• 0

Mag je een winkel openen en elektronica verkopen van china ( GEEN NAMAAK)!

Hallo,

 

Mag men een winkel openen met daarin het volgende:

 

Pc tablets van android, ( geen merk)

mp3 spelers, geen merk

Mini laptops (geen merk)

Dus alles wat geen merk heeft, ook geen look a like telefoons of dergelijk maar wel dual sim telefoons zonder merk.

 

Daarnaast nog een belangerijke vraag

 

Ik had van plan om een pand te openen, wat wel een winkel is, en een paar van elke product in de winkel te zetten zodat de mensen het eerst kunnen verkennen, en mochten ze dan het product willen hebben dan gaan ze automatisch in mijnwinkel op een soort computer hen bestelling noteren en de betaling cash betalen, en dan krijgen ze een bon mee, en worden ze gebeld zodra hun bestelling klaar ligt in de winkel, mag dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat mag, maar als je zelf importeert dan ben je daar wel verantwoordelijk voor en moet je zorgen dat de keurmerken en certificaten in orde zijn. Anders ben jij aansprakelijk voor de eventuele gevolgschade. Het zal niet de eerste keer zijn dat een china mobiel ontploft..

 

Maar waarom, als je toch al een stenen winkel gaat openen, neem je in ****naam geen voorraad? Als mensen in je winkel staan dan willen ze dat wat ze kopen toch echt direct mee nemen, of ten minste de volgende dag op hun deurmat hebben liggen. Je hebt al zat kosten aan de winkel zelf lijkt mij, dus dan kan je die winkel net zo goed vol leggen met producten.

 

Uit je verhaal maak ik op dat je het nog moet bestellen in China als je een product verkocht hebt. Klopt dat en zo ja, hoe ga je de 3 weken levertijd verkopen aan je klant?

Link naar reactie
  • 0

Dat mag, maar als je zelf importeert dan ben je daar wel verantwoordelijk voor en moet je zorgen dat de keurmerken en certificaten in orde zijn. Anders ben jij aansprakelijk voor de eventuele gevolgschade. Het zal niet de eerste keer zijn dat een china mobiel ontploft..

 

Maar waarom, als je toch al een stenen winkel gaat openen, neem je in ****naam geen voorraad? Als mensen in je winkel staan dan willen ze dat wat ze kopen toch echt direct mee nemen, of ten minste de volgende dag op hun deurmat hebben liggen. Je hebt al zat kosten aan de winkel zelf lijkt mij, dus dan kan je die winkel net zo goed vol leggen met producten.

 

Uit je verhaal maak ik op dat je het nog moet bestellen in China als je een product verkocht hebt. Klopt dat en zo ja, hoe ga je de 3 weken levertijd verkopen aan je klant?

 

Hoi meneer van hol

 

Nou het zit zo, ik heb op dit moment nog een kleine budget om direct alles aan te kopen, ik hoop op een lening dat het wel in orde komt maar daar ben ik nog niet zeker van namelijk.

Het is geen 3 weken levertijd maar 5 dagen. en dan kan de klant het toegestuurd krijgen of zelf komen afhalen

Betreft garantie dat heb ik al geregeld, 1 jaar onder bepaalde voorwaarden natuurlijk

Ik zal me winkel wat aanvullen bijvoorbeeld van elke categorie of product een demo, die de mensen zelf kunnen aanraken en wat op voorraad.

 

En wat bedoel je met die keurmerken, moet er wat in het label zitten of zo?

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van een fysieke winkel is dat je het meteen mee kan nemen. Als ik een tablet wil kopen bij een fysieke winkel, dan zie je mij geen bestelling plaatsen waar ik nog eens 5 dagen op het product moet wachten.

 

Als je jezelf een pand kunt veroorloven, is het dan niet gewoon slim om ten minste een kleine voorraad te houden van 1-2 producten per soort? Ik verwacht dat de 5 dagen levertijd een hoop (potentiele) kopers zal wegjagen.

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van een fysieke winkel is dat je het meteen mee kan nemen. Als ik een tablet wil kopen bij een fysieke winkel, dan zie je mij geen bestelling plaatsen waar ik nog eens 5 dagen op het product moet wachten.

 

Als je jezelf een pand kunt veroorloven, is het dan niet gewoon slim om ten minste een kleine voorraad te houden van 1-2 producten per soort? Ik verwacht dat de 5 dagen levertijd een hoop (potentiele) kopers zal wegjagen.

 

U bedoeld 2 stukjes per soort of een doos?

Ja dat begrijp ik, maar ik kan natuurlijk eerst met een webshop beginnen en daarna uitbreiden?

Link naar reactie
  • 0

 

En wat bedoel je met die keurmerken, moet er wat in het label zitten of zo?

Er moet een aantal keurmerken en/of certificaten afgegeven worden zodat je kan aantonen dat de producten voldoen aan de Europese richtlijnen. Denk aan het CE keurmerk en dergelijk. Dat is niet mijn vakgebied dus ik kan je niet exact van hoed en rand vertellen, maar zorg in elk geval dat je daar goed over geïnformeerd bent en dat je die zaken op orde hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

En wat bedoel je met die keurmerken, moet er wat in het label zitten of zo?

Er moet een aantal keurmerken en/of certificaten afgegeven worden zodat je kan aantonen dat de producten voldoen aan de Europese richtlijnen. Denk aan het CE keurmerk en dergelijk. Dat is niet mijn vakgebied dus ik kan je niet exact van hoed en rand vertellen, maar zorg in elk geval dat je daar goed over geïnformeerd bent en dat je die zaken op orde hebt.

 

Is het de leverancier die deze afgeeft mischien uit China of moet dat in Nederland gebeuren

ik zal me zeker informeren

Link naar reactie
  • 1

 

Denk aan het CE keurmerk

Let op: de CE-markering is geen keurmerk, maar een eigen verklaring verklaring van van de fabrikant dat het product in overeenstemming met de wet. In veel gevallen brengt de producent het teken aan zonder voorafgaand onafhankelijk onderzoek.

 

De Consumentenbond zegt het volgende over de CE-markering:

" Het zegt alleen dat het product aan de minimale veiligheids- en kwaliteitseisen van de EU voldoet. U kunt dit eigenlijk naast u neerleggen, want elk product moet daaraan voldoen."

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Dat betekent dus dat de TS in elk geval moet zorgen dat zijn producten dat ook doen. Of het voor een consument meerwaarde heeft of een product een CE logo draagt is een ander verhaal.

Yep, 2x.

 

En het betekent vooral dat je ook als importeur geen waarde mag/moet hechten aan het feit dat de fabrikant een CE markering op het product heeft gezet. Vraag waar mogelijk om testrapporten, bij voorkeur van onafhankelijke keuringsinstituten. Het beperkt je productenaansprakelijkheidsrisico, maakt het restrisico beter en tegen veel lagere kosten verzekerbaar.

 

En het voorkomt inbeslagname goederen en hoge boetes van de keuringsdienst van waren. Ook daar hebben we voorbeelden van op HL, stevige boete, betrof ondeugdelijke elektronica uit China. Die TS was destijds vooral boos omdat diezelfde consumentenelektronica producten ook bij bouwmarkten verkocht werden. Verschil is dat die hun inkoop doorgaans zelf laten testen.

 

... maar ik heb het vermoeden dat de meeste webwinkels in Chinese mobieltjes hier niet bij stilstaan......

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent dus dat de TS in elk geval moet zorgen dat zijn producten dat ook doen. Of het voor een consument meerwaarde heeft of een product een CE logo draagt is een ander verhaal.

Yep, 2x.

 

En het betekent vooral dat je ook als importeur geen waarde mag/moet hechten aan het feit dat de fabrikant een CE markering op het product heeft gezet. Vraag waar mogelijk om testrapporten, bij voorkeur van onafhankelijke keuringsinstituten. Het beperkt je productenaansprakelijkheidsrisico, maakt het restrisico beter en tegen veel lagere kosten verzekerbaar.

 

En het voorkomt inbeslagname goederen en hoge boetes van de keuringsdienst van waren. Ook daar hebben we voorbeelden van op HL, stevige boete, betrof ondeugdelijke elektronica uit China. Die TS was destijds vooral boos omdat diezelfde consumentenelektronica producten ook bij bouwmarkten verkocht werden. Verschil is dat die hun inkoop doorgaans zelf laten testen.

 

... maar ik heb het vermoeden dat de meeste webwinkels in Chinese mobieltjes hier niet bij stilstaan......

 

 

 

als ik papieren krijg van de fabrikant dat het CE keurmerk in orde is, is dit dan genoeg bewijs?

Link naar reactie
  • 0
als ik papieren krijg van de fabrikant dat het CE keurmerk in orde is, is dit dan genoeg bewijs?

 

Je kunt de productaansprakelijkheid als importeur niet ontlopen, dat is dwingende Europese wetgeving. En als eenmanszaak of VOF sta je daarvoor garant met je volle privé vermogen. Als er schade ontstaat ben en blijf jij gewoon verantwoordelijk voor het productaansprakelijkheidsrisico, maar wellicht dat die papieren voor een verzekeraar genoeg is om jou een passende dekking te verlenen, en eventuele schade trachten te verhalen op de fabrikant

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Om je wat zoekwerk te besparen, heb ik de volgende informatie voor je gebundeld.

 

- Garantie

 

- Elektrotechnische producten: Wat is er geregeld?

 

- CE marking voor professionals: voor importeurs. Zie ook CE-markering: Overzicht CE-richtlijnen en deze FAQs over CE-markering.

 

- Productaansprakelijkheid

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

In het kort kan je meestal concluderen dat de meesten niet goed beseffen dat op het moment dat ze eea bestellen in China, van Chinese makelij, dat ze dan in Nederland als importeur gezien worden volgens de wet. Hiermee nemen zij zelf, vaak persoonlijk de verantwoording voor het produkt over van een producent in China. Deze is dan "prachtig" afgedekt door een mooie belofte van de Chinese producent.

 

Echter, als er technisch iets mis is, er letselschade of erger ontstaat is de producent er niet per definitie voor aansprakelijk, Als importeur wordt je namelijk geacht volledige aansprakelijkheid te aanvaarden. Bij (grote) problemen kan jij als importeur proberen weer in China aan te kloppen maar er zijn er al velen voor U achter gekomen dat dat de lading niet gaat dekken.

 

Als importeur moet je een goede financiele basis hebben. Het is niet voor iedereen weggelegd maar velen staren zich blind op grote winstmarges en vergeten de aansprakelijkheid en verantwoording te gemakkelijk. Als je niet eens weet welke certificatie nodig is en of jouw productien certificatie hebben, en je hebt het over een zeer beperkt beschikbaar budget, dan is de afgrond heel dicht bij.

 

Maar goed, velen wagen het en meestal gaat het goed.

Link naar reactie
  • 1

Ik sluit mij aan bij het antwoord van Paul Stuyver; helemaal goed. Nog een kleine aanvulling:

 

Bedenk dat als u de spullen uit China haalt, u door nogal wat regelgeving gezien wordt als "producent'. Bijvoorbeeld door het Warenwetbesluit Algemene Productveiligheid (meer info). Een van de eisen in de WAPV is bijvoorbeeld dat de identiteit en de contactinformatie van de producent zijn aangebracht. En u moet een klachtenregistratie aanleggen en klachten onderzoeken. Interessant leesvoer.

 

Bij elektronische spullen komen trouwens ook nog de EMC regeltjes kijken.

 

Tot slot nog een waarschuwend woord over de opladers/adapters van al die apparaatjes die u wilt gaan importeren. Vaak worden die een beetje over het hoofd gezien. Opladers zijn zelfstandige elektrische apparaten. Dus met eigen certificaten, verklaringen, testrapporten en dergelijke. Daarbij komt nog dat dit vaak hele goedkope dingen zijn, want het mag niets kosten. Met als gevolg dat ze vaak niet aan de eisen voldoen (o.a. kans op kortsluiting door te kleine lucht- en kruipwegen, verkeerde condensatoren, etc.).

 

Als u alleen maar afgaat op rapporten en certificaten controleer die dan heel nauwkeurig. Gaat het rapport wel over het product? Klopt het merk/typenummer (moet echt identiek zijn!) ? Staat er een foto van het product op het certificaat? Is dat hetzelfde product? Is er geen informatie onleesbaar gemaakt? Zijn certificaten niet verouderd? (een testrapport uit 2005 voor een iPhone 4S is onmogelijk...). Is het product getest door een onafhankelijk testhuis zoals KEMA/Dekra/Intertek/Semco/TüV? Dan kunt u vaak bij het testhuis navragen of het product echt door hen is goedgekeurd. Bijvoorbeeld bij Dekra kun je een database raadplegen. En bij TUV trouwens ook.

 

Tip: een leuke website om te zien wat er iedere week zoal wordt afgekeurd in de Europese Lidstaten is die van de RAPEX.

 

Succes met uw initiatief.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.