• 0

Een vraag over aandelen bij oprichting van een BV

Ik ben druk bezig met het zoeken van financierders voor een nieuw te starten onderneming. Wij gaan nu de Seed fase in en proberen via Informals een eerste kapitaal injectie te bemachtigen.

Wat ik merk is dat ik onvoldoende kennis heb om een gesprek te voeren over aandelen van het nieuwe bedrijf. Hoe bepaal ik hoeveel aandelen het bedrijf heeft? Wat zijn ze waard? Welk bedrag staat in relatie tot hoeveel aandelen, en wat betekent dat dan weer voor de rest van de aandelen? Wat zijn de financiele consequenties voor de houders van die aandelen? Moet ik meteen de tegenwaarde inbrengen, of mag dit ook een vordering op een prive persoon zijn vanuit de nieuwe BV?

Is er ergens een goede site of een goed boek die jullie kunnen aanbevelen om mij in deze materie in te lezen?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dank voor je reaktie Marco, en ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt en zal niet om geld vragen (daar vind ik een forum overigens ook een zeer ongepast medium voor).

Het zoeken levert echter dusdanig gefragmenteerde info op dat ik op zoek was naar een URL/Wiki/Topic/Boek/Whatever met daarin een soort 'Aandelen voor starters for Dummies'. Gat in de markt voor iemand met de juiste kennis? Ik kan me niet voorstellen dat ik als enige met dit type vraagstukken rondloop ;)

• 1

Dag EJVW

De reden waarom en geen 'boekje' is voor dit soort zaken, geef je zelf al aan:

Hoe bepaal ik hoeveel aandelen het bedrijf heeft? Wat zijn ze waard? Welk bedrag staat in relatie tot hoeveel aandelen, en wat betekent dat dan weer voor de rest van de aandelen? Wat zijn de financiele consequenties voor de houders van die aandelen? Moet ik meteen de tegenwaarde inbrengen, of mag dit ook een vordering op een prive persoon zijn vanuit de nieuwe BV?

Hiermee bestrijk je maar een fractie van wat erbij komt kijken. En juist om die reden zijn er mensen die hier hun brood mee verdienen en dan ook nog eens mensen in verschillende disciplines (valuators, accountants, advocaten, notarissen, fiscalisten). Vragen of er een boekje voor is, is als vragen of er een boekje is dat alle fiscale regelgeving goed samenvat voor de leek. Probleem voor een boek is namelijk dat elke casus situatie-specifiek is. Het is niet alsof je een brood bakt.

Stel even dat je op zoek wilt gaan naar literatuur (die nota bene vaak geschreven is voor de vakgenoten), dan kom je langs de volgende stations: waardebepaling onderneming/aandelen (vaulator), fiscale gevolgen overdracht en vermijden heffing (fiscalist), bevestiging waardering onderneming (accountant), juridisch dichttimmeren van de rechtsgevolgen (advocaat) en overdracht aandelen (notaris).

Dan zoek je dus iemand die in een boek alle aspecten behandelt. In casu een:

register valuator, mr. ondernemings- en contractrecht, drs. fiscale economie, accountant.

Afgekort:

mr. drs. W. Xyz AA RV die ook notaris is.

Ik ken enkele mensen die de volgende titels hebben: mr. drs. RA, maar de spoeling is dun.

Akkoord, ik overdrijf hier, maar wat ik wil benadrukken is dat de bundeling van kennis noodzakelijk is. Dus als er al een goed boek over is, dan moet dat sowieso een samenwerking zijn geweest. Net zoals jouw adviesbehoefte om diezelfde combinatie vraagt.

Mij is geen naslagwerk bekend dat voor de leek geschikt is. Ik denk ook dat zulks niet mogelijk is omdat je in dergelijk werk niet ontkomt aan vaktermen en uitleg van complexe wetgeving. Daarvoor is sowieso basiskennis vereist van wetgeving die dergelijk advies raakt en dan vaak nog een stuk verdieping in de materie.

Het leuke van HL is dat alle genoemde disciplines aanwezig zijn hier. Maar als je een zinnig antwoord zoekt, dan zul je meer kaarten op tafel moeten leggen dan de door mij gequote vragen.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Joost,

Dank voor je reaktie. Ik ben er niet op uit om expert te worden op alle gebieden, maar ik wil ze wel begrijpen voor het moment dat ik straks met elk van deze partijen om tafel moet/ga.

Overigens net een aantal van je columns gelezen en daarmee alweer antwoorden gevonden op een aantal vragen die rondspoken. Dank daarvoor!

Groeten,

Eric Jan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

• Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

• Ook interessant:

Ook interessant:

• Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.