Goed mijn vraag en antwoord zijn eigenlijk heel erg simpel.

Ik ben benieuwd naar klachten over AFAS en de software van AFAS.

Na drie lange dagen heb ik eindelijk de connectoren van Afas aan de praat. Helaas biedt Afas wel een product, de connector, maar geen ondersteuning op dat product. Ik begrijp heel goed dat je het product wilt beschermen maar indien je geen support wilt verlenen lever dan ook het product niet.

Mochten er mensen zijn die behoefte hebben aan ondersteuning van de connectoren mail dan even en je krijgt een paar werkende voorbeelden of op verzoek ondersteuning.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34512-ervaringen-met-afas-erp-software/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi beidebenen

Ik probeer bij dit soort berichten altijd de reden te achterhalen waarom mensen klachten zoeken in plaats van oplossingen en zelf oplossingen aanbieden.

Heb je zelf Afas aangeschaft en heb je de problemen zelf opgelost?

Frans

• 0

Dag Frans,

Ik begrijp je bericht toch denk ik wel een oplossing aan te dragen door de oplossingen voor het probleem ter beschikking te stellen en mijn opgebouwde kennis te delen.

Wij werken nu 4 jaar met Profit ERP van Afas en het is absoluut geen feest. Iedere update zijn er problemen en moeten er extra patches worden geïnstalleerd om de fouten te herstellen. Ik zoek dus naar erkenning van het probeem en wil tevens een draadje naar gebruikers ervaringen en eventuele oplossingen.

Fijne avond en groet.

• 0

Kennis delen zijn we gek op, met name online. Er zit de mogelijkheid in om bij je berichten een bijlage te plaatsen dus laat je niet weerhouden zou ik zeggen.

Gebruikerservaringen impliceert ook positieve berichten neem ik aan?

Samengevat ben je zelf dus eindgebruiker (ik weet niet of Afas verschillende versies voor verschillende branches heeft die allemaal hetzelfde probleem hebben, dus houd ik het algemeen onder de noemer eindgebruiker) van Afas ERP waarbij je gebruik maakt van de connector (een tool van Afas) om gegevensuitwisseling met andere pakketten te realiseren binnen je eigen organisatie. Dit levert problemen op die je nu zelf opgelost hebt en je kijkt of er gelijksoortige klachten bij anderen zijn waarbij je kan assisteren.

Heb ik het zo goed samengevat?

• 0

Ik gebruik al sinds 2007 Afas; een zeer prettig pakket om mee te werken (heb zeer veel boekhoudpakketten meegemaakt).

Toen ik startte was het een compact pakket, eenvoudig te installeren. En dat voor slechts ca. 240 eur p/jaar.

Maar Afas ging upgraden naar v2008 en v2011; en die laatste versie liet zich niet eenvoudig installeren. Remote support was nodig omdat instellingen aan te passen, een heel gedoe. Installeren van alle bestanden duurde zo'n 2 uur pffft....of misschien zelfs nog wel langer.

Mijn klachten over Afas:

* als ze eenmaal je emailadres hebben (is nodig om in te loggen in het portal om de licentiekey op te halen) dan wordt het door Afas gretig gebruikt voor allerlei onzin-emails. Prima als ik op de hoogte wordt gehouden van patches etc, maar ik ben niet geinteresseerd in emails over bedrijfsuitjes en andere zelfpromotie.

* Ik heb een webshop en wilde de mutaties real-time verwerken met Afas, via de zeg. Connector. En inderdaad zoals de TS aangeeft: Niemand te vinden die het kon/wilde doen....Dat was 2008. Ik heb de "partners"gebeld die vermeld stonden voor deze connector, echter de één deed alleen een bepaalde branche, de ander hielp alleen zijn leden...nou ik weet het allemaal niet meer zo precies, maar geen van de "connector-partners" kon mij helpen de zaak in orde te maken. Ik heb daarom een geirriteerd mailtje gestuurd aan Afas, en zij meldden mij uiteindelijk dat Focus in Utrecht mij kon helpen. Ik ben daar op bezoek geweest, maar Focus vroeg zich af (gezien de investering, ca. 20K) of ik wel zo nodig behoefte had een real-time mutaties. Zij hebben mij geadviseerd de importmodule van Afas te gebruiken die al in het pakket aanwezig was.

* Echter, die importmodule gaf ook veel problemen met import van CSV. De parameters luisteren zeer nauw, en exacte informatie wordt (express?) weggelaten. En als je dan belt met Afas voor support mbt deze instellingen dan wordt gezegd dat dit een "consultancy-optie"is. Zij bedoelen hiermee dat hulp met de importfunktie mogelijk is middels een consultant die tegen uurtarief langskomt. Ik heb het uiteindelijk na uren van trail-error"voor elkaar gekregen (als niet_IT-er is het me dan toch gelukt!).

* voorts erger ik me kapot aan het feit dat ik verplicht ben NAW gegevens volledig in te voeren. Als het adres of postcode niet met elkaar kloppen dan kun je gewoon niet verder. Waarom moet ik van mijn crediteuren een volledig adres invoeren?? Als ik NAW van mijn crediteuren nodig heb, kijk ik wel op de faktuur hoor. Invoeren van buitenlanders is nog meer een crime (maar dat is bij elk boekhoudpakket).

Dat zijn mijn punten van kritiek; voor de rest een toppakket. Ik heb geluk dat ik een "oude klant"ben en nog een kleine prijs betaal voor mijn jaarlijkse licentie (ca. 240 eur). Afas wil blijkbaar dat iedereen over gaat op online; nergens op de site wordt goed duidelijk dat je nog tegen jaarlijkse licentie (installatie op je eigen pc) Afas kunt gebruiken. En als je het dan vindt , ergens verstopt op het bestelformulier, dan is het geen 240 euro maar opeens het dubbele : 480 euro (of zoiets). En dat is ook ongeveer de prijs voor het online-gebruik (Saas).

Met versie 2011 heeft Afas overigens ook een activamodule toegevoegd; deze was nooit beschikbaar in Profit-pakket. En dat is een groot voordeel vind ik zelf. Ik ben dus, op wat punten na, een zeer tevreden klant.

• 0

Goedemiddag,

Ik ben ook zeker niet negatief over de werking van Profit.....

Ik begrijp heel erg goed dat een support vraag geld kost en een consultant nu eenmaal geld oplevert en dat een connector nu eenmaal niet helemaal standaard is. Maar de afgelopen week schoot het in een verkeerd keelgat temeer omdat de website slecht bereikbaar was en de vraag niet werdt afgehandeld maar ik deze opnieuw in moest dienen vanwege een andere afdeling.......

Maar goed uiteindelijk werkt het en was/is het doel van deze oproep niet om Profit als beroerd product neer te zetten maar om gebruikers ervaringen/problemen/vragen, die om welke reden dan ook, niet door Afas worden opgelost of beantwoord, te verzamelen.

• 0

Ik ben een tevreden gebruiker van Afas. Echt een geweldig pakket voor een goede prijs.

Jazeker heb ik problemen gehad, maar helpdesk is goed en goed te bereiken. Installatieproblemen komen me bekend voor, dat is 1 van de redenen waarom ik op online over ben gegaan. Als iemand wat trucs nodig heeft (zoals invullen van naw-gegevens) kun je mij ook emailen, daar lijkt me dit medium niet geschikt voor.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Maar goed uiteindelijk werkt het en was/is het doel van deze oproep niet om Profit als beroerd product neer te zetten maar om gebruikers ervaringen/problemen/vragen, die om welke reden dan ook, niet door Afas worden opgelost of beantwoord, te verzamelen.

Wat ik vreemd vind aan het hele verhaal, vandaar mijn vragen, is dat je zelf geen eindgebruiker bent.

Ervaringen en klachtentopics zijn in mijn ogen alleen zinvol als er een bepaalde mate van transparantie en openheid is.

De kans daartoe heb ik je indirect geboden door door te vragen over hoe en wat, maar je gaat er helaas niet op in.

Het lastige in dit topic is in mijn ogen dat :

[*]Je zelf Profit-implementaties aanbiedt/-bood

[*]Je zelf een ICT-bedrijf hebt

[*]Je zelf een ERP pakket aanbiedt of althans diverse modules die gezamenlijk redelijk in de richting komen.

[*]Je er in mijn ogen zelf een commercieel belang bij ZOU KUNNEN hebben om mensen te vinden die problemen hebben met Profit.

Het is een beetje als een autodealer die VW en Saab verkoopt hier een bericht post om klachten over Saab te verzamelen.

Het kan zijn dat hij oprecht is, maar wellicht zoekt hij anoniem wel VW-klanten.

Ik overleg met mijn medemoderatoren nog even of we dit topic openhouden.

PS. Mocht je je afvragen hoe ik bovenstaande weet: google je mailadres maar eens en bezoek dan die russische sitestatsite die nog wat oude gegevens van je bewaard heeft

• 0

De truc is sympathie kweken en vervolgens jezelf promoten. Ik ken de forum regels niet maar reclame maken voor je eigen doeleinden mag geloof ik niet en als je iemand of iets anders onderuit moet halen om zelf beter te worden verdiend dat zeker de schoonheids prijs niet.

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

• 0

Ik heb inmiddels de verwijzingen naar mijn eigen site verwijderd om de discussie over belangen niet te hoeven voeren. Ik vindt het wel jammer dat je zo kort door de bocht mijn intentie in twijfel trekt.

-Ik ben wel eindgebruiker van Profit

-Ik lever Geen ERP

Ik heb begrepen dat Afas dit topic volgt en vindt het dan ook bijzonder jammer dat dit topic niet zou blijven leven.

• 0

Ik had nog geen verwijzingen naar je site gezien, dus ik weet niet zo goed wat je verwijderd hebt.

Als moderatoren zijn we vrij kritisch op anonieme profielen die op zoek zijn naar klachten over een specifieke onderneming en 'zomaar ineens uit de lucht komen vallen'.

Als dan blijkt dat er een ICT bedrijf achter zit, dan is er enige twijfel. Lijkt me vrij logisch aangezien we geen openbare schandpaal willen zijn.

Ik heb ook nergens gesteld dát het zo is, ik opperde alleen de mogelijkheid.

• 0

Trieste onderneming dat afas. feitelijk zorgeloos product, echter upgraden, contact met afas, service, en communicatie intern is slecht, zo niet allerbelabberdst tot op bedenkelijk triest en laag niveau. Krijg het idee dat ze zich geweldig vinden, wat we dan ook dagelijks mogen meten aan alle mediaberichten zo niet ongevraagde mailberichten. Daarnaast merk je het ook aan het feit dat ze niet luisteren. Wanneer wij klachten hebben luisteren wij naar de klant, niet bij afas, daar zijn ze zo overtuigd van zichzelf dat ze zelfs bij een foutief advies blijven volhouden dat het niet het probleem van afas is. Nee, natuurlijk is dat geen probleem voor afas. Op termijn echter wel. Accountant klaagt steen en been, andere ondernemers die ik spreek klagen. Nee hoor zeggen ze bij afas: wij krijgen bijna geen klachten. (zoek eens op afas op web en je vindt achet alle spam van afas zelf de problemen die u ook heeft) Natuurlijk als ondernemer ben je kritisch, waarschijnlijk kritischer als een medewerker die gewoon blijft wachten op een reactie vanuit afas als hij/zij niet door kan om een of andere reden. Echter afas after sales voor een ondernemer is slecht, zéér slecht. Onduidelijke informatie, slecht advies, gen zelfreflectie bij verkeerd advies of fouten. Desondanks software als het draait ok, maar voordat het draait en berg je als je problemen krijgt want hulp vanuit de helpdesk of via klantportal is dramatisch en daarbij is hulp voor afas anders gedefinieerd als voor een doorsnee Nederlander. Ik zeg maar zo: ga lekker zo door afas, houdt je niet lang vol. Klagen: ben er klaar mee, we kijken naar ander pakket ondanks jaren gebruik en historie in afas. Als ondernemer wil je vooruit en niet discussiëren. Oh ja Afas klein geschreven omdat ze niet meer verdienen. Groot bedrijf maar kleinzielig in serviceverlening.

• 0

Laatste bericht was tijdelijk verwijderd omdat de plaatser meteen vijf klachten op verschillende plekken in het forum plaatste. We staan er eentje toe, de rest is inmiddels verwijderd. Er is trouwens een ouder topic over AFAS. En eentje over de spam van AFAS.

Wanneer gaan ze eens aan webcare doen bij AFAS?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar