• 0

Bedrijf starten: VOF of BV?

Ik ben als ZZPer actief en ben begonnen met een sportmerk op te zetten, bestaande uit productlijn voor beoefening sport en met wat passende kleding erbij e.d. Productie in Azie (met goede referenties) en verdere operationele activiteiten en internationale distributie vanuit NL.

 

Nu ga ik dit doen met een compagnon en is de afweging of we dit in een VOF of BV gaan doen (eerste jaar wordt aftasten markt, introductie, importeurs zoeken, etc) per 1/1/2012.

 

De afwegingen voor VOF of BV zijn zowel fiscaal, economisch als juridisch en ik zou willen weten of er misschien een matrix model is waarin keuzes gemaakt kunnen worden om voor ons de juiste stappen in die disciplines te zetten. Of wellicht heeft iemand anders deze keuzes/opties/selecties recent zelf al eens succesvol gedaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De antwoorden lijken voor de hand liggend en tegelijkertijd vraag ik me af wat je precies wilt weten.

 

Fiscaal hangt mede af wat je wilt gaan omzetten. Onder een bepaald bedrag is een VOF gunstiger.

Juridisch is het verschil tussen bv en vof groot. VOF zijn jullie beide hoofdelijk aansprakelijk (ook als je partner de schulden maakt en viceversa). Terwijl bij een BV de rechtspersoon de hoofdelijk aansprakelijk is.

 

Gezien je ambities zou ik eens met een goede boekhouder of accountant gaan praten.

Link naar reactie
  • 0

Voordelen eenmanszaak:

[*]Zelfstandigenaftrek

[*]Startersaftrek (eerste 3 jaar)

[*]MKB vrijstelling

 

Voordelen bv:

[*]Niet privé aansprakelijk voor zakelijke schulden (mits sprake van behoorlijk bestuur)

[*]Bij hogere winsten fiscaal voordeliger

[*]Professionele uitstraling (voor wat het waard is)

 

Bij een bedrijfsresultaat van 50k is een eenmanszaak aanzienlijk voordeliger:

 

Voorbeeld berekening winst in eenmanszaak en in BV

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een VOF is goedkoper om te starten, maar bedenk, zoals al eerder goed is opgemerkt door upbeat, dat je bij een VOF ook aansprakelijk kan worden gesteld voor schulden van je medevennoot en viceversa.

Mochten de baten onvoldoende zijn, dan kunnen de schuldeisers aanspraak maken op het privé-vermogen van u en uw echtgenoot. Huwelijkse voorwaarden zijn dan heel belangrijk!

Start je eigen lokale Qnieuws.nl nieuwssite in je eigen gemeente. Lees verder op: http://www.qnieuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds kort ook zelfstandig onderneemster en zat met dezelfde vraag welke rechtsvorm te nemen.

Na wat googlen kwam ik deze website tegen: mod edit, link dump verwijderd

Hier heb je meerdere pagina's met vergelijkingen tussen de vormen kort uitgelegd en ze geven ook alternatieven.

Wellicht dat je er wat aan hebt.

 

Groetjes, Carla

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je willen adviseren om te starten als IB-ondernemer, dus een VOF. Mocht het bedrijfsresultaat zodanig hoog zijn, dat het (fiscaal) gezien te duur wordt om een VOF te zijn, dan kun je altijd kiezen om alsnog de BV in te gaan. Je kunt dit altijd met terugwerkende kracht doen naar 1-1 van dat jaar, mits je het regelt binnen de eerste 9 maanden van het jaar. Dit is de geruisloze variant overigens. (Hiervoor moet je wel op tijd een goede adviseur inschakelen!)

 

Een VOF kent tenminste 2 vennoten, en die hebben beiden volledige ondernemersaftrek over hun deel van de winst. Je hebt dus heel wat winst te maken voordat een BV voordeliger wordt! Je kosten zijn als VOF ook stukken lager (zowel accountantskosten/administratiekosten) en bij de BV heb je ook nog het minimale (!) salaris van 42.000 euro per persoon.

 

Overigens is de winstgrens natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken, maar in de regel ligt het omslagpunt zo bij de 90k winst. Bij een VOF (uitgaande van 2 vennoten) is dat dus al 180k winst...

 

Begin dus maar als VOF, is makkelijker en goedkoper. Mocht het allemaal zo goed gaan, kun je altijd nog de BV in!

 

Veel succes!!

 

 

 

Beace, een volledig online en full service administratiekantoor volgens een uniek concept! Je boekhouding kan al vanaf 0,- euro door ons worden gevoerd. Al onze abonnementen zijn tegen een vaste prijs per maand af te sluiten. Ontdek hoe het anders kan: www.beace.nl

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het zelf even onderbouwen. Bij 90K winst heeft een IB ondernemer recht op € 7.280 zelfstandigenaftrek. Van het restant aan winst 12% MKB winstvrijstelling, = 9.926. Samen dus € 17.206 aan belastingvrije winst. Tegen 52% IB netto € 8.947. En dan laat ik opties als startersaftrek en de FOR bewust buiten beschouwing.

 

In de BV kennen we deze aftrekposten niet en dus zal het voordeel o.a. moeten komen uit een lagere belastingdruk. Elke euro die niet als salaris uit de BV komt, kan als dividend uitgekeerd worden. Het fiscale voordeel van dividend versus salaris ligt bij 90K winst op 12%. Zijnde 52% IB versus 40% op dividend. Dus een voordeel voor de BV van 12%, maar daar moet wel € 8.947 aan aftrekposten in de IB mee goed gemaakt worden. Als je het DGA loon voor een BV in aanmerking neemt, dan kun je bij 90K winst nooit stellen dat een BV vanuit louter fiscaal motief de betere keuze is. De BV is bij 90K winst juist de duurdere optie! Bij een minimaal DGA loon van 42K scheelt het minstens € 2.000 in het nadeel van de BV. Dit nog los van de extra kosten voor de BV's.

 

De BV zou in deze zin alleen een optie zijn als de extra lasten opwegen tegen niet verzekerbare/draagbare risico's of als een DGA loon niet aan de orde zou zijn (bijv. indien geen arbeid nodig is in de BV, zoals bij self supporting software).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jerboo, als jij en je zakenpartner elk afzonderlijk ook nog andere ondernemersactiviteiten verrichten (je schrijft dat je ZZP'er bent), is een gezamenlijke BV (of personalholdingstructuur) naast ieders IB-onderneming voorlopig misschien wel de beste optie. Voor ieders vanuit zijn eigen EMZ verrichte parttime arbeid voor de gezamenlijke werk-BV ga je dan bijvoorbeeld uit van bepaalde basisbeloningen o.b.v. gewerkte uren+geleverde output, al of niet aan het einde van het jaar te verhogen met een winstafhankelijke bonus. Zo voorkom je al een hele hoop discussie onderling en met de fiscus over de arbeidsbeloningen én kun je profiteren van de fiscale faciliteiten voor IB-ondernemers.

 

Eén en ander moet wel goed in de stijgers worden gezet om te voorkomen dat de fiscus de aan de BV gefactureerde uren alsnog aanmerkt als DGA-loon (met het risico dat je niet meer aan je uren komt voor de zelfstandigenaftrek) of dat zij jouw aandelen aanmerkt als verplicht vermogen van je IB-onderneming (en de waardestijging van de aandelen bij realisatie alsnog belast is in box 1 tegen maximaal 52%).

 

Verder ben ik het in grote lijnen wel met Beace eens dat het i.h.a. pas interessant wordt om fiscaal na te denken over een BV als je persoonlijke winst structureel op zo'n 90k uitkomt. Maar voor een goed afgewogen fiscaal antwoord op de vraag: "VOF of BV?" moet de hele huidige en verwachte inkomens- en uitgavensituatie van je gezin worden bekeken over een periode van tenminste 5 jaar en uitgaande van tenminste 2 scenario's. Het maakt immers nogal wat uit voor de uitkomst (en de gewenste hoogte van het DGA-loon) of je een (verdienende) levenspartner + kinderen (al of niet met een gat in hun hand) hebt of niet, wel of geen woning met hypotheekrenteaftrek hebt, of 1 of meer exen alimentatie moet betalen e.d. Simpelweg alleen de belastingheffing over alleen de winst over 1 jaar met elkaar vergelijken en daarbij uitgaan van het direct uitkeren van alle dividend is dus veel te kort door de bocht.

 

Zoals je zelf al aangaf, hangt de uiteindelijke keuze ook af van de civieljuridische en commerciële plussen en minnen van elke keuze. Er zal vast wel een schema zijn waarmee je alle aspecten systematisch kunt aflopen, maar de uiteindelijke beslissing blijft in grijsgebiedgevallen toch één die vooral gebaseerd is op een combi van onderbuik- en fingerspitzengefühl, ying en yang en instinct.

 

Dus bespaar je de moeite van het maken/vinden van zo'n schema en vraag in plaats daarvan gewoon naar de ervaringen van ondernemers die eerder deze keuze hebben gemaakt en/of ga het gesprek aan met een deskundige die dergelijke ondernemers bij dergelijke keuzes begeleidt. Let wel: niet één die zich bedient van algemene kort-door-de-bocht-rekenmodelletjes, maar één die maatwerk levert op basis van een grondige inventarisatie van jouw situatie en wensen.

 

Succes met het maken van de juiste keuze.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Jan

 

Ik proef in je reactie dat je reageert op mijn zienswijze

 

Simpelweg alleen de belastingheffing over alleen de winst over 1 jaar met elkaar vergelijken en daarbij uitgaan van het direct uitkeren van alle dividend is dus veel te kort door de bocht.

(of niet, maar dan wil ik mijn zienswijze wel even toelichten ;) ). Ik schreef daarin:

dat een BV vanuit louter fiscaal motief de betere keuze is

 

Ik ben het namelijk roerend met je eens. De factoren die erbij komen kijken zijn legio en voor velen zelfs verrassend (ohja, komt dat er ook bij kijken?) Alleen had het er de schijn van dat Beace het omslagpunt op 90K legt, terwijl ik juist zou aanraden om bij een dergelijke winst eerst eens te gaan rekenen met van die mensen als wij. Een omslagpunt zou ik het niet willen noemen.

 

Maar dat kan natuurlijk ook een interpretatiefout van mijn kant zijn, in welk geval ik het met Beace verder helemaal eens ben.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.