• 0

2000 jaar Marketing?

Ooit - men zegt ca. 2.000 jaar geleden - was er een verloofd stelletje in het gebied dat wij nu het Midden Oosten noemen. De man was timmerman en had inmiddels een eigen woning plus werkplaats, dus hij was er klaar voor om een gezinnetje te stichten. Om het huwelijk een feit te laten zijn, moest de timmerman zijn aanstaande nog wel zijn woning binnenvoeren. Voordat dit gebeurde, werd de vrouw - die nog maagd was - echter zwanger. Het was een raadsel hoe dit kon gebeuren, en normaal zou een vrouw in die tijdgeest en in die omgeving al snel van overspel, ontrouw, ontucht of iets dergelijks worden beticht en tot de dood door steniging worden veroordeeld.

 

Maar de optelsom van overlevering, geloofsovertuiging en de zucht naar een geloofwaardige uitleg (misschien om steniging te voorkomen?) leverde het volgende verhaal op: ‘De vrouw was draagmoeder van de zoon van God.’ Nooit eerder en nooit later is het voorgekomen dat een maagd zwanger werd zonder bevruchting, zelfs heden ten dage zullen vrouwen met zo’n verhaal niet gemakkelijk wegkomen bij hun aanstaande. De timmerman echter – een zeer gelovig mens – vond deze verklaring zeer plausibel en voerde de vrouw toch zijn huis in, waardoor zij – terwijl ze strikt genomen zwanger was van een ander – toch zijn vrouw werd.

 

De zoon werd geboren in een periode dat de overlevering over de zoon van God door de plaatselijke heerser toch wel als bedreiging werd opgevat. Hij beval voor de zekerheid om toch maar alle eerstgeboren zonen in die periode te doden. Het timmermansechtpaar wist hieraan te ontkomen. In die donkere periode van kortere dagen en lagere nachten stond er ook een hemellichaam fel te schijnen. Deze werd gezien als een wegwijzer en een teken dat deze zoon wel de nakomeling van de oppermachtige moest zijn. In de 33 jaar die volgden, werd de zoon steevast voorgehouden dat er een God was en dat hij daar de zoon van was en dus heel bijzonder was. Hem worden zelfs wonderen toegeschreven. Zoonlief die met deze opvattingen werd opgevoed, kon dus niet anders dan hier geloof aan hechten en gedroeg zich dan ook als zodanig.

 

Zoals elk geloof, had de stroming die hij vertegenwoordigde ook tegenstanders en uiteindelijk werd de ergernis zo groot dat men besloot om deze jongeman met die vreemde opvattingen, 33 jaar oud, maar te doden op een manier die voor die tijd zeer gebruikelijk was: kruisiging. De jongen was zozeer in de opvattingen gaan geloven, mede omdat dit door zijn naaste omgeving nooit werd ontkracht of tegengesproken, dat hij zelfs bereid was ervoor te sterven.

 

Het verhaal over de geboorte, het leven en de dood van deze bijzondere jongen ging, in de eeuwen die volgden, de wereld over. In gebieden waar men moeite had dit verhaal te zien als de enig echte religie, werd aansluiting gezocht met plaatselijke gebruiken. Zo werd er een verbinding gelegd met de periode dat de wintertijd inging en met de lokale gebruiken daaromheen. Bijvoorbeeld: In een bepaald gebied werd een boom mooi versierd als teken van die overgang van langer naar korter daglicht en vervolgens werd de boom in brand gestoken om de boze geesten weg te houden.

 

Door het verhaal erbij te vertellen dat de zoon van de oppermachtige precies in deze periode geboren was, werd de kwestie steeds geloofwaardiger gemaakt en geleidelijk vloeiden plaatselijke rituelen en het verhaal over deze jongen in elkaar over tot een aangepaste, lokaal aanvaardbare versie. En als je er maar trouw in geloofde, stond er aan het eind van je aardse bestaan een prachtige beloning te wachten. De rituelen rond de geboorte van deze jongen houden in de donkere periode van het jaar in diverse vormen nog steeds stand.

 

In de lage landen van Europa was er een geloof in een goedheiligman die - in de periode dat de dagen korter en donkerder werden - goede dingen voor kinderen deed en voor de kinderen die erin geloofden, was er een prachtige beloning te verwachten. Kinderen die stout waren, werden echter door de Moorse knechten van de goedheiligman ontvoerd om als slaaf te gaan werken. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

Na een tijdje, als ze wat ouder werden, werd de kinderen verteld dat het niet echt was, het bestaan van deze goedheiligman werd ontkracht en tegengesproken. Maar het jaarlijkse ritueel hield lang stand, de kinderen van voorheen haalden doodleuk hetzelfde trucje later weer met hun eigen kinderen uit.

 

De bewoners van de Europese landen, zoals Engeland, Spanje en de lage landen gingen de wereld over. Een nieuwe wereld werd ontdekt en die werd - na het nodige landje pikken - ingericht als nieuw te bewonen land, en de gebruiken en rituelen van de diverse culturen vloeiden geleidelijk in elkaar over. In sommige delen van de nieuwe wereld ontstond het geloof in ‘Santa Claus’, een dwergachtig figuur in een groen pakje die stoute kinderen in de donkere periode ontvoerde, maar lieve kinderen beloonde. Zijn naam lijkt verdacht veel op die van die Europese goedheiligman (Sint Nicolaas, al snel verbasterd tot Sinterklaas, klinkt bijna als ‘Santa Claus’). Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en konden daar alleen maar geloof aan hechten.

 

Daarbij werd dan ook steevast het verhaal van de jongen verteld die ooit in het Midden-Oosten was geboren uit een maagd. De boom werd versierd, Santa Claus was op jacht naar stoute kinderen en deelde stiekem prachtige beloningen uit aan lieve kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Na een tijdje werd de kinderen verteld dat het verhaal van de jongen echt was, maar het bestaan van die groene dwerg Santa Claus werd ontkracht en tegengesproken. Maar dit jaarlijkse ritueel hield lang stand en de kinderen van voorheen haalden hetzelfde geintje later weer doodleuk met hun eigen kinderen uit.

 

In 1936 was er in die nieuwe wereld een fabrikant van een drankje die iets bedacht om het brouwsel breder onder de aandacht te krijgen. Het drankje viel namelijk bij veel mensen in de smaak en er werden soms zelfs wonderen aan toegeschreven. Hij bedacht dat Santa Claus degene moest zijn die dit wonderlijke drankje, Coca Cola genaamd, in de donkere periode van het jaar verdere bekendheid moest geven. Maar dan moest het wel positief worden gebracht, zonder dat Coca Cola ook verbonden kon zijn aan een dreigende figuur in een groen pakje die ook kinderen ontvoerde. Hij bedacht daarom een geheel nieuwe Santa Claus: een vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak, die als door een wonder met een fel verlichte arrenslede langs de hemel kon rijden. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.

 

De boom werd versierd en Santa Claus deelde stiekem prachtige beloningen uit aan de kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Maar na een tijdje werd de kinderen verteld dat die vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak niet bestond, zijn bestaan werd ontkracht en tegengesproken.

 

Dit jaarlijkse ritueel houdt nog steeds stand...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Leuke vergelijking Hans. Mooie column.

 

Om een verhaal lang stand te laten houden moet de "verzinner" wel heel sterk geloven in zijn eigen verhaal. Ik denk zelfs zo sterk dat het in het geval van dat 2000 oude verhaal eigenlijk meer een "zeker weten" is. Anders laat je je niet omwille van je eigen verhaal om zeep brengen.

 

De analyse en reden waarom ik dat denk kun je hier lezen.

 

 

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/00001750.html

Link naar reactie
  • 2

Jammer dat religie op de hak wordt genomen op HL. Ik denk dat er voldoende andere kanalen beschikbaar zijn om voor eigen kerk te prediken al is dat in dit geval dubbelzinnig.

 

Door specifiek de Christenen onder ons op een hoop te gooien met kinderen die een fantasie figuur aanbidden is denk ik behoorlijk kort door de bocht en op z'n minst beledigend voor sommigen.

 

Maar misschien zijn zij wel de makkelijkste prooi. Al had je gedurft ook de Islam op de hak te nemen dan had je denk ik de woorden voorzichtiger gekozen. Christenen kun je straffeloos beledigen natuurlijk maar wagen aan andere opties is een beetje te link is denk ik de motivatie.

Link naar reactie
  • 0

Al had je gedurft ook de Islam op de hak te nemen dan had je denk ik de woorden voorzichtiger gekozen. Christenen kun je straffeloos beledigen natuurlijk maar wagen aan andere opties is een beetje te link is denk ik de motivatie.

 

Volledig eens met hr Stuyver. We mogen hier in Nederland vanalles roepen, maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.

 

Ik begrijp de strekking van de collumn zeker en voel me er niet persoonlijk door aangevallen, maar ik begrijp het gevoel van Paul.

 

Soms gaat het er immers niet om wat je zegt, maar juist om wat je niet zegt.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 1

Jammer dat religie op de hak wordt genomen op HL. Ik denk dat er voldoende andere kanalen beschikbaar zijn om voor eigen kerk te prediken al is dat in dit geval dubbelzinnig.

 

Door specifiek de Christenen onder ons op een hoop te gooien met kinderen die een fantasie figuur aanbidden is denk ik behoorlijk kort door de bocht en op z'n minst beledigend voor sommigen.

[...]

 

Ik begrijp dat sommige Christenen zich beledigd voelen door deze column, maar dat is mijns inziens geheel ten onrechte. De column maakt impliciet duidelijk dat ook zoiets als geloof niet zomaar bij grote groepen mensen tussen de oren zit, maar een kwestie is van een goed product (in casu: een verantwoorde lifestyle) en een goed aansprekend verhaal keer op keer weer vertellen en de daad ook steeds weer bij het woord voegen (practice what you preach). Dat geldt immers voor de grootschalige duurzame acceptatie elk product.

 

Natuurlijk is er ook een andere manier mogelijk om grote groepen tot afnemer van jouw product te maken en dat is met hulp van de staat een monopoliepositie bemachtigen en in stand houden. Als het om religie gaat, hoef ik uiteraard geen specifieke namen te noemen. Gelukkig laat de praktijk zien dat het grote publiek in de meeste landen deze manier van het verkrijgen van een overgroot marktaandeel (in welke markt dan ook) niet in haar belang vindt.

 

Het middel om een dergelijk monopolie te voorkomen, is vrijheid van meningsuiting, zodat het publiek niet eenzijdig geïnformeerd wordt. En alleen daarom al zou ook een Christen blij moeten zijn met deze column van Hans.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Religie is toch ook gewoon business. Het Vaticaan heeft bijvoorbeeld een omzet van 245 miljoen euro in 2010. Of de bijbel, het best verkochte boek allertijden. Lijken mij mooie voorbeelden van commercieel successen.

 

Ergens in de geschiedenis was er gewoon vraag naar een verklaring voor dingen die mensen toen niet snapten. Daar zijn gewoon een paar goede ondernemers handig ingesprongen en die hebben die vraag beantwoord met het opzetten van verschillende religies, als je het mij vraagt.

Link naar reactie
  • 3

Als deze column gevoelig ligt voor iemand vanuit de geloofsbeleving, kan ik dat best respecteren, al is het verhaal juist bedoeld om duidelijk te maken hoe je met bepaalde marketingtechnieken ineens iets geloofwaardig kan maken.

 

Maar dan meteen een mening over de persoon klaar hebben alsof ik dat met de Islam niet zou durven en mijn pijlen op de Christenen richt, vind ik dan wel weer kort door de bocht. Mohammed heeft zich zo'n 16 eeuwen geleden ook laten leiden door visioenen die niemand anders heeft kunnen controleren en wist dit zodanig uit te dragen dat ook hij veel volgelingen kent. Dus hetzelfde principe, maar dan met een andere naam. En onthoud dat wij, 'Nederlandsche Landjepikkers' tot en met 1948 eeuwenlang de grootste Islam-natie ter wereld waren, toen hadden we Indonesië nog als koninkrijksdeel.

 

Er zijn nu eenmaal kinderen die heilig in de Sint geloven, totdat ze erachter komen dat het een zorgvuldig opgezette, bedrieglijk geloofwaardige, jaarlijkse campagne is. Zo ook in de USA waar veel kinderen geloven in Santa Claus, terwijl dat een verzinsel is van Coca Cola. Het principe van overtuigen dat leidt tot iets werkelijk gaan geloven, daar ging het mij in de column om.

 

Ik ben dan ook blij dat het bij een meerderheid wel zo is overgekomen. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2
maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.
MIjn reactie is kort en duidelijk: Ik ben (als kind) Christelijk opgevoed en niet Islamitisch of anderszins, dat - naast mijn achtergrond qua opleiding en (werk)ervaring - is dus mijn referentiekader. Was ik in een Islamitische cultuur opgegroeid met verder dezelfde achtergrond qua opleiding en (werk)ervaring, had ik dit stuk met andere namen opgetekend.

 

Verder verwijs ik naar mijn eerdere reactie.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Het prikkelt zeker, dus leeft het onder de mensen. Mijn reactie vwb welke geloofsclub dan ook is geenszins persoonlijk bedoelt.

 

marketing Marketing is daarmee bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan.

 

De ene gelooft in een zilveren armband, terwijl de ander meer heil ziet in een klavertje vier. Helaas voor de zilveren armbanden verkoper was Nico Haak minder klantgericht dan Santa in zijn felverlichte truck....

 

Volgens mij is marketing: ' de kunst om mensen te laten geloven dat ze ergens behoefte aan hebben '

Maar misschien neem ik te veel de binnenbocht ;)

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 1

Heel goede column Hans met de nodige dubbele bodems en "tussen de regels" door statements. Hij is natuurlijk helemaal niet gericht tegen Christenen. Het Kerstverhaal is slechts een kapstok. Elke religie heeft zijn eigen verhalen. Vreemde is dat ze elkaar allemaal tegenspreken en allemaal claimen de enige waarheid in pacht te hebben.

 

Marketing en het uitdragen van religie hebben heel veel gemeenschappelijk. Zo veel dat merken het over gelovigen en missionarissen hebben. Ook hersenonderzoek laat zien dat bepaalde gebieden in de hersenen waarvan vaststaat dat daar religie wordt gevoeld hetzelfde zijn waar merkvoorkeuren worden gevoeld.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als deze column gevoelig ligt voor iemand vanuit de geloofsbeleving, kan ik dat best respecteren, al is het verhaal juist bedoeld om duidelijk te maken hoe je met bepaalde marketingtechnieken ineens iets geloofwaardig kan maken.

 

Maar dan meteen een mening over de persoon klaar hebben alsof ik dat met de Islam niet zou durven en mijn pijlen op de Christenen richt, vind ik dan wel weer kort door de bocht. Mohammed heeft zich zo'n 16 eeuwen geleden ook laten leiden door visioenen die niemand anders heeft kunnen controleren en wist dit zodanig uit te dragen dat ook hij veel volgelingen kent. Dus hetzelfde principe, maar dan met een andere naam. En onthoud dat wij, 'Nederlandsche Landjepikkers' tot en met 1948 eeuwenlang de grootste Islam-natie ter wereld waren, toen hadden we Indonesië nog als koninkrijksdeel.

 

Er zijn nu eenmaal kinderen die heilig in de Sint geloven, totdat ze erachter komen dat het een zorgvuldig opgezette, bedrieglijk geloofwaardige, jaarlijkse campagne is. Zo ook in de USA waar veel kinderen geloven in Santa Claus, terwijl dat een verzinsel is van Coca Cola. Het principe van overtuigen dat leidt tot iets werkelijk gaan geloven, daar ging het mij in de column om.

 

Ik ben dan ook blij dat het bij een meerderheid wel zo is overgekomen. (en dat het 'prikkelt' ;))

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Het prikkelt omdat als het doel was Coca Cola als voorbeeld te stellen hoe een mythe is gecreerd je het beter bij referenties aan Santa Claus en Sinterklaas had kunnen houden. Om vervolgens de lijn door te trekken naar een religie en deze vervolgens aan de zelfde kapstok op te hangen is wat overbodig denk ik en niet ten onrechte dat er mensen zijn die hier niet erg van gedient zijn.

 

Het geloven in Sinterklaas en het geloven in God is voor de een hetzelfde, voor de ander een totaal ondenkbare vergelijking.

Link naar reactie
  • 0
Het geloven in Sinterklaas en het geloven in God is voor de een hetzelfde, voor de ander een totaal ondenkbare vergelijking.
Waarvan akte en respect voor jouw gevoelens hierover, die ik je niet kan - en niet wil - ontzeggen.

 

Echter het beïnvloedingsproces om iemand tot geloof (in Allah, in God of in diens vermeende, aardse nakomeling) te brengen is blijkbaar vaak hetzelfde als bij de Sint of Santa (dan laat ik gemakshalve het gewelddadige afdwingen in naam van een Oppermachtige maar even achterwege, evenals de bangmakerij dat je als kind misschien in een zak naar Spanje kon worden ontvoerd...)

 

Er bestaan mijns inziens technieken om rotsvast geloof te bewerkstelligen, blijkbaar toont hersenonderzoek dat inmiddels ook aan. Door mijn verhaal - overigens zonder God met Sinterklaas te vergelijken - loopt de rode draad dat dit soort beïnvloeding vaak al in ons aller kindertijd begint. Naar mijn vrije mening kan dit dus ook in de kindertijd van Jezus hebben plaatsgevonden.

 

Achter de columntitel staat ook zeer bewust een vraagteken, omdat mijn mening allerminst zaligmakend is.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

 

Je hebt recht op je persoonlijke overtuiging. Maar waar je het recht vandaan haalt om anderen te vertellen wat ze wel en niet mogen denken, mogen zeggen, is mij niet duidelijk. De suggestie dat de columnschrijver de islam niet durft aan te halen, is bovendien onder de gordel. Qua moordlust heeft de katholieke kerk en later ook de christelijke afsplitsing zijn sporen ook wel nagelaten.

 

Sinterklaas en Harry Potter zijn een stuk aardiger.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het spijt me zeer wanneer ik iemand gekwetst zou hebben. Ik was me er niet van bewust dat het noemen van een ander geloof dan het Christendom zoveel woede zou oproepen.

 

mijn vraag in een eerdere post

 

maar ik vraag me dan ook ten zeerste af wat de reacties zouden zijn als er een vergelijking met Allah genoemd zou worden.

 

is hiermee door de diverse reacties wel beantwoord

 

De vergelijking marketing/ geloofsovertuiging vind ik helder.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon triest te zien hoe de dag van vandaag religie of profeten als hoerenzonen worden aangewezen. Sorry, maar de mentale en geestelijke staat van de schrijver is diep gezonken. Geen schrijn van respect toont de schrijver tegenover het Christendom, Christenen, Jesus Vrede Zij Met hem of zijn moeder om haar Als een (fornicator) te beschuldigen. Meneer J. H. van den Bergh, ik heb echt hier geen woorden voor. Ik schaam mij diep in u plaats (al ben ik geen Christen maar een moslim) van wat u hier op dit forum heeft gezet.

 

Ik vind dat deze column verwijdert moet worden. Dit is niet het niveau van HigherLevel. Dit is .......ik heb hier echt geen woorden voor.

Link naar reactie
  • 0
Het is gewoon triest te zien hoe de dag van vandaag religie of profeten als hoerenzonen worden aangewezen. Sorry, maar de mentale en geestelijke staat van de schrijver is diep gezonken. Geen schrijn van respect toont de schrijver tegenover het Christendom, Christenen, Jesus Vrede Zij Met hem of zijn moeder om haar Als een (fornicator) te beschuldigen. Meneer J. H. van den Bergh, ik heb echt hier geen woorden voor. Ik schaam mij diep in u plaats (al ben ik geen Christen maar een moslim) van wat u hier op dit forum heeft gezet.

Ik vind dat deze column verwijdert moet worden. Dit is niet het niveau van HigherLevel. Dit is .......ik heb hier echt geen woorden voor.

 

Ook u kan ik uw gevoelens (van plaatsvervangende schaamte) niet ontzeggen. Een geheel eigen, wezenlijk andere interpretatie eraan geven, is ook uw goed recht.

 

Echter, dat is dan uw interpretatie, waar ik bij dezen grote afstand van neem. Ook van de verbanden die u legt, aangezien ik de door u gebezigde termen niet heb gebruikt, er zelfs niet naar heb verwezen en in mijn latere toelichtingen - gebruikmakend van mijn vrije recht op meningsuiting - nog eens heb benadrukt c.q. genuanceerd dat ik onderzoekend het proces beschrijf van beïnvloeding.

 

Met andere woorden: het verhaal dat u ervan maakt, heb ik niet geschreven, dat kunt u mij dus ook niet in de mond leggen.

 

Uw levensovertuiging is Moslim, de mijne is een andere (zelfs geen Christelijke meer), beiden zijn wij echter op een bepaalde manier beïnvloed om tot die overtuiging te komen. Wederzijds respect zou dan nog wel de grondslag van de discussie moeten zijn, temeer daar vrijheid van levensovertuiging een grondrecht is.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
de mijne is een andere (zelfs geen Christelijke meer) Meneer van den Bergh, dat u uw christelijke levensovertuiging kwijt bent geraakt was me uit uw column al wel duidelijk geworden.....helaas.
En ik voel me er prima bij.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik geloof in ieder geval wel in de bedrijfskundige boodschap van deze column. En daarbij zijn zoveel interessante voorbeelden en verhalen te vertellen!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.