• 0

Genormaliseerd rekeningstelsel in Nederland?

Beste HL-ers,

 

Sorry voor deze beginnersvraag - ben nog in de opstartfase en weet vrijwel niets van administratie.

 

In Belgie is een rekeningstelsel voor het voeren van een boekhouding in ondernemingen wettelijk voorgeschreven (zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Genormaliseerd_rekeningstelsel). In Nederland heb ik zoiets niet kunnen vinden; voorbeelden op internet gebruiken verschillende nummers voor crediteuren. Vandaar deze twee vragen:

 

1. Heb ik iets gemist en is er toch een voorgeschreven rekeningstelsel in Nederland?

 

2. Zoniet, zijn er dan nadelen aan het gebruik van het Belgische stelsel voor een Nederlandse BV?

 

(als achtergrond, ik zal administratie moeten voeren voor een Belgisch Comm.V en twee Nederlands BVs)

 

Alvast bedankt,

 

Nico

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry voor deze beginnersvraag - ben nog in de opstartfase en weet vrijwel niets van administratie.

 

 

Nico,

 

Je geeft nu al veel geld uit aan het oprichten van een goede structuur, waarvoor hulde. Ga dan s.v.p. niet bezuinigen op een administrateur die de boekhouding voor jou inricht en, zeker in het begin, bijhoudt.

Ik ben er een warm voorstander van dat een ondernemer zijn administratie begrijpt, dit zou je dus wel moeten leren. Ik ben er geen voorstander van dat een ondernemer zelf veel tijd steekt in zijn boekhouding als hij dit nog niet beheerst. Die tijd kun je beter stoppen in ondernemen, en als je je dat realiseert is een administrateur ook niet duur, die verdient zijn eigen geld gemakkelijk terug!

 

Nog even als antwoord op je vraag, in Nederland zijn er geen voorschriften voor de inrichting. Je zou probleemloos het Belgische rekeningstelsel kunnen hanteren. Dit wijkt dan wel af van wat in Nederland als standaard wordt beschouwd, maar is niet verboden.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Grensarbeider,

 

Hieronder een principeschema van een rekeningstelsel.

Hierbij is het van belang dat je gebruik maakt van het juiste rubrieknummers en achter het rubriek nummer mag je zelf aanvullen welke getallen je wilt invullen.

 

Ik wil er wel bij toevoegen dat het best ingewikkeld kan zijn om een administratie op te zetten, vooral als je daar niet veel kennis van hebt. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen grootboekrekeningen die in de W&V rekening komen en de Balans.

 

 

Overzicht van Principeschema:

 

Rubriek 0: Rekening van vaste activa, Eigen vermogen, Voorziening en lang vreemd vermogen

Rubriek 1: Financiële rekening

Rubriek 2: Controlerende tussen rekening

Rubriek 3: Rekening van voorraden grond- en hulpstoffen

Rubriek 4: Kostenrekening

Rubriek 5: Rekeningen voor verdeling indirecte kosten

Rubriek 6: Fabricagerekening

Rubriek 7: Rekeningen van voorraden gereed product en product in bewerking

Rubriek 8: Rekeningen voor vaststelling verkoopresultaten

Rubriek 9: Rekeningen voor opstelling winst-en-verliesrekening

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties!

 

Ik zal t.z.t. een administratiekantoor raadplegen. Vandaag alvast een 'avond administratie' bij de KvK geboekt.

 

Waarom ik niet direct een administratiekantoor ben binnengelopen? Mijn probleem is het volgende: in zaken waarvan ik wel iets afweet (auto's, IT apparatuur) blijkt het elke keer weer dat men toch (uiteraard) de 'eigen waar' probeert te slijten. Kijk de autofolders maar na: alle autos zijn veilig. Bij de EuroNCAP botstesten zie je de verschillen (die ook nog vertekend zijn, omdat ze alleen per type/gewicht kunnen worden vergeleken). Daarom win ik gaarne informatie in op internet en op dit zeer gewaardeerde forum zodat ik tenminste enige kennis opdoe alvorens met de experts aan tafel te gaan.

 

Groet,

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0

PS: Inmiddels heb ik begrepen dat Nederland geen wettelijk voorgeschreven rekeningstelsel heeft, maar dat het 'Stelsel Bakker' (zie hieronder) veel wordt gebruikt; dit heeft min of meer dezelfde rubrieken zoals eerder aangegeven door Sturan. Helaas verschilt dit van het Belgische stelsel. Ik zal bij de KvK en B'dienst info avonden en bij andere experts navragen of ik er beter aan doe 1 stelsel te gebruiken voor alle drie vennootschappen, of 'Bakker' voor de twee NL BVs.

 

Groet,

 

Nico

 

Balansrekeningen:

Rubriek 0 - Posten met een looptijd langer dan een jaar: bezittingen (gebouwen, auto’s) en schulden (langlopende lening)

Rubriek 1 - Posten met een looptijd korter dan een jaar: kas, bank, giro, debiteuren, crediteuren, BTW, te betalen posten, etc

Rubriek 2 - Tussenrekeningen: geld dat al wel is overgemaakt, maar nog niet is ontvangen of afgeschreven

Rubriek 3 - Voorraadrekeningen

Resultatenrekeningen:

Rubriek 4 - Bedrijfslasten: reiskosten, telefoonkosten, gas/water/electriciteit, drukwerkkosten

Rubriek 5 en 6 - Rekeningen ten behoeve van het productieproces

Rubriek 7 - Inkoopwaarde van de netto-omzet: de inkoopprijs van uw goederen

Rubriek 8 - Netto-omzet of opbrengsten: gefactureerde opdrachten

Rubriek 9 - Bijzondere baten en lasten en overige posten: rekeningen voor het opstellen van de resultatenrekening en incidentele winsten en verliezen die niet voortvloeien uit de normale bedrijfsoefening

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.