• 0

Omzetbelasting over artikelen uit China?

Hallo Allemaal,

 

Even een vraagje:

 

Bij bestellingen van artikelen buiten de EU, met name China, betaal ik als de bestelling een hogere waarde heeft dan 22 Euro, 19% BTW.

Dit betaal ik aan de koerier.

Deze betaalde omzetbelasting is uiteraard terugvorderbaar en bij verkoop bereken ik en draag ik ook af de omzetbelasting over de verkopen.

Nu concreet:

 

Ik bestel vaak, uit China, artikelen voor minder dan 22 Euro.

Daarover hoef ik geen belasting te betalen.

Wanneer ik deze artikelen verkoop, moet ik dan wel omzetbelasting in rekening brengen en afdragen?

Ik vraag dit omdat, ik in dit geval geen terugvorderbaare omzetbelasting betaald heb.

 

Kan iemand mij even uit de droom helpen?

 

Groeten, Frits

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Frits,

 

In principe moet je als ondernemer altijd btw in rekening brengen, maar als je in aanmerking komt voor de kleine-ondernemersregeling voor de btw hoeft dat wellicht niet.

 

Btw bij invoer moet je als ondernemer altijd betalen. Zoals je zelf al aangeeft kun je dit terugvorderen als voorbelasting. Het belastingvrije tarief is echter alleen voor particulieren.

 

Als dit stelselmatig gebeurd heb je wel een probleem en kan dit gezien worden als belastingontduiking, maar dit is een heel grijs gebied.

 

Waarom niet grotere hoeveelheden importeren? Veel goedkoper en heb je dit probleem niet.

 

Succes!

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Moet ik dit begrijpen als dat ik voor 20 Euro aan artikelen ontvang, voor mijn eenmanszaak, en er zit een nota bij zonder BTW, dat ik de belastingdienst direct op de hoogte moet stellen dat ik uit China artikelen heb ontvangen t.w.v. 20 Euro en dat er geen BTW over is berekend aan mij?

 

Groeten, Frits

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Moet ik dit begrijpen als dat ik voor 20 Euro aan artikelen ontvang, voor mijn eenmanszaak, en er zit een nota bij zonder BTW, dat ik de belastingdienst direct op de hoogte moet stellen dat ik uit China artikelen heb ontvangen t.w.v. 20 Euro en dat er geen BTW over is berekend aan mij?

 

Groeten, Frits

 

 

Als je als ondernemer goederen importeert uit China gebeurd dat tegen het 0% tarief (en dat is iets anders als geen BTW). Vervolgens draag in je aangifte deze BTW aan de Nederlandse fiscus af. Als je een correcte faktuur hebt ontvangen, dan mag je de betaalde BTW weer teurgvragen, net als dat bij binnenlandse transacties het geval is. Vrijstellingen van invoerrechten en omzetbelasting over kleine bedragen zijn alleen voor particulieren van toepassing.

Wellicht ligt het probleem dat je Chinese leverancier jouwe niet als ondernemer, maar als particulier levert, waardoor je niet over de juiste facturen beschikt en dan kan het je geld kosten.

succes. Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Moet ik dit begrijpen als dat ik voor 20 Euro aan artikelen ontvang, voor mijn eenmanszaak, en er zit een nota bij zonder BTW, dat ik de belastingdienst direct op de hoogte moet stellen dat ik uit China artikelen heb ontvangen t.w.v. 20 Euro en dat er geen BTW over is berekend aan mij?

 

Groeten, Frits

 

 

In principe wel want dan is het pakket verkeerd ingeklaard. Maar als de waarde gering is, is dit ondoenlijk om dit iedere keer te doen. Het is nogal een grijs gebied.

 

Je kunt beter grotere aantallen importeren bij een chinees die correct levert met factuur. Dan heb je deze rompslomp niet.

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer goederen importeert uit China gebeurd dat tegen het 0% tarief (en dat is iets anders als geen BTW).

 

 

Kleine correctie: leveringen van buiten de EU (dus ook uit China) worden wel degelijk zonder BTW geleverd. Anders zou de douane ook niet een BTW-factuur hoeven te maken. Bij een intracommunautaire levering (levering vanuit een ander EU-land) wordt een tarief van 0% BTW gehanteerd (en hoeft de douane ook niet een BTW-factuur op te maken, die ligt er immers al).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Frits,

 

In principe moet je als ondernemer altijd btw in rekening brengen, maar als je in aanmerking komt voor de kleine-ondernemersregeling voor de btw hoeft dat wellicht niet.

 

Btw bij invoer moet je als ondernemer altijd betalen. Zoals je zelf al aangeeft kun je dit terugvorderen als voorbelasting. Het belastingvrije tarief is echter alleen voor particulieren.

 

Als dit stelselmatig gebeurd heb je wel een probleem en kan dit gezien worden als belastingontduiking, maar dit is een heel grijs gebied.

 

Waarom niet grotere hoeveelheden importeren? Veel goedkoper en heb je dit probleem niet.

 

Succes!

 

Jeroen

 

Geldt die kleine-ondernemersregeling niet alleen voor inkomstenbelasting? Volgens mij geldt dat niet voor omzetbelasting, of ik moet dat fout hebben..

 

Link naar reactie
  • 0

0% bij intracommunautaire leveringen? Dat is nieuw.... :)

 

 

Neuh, niet echt. Blijkbaar geen BTW voor levering van buiten de EU wel ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij een intracommunautaire levering (levering vanuit een ander EU-land) wordt een tarief van 0% BTW gehanteerd (en hoeft de douane ook niet een BTW-factuur op te maken, die ligt er immers al).

 

Volgens mij wordt niet met 0% geleverd maar met de mededeling '"BTW verlegd" en geldt het BTW tarief van het land waarin de afnemer is gevestigd. De afnemer geeft de BTW aan in zijn eigen land (en trekt deze ook meteen weer af).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor jullie berichten,

 

Ik moet bekennen, dat er niet een unaniem antwoord is op mijn vraag.

Ik heb daar geen problemen mee hoor, ik ben al dankbaar dat jullie je hebben ingespannen.

 

Ik lees nu pas jullie reacties, omdat ik er vanmorgen niet was.

 

Ik heb vanmorgen met de belastingdienst contact gehad en zij heeft alles uit de doeken gedaan.

 

Misschien hebben jullie ook iets aan die informatie.

Ik schrok eigenlijk een beetje van het woord "belastingontduiking".

 

Het zit wettelijk zo:

 

Import uit aziatische landen:

 

Pakketten boven 22 euro waarde moet ingeklaard worden door de douane.

Je krijgt nota van de douane voor te betalen nederlandse BTW.

Doorgaans wordt daar een rekening voor gestuurd, nadat je een waarde-aangifteformulier hebt verstuurd naar de douane.

Deze BTW is terugvorderbaar.

De inklaringskosten lopen meestal "onder rembours" via de koerier van het pakket. ( DHL, UPS etc)

 

Pakketten onder de 22 euro worden doorgaans niet door de douane ingeklaard.

Je krijgt dus ook geen BTW nota van hen.

Je kunt dat wel willen ter compensatie van je verkoop btw, maar dan moet je de douane daarom specifiek vragen.

 

Formeel mag geconcludeerd worden, dat wanneer er een pakket artikelen met waarde 100 euro niet is ingeklaard, dat je de douane moet contacten, of zij dit alsnog willen doen. ( formeel gezien, waarde boven 22 euro)

 

Factuur Aziatisch land:

 

Staat er op de factuur van de aziatische exporteur geen BTW, maar wel V.A.T, dan betaal je die uiteraard ( zit in factuurbedrag of wordt apart vermeld).

V.A.T. is via aangifte omzetbelasting gewoon terug te vorderen.

Wordt er geen btw of V.A.T. vermeld, dan koop je per definitie zonder btw.

Het 0% tarief? Volgens de belastingdienst gewoon "geen btw, geen V.A.T.".

 

Belastingontduiking heeft meer te doen met het niet berekenen van nederlandse BTW aan consumenten en dus ook geen afdracht.

 

Fiscaal gezien, is er een winst voor de belastingdienst, wanneer er op een factuur geen btw of v.a.t. staat.

Je kunt dit niet terugvorderen, terwijl je bij verkoop, je verkoopprijs wel verhoogd met btw en dit aan de belastingdienst afdraagt.

 

Mensen, voor mij is het alles bij elkaar, uiteraard met jullie adviezen daarin ook betrokken, helemaal duidelijk.

 

Bedankt voor jullie moeiteen hartelijke groeten,

 

Frits

Link naar reactie
  • 0

(Mosterd na de maaltijd, zie ik nu, maar:)

 

De intracommunautaire levering, de intracommunautaire verwerving en het verschil tussen de verleggingsregeling en de toepassing van het 0% tarief is in deze string al (uitgebreid) aan de orde geweest. Alhoewel de bewoordingen btw verlegd en het nultarief zo nu en dan als synoniem worden gebruikt, is het toch echt iets anders, ze sluiten elkaar uit!

 

Overigens nog even een korte reactie op de kleineondernemersregeling die Jeroen aanhaalt. Deze regeling heeft niet tot gevolg dat geen btw in rekening hoeft te worden gebracht, maar kan slechts mogelijk tot gevolg hebben dat geen btw hoeft te worden afgedragen. Dus wél altijd met btw factureren!!

 

En tot slot nog een korte reactie op Tonino & Dennis:

Het 0% tarief bij intracommunautaire leveringen is niet nieuw, voor mij is het 0% tarief bij invoer wél nieuw. Buitenlandse leveranciers die zijn gevestigd buiten de EU, kennen ons btw systeem niet en zullen daarom in beginsel nooit 0% of "btw verlegd" op de factuur zetten. In principe betaalt de importeur (jij) de 19% (of in sommige gevallen 6%) bij invoer, die je vervolgens in je aangifte weer direct kan aftrekken van de belasting. Heb je geen btw betaalt, dan heb je ook geen aftrek. Bij niet betalen bestaat inderdaad de kans dat je als particulier hebt ingekocht en dat ben je in feite niet. Je riskeert dus een naheffing van maarliefst 19% btw over 22 euro (per zending). Belastingontduiking is wel een groot woord.

 

En inderdaad, op grote(re) schaal importeren zorgt ervoor dat je hier niet tegenaan loopt, plus dat je op die manier wellicht schaalvoordelen behaalt, die je meer opleveren dan de btw die je moet betalen. Zeker iets om in overweging te nemen, voor zover het voor jou mogelijk en handig is om een voorraad te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Overigens nog even een korte reactie op de kleineondernemersregeling die Jeroen aanhaalt. Deze regeling heeft niet tot gevolg dat geen btw in rekening hoeft te worden gebracht, maar kan slechts mogelijk tot gevolg hebben dat geen btw hoeft te worden afgedragen. Dus wél altijd met btw factureren!!

 

 

Toch nog even voor de volledigheid: indien een ondernemer ten volle gebruik kan maken van de Kleine Ondernemers Regeling (dus minder dn € 1.346,00 op jaarbasis aan BTW dient af te dragen) kan er een ontheffing van de administratieve verplichting aangevraagd worden. Wordt deze ontheffing verleend dan mag (feitelijk: moet) je geen BTW meer in rekening brengen.

De stelling: "dus wél altijd met BTW factureren" is IMHO te ongenuanceerd.

 

En over nuances gesproken: niet iedere ondernemer brengt BTW in rekening, dit i.t.t. wat eerder in deze draad gesteld is. Of er al dan niet BTW in rekening gebracht moet worden is geheel afhankelijk van de prestatie die door de ondernemer geleverd wordt. Feitelijk is de wet- en regelgeving m.b.t. de BTW heel veel complexer dan het in eerste instantie lijkt ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Geldt die kleine-ondernemersregeling niet alleen voor inkomstenbelasting? Volgens mij geldt dat niet voor omzetbelasting, of ik moet dat fout hebben..

 

Dat heb je idd fout. De kleine ondernemersregeling (KOR) bestaat alleen voor de omzetbelasting en is niet zo simpel als die in eerste instantie lijkt, zeker niet als je met invoer en/of verlegde heffing te maken hebt.

 

@Dennis en andere geïnteresseerden: ontheffing van je administratieve verplichtigen lijkt leuk, maar kan vervelend uitpakken omdat je bij toepassing ervan geen recht meer hebt op aftrek van voorbelasting.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@Dennis en andere geïnteresseerden: ontheffing van je administratieve verplichtigen lijkt leuk, maar kan vervelend uitpakken omdat je bij toepassing ervan geen recht meer hebt op aftrek van voorbelasting.

 

 

Sterker nog, deze optie kan je maximaal een bedrag van € 1.345,00 kosten - pure winst waar je weinig meer voor hoeft te doen dan een administratie voeren en de aangifte OB goed invullen. Tock ken ik mensen die liever niet die "rompslomp" hebben dan dit bedrag pakken.

 

Met name bij ondernemers die overwegend vrijgestelde diensten leveren (bijvoorbeeld in de (para)medische sector) en maar een klein deel van hun omzet halen uit belaste dienstverlening zie je vaak dat gekozen wordt voor deze mogelijkheid. Voordeel is dat ze dus (bijna) helemaal niets met de OB-administratie te maken hebben en dat het niet kostprijsverhogend werkt voor hun klanten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.