• 0

Popups bij openen website

Ik zie nu meer en meer websites die bij het openen van de website gelijk een JQuery pop-up tonen om een bepaalde wedstrijd of dergelijke in the picture te zetten.

 

Op zich lijkt me een goed idee om gelijk de bezoeker met zijn neus op die bepaalde actie te drukken maar langs de andere kant vind ik het wel een beetje agressief overkomen. Kan het dus zijn dat de bezoeker een soort afkeer krijgt van jouw website.

 

Hoe bekijken jullie dit? Heeft er iemand van jullie hiervan positieve/negatieve ervaringen mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer een website afhankelijk is van dit soort dingen om informatie over te brengen, is er iets mis met je website. Er zijn betere manieren om het oog van de bezoeker naar een mededeling te leiden. Ik klik bij voorbaat dat soort popups weer weg, zelfs als er misschien wel interessante informatie in staat. Ik hoef op die manier geen informatie door m'n strot geramd te krijgen, ik bepaal zelf wel waar ik naar kijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen reageert hier als gebruiker, grappig :) Draai het eens om: waarom hebben deze sites dat nodig? En hoe zou dat beter kunnen?

 

Als namelijk zelfs een site als die van Harvard Business Review - toch wel een gerenommeerde site met content waarvoor je graag door wat pop-overs wilt heenklikken - het nodig heeft, dan zal het toch wel een belangrijke reden hebben.

 

Kunnen wij dat met z'n allen innovatiever?

Link naar reactie
  • 0

De sitebouwers prediken toch altijd meten=weten, dus kennelijk wordt er wel degelijk op geklikt.

 

Als men meet dat iedereen wegklikt, werd het niet zo vaak toegepast.

 

Zelfs internet-marketeers gebruiken het op hun eigen site.

 

Neemt niet weg dat ik er zelf niet van houd. Elke klik teveel leidt af.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Ja, het kan zeker innovatiever. Er is ook een mogelijkheid een window een seconde of een/twee in beeld te laten zijn, waarna het zichzelf opvouwd aan de zijkant/bovenkant van het scherm. Dan hebben mensen zelf de keus of ze het weer aan willen klikken. Dat vind ik al wat minder opdringerig. Verder is met een goede layout het oog makkelijk te leiden naar belangrijke onderdelen.

Link naar reactie
  • 0

De sitebouwers prediken toch altijd meten=weten, dus kennelijk wordt er wel degelijk op geklikt.

 

Als men meet dat iedereen wegklikt, werd het niet zo vaak toegepast.

 

Zelfs internet-marketeers gebruiken het op hun eigen site.

 

Neemt niet weg dat ik er zelf niet van houd. Elke klik teveel leidt af.

Uiteraard wordt er op geklikt, de vraag is echter: wil je het risico nemen dat je bezoeker voortijdig de website verlaat en/of zich ergert aan je website? De oplossing van Sabra is gebruikersvriendelijker.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de echt agressieve popup al weer een beetje op zijn retour. Waarschijnlijk toch niet zou effectief.

 

Overigens denk ik dat er best situaties te bedenken zijn waarbij het gebruik van popups te verdedigen is. Als ik op een site kom die voor mij zeer relevante informatie in een popup aanlevert, dan ben ik daar alleen maar blij mee. Je zou wat mij betreft b.v, voor de site die in je signature voert (http://www.la-cocina.be/), best met een popup voor de Latino kookworkshop in Leuven kunnen openen als ik in de buurt van Leuven zou wonen.

 

Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik een popup direct weg kan klikken. Als ik hiervoor moet gaan zoeken, dan ervaar ik dat wel als zeer irritant.

Link naar reactie
  • 1

De sitebouwers prediken toch altijd meten=weten, dus kennelijk wordt er wel degelijk op geklikt.

Als men meet dat iedereen wegklikt, werd het niet zo vaak toegepast.

 

Je kunt technisch gezien meten wie erop klikt (ctr), en met wat mitsen en maren hoeveel bezoekers nog andere pagina's op de site bezoeken (bounce rate). Maar je kunt niet het verschil meten tussen mensen die de popup voor lief nemen en de onderliggende pagina lezen, en mensen die zo geïrriteerd zijn dat ze de site meteen verlaten. En je kunt niet meten wat het mentaal effect is van de irritatie. Misschien klikte iemand alleen door om op zoek te gaan naar het klachtenformulier, en drukt die bezoekersstroom de bounce rate.

 

Dat is net als met e-mailspam aan het eigen klantenbestand. Marketeers verdedigen dat nog weleens met de gemeten doorklikratio en gerealiseerde omzet, maar ze kunnen niet meten wat het effect is van spam op de mensen die niet komen klikken of kopen. Negeren die slechts de spam, of zijn ze zo geïrriteerd dat ze mentaal afscheid nemen van de leverancier.

 

Popups gaan voorbij aan een wezenskenmerk van het web t.o.v. oude media: op het web heeft de eindgebruiker de regie in handen. De bezoeker bepaalt zelf waar hij naar zoekt, waar hij op klikt, wat hij leest, welke interactie hij aangaat. Elke afwijking van dat model wijst meestal op hardnekkig vasthouden door marketeers aan oude gewoontes om de aandacht van de bezoeker op te eisen en hem een bepaalde kant op te dwingen (zoals een tv-programma onderbreken voor reclame waarin mensen in de gebiedende wijs wordt verteld "doe nu dit, koop nu dat").

 

Ik denk dat bij elke enigszins intelligente en kritische doelgroep, vrije keuze beter werkt. En er zijn manieren genoeg om die subtiel te beïnvloeden. Leestip: Verleiden op internet, Aartjan van Erkel (boek, oud medium).

Link naar reactie
  • 0

Veel sitebeheerders denken teveel vanuit zichzelf, en naast een uitgebreide 'Missie & Visie' op de homepage is dit daar ook een mooi voorbeeld van.

 

Gebruikers hoeven geen moeite te doen om op je site te komen, dus die 'investering' kunnen ze heel gemakkelijk als verlies nemen - iets wat je minder snel doet als je bijvoorbeeld een half uur hebt gereden om speciaal naar die ene winkel te gaan.

 

Als je dus iets onder de aandacht wilt brengen moet je dat niet doen door het in iemands gezicht te duwen - de een zal er wat minder moeilijk over doen dan de ander, maar niemand vindt het leuk. Da's ook de reden dat je in een winkel nooit direct bij binnenkomst een folder in je gezicht geschoven krijgt...waarom zou je dat op een website wel doen dan?

Link naar reactie
  • 0

Op mijn routeplanner toon ik ook meteen een popup, of liever gezegd een welkom scherm. Om de bezoekers een korte uitleg te geven hoe het werkt, maar ook om meteen te checken of de server te bereiken is voordat men ermee begint te werken.

 

Sinds kort staat daar ook de mogelijkheid om direct een sleutelcode te kopen om meer adressen op volgorde te zetten. De inkomsten zijn sindsdien merkbaar gestegen. Misschien is het irritant, maar commercieel wel zo prettig.

Link naar reactie
  • 0
Op mijn routeplanner toon ik ook meteen een popup, [...] De inkomsten zijn sindsdien merkbaar gestegen.

 

Kijk, die redenering bedoel ik. Je meet de omzet die je realiseert met een irritante methode, maar je meet niet hoeveel potentiële klanten je ermee wegjaagt en je meet niet hoeveel meer omzet je zou kunnen realiseren met een gebruiksvriendelijkere methode. Meten is niet altijd weten.

Link naar reactie
  • 0

Op mijn routeplanner toon ik ook meteen een popup, [...] De inkomsten zijn sindsdien merkbaar gestegen.

 

Kijk, die redenering bedoel ik. Je meet de omzet die je realiseert met een irritante methode, maar je meet niet hoeveel potentiële klanten je ermee wegjaagt en je meet niet hoeveel meer omzet je zou kunnen realiseren met een gebruiksvriendelijkere methode. Meten is niet altijd weten.

 

Vaak worden landingpages getest met verschillende versies. Dat zou je hier natuurlijk ook moeten doen. Een versie met popup en een versie zonder. En dan om en om tonen of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf niet (website) technisch, maar een pop-up kun je toch ook gebruiken met een split-test of A/B test?

 

Je weet dan nog steeds niet wie er wegklikt, maar zo meet je toch wel meer het effect?

 

Want is het zo ook niet met bijv. Adwords. Je weet niet wat het effect is wanneer je het niet gebruikt, maar je kunt wel vrij nauwkeurig meten van het WEL gebruik? Of maak ki een denkfout?

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf niet (website) technisch, maar een pop-up kun je toch ook gebruiken met een split-test of A/B test?

 

Ja, als je dat goed uitvoert (met slimme gebruiksvriendelijke alternatieven voor de popup) en als je die test lang genoeg laat lopen om de volledige oriëntatie/koopcyclus te doorlopen, dan is dat al een veel betere meetmethode.

 

Dan nog... ik las net op een nieuwssite dat internetbankieren bij ING platligt, dus ik ging naar de website van ING om het verhaal over de storing te lezen, maar ik zag alleen goed nieuws en een bijna paginagrote banner die mij vroeg om spaargeld in te leggen met een of andere actie. Volgens mij zal geen enkele praktische meetmethode het mentale effect van de irritatie meten, en de zakelijke gevolgen die het heeft.

 

Als online merk is volgens mij een betere strategie om vertrouwen op te bouwen door dingen aan te bieden waar je bezoekers naar op zoek zijn. En dán het effect van verschillende boodschappen of presentatievormen meten. Maar meten van effect van irritante dingen, daar geloof ik niet in.

Link naar reactie
  • 0

Ik klik de popups vaak al weg zonder ze te lezen.

Ook ik ervaar het als onaangenaam, maar zou er niet direct op afknappen. Wanneer het een popup met reclame is o.i.d. dan heb ik wel al snel een oordeel klaar over de website.

 

Op een ander fora was een bedrijf dat reclame voor webshops maakte door middel van popups. Zo'n manier van adverteren moet ik niet eens aan denken, gruwelijk. Om mijn bedrijf bij mensen dwingend op de browser pagina te plaatsen geeft geen goede reputatie naar mijn mening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.