• 0

Webshop in Nederland, maar woon in belgie?

Hallo,

 

Ik wil graag een webshop openen , heb al een .nl domeinnaam en webshop.

Nu ga ik me inschrijven bij de KVK, ik woon in Belgie; is dit mogelijk?

Waar moet ik belastingen betalen en mijn btw afdragen?

 

Ik heb wel een Belgische rekeningnummer, nog geen NLse rekeningnummer, is dit een probleem?

Waarom ik een KVK nummer aanvraag in NL, is omdat je hier in Belgie eerst een attest moet voorleggen van bedrijfsbeheer en vooraleer ik dat heb duurt het 6 maanden dat ik pas een KVK nummer in Belgie kan aanvragen daarom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi PCTablets,

 

De winst van je bedrijf is daar belast, waar je bedrijf is gevestigd. De domeinnaam is daarbij niet bepalend. Als je je webwinkel vanuit je woonhuis runt, zal de webwinkel onder de Belgische fiscale wetgeving vallen. Een inschrijving in de Nederlandse KvK heeft dan, afgezien van de vraag of het wel mogelijk is, m.i. niet zoveel zin.

 

In theorie kan dan zelfs de mogelijkheid ontstaan, dat zowel de Belgische als Nederlandse fiscus van mening is dat je belastingplichtig bent in hun land (België vanwege woonadres en Nederland vanwege inschrijving KvK).

 

Ik kan me voorstellen dat je liever je onderneming vanuit Nederland exploiteert vanwege minder bureaucratie en lagere belastingdruk. Ook is het BTW tarief in Nederland lager, Je moet dan zorgen voor een vaste vestigingsplaats in Nederland, bv door het huren van een NL kantoorruimte en van daaruit je webwinkel exploiteren.

 

Dit heeft dan ook meteen als bijkomend voordeel dat je ook van Nederlandse belastingvoordelen, zoals aftrek hypotheekrente, kunt profiteren.

 

Enfin, genoeg redenen om beide scenarios, ondernemen in België of Nederland, te laten doorrekenen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Zonder Nederlands vestigingsadres kan je je niet inschrijven.

 

en zie voor info:

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/inschrijven-buitenlandse-bedrijven/

 

Ik heb een vestigings adres al dat is geen probleem

Link naar reactie
  • 0

Hoi PCTablets,

 

De winst van je bedrijf is daar belast, waar je bedrijf is gevestigd. De domeinnaam is daarbij niet bepalend. Als je je webwinkel vanuit je woonhuis runt, zal de webwinkel onder de Belgische fiscale wetgeving vallen. Een inschrijving in de Nederlandse KvK heeft dan, afgezien van de vraag of het wel mogelijk is, m.i. niet zoveel zin.

 

In theorie kan dan zelfs de mogelijkheid ontstaan, dat zowel de Belgische als Nederlandse fiscus van mening is dat je belastingplichtig bent in hun land (België vanwege woonadres en Nederland vanwege inschrijving KvK).

 

Ik kan me voorstellen dat je liever je onderneming vanuit Nederland exploiteert vanwege minder bureaucratie en lagere belastingdruk. Ook is het BTW tarief in Nederland lager, Je moet dan zorgen voor een vaste vestigingsplaats in Nederland, bv door het huren van een NL kantoorruimte en van daaruit je webwinkel exploiteren.

 

Dit heeft dan ook meteen als bijkomend voordeel dat je ook van Nederlandse belastingvoordelen, zoals aftrek hypotheekrente, kunt profiteren.

 

Enfin, genoeg redenen om beide scenarios, ondernemen in België of Nederland, te laten doorrekenen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Wat een hoop informatie geeft u, dat is wel fijn om te horen.

Indien ik een huurovereenkomst heb ( een vestigingsadres) hoef ik dan niks in Belgie aan btw en belasting te betalen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.