitten.

 

Jarenlang is het hebben van zoveel mogelijk schulden gepropageerd. Ik heb echter een baas gehad, die geheel tegen de stroom in, zijn klanten adviseerde om hun hypotheek zoveel mogelijk af te lossen. Hij werd toen uitgehoond, maar achteraf een gouden advies.

 

Het aanbod aan koopwoningen is momenteel circa 25 keer hoger dan de vraag. Een absoluut na-oorlogs record. Dan kan het haast niet anders dat er nog een flinke correctie aankomt. Ik zie de huizenmarkt - naast de Eurocrisis - dan ook als 2de tikkende tijdbom onder de Nederlandse economie.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.