• 0

Staatsloterij gewonnen ! Wat nu?

Hallo.

Het is weliswaar niet de echte staatsloterij maar ik krijg volgende maand een erfenis van 300.000 euro netto. Daarna de volgende 6 jaren nog eens ieder jaar 100.000 er boven op. Dit betekent dus een kapitaal van 900.000 eind 2017.

 

Ik ben 53, heb een opgroeiend kind en gehuwd. Gewoon een (ie wat te dure) huurwoning en geen schulden. Ik verdien met mijn bedrijfje een 4.000 netto per maand. Ik heb een VOF met mijn broers. Een kleine autorijschool waarbij we een paar instructeurs in loondienst hebben. In principe kan ik morgen naar het buitenland omdat we een afspraak hebben dat ik vanuit huis (waar dan ook ter wereld) het management mag doen. Ik heb het bedrijf 30 jaar geleden gestart en mijn broers zijn er later bijgekomen. Dit is een gentleman agreement.

 

Mijn vrouw is halfbloed Indonesisch en wij zouden het niet erg vinden om naar Azie te emigreren. Als we dat al zouden doen dan willen we het liefst een lief klein restaurant beginnen wat een 200.000 euro investering zou moeten kosten.

 

Onze vraag is:

Wat zou u doen als u dit kapitaal zou verkrijgen de komende 6 jaar en u zichzelf een veilige toekomst zou willen geven?

Ik ben heel benieuwd naar alle creatieve en goede adviezen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kapitaal van 900.000,-. Als je dit bedrag echt gaat erven zou ik eens even met een financieel adviseur gaan praten.

 

Daarbij houd je geen 9 ton over. Je moet nl nog belasting betalen over het bedrag dat je erft + jaarlijkse belasting over het bedrag op je spaarrekening. Zou in ieder geval metteen een huis gaan kopen!

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Zou lekker rustig aan doen.

 

Keerte wat rondreizen door Azie (is groot). Wanneer je een leuke tek hebt gevonden misschien een huisje huren (hoeft vaak niet veel te kosten) en wat op en neer pendelen naar Nederland.

 

Restaurant in ieder geval veel later, wanneer je de ins en outs ene beetje kent van de plek waar je zit en een netwerk hebt opgebouwd.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou lekker blijven werken en het geld investeren in m'n leven : gezond eten, gezonde lifestyle, dingen doen die je leuk vind maar voorheen te duur (een keer extra op vakantie of zo). Verder zou ik wat investeren in (landbouw/bouw/bos)grond en mijn huis (of een huis laten bouwen naar mijn wensen).

 

Ik zou zeker mijn geld niet steken in zaken waar ik geen verstand van heb (zoals ergens faraway een eettoko beginnen). Als de shit uitbreekt zit ik toch nog altijd het liefst lekker thuis in Nederland.

 

Maar goed, dat is wat ik zou doen als ik de staatsloterij zou winnen.

Link naar reactie
  • 0

Emigreren is prima als je in een ander land wil gaan wonen, maar niet om belasting te besparen. Bepaal, zonder met het financiële rekening te houden, hoe je je leven eruit wil laten zien: welk land, welk werk, etc. En wat wil je vrouw en kind en hoe staat je familie er tegenover? Bekijk vervolgens de financiële haalbaarheid van dat plan en hoe je, binnen dat plan, (belasting of anderszins) kunt besparen.

 

Wat heb je aan pensioenvoorzieningen opgebouwd?

Hoe veilig denk je dat je zit met een VOF met personeel?

Zo zijn er nog wel wat afwegingen te maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

- leuk wonen maar niet meer als 1500 euro per maand aan lasten

- 2000 euro leefgeld per maand

- 1000 euro sparen voor kind per maand

- 21.000 per jaar voor vakanties, inboedel, enz enz

totaal 75.000 euro per jaar

 

per jaar aan inkomen netto 45.000

 

Link naar reactie
  • 0

- leuk wonen maar niet meer als 1500 euro per maand aan lasten

- 2000 euro leefgeld per maand

- 1000 euro sparen voor kind per maand

- 21.000 per jaar voor vakanties, inboedel, enz enz

totaal 75.000 euro per jaar

 

per jaar aan inkomen netto 45.000

 

In dat geval is het volgens mij simpel.

Niet moeilijk doen en zeker geen risico's nemen, wegzetten als spaargeld bij banken, rekeninghoudende met het gegarandeerde deel (€ 100/m.)

 

Ik begin me overigens af te vragen in hoeverre deze vraag met ondernemen te maken heeft. Gezien de antwoorden ben je voldoende bediend voor deze m.i. beleggingsvraag, waarvoor overigens andere fora zijn ingericht..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.