• 0

Vrijstellingsregime (BTW) - Wat met commissie aan winkel?

Hallo,

 

Ik weet niet of jullie me wegwijs kunnen maken maar misschien weet iemand hier iets meer over ..

 

Ik ben al een paar jaar een kleine onderneming vrijgesteld van BTW (wil zeggen dat ik minder administratie heb, geen BTW kan factureren en er ook geen recupereer zolang mijn omzet onder 5580 EUR/jaar is).

Nu heb ik sinds september een nieuw project op poten gezet ivm geboortekaartjes (eigen collectie).

 

Onlangs vroeg een winkel of een samenwerking mogelijk was. Uiteraard doen we dat graag ;)

 

Mijn idee was om hen 15% commissie te geven op ieder verkocht kaartje.

Maar, stel nu .. 100 kaartjes kosten bij mij 100 EUR.

Dit is ook de prijs die zij aan hun klant moeten factureren maar zij werken wel met BTW.

Dus zij maken een factuur van 79 EUR + 21 EUR BTW, die 21 EUR moeten zij betalen via hun kwartaalaangifte.

Zij krijgen van mij een factuur van 85 EUR en betalen die gewoon zonder dat ze BTW kunnen recupereren.

Eigenlijk is dit dus zo stom als iets want ze hebben hier niets aan, integendeel, zelfs 6 EUR verlies.

 

Dus een break even situatie zou zijn 21% ..

Ik geef hen dan best een commissie van 30 à 35% om ervoor te zorgen dat zij er iets aan hebben wat eigenlijk echt te veel is. Hou er dan zelf te weinig aan over.

 

Andere optie is dat zij hun klanten meer laten betalen, dus 121 EUR. Maar dan betaalt de eindklant meer in de winkel dan wanneer ze rechtstreeks via mij bestellen en dat lijkt me ook maar niets.

 

Mijn man kwam met volgende oplossing: een "aanbrengvergoeding" per bestelling. Ik maak hen orderformulieren die ze volledig kunnen invullen wanneer een klant wil bestellen en ze sturen dit door naar mij. Ik breng de bestelling in orde van ontwerp tot drukken en factureer rechtstreeks aan de klant. De winkel zou dan op deze bestelling 10 of 15% commissie krijgen.

 

Maar hoe gaat dit in zijn werk? Dit moet dan toch in een contract of zo worden vastgelegd? Lijkt me anders vreemd dat er "zomaar" geld van mij naar hen gaat ;) Hoe kan dit praktisch en betalen zij hier dan nog kosten op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Kimmi,

 

Uit jouw mailadres en het gehanteerde BTW-tarief (21%) concludeer ik dat jij met je onderneming in België gvestigd bent en valt onder de Belgische wet- en regelgeving. Klopt dit?

Dit is belangrijke inomatie om een correct antwoord te krijgen. De Belgische wetgeving is vanzelfprekend een andere dan de Nederlandse ;)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.