• 0

(informal) investors en loon voor de ondernemer

In ons ondernemingsplan zitten loonkosten opgenomen voor de ondernemers die het bedrijf gaan starten. Een van de terugkoppelingen die wij kregen is dat dit 'not done' is, want investeerders willen geen loon voorschieten. Ik heb ook ergens gelezen dat de Belastingdienst mij (als oprichter/vennoot) voor minimaal EUR 41k zal meenemen in de loonbelasting. Hoe moet ik die twee rijmen met elkaar?

 

De gedachte van loon uit de onderneming is redelijk simpel. Wij, mijn compagnon en ik, hebben beiden een gezin waarvoor wij (hoofd)kostwinnaar zijn. Hiervoor hebben wij inkomsten nodig en dus willen wij inderdaad bij het nieuwe bedrijf in loondienst. Is dat echt zo'n ongewone constructie?

 

Daarnaast, wanneer wij geen inkomsten uit het bedrijf zouden nemen, hoe moet ik de boel dan organiseren om geen loonbelasting te moeten betalen over loon dat ik niet heb ontvangen?

 

Lastig allemaal. Begrijp ik het nu niet goed of mis ik wat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Informal investors zijn alleen geinteresseerd om het project op gang te trekken en te houden en niet in het onderhouden van het huishouden van de starter.

Hij zal dan ook bij de investeringbegroting/behoefte die opnames ook ogenblikkelijk schrappen.

Ik mag aannemen dat je in je plan hebt voorzien in een eigen financiële inbreng, waaruit je ook je privé opnames, salarisbetaling kunt voorzien.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb ook ergens gelezen dat de Belastingdienst mij (als oprichter/vennoot) voor minimaal EUR 41k zal meenemen in de loonbelasting. Hoe moet ik die twee rijmen met elkaar?

Daarnaast, wanneer wij geen inkomsten uit het bedrijf zouden nemen, hoe moet ik de boel dan organiseren om geen loonbelasting te moeten betalen over loon dat ik niet heb ontvangen?

 

Simpelweg: zolang de onderneming verlies lijdt, kan het DGA salaris lager of zelfs op 0 gezet worden, en dus ook weinig tot geen loonbelasting. Wel even afstemmen met een goede boekhouder/fiscalist.

 

De gedachte van loon uit de onderneming is redelijk simpel. Wij, mijn compagnon en ik, hebben beiden een gezin waarvoor wij (hoofd)kostwinnaar zijn. Hiervoor hebben wij inkomsten nodig en dus willen wij inderdaad bij het nieuwe bedrijf in loondienst. Is dat echt zo'n ongewone constructie?

Nee, maar wel als je jezelf salaris uit gaat keren terwijl er nog geen winst gemaakt wordt. Dat moet je anders organiseren als je van een investeerder gebruikt wilt gaan maken. There's no such thing as a free lunch...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het niet helemaal met Marco eens, maar misschien bedoelen we wel hetzelfde.

 

Het 'geen loon krijgen' moet je in 2 dingen opsplitsen:

1. Een investeerder wil van jouw waarschijnlijk commitment hebben. Als jij gewoon een normaal salaris krijgt voor het werk dat je doet, waarom zou jij dan aandelen krijgen? Want je loopt geen risico!

2. Jij moet natuurlijk je gezin kunnen voeden, daarom heb je inkomsten nodig. Iedere (informal) investeerder zal dat snappen.

 

De combinatie van bovenstaande kan prima. Bijvoorbeeld doordat je slechts een basisloon krijgt uitbetaald het 1e jaar (precies genoeg om van te leven). Of dat je zelf ook een bedrag inlegt in het nieuwe bedrijf. Of dat je geen loon krijgt, maar zelf inteert op je spaargeld, of van een bank iets leent.

Er zijn dus verschillende opties om te laten zien dat je committed bent, en daarnaast je gezin kan onderhouden. (en als je idee echt geniaal is, wil een investeerder misschien toch wel loon betalen...)

 

Wat Norbert beschrijft hebben wij ook gedaan toen we ons bedrijf startten: we hebben een brief gestuurd naar de belastingdienst met de vraag of we vrijstelling kunnen krijgen voor het standaard salaris van 41K euro. Daarin stel je dat je nu die 41K niet hebt, maar dat je die wel gaat uitbetalen zodra de inkomsten toereikend zijn (en je verwacht dat natuurlijk wel binnen bijv. 1 a 2 jaar).

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reakties!!

 

Ik was al druk aan het schuiven met de eigen inbreng, om minder in te brengen en van de spaarcenten te leven... Dat hoeft gelukkig niet begrijp ik nu. Aan het einde van de rit zal het denk ik ook overleg met de investeerder zijn, maar ik bereid me altijd graag goed voor op wat kan en niet kan!

 

Dus nog even voor de zekerheid: Als DGA mag ik, na instemming van de belastingdienst, full time werken in de BV zonder dat ik loon vang voor deze werkzaamheden? Heb je die vrijstelling ook daadwerkelijk gekregen Arthur?

 

En als bijkomende vraag die mij nu invalt: Wanneer ik voor een constructie ga dat mijn levensonderhoud uit spaargeld of zelfs een lening wordt gefinancierd ontduik ik toch IB omdat ik eigenlijk een gewoon loon zou moeten hebben? Of moet ik dat plaatsen in de categorie 'startersfaciliteiten'?

Link naar reactie
  • 0

Dus nog even voor de zekerheid: Als DGA mag ik, na instemming van de belastingdienst, full time werken in de BV zonder dat ik loon vang voor deze werkzaamheden? Heb je die vrijstelling ook daadwerkelijk gekregen Arthur?

 

En als bijkomende vraag die mij nu invalt: Wanneer ik voor een constructie ga dat mijn levensonderhoud uit spaargeld of zelfs een lening wordt gefinancierd ontduik ik toch IB omdat ik eigenlijk een gewoon loon zou moeten hebben? Of moet ik dat plaatsen in de categorie 'startersfaciliteiten'?

Ja, ik heb die vrijstelling gekregen, in de vorm van een brief van de belastingdienst dat zij akkoord gaan met mijn voorstel om mij het eerste jaar geen loon uit te keren. Zie de brief in de bijlage die ik gestuurd heb, je kan hem als voorbeeld gebruiken.

 

M.b.t. je 2e vraag: ik ben geen fiscalist, maar: als je van de belastingdienst geen loon hoeft te hebben, en het dus niet hebt, kan je ook geen IB aanslag krijgen. Je loon is simpelweg 0. heb ik het eerste jaar ook gehad, niet leuk voor je spaargeld maar prima mogelijk.

Alleen als je BV geld leent om jezelf loon uit te keren, dan moet je IB gaan betalen.

 

Succes!

Brief_Belastingdienst_gebruikelijk_loon.docx

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.