• 0

vrijval lijfrente in eenmanszaak maar geen geld

ik heb een eenmanszaak van mijn vader overgenomen....Voor het bedrag van de FOR van mijn vader heb ik een lijfrente-overeenkomst gesloten.

 

nu heb ik de onderneming gestaakt, maar heb ik geen geld meer om de lijfrente uit te betalen of af te kopen....

 

wat zijn de fiscale gevolgen voor mij en wat zijn de fiscale gevolgen voor mijn vader ?????

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dan zul je wel de IB belasting moeten betalen over de lijfrente, ook terwijl je deze niet uit kan kan keren aan jezelf.

 

 

het gaat om een lijfrente-overeenkomst , waarbij ik verplicht ben om aan vader een levenslange uitkering te doen....het gaat dus niet om een uitkering aan mezelf...

 

 

en als ik dan ib verschuldigd ben, wat zijn dan de gevolgen voor mijn vader.....ik kan hem de uitkeringen niet betalen...wordt bij hem iets belast ?

 

Link naar reactie
  • 0

We wachten natuurlijk op de experts maar volgens mij heeft je vader een belastingvoordeel gehad door de lijfrente regeling. Nu zou deze belastbaar uitgekeerd moeten worden maar dat geld is er niet dus geen daadwerkelijke uitkering, maar wel de belasting verplichting naar de fiscus toe.

 

beweer jij dat je belasting moet betalen over een bedrag wat je niet ontvangt...???

 

wanneer mijn vader niet bij mij maar bij een stamrechtbv de lijfrenteovereenkomst had gesloten en de bv had het geld door beleggingen verloren, dan heeft de stamrecht bv ook geen middelen om de lijfrente-uitkeringen te doen en kan er volgens mij ook bij mijn vader niets belast worden. De bv heeft dan een winst omdat de stamrecht-uitkeringen niet betaald hoeven te worden, maar dat valt dan weg tegen het verlies op de beleggingen; ergo: vader hoeft niets te betalen en de stamrechtbv hoeft niets te betalen.

Link naar reactie
  • 2

Vader heeft bij zoon stakingslijfrente bedongen. Nu deze niet (meer) tot uitkerering overgaat, heeft vader geen belaste lijfrente uitkeringen uit deze stakingslijfrente en is hij zijn geld kwijt . Geen fiscale sancties voor vader.

 

Zoon had een fiscale verplichting (voorziening) op zijn balans staan. Nu onderneming gestaakt is, had de stakingslijfrente afgestort moeten worden bij een verzekeraar. Dit is niet gebeurd. De voorziening valt daardoor vrij bij zoon. Voorzover er geen verliezen zijn, zal de vrijval als belastbaar inkomen bij zoon aangemerkt worden en dient hier progressief over afgerekend te worden.

 

Beter was geweest voor de opheffing van de onderneming in overleg met de fiscus tot overeenstemming te komen dat de voorziening afgeboekt dient te worden. Zie ook Wet IB2001, artikel 3.133, lid 2. "Negatieve uitgave", tenzij "de aanspraak niet voor verwezenlijking vatbaar is". Fiscus zou dan wellicht akkoord kunnen gaan, voorzover er geen onbehoorlijk bestuur / te hoge prive opnames plaats hebben gevonden.

 

Soortgelijke discussies worden nu veel gevoerd bij Pensioen BV's, waarbij de BV leeg is.

 

Hoofdregel is dat fiscus een claim hanteert, tenzij aannemelijk gemaakt wordt dat buiten "schuld" ondernemer kas leeg is.

 

Als je (zoon) niets doet, zal fiscus haar deel op kunnen eisen. M.i. kun je nu beter alsnog met fiscus in overleg gaan om te kijken hoe een en ander te redden valt.

Link naar reactie
  • 0

zijdenbos , bedankt voor dit antwoord...dit is duidelijk

 

 

bij mij zou vrijval 50% belasting betekenen.....kan ik ervoor kiezen om alsnog te doen alsof ik wel betaal: eerst leen ik prive het bedrag van mijn vader: vervolgens betaal ik mijn zakelijke schuld aan mijn vader....ik houd dus een box3 schuld aan mijn vader over. Vervolgens ziet de fiscus dit als een afkoop van de lijfrente met als gevolg voor vader dat hij het in box 1 moet bijtellen en tevens 20% revisierente moet betalen.

 

vader heeft slechts aow van 9000 euro per jaar en belasting bij hem valt dus voor een groot deel nog in de eerste en tweede schijf....Verder kan volgens mij ook nog eens gemiddeld worden, waardoor bij hem de effectieve belastingdruk op circa 25 %komt.

 

hoe denk je over deze constructie ?/?

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het beter als je met je boekhouder om tafel gaat zitten. Wij (forum) hebben niet het totaalplaatje, dus ik kan enkel richting geven.

 

In je suggestie zit een tegenstrijdigheid. Je gaf aan dat de onderneming gestopt is. Vervolgens wil je een privé lening aangaan om een zakelijke schuld af te lossen bij je vader. Houd het simpel/overzichtelijk.

 

Voor zover nog mogelijk is, zou je in privé kunnen lenen, kapitaalstorting doen in onderneming en stamrecht (lijfrente) afstorten bij bank of verzekeraar. Vervolgens zal bank/verzekeraar de lijfrente verplichtingen overnemen. Voordeel voor je vader is gematigde belastingdruk en geen revisierente. Daaarnaast stop jij je onderneming met een verlies (?), welke mogelijk verrekenbaar is.

 

De lening bij je vader kun je vervolgens aflossen, wel zakelijke rente rekenen, anders mogelijk schenkingsrechten verschuldigd. Je vader kan eventueel schuld in delen kwijtschelden (voor zover hij het kan missen), zodat geen/beperkte schenkingsrechten verschuldigd zijn.

 

Heel verhaal, maar ik probeer kaders aan te geven. Afhankelijk van in welk stadium je verkeert (wel/niet al gestopt), mogelijke compensabele verliezen, hoogte schuld, zijn er diverse scenario's mogelijk. Boekhouder/fiscalist kost geld, maar kan mogelijk nog meer geld besparen!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.