• 0

paar vraagjes over import uit China

Beste mensen,

 

Waarschijnlijk denken jullie nu: 'Weer een topic over China import', bij voorbaat mijn excuses.

Ik heb volgens mij ongeveer alle China import onderwerpen doorgespit maar kan geen antwoord krijgen op mijn vraag.

 

Inmiddels ben ik er achter dat wanneer ik producten uit China haal, in dit geval via ebay, en TNT dit niet inklaart enzovoorts, ik dit kan laten zitten. Ik bereken dan gewoon 19 procent over mijn verkoopprijs inclusief verzendkosten, en kan geen gebruik maken van de voorheffing, tenmiste, niet voor deze inkopen. Klopt tot zover toch?

 

Waar ik dan vervolgens mee zit: Ik koop mijn producten en krijg dit dus per post binnen. Ik krijg hier geen facturen bij. Het enige bewijs is dus mijn paypal betalingsbewijs. Is het inmiddels duidelijk of dit voldoende is voor de belastingdienst? Ik heb hier namelijk nog geen antwoord op kunnen vinden.

 

Hoor graag van jullie.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Bertal

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bertal,

 

Als dit sporadisch voorkomt en het maar om een paar tientjes per maand gaat zal de belastingdienst niet moeilijk doen, maar als dit je enige leverancier is zou dit wel eens een probleem kunnen worden.

 

Je kunt de betaalde btw bij invoer namelijk alleen terugvorderen als voorbelasting als je een factuur hebt ontvangen die aan alle eisen voldoet. Verder ben je als ondernemer verplicht btw bij invoer te betalen en moet je een boekhouding bijhouden (die nu dus niet klopt) en alle facturen moet je netjes bewaren.

 

Mijn advies is om een betrouwbare leverancier te zoeken die wel correct kan leveren met factuur (en niet zo'n chinees die alles laat versturen als gift/sample met een lagere waarde)

 

Succes!

 

Jeroen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

 

Deze inkopen zullen het grootste gedeelte van mijn inkopen bedragen. Het moet naar mijn inziens toch mogelijk zijn om van een particulier in het buitenland producten in te kopen? De marge-regeling zal hierbij in ieder geval niet gelden.

 

Ik heb op dit forum gelezen dat als TNT de import niet inklaart, ik het daarbij kan laten zitten en het niet eens meer mogelijk is voor mij om dit in te klaren.

 

Is het misschien een idee dat ik de belastingtelefoon bel? Of moet ik hiervoor echt naar een belastingadviseur?

 

Groeten,

Bertal

Link naar reactie
  • 0

Beste Bertal,

 

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik heb nu al een aantal zendingen ontvangen +-2000 euro en nog geen BTW/invoerheffing betaald. Ik heb de belastingtelefoon gebeld en deze vertellen mij dat dit geen problemen veroorzaakt? Daarna heb ik ook nog even met de douane gebeld en die vertellen mij dat dit problemen met de belastingdienst veroorzaakt?

 

Vind het allemaal erg onduidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Dus als inkoopfactuur gebruik jij je paypal bevestiging? En dit is voor de belastingdienst dan ook voldoende?

Je moet natuurlijk een bewijs hebben dat je de aankopen gedaan hebt.

Ik heb praktisch alles rond, alleen weet nog niet hoe ik hier mee om moet gaan..

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ook ik heb de belastingtelefoon aan de lijn gehad.

Hierbij dezelfde vraag als dat ik hier stelde, het antwoord was echter anders dan dat ik tot nu toe ergens gelezen heb.

Ik zou volgens de aardige mevrouw aan de andere kant van de lijn, PostNL moeten verzoeken de verzending in te klaren. Dit zou ik kunnen doen, maar ik zie zojuist op de site van PostNL dat alle pakketten beneden een waarde van 22 euro geen kosten met zich meebrengt. Over de het invoeren van normale brieven (waar mijn zending onder valt) wordt niet eens gesproken. Daarnaast zijn al mijn zendingen minder waard dan 22 euro aangezien alles apart verzonden wordt.

 

Misschien morgen nog maar eens bellen?

Wat zouden jullie doen met dit antwoord? Volgens mij is het niet eens mogelijk dat ik iets betaal aangezien als mijn zendingen beneden de 22 euro zijn.

 

Groeten,

Bertal

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals contact opgenomen met de belastingtelefoon en dit keer met de vraag of een paypal verklaring genoeg is om in mijn boekhouding te stoppen.

 

Ik kreeg als eerst het antwoord dat mijn producten inderdaad niet meegenomen konden worden in de omzetbelasting. Daarna kreeg ik het antwoord dat ik naar een boekhouder moest gaan, om te weten te komen hoe dit boekhoudkundig in elkaar zou zitten.

 

Men heeft dus blijkbaar geen antwoord op mijn vraag, over de paypal verklaring. Een beetje vaag allemaal.

 

Iemand nog enig idee..

Link naar reactie
  • 0

Ben ook erg benieuwd, zit met hetzelfde probleem, kleine hoeveelheden uit china, en als ik bij de douane btw betaal over de invoer en dat daarna weer aftrek van mijn verkoop, is het bedrag dat ik aan btw betaal gelijk aan 19% van de verkoopprijs, dus achteraf zou net zo gemakkelijk zijn.

 

Bij de dounalijn vertelden ze me dat ik om tafel moet gaan met de bezorgende partij. Ze vertelden ook dat je als ondernemer altijd importheffting moet betalen, itt consumenten die onder een bepaald bedrag zijn vrijgesteld. Hoop dat iemand hier snel meer duidelijkheid over heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij weten de mensen bij de belastingdienst en douane het zelf ook niet helemaal, gezien de steeds verschillende antwoorden.

 

Het is logisch dat PostNL beneden 22 euro geen invoerkosten in rekening brengt, omdat zij in de veronderstelling zijn dat wij dit particulier kopen.

 

Het is nogal een duister onderwerp, waar gewoon geen helder antwoord over te krijgen is. En ik vind het risico te groot om gewoon maar te beginnen, en aan het eind van het jaar te zien of de belastingdienst het goedkeurt..

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ik hoop hierbij wat duidelijkheid te scheppen

Ik vermoed dat deze regel ook voor nederland geldt.

 

Zendingen met vrijstelling (BRON http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/pakket.htm )

 

Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt u onder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten en belastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moet betalen.

 

Wat is een zending met een te verwaarlozen waarde?

 

De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.

Onder “zending met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie een zending met een te verwaarlozen waarde moet bovendien bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:

- 22 EUR inzake BTW;

- 150 EUR inzake rechten bij invoer.

 

 

Deze zending die altijd rechtstreeks vanuit een derde land naar een bestemmeling in de Europese Unie (in feite België) worden gezonden.

 

Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:

 

1. Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.

2. Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

3. Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.

 

De alcoholische producten, parfums en toiletwaters evenals tabak en tabaksproducten zijn uitgesloten van de vrijstelling.

 

De zendingen die volledige vrijstelling genieten, kunnen zonder formaliteiten worden ingevoerd.

 

 

 

Mijn toevoeging:

 

Let op : Om de intristieke (soms ook wel statistiche waarde genoemd) waarde van uw zending te bepalen moet je ook de transportkosten in acht nemen. Dus een pakje van 5 Euro dat vertrekt vanuit China heeft zelden een intristieke waarde van minder dan 22 euro (officieel express tarief voor 500 gram is ongeveer al 20 euro). Conclusie BTW ga je bijna altijd moeten betalen met de bijkomende administratie kosten.

 

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Bedankt voor je heldere reactie!

Mijn producten kosten echter allemaal minder dan 22 euro inclusief verzendkosten.

 

Daarnaast kan ik er niet helemaal achter komen of dit voor particulieren of bedrijven geldt, misschien weet u dat?

 

Bijkomend probleem is dat we nog steeds geen idee hebben hoe we dit in de administratie kunnen verwerken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de belastingregels "verouderd" zijn (gezien de opkomst van flexible online wholesale) en nadelig voor kleine startende ondernemers want de enige oplossing is namelijk "groot" inkopen aangezien papierwerk geld en veel tijd kost voor zowel de "chinese wholesaler" en inkoper. De "chinees" gaat namelijk niet papierwerk regelen voor inkoop van bijv. 200 euro. Jij als inkoper gaat dat ook niet doen want dan maak je verlies. Voor TNT maakt het niet zoveel uit, je moet dan vooraf je pakket aanmelden bij TNT, "chinees" verstuurt het, TNT krijgt notificatie en klaart het in. Dat is de situatie waar de belastingregels vanuit gaan, helaas gaat dat in praktijk niet werken voor de lage bedragen die worden ingekocht.

 

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad het hele probleem. Waarschijnlijk lopen ook steeds meer mensen hier tegen aan.

Maar goed, hoe dan? Ik wil het graag legaal doen. Ik kan ook gewoon het spul kopen en verkopen, waarschijnlijk geen haan die er naar kraait. Ik draag geen belasting af, en alles is winst, top! Je zou haast denken: de belastingdienst moedigt het in zulke gevallen alleen maar aan.

 

Zou een belastingadviseur e.d. een antwoord kunnen geven op dit probleem?

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad het hele probleem. Waarschijnlijk lopen ook steeds meer mensen hier tegen aan.

Maar goed, hoe dan? Ik wil het graag legaal doen. Ik kan ook gewoon het spul kopen en verkopen, waarschijnlijk geen haan die er naar kraait. Ik draag geen belasting af, en alles is winst, top! Je zou haast denken: de belastingdienst moedigt het in zulke gevallen alleen maar aan.

 

Zou een belastingadviseur e.d. een antwoord kunnen geven op dit probleem?

 

Je moet gewoon wel omzetbelasting betalen, dus BTW includeren op je facturen. Want die belasting bij inkoop zou je dan toch terug kunnen vragen (als voorbelasting) dus per saldo maakt het voor de belastingdienst niet zoveel uit (financieel gezien).

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.