Ga naar inhoud
  • 0

cateringbedrijf en bezorgservice marketing

Beste mensen,

 

Ik speel al een tijdje met de gedachten om een eigen cateringbedrijf te starten met daarnaast een maaltijden bezorgservice. Ook is mijn vriendin heel goed in oosterse gerechten en taart en gebak maken en hier zouden we ook graag wat mee willen doen.

 

Nu zit het idee als volgt in ons hoofd. We zouden graag een cateringbedrijf, oosters cateringbedrijf, maaltijden bezorgservice, oosterse gerechten bezorgservice EN taart en gebak bezorgservice beginnen. Met ieder z'n eigen website, marketing en huisstijl. We willen dit allemaal opsplitsen puur omdat we denken dat onze klanten geen Limburgse vlaai bij een Chinees restaurant zullen bestellen om het zo maar even uit te leggen ;) We willen dan wel op de site's van de maaltijden en oosterse gerechten bezorgservice over laten komen dat je voor catering ook daar kan zijn. maar we verwachten gewoon véél meer omzet te halen als we deze 5 bedrijven / servicen opsplitsen dan dat we alles onder 1 of 2 site's zouden onderbrengen (bijv. catering en bezorgen). We denken dat het gewoon véél beter overkomt als elk bedrijf z'n eigen website heeft met eigen huisstijl etc. dan dat je één website hebt waar alles op word aangeboden. Ik denk dat de meeste mensen her hier wel mee eens zullen zijn of niet?

 

We verwachten de 2 cateringbedrijven goed te kunnen promoten via google adwords. Is iemand het hier mee oneens?

 

Alleen met de bezorgservicen twijfelen we een beetje hoe we het aan moeten gaan pakken. We zitten er aan te denken om bij de maaltijden en oosterse gerechten bezorgservice bij een aantal wijken een mooi foldertje met prijslijst en een 25% kortings-coupon in de bus te doen. Zodat mensen weten dat je er bent en ze over worden gehaald met deze 25% actie om eens wat bij jou te bestellen. Maar daarna ? We willen niet afhankelijk zijn van een site als bijvoorbeeld justeat of thuisbezorgd.nl. We hebben echt géén idee. via google verwachten we gewoon niet dat mensen zoiets zullen gaan zoeken. advertenties in de krant zijn te duur, posters langs de weg zijn te duur, regio-radio te duur. Reclame via Facebook en Hyves behoort wel tot de mogelijkheden. alleen vragen we ons af of dat dit wel goed genoeg zal zijn. We verwachten ook dat een groot deel van onze doelgroep niet op deze sites zit. Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

 

Bij de gebak en taart bezorgservice twijfelen we al helemaal hoe we dit het beste aan de man kunnen brengen. We denken opzich dat er wel vraag naar zal zijn (voor verjaardagen, bruiloften, theekransjes etc.). Maar hier zal je bijvoorbeeld niet echt een vaste klanten kring gaan opbouwen zoals dat bij die andere bezorgservicen waarschijnlijk wel zo zal zijn. We hebben echt geen idee hoe we dit het beste kunnen promoten, maar dat er wel vraag naar zal zijn. We denken hier al helemaal niet dat mensen dit via google gaan zoeken of wat dan ook.

 

We hebben er aan zitten denken om misschien één overkoepelende site te maken, met daarop de links van alle bedrijven. en dan al het reclamegeld van die bedrijven in één reclamebudget te steken en dan deze overkoepelende site er mee te gaan promoten. Dan hebben we opeens wel véél meer mogelijkheden. Alleen worden de producten en de bedrijven ZELF niet goed meer gepromoot. ook heb je dan de kans dat de klant al onze bedrijven als één bedrijf gaat zien en wij denken dat dit niet goed zal zijn voor de omzet.

 

Op dit moment zien we echt een goede toekomst in het bedrijf en de concepten die we hebben, alleen twijfelen we een beetje of we wel genoeg doen om het aan de man te brengen en WAT we het beste kunnen doen om het aan de man te (blijven) brengen. Graag jullie mening hierover.

 

Met vriendelijke groet,

Willyw

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dat klinkt behoorlijk warrig. Je zal daar wat meer structuur in moeten aanbrengen.

 

X verschillende formats tegelijk lanceren, lijkt me teveel. Op zich snap ik dat wel. Je denkt vanuit je keuken. Je hebt de investering gedaan, je hebt de mankracht (veronderstel ik) en nu wil je die capaciteit goed benutten. Dan is het slim om een bezorgservice met evidente piekmomenten te combineren met diensten die beter te spreiden zijn. Maar map het even wat beter uit, want elke variant komt weer met extra kosten (marketing) en extra problemen (delivery: koel en warm).

 

Maak maps/flowcharts waarin je het traject van elke variant uitwerkt. Inkoop, opslag, voorbereiding en afbereiding, order-intake, order-verwerking (betaling), bezorging en eventueel after-service. Koppel daar een tijdplan aan, zodat je ziet dat je piek in het weekend zit voor bezorg/afhaal, dat je piek voor catering op een ander moment zit en dat je daluren hebt die je voor iets anders kan benutten.

 

Waarom niet koelvers/diepvries maken voor magnetron en die in combinatie met extra's leveren om je daluren in te vullen?

 

Focus op één thema, en schakel pas later over op parallellijnen als je greep hebt op het proces. Groei geleidelijk, zodat je bij eventueel tegenvallende resultaten beter kan aanpassen. Geldt trouwens ook voor succes....

 

Qua marketing kun je trouwens ideeën ontwikkelen op het moment dat je de vraag in je afzetarkt inschat en het bestaande aanbod inventarseert. Waar zitten de gaten? Wat doet 'de concurrent' (dus inclusief koelvers in de supermarkt) en wat doet die nog niet? Hoe belangrijk zijn vaste klanten?

 

Kom later terug voor concrete marketingideeën. Dit forum kan helpen, maar je moet zelf eerst structuur aanbrengen. Succes!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste WIlly W,

 

Je 'Speelt al een tijdje met de gedachte', m.a.w. het zal nog een stuk concreter moeten worden. Het is dus raadzaam eens gestructureerd de aannames en opties op een rijtje te zetten en te onderzoeken. Dit doe je door middel van het opstellen van een plan, zo kun je de haalbaarheid van je idee toetsen en (bij)sturen, tot er een concept ontstaat wat concreet te maken is. Om jouw ondernemersplan voor te bereiden, heb ik de volgende tip voor je:

 

Neem 5 A4-tjes:

 

Op het eerste A4-tje schrijf je 'Wie ben ik?', op de tweede 'Wat kan ik?', op de derde 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde 'Hoe is dat te bereiken?' en op de laatste 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?'

 

Ga gedurende een aantal weken gedisciplineerd elke dag een uur ervoor zitten om deze vragen in willekeurige volgorde te onderzoeken en te beantwoorden. Je zult merken dat deze vragen de hele dag door je hoofd gaan spoken, maak meteen notities van die gedachten en vul die op de betreffende A4-tjes in. Na een tijd kun je de A4-tjes in bovenvermelde volgorde leggen en heb je in een logisch lopend verhaal de basis voor jouw persoonlijke ambities en je ondernemingsplan.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@ Twabla,

 

Ik snap helemaal dat u dat warrig vind, dit heeft wel een reden. Ik verwacht gewoon véél meer omzet te halen door net te doen of elk bedrijf gespecialiseerd is in een bepaald product dan alles op een site aan te bieden. En inderdaad, ik wil gewoon het maximale uit de keuken halen die er dan toch al staat.

 

Hoe ik het qua personeel een beetje in gedachten had is als volgende: Overdag goed personeel in de keuken die weten wat ze doen die alles voor bereiden en regelen. Dit moet ik dan zo in plannen dat iedereen constant aan de gang is, dit is zeker wel te doen. en dan tijdens de piek ondersteunend personeel in de keuken en bij het bezorgen. dit ondersteunend personeel word aangestuurd door de vaste mensen. Dit zullen waarschijnlijk gewoon scholieren worden die een aantal dagen in de week van +/- 4 tot 8 willen komen werken.

 

Ik ben al van plan om koel en diepvriesmaaltijden te gaan leveren. Dit zou dan ook overdag voorbereid worden. Of bedoelde u er mee dat deze ook al overdag bezorgd kunnen worden omdat de mensen ze zelf moeten opwarmen?

 

Ik ben ook niet van plan om meteen alles tegelijk te gaan lanceren! Dat zal ook echt een voor een gebeuren. Wel wil ik van te voren een aantal doelstellingen bepalen waar ik wel naartoe probeer te werken.

 

@ Hans,

 

Ik had “ik speel al een tijdje met de gedachten” anders moeten formuleren. Ik ben hier al zeer lange tijd mee bezig, heb al zo’n 50 a4-tjes vol met ideeën en plannen.

 

Maar ik ben me nu sinds een aantal weken aan het verdiepen in de kosten van reclame, en ben hierdoor een beetje onzeker geworden. Ik had verwacht dat ik véél meer kon met het budget dat ik in gedacht had. Daarom vroeg ik me eigen af hoe jullie de producten die ik heb aan de man zouden brengen. En welke reclamemiddelen de ondernemers hier gebruiken en effectief vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik denk an een bezorgservice en de marketing ervan, denk ik als eerste aan JustEat.nl of Thuisbezorgd.nl. Je staat op de site en betaald (waarschijnlijk) een X-bedrag of X-percentage per transactie aan commissie. Je hoeft hierin zelf niet heel veel marketing te doen en staat op een bekende site geprofileerd. Ideaal lijkt me dan.

 

Verder kun je nog Groupbuying sites overwegen.

 

Tenslotte kun je nog voor traditioneel gaan;

- Adverteren in een huis-aan-huis-krant (gaat alleen vaker de papierbak in door de bezorger dan de brievenbus)

- Flyers of folders huis aan huis (laten) verspreiden (is tijdsintensief als je het zelf doet, maar als starter maakt dat weinig uit)

- Radiospots of TV spots op een lokale omroep (levert relatief weinig op, althans, voor mijn massagepraktijk was het resultaat 0)

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan helemaal geen marketing- of reclameplan maken als je nog zo vaag bent over formules.

 

Maar als je dat toch wil: maak dan voor elk format een eigen identiteit. Ga helemaal Oosters, ga helemaal Vlaai en ga helemaal Cupcakes. De achterliggende processen kunnen best gelijk zijn, maar de front (en dus ook eventueel drukwerk) dient gescheiden te zijn.

 

Tenzij je Thaise Vlaaien wil gaan verkopen. ::)

 

Zorg voor elk format dat je vindbaar bent voor wie je zoekt. Dmv website, gouden gidsen, mobiel etc. Zorg dat die vindbaarheids goed geoptimaliseerd is, niet alleen op zoekwoorden maar ook lokatie. Vergeet de gratis sufferdjes niet!

 

Zet een vaste klantenplan op. Wij orderen regelmatig bij dezelfde bezorgdienst, simpelweg omdat de ervaring goed was. Beloon trouwe klanten. beloon trouwe klanten die nieuwe klanten aanbrengen. Vraag om reviews. Werk aan reviews.

 

Zoek specifieke doelgroepen op. Er zijn vlaaimomenten en vlaailiefhebbers. Er is een veggie-market.

 

Doe demo's. Ga naar evenementen, markten, braderieën en deel uit (of verkoop voor kostprijs).

 

Doe iets bijzonders en vergeet de pers niet te bellen.

 

Experimenteer met fun, dwars door je keten heen. Dus ook bij bezorging, bij verpakking, bij eetmomenten. McDonald's geeft al generaties kadoortjes weg. Positioneer tenminste één label op fun, juist om daar ervaring mee op te doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Je kan helemaal geen marketing- of reclameplan maken als je nog zo vaag bent over formules.
Exact. De markt verlangt duidelijkheid, dus PMC's (productmarktcombinaties) bepalen, voor elk van die combinaties de beste propositie bedenken en dit in een marketingmix (de beroemde P's) gieten.

 

Breng er altijd structuur en samenhang in en bewaak dat.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

En breng die 50 A4-tjes eerst eens terug tot de vijf die je eerder geadviseerd zijn, krijg je betere focus van, geloof me.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@ Romano,

 

Daar wil ik ook zeker wat mee gaan doen. Maar wil daar niet alleen afhankelijk van zijn. Mensen moeten ook de weg naar mijn bedrijf weten te vinden zonder thuisbezorgd.nl en justeat.nl. Heb net even op beiden sites contactformulier ingevuld, nu afwachten op hun reactie.

 

Misschien dat zo’n groupbuying site ook wat zou kunnen zijn maar zou ik me dan eventjes verder in moeten verdiepen. Ben wel een beetje sceptisch hierover, ben ooit met een vriend van mij naar het kantoor van vakantieveilingen.nl gegaan voor een gesprek. Hij zag daar een goeie “marketing-tool” in en vroeg of ik mee wou omdat hij niet alleen wou gaan. Na 5 minuten hadden we het daar wel gezien. Waren gewoon maffia praktijken die ze daar uitvoerden. Hun vroegen echt belachelijk hoge bedragen en percentages en maakten zwaar misbruik van de positie die ze hadden. Maar zoals ik al zei, zou me hier eens verder in moeten verdiepen.

 

@ Twabla,

 

Thaise vlaaien zullen ’t niet worden ;) haha.

 

Maar nee heb nog geen keuken, heb wel een cateringbedrijf en een casco pand met het juiste bestemmingsplan op het oog. Kan zo beginnen als ik wil maar wil eerst nog wat meer duidelijkheid hebben. Begin ook te merken hoe dichter het bij komt, hoe onzekerder ik word, maar denk dat dit wel normaal is. Ik ben ook het meest onzeker over de vlaai bezorgerservice terwijl ik verwacht dat ook al zou het goed lopen ik hier ’t minste geld mee binnenhaal.

 

@ Hans,

 

Geloof ik meteen! ’t Is nu ook een beetje onoverzichtelijk moet ik zeggen.. ;) morgen meteen aan de slag! :)

 

Link naar reactie
  • 1

Zit je alleen te wachten op particulier of wil je ook bedrijven in de buurt voorzien van maaltijden etc.?

Dan kan het een leuk idee zijn om zelf eens met een maaltijd binnen te stappen, welke ze van jou aangeboden krijgen. Dan zien ze meteen wat je kunt en wie je bent, schept een band. Daarnaast geef je ze er een flyer bij met: bij een bestelling van 5 maaltijden 10% korting of iets dergelijks.. Bedrijven willen vaak op vaste dagen, vaak zijn er mensen die dan elke week overwerken namelijk.

 

Huis-aan-huis kan ook zeker helpen, maar wat beter helpt is een direct mailing, mits goed uitgevoerd. Als je hier wat advies over wil kun je me best een PM sturen.

 

Succes en groet,

Ferry

Link naar reactie
  • 0

@ FL-DWC

 

Nee niet alleen particulier, wil ook echt aan bedrijven in de buurt gaan leveren ja. Zoiets zat ik zelf ook al aan te denken, gewoon binnenstappen met wat lekkere hapjes en een foldertje met kortings coupon.

 

En bij de omliggende wijken wou ik ook een foldertje met kortings coupon in de brievenbus doen.

 

Ik zal je zo een PM sturen :)

 

@ iedereen,

 

Op dit moment heb ik een pand op het oog dat Qua locatie echt PERFECT ligt. Alleen het pand zelf ziet er niet zo representatief uit. Het is niet onhygiënisch of zo maar gewoon oud, saai en kaal. Voorkant is gewoon een grote muur zonder ramen en in het midden een deur erin. en aan de zijkant zit een los en laad deur en ramen, maar deze zitten dan alleen de bovenste halve meter tegen het plafond aan. Het doet mij een beetje aan onze oude gym-zaal van de basisschool denken.. In hoeverre zouden jullie hier rekening mee houden met een cateringbedrijf en bezorgdienst ? Het is zo dat er waarschijnlijk toch ook een aantal klanten die bijvoorbeeld onder de 15,- bestellen komen afhalen. Dit zijn wel voornamelijk mensen die in de buurt wonen dus zijn waarschijnlijk al bekend met het gebouw dat wel. Maar ook zullen er klanten zijn voor het catering gedeelte die langskomen om het een en ander door te nemen. Het gebouw ligt gewoon qua locatie helemaal precies op de goede plek, echt middenin het verzorgingsgebied, alleen ziet het gebouw er een beetje oud, saai en kaal uit. Graag jullie advies

Link naar reactie
  • 1

@ FL-DWC

 

Nee niet alleen particulier, wil ook echt aan bedrijven in de buurt gaan leveren ja. Zoiets zat ik zelf ook al aan te denken, gewoon binnenstappen met wat lekkere hapjes en een foldertje met kortings coupon.

 

En bij de omliggende wijken wou ik ook een foldertje met kortings coupon in de brievenbus doen.

 

Ik zal je zo een PM sturen :)

 

@ iedereen,

 

Op dit moment heb ik een pand op het oog dat Qua locatie echt PERFECT ligt. Alleen het pand zelf ziet er niet zo representatief uit. Het is niet onhygiënisch of zo maar gewoon oud, saai en kaal. Voorkant is gewoon een grote muur zonder ramen en in het midden een deur erin. en aan de zijkant zit een los en laad deur en ramen, maar deze zitten dan alleen de bovenste halve meter tegen het plafond aan. Het doet mij een beetje aan onze oude gym-zaal van de basisschool denken.. In hoeverre zouden jullie hier rekening mee houden met een cateringbedrijf en bezorgdienst ? Het is zo dat er waarschijnlijk toch ook een aantal klanten die bijvoorbeeld onder de 15,- bestellen komen afhalen. Dit zijn wel voornamelijk mensen die in de buurt wonen dus zijn waarschijnlijk al bekend met het gebouw dat wel. Maar ook zullen er klanten zijn voor het catering gedeelte die langskomen om het een en ander door te nemen. Het gebouw ligt gewoon qua locatie helemaal precies op de goede plek, echt middenin het verzorgingsgebied, alleen ziet het gebouw er een beetje oud, saai en kaal uit. Graag jullie advies

 

Tsjah, je hoeft geen statig pand te hebben, de vraag is of het representatief is? Ook aan een pand kun je veel kleine dingen laten doen waardoor het een stuk beter lijkt zonder dat het veel geld kost. Misschien is het slim om in het pand een afhaalruimte te maken, die je netjes aankleedt zodat het in ieder geval bij het ophalen netjes lijkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Voorkant is gewoon een grote muur zonder ramen en in het midden een deur erin. en aan de zijkant zit een los en laad deur en ramen, maar deze zitten dan alleen de bovenste halve meter tegen het plafond aan.

 

 

Klinkt als een buitenkans! Doe er iets mee. Is een prachtige lokatie om als reclame-object in te zetten. Wel even overleggen wat acceptabel is. Een murschildering? Een mega-billboard? Een wand van hufterbestendige beeldschermen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de late reactie, heb het nogal druk gehad de afgelopen dagen.

 

Een afhaalruimte gaat er zoiezo komen, alleen vraag ik me alleen af wat klanten er van vinden om in een "hok" te zitten zonder ramen ;)

 

En als reclame object lijkt 't me niet geschikt. Is een straat waar je alleen doorrijd als je er echt moet zijn.

 

Heb zometeen afspraak met een horeca begeleider, even alles doornemen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...