• 0

Hoe bereik je de inkoop afdeling?

Beste HL-ers,

 

Ik heb jullie expertise nodig. Ik heb al 3 jaar lang mijn eigen online drukkerij, en wij gaan de goede kant op. Nu is het zo dat wij alsnog ongeveer 50% van de orders buiten internet om invoeren, echter is dit geen probleem. Het grote probleem is dat de opdrachten met grote golven binnenkomen en wij nooit weten hoe druk het ongeveer wordt, en hoeveel geld er in die week in ieder geval voor ons in zit.

 

Nu hebben we enkele grote klanten van tussen de 10.000 en 50.000 euro per jaar, opzicht niet zo spannend maar des te minder risico kleeft eraan vast. Helaas zit het grootste deel niet in die groep. Hoe vergroot ik deze groep, want vaak moet je daarvoor binnenkomen bij grotere bedrijven met een inkoop afdeling. Hoe kom je met hen in contact en hoe zorg ik ervoor dat ik maandelijks of wekelijks een vast bedrag heb staan aan inkomende opdrachten?

 

P.s. wij begrijpen dat grotere bedrijven niet via internet willen bestellen etc. , dat is ook geen probleem.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groet,

Sjef

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sjef,

 

Netwerken en nog eens netwerken. Ga golfen, naar de Rotaryclub, businessclubs en dergelijke, daar kun je ondernemers ontmoeten. Anders zul je andere middelen aan moeten grijpen zoals via KvK of andere sites adressen kopen en deze aanschrijven.

Als start kun je ook je profiel op HL volledig invullen... ;)

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Allereerst bedankt voor je reactie. Als drukker kennen wij uiteraard de mogelijkheden van direct mailings en folders etc. , daarnaast gebruiken wij ook veel social media. Toch kunnen wij via deze weg dit soort mensen niet bereiken.

 

Niks tegen netwerkclubs en dergelijke hoor, maar bij de clubs waar ik ben geweest liepen een aantal over het paard getilde ondernemers rond. Verder zal een inkoper daar waarschijnlijk ook niet rondlopen, of zie ik het nu helemaal verkeerd?

 

Nogmaals bedankt en meer reacties zijn uiteraard welkom!

Link naar reactie
  • 0

Linked-in kan een mooie bron zijn voor inkopers. het zoekt ook makkelijk en je hebt snel een lijst met potentiele klanten. Wellicht dat je wel een betaald abonnement moet nemen om goede searches te maken. Maar mijn ervaring is dat inkopers zelf ook erg veel gebruik maken van Linked-in om in contact te komen met potentiële leveranciers..

 

Verder kan gewoon bellen en vragen naar de inkoopafdeling ook wel helpen. Inkopers staan, in tegenstelling tot de directies en hun secretaresses, over het algemeen veel meer open voor dit soort telefoontjes van hen word namelijk verwacht dat ze de markt kennen, een gesprek met een andere drukker kan dan voor hen extra info opleveren over die markt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sjef,

 

Natuurlijk bekijk je het niet verkeerd.

Mijn ervaring met drukwerkverkoop is dat netwerken meer oplevert dan drukwerk rondstrooien, social media of adwords campagnes.

Imo lopen er aardig wat eigenaren/directeuren bij deze diverse clus en zij geven veelal fiat aan de inkoper of tenminste de voorzet. Hé kijk ook even bij Sjef...

Goede prijs-kwaliteit verhouding, snelle levertijd, diversiteit in assortiment, heldere afspraken en dergelijke zijn de basis om gespreksonderwerp te zijn voor drukwerkinkopers en hun leidinggevenden.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Linked-In gebruik ik ook, echter niet de betaalde versie. Dit levert al een stuk meer op denk je?

Het bellen naar een inkoopafdeling is niet onze stijl, vooral aangezien ik zelf echt een hekel heb aan dit soort cold calling. (is natuurlijk persoonlijk)

 

 

Dag Pewede,

Ik zal eens kijken wat voor netwerkmeetings er bij mij in de regio zijn welke nuttig kunnen zijn (en waar nog geen drukker tussen zit). Ik hou je op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt inderdaad netwerken erg onderschat.

En je netwerk hoeft niet direct je klanten te worden. Ze kunnen ook jou weer aanraden bij hun netwerk. Zorg dat je bekend ben, dat mensen jou vertrouwen en jou wel willen en durven aan te raden. Anders ben je gewoon weer een van de vele online drukkers.

Link naar reactie
  • 1

Dag Wouterjan,

 

Ik onderschat het niet, zeker niet. Het netwerk dat ik heb is mij al erg waardevol maar ik wil deze bigger spenderen graag wat meer binnenhalen.

 

Overigens, ik zag je website even, waarom lever je geen Stuiterballen met bedrijfslogo's, kan maarzo een gat in de markt zijn (dat even ter zijde)

Link naar reactie
  • 0

Voor heel veel organisaties gaat de stelling op dat het makkelijker is omzetgroei bij je bestaande klanten te boeken dan nieuwe klanten te werven.

 

Ben je al eens met de stofkam door je kleine-klanten-bestand gegaan? Zijn ze onderdeel van een grotere club, zijn ze franchiser, waarom bleef een eenmalige opdracht een eenmalige opdracht?

 

Los van alle andere adviezen die je hier krijgt zou ik zeker eens naar je bestaande klantenbestand van de afgelopen jaren kijken. De ingang heb je al via je bestaande opdrachtgever/contactpersoon en de tijd van het jaar is er naar om eens contact op te nemen zo net voor kerst

Link naar reactie
  • 0

In het verleden liet ik door heel Nederland (door familie, vrienden en kennissen) de drukwerken verzamelen die aan mijn criteria voldeden en die met mijn machinepark goed te verwerken waren.

Met het voorbeeld voor me nam ik de telefoon ter hand en meestal kwam ik wel bij de inkoper terecht. Het was een kwestie van training, oefening en doorzettingsvermogen maar het wierp zeker vruchten af. Helaas is heden ten dage deze vorm van redelijk koude aquisitie niet meer zo gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Voor heel veel organisaties gaat de stelling op dat het makkelijker is omzetgroei bij je bestaande klanten te boeken dan nieuwe klanten te werven.

 

Ben je al eens met de stofkam door je kleine-klanten-bestand gegaan? Zijn ze onderdeel van een grotere club, zijn ze franchiser, waarom bleef een eenmalige opdracht een eenmalige opdracht?

 

Los van alle andere adviezen die je hier krijgt zou ik zeker eens naar je bestaande klantenbestand van de afgelopen jaren kijken. De ingang heb je al via je bestaande opdrachtgever/contactpersoon en de tijd van het jaar is er naar om eens contact op te nemen zo net voor kerst

 

Beste Frans,

 

Dank voor je reactie. Wij doen dit wel met klanten waarvoor we een redelijke opdracht hebben gedaan, die niet meer terug is gekomen daarna. Vaak is er dan ook niks aan de hand en bestellen ze alsnog bij ons maar hebben ze op dat moment niet meer. Op welke manier kan ik ook uit de kleine klanten meer omzet halen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.