Ga naar inhoud
  • 0

Stamrecht en investeren in eigen onderneming

Hoi,

Ik heb hier de laatste weken al veel nuttige info gelezen, vooral over Stamrecht BV’s door Joost Rietveld. Waarvoor dank! Vandaag geregistreerd om wat door te kunnen vragen.

Per 1-4-2012 ga ik mijn huidige werkgever verlaten (reorganisatie). Ik wil de beëindigingsvergoeding in een Stamrecht BV storten. Daarnaast wil ik als zelfstandig consultant aan de slag. Ik denk gezien de nog beperkte inkomsten het eerste jaar als eenmanszaak. Ik heb beperkte investeringen te doen (Auto, Laptop, Telefoon)

Nu mijn vragen:

1)   Als ik investeer (bijv. koop van Auto), doe ik dat dan direct uit mijn Stamrecht BV of als IB ondernemer? In eerste geval geen BTW aftrek, in tweede geval wel, maar schuld (?) aan Stamrecht BV.

2)   Is Autolease interessant vanuit Stamrecht BV?

3)   Moeten de investeringen in onderneming terug komen in Stamrecht BV (en hoe)

4) moeten alle investeringen als een lening worden gezien?

Tot zo ver even mijn vragen. Ik kom vast met nog meer. Thnx!

Gr,

RoPiVu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dag RoPiVu

De BV kun je inderdaad beter niet gebruiken om mee te ondernemen. Mijns inziens heb je twee opties:

De BV leent geld aan de eenmanszaak. De eenmanszaak schaft alles aan. Voordeel: alle fiscale spelregels gelden voor je eenmanszaak. Bijv. de investeringsaftrek, teruggave van BTW, etc.

of

De BV schaft zelf alles aan en verhuurt aan de eenmanszaak. Daarmee kan de BV een leuk rendement maken op haar geld, maar de BV mist de investeringsaftrek (geldt niet als zaken verhuurd worden). Bovendien maak je het administratieve deel er niet simpeler op zo. Bovendien bezit de BV dan zaken die in waarde dalen, waar bij een stamrecht juist een stijging van de bezittingen de bedoeling is. Die waardedaling zal dus ook nog eens gecompenseerd moeten worden in de huurprijs.

Ik zou optie 1 gebruiken.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.