Ga naar inhoud
  • 0

Geschikte rechtsvorm voor meewerkende partners

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een eigen bedrijf te gaan beginnen. Een aantal dingen zijn voor mij echter niet helemaal duidelijk.

De situatie is alsvolgt:

Samen met een aantal partners ga ik een bv oprichten. Twee van mijn partners hebben zelf een (persoonlijke) bv, waarmee zij aandeelhouder worden in de nieuwe bv. Voor de uren die deze twee partners gaan maken, zullen ze de nieuwe bv een rekening sturen. De derde partner is zzp-er (ik denk eenmanszaak) en zal ook aandeelhouder worden. Ook hij zal een rekening naar de bv sturen voor zijn uren.

De partners zullen ca 20 uur per week gaan werken in de bv. Het is de bedoeling dat ik fulltime voor de nieuwe bv ga werken. Ik zelf ben nu nog in loondienst en heb nog geen eigen bedrijf. Ik vind het lastig om te bepalen wat voor mij nu verstandig is om te doen.

Volgens mij heb ik de volgende opties

a. in loondienst bij bv, zelf zzp-er worden en dat door de nieuwe bv ingehuurd worden, zelf persoonlijke bv oprichten en mij dan verhuren aan de nieuwe gezamelijke bv.

b. qua aandelen zou ik zelf persoonlijk aandeelhouder kunnen worden, of de bv (als ik daarvoor kies bij a.), of ik zou een optie tot koop kunnen nemen.

Ik denk zeker dat het mij gaat lukken om 3 of meer opdrachtgevers te krijgen als ik zzp-er wordt. Ik zou het ook wel fijn vinden als ik de mogelijkheid zou hebben om naast mijn werkzaamheden voor de nieuwe bv, ook andere activiteiten te kunnen uitvoeren.

Uiteraard wil ik fiscaal de gunstigste oplossing. Anderzijds zou ik graag het risicio willen uitsluiten dat mijn privé vermogen aangesproken wordt bij faillisement van de nieuwe gezamelijke bv.

Hopelijk kan iemand een paar tips geven, om mij de juiste richting op te helpen.

ALvast bedankt!

Marinus

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.