• 0

Offerte opstellen - indicatie valt hoger uit

Goedemiddag iedereen,

 

Mijn vraag gaat over het opstellen van een offerte.

 

Wanneer je als ondernemer een inschatting maakt van de hoeveelheid uren die je nodig hebt om een opdracht uit te voeren,

loop ik weleens tegen het probleem aan dat mijn schatting iets/flink te krap is geweest, waardoor ik i.p.v. 10 uur (zoals in de offerte) eigenlijk twee keer zoveel uren (20 uur) nodig heb om een opdracht uiteindelijk te voltooien.

 

Natuurlijk moet ik mijn best doen om vooraf een zo goed mogelijke inschatting te maken (ervaring helpt daarbij)

 

- Kan iemand mij uitleggen wat "meerwerk" precies is?

 

- Klopt het dat je in de offerte of algemene voorwaarden de volgende zin mag opnemen:

"Het uiteindelijke factuurbedrag kan maximaal 10% hoger liggen dan het totaalbedrag in deze offerte"

(voor als je een krappe inschatting hebt gemaakt)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

meerwerk is extra werk dat je uitvoert buiten een aangenomen som (fixed fee) om. Dat betreft dan bijgekomen werk wat je niet in je offerte hebt opgenomen. Bijvoorbeeld je offreert het maken van een tuinpad en tijdens de werkzaamheden vraagt de opdrachtgever je om ook het tuinhekje te vervangen. Dit laatste is dan meerwerk.

 

een offerte kan je op meerdere manieren opstellen, je kunt in een offerte zetten wat je wilt en het is maar net waar je opdrachtgever mee accoord gaat :

 

je kan een vaste prijs opgeven voor overeengekomen werkzaamheden (resultaat), dan kan je later niet aankomen met meerwerk als je alleen hebt uitgevoerd wat je hebt geoffreerd / bent overeengekomen.

 

je kan op regie werken waarbij je een prijs per uur afspreekt

 

maar je kan ook een offerte maken waarin je aangeeft dat de offerte is gebaseerd op x aantal uren en dat bij extra uren dit ook in rekening wordt gebracht a y bedrag per uur,

 

in alle gevallen is het belangrijk dat duidelijk is op welke grondslag je het werk uit gaat voeren en dat dat voor de opdrachtgever ook duidelijk is. Een opmerking over 10% extra in de algemene voorwaarden zou ik niet doen omdat veel opdrachtgevers de alg voorwaarden niet helemaal lezen. Een opdrachtgever die verwacht een fixed fee af te spreken zal niet blij zijn als je achteraf nog met een aanvullende 10% komt.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Je mag alles opnemen in de offerte wat je zelf wilt. je kunt er ook inzetten dat het slechts een inschatting is en dat er altjid op werkelijke uren word afgerekend en dat je bij bij dreigende overschrijding zal overleggen met de klant. Dan heb je een open eind afspraak en ligt het risico bij de klant.

 

meerwerk is juridisch gezien een extra overeenkomst waarin extra afspraken worden vastgelegd. meestal voor extra werkzaamheden die niet in de orginele offerte voor kwamen. Als je alleen meer uren maakt dan gepland en geen vaste prijs afspraak hebt gemaakt dan is het niet echt meerwerk, maar het kan wel discussie opleveren met de klant. Het is dus altijd verstandig iets te vermelden in de offerte over urenoverschrijding.

Link naar reactie
  • 0

Meerwerk is alles wat niet in de offerte staat en wat je redelijkerwijker wijze niet had kunnen vermoeden, of extra wensen van klanten.

 

Als vakman moet je verder denken dan de klant, dat wordt van je verwacht.

 

En natuurlijk is er wel eens iets, waarvan je zegt, dat had ik niet kunnen weten, dan is het overleg met de klant hoe daarmee om te gaan.

 

Maar nogmaals, je klant is onwetend, vraagt ergens om, en jij kan dan een passende offerte maken.

Die offerte en de vraag van de klant is dan de hoeveel werk, diensten, goederen wat je moet leveren voor x-bedrag.

 

Of je neemt een stelpost op, daarin omschrijf je wat je niet kan inschatten maar wat wel uitgevoerd dient te worden, en daarbij een max. bedrag wat het gaat kosten.

 

Een krappe inschatting is je eigen risico, en daar hoeft de klant niet voor te betalen.

Nee, je mag niet 10% meer rekenen.

 

Wat Roel en Astrid zeggen, is ook een punt, of een klant daar altijd akkoord mee gaat, vaak wil een klant toch wel een bedrag weten.

Het verschil tussen 10 en 20 uur is dan wel een erg groot verschil voor een klant.

Link naar reactie
  • 0

Een overschrijding van 100% is gewoon een verkeerde inschatting, en daarmee jouw probleem. Net zoals de klant van je mag verwachten dat je je werk goed doet mag hij ook van je verwachten dat je goed kunt inschatten hoeveel tijd het je zal kosten.

 

Een kleine overschrijding kan, indien goed gemotiveerd en ruim op tijd gemeld, door de klant vaak best geaccepteerd worden, maar deze hoeft dat niet te doen. In dat geval is het wederom jouw probleem.

 

In het geval van nieuwe zaken, of uitbreiding van bestaande, die niet in de offerte passen is het verstandig om dat zo snel mogelijk te laten weten. In overleg met de klant ga je dan kijken hoe je het op gaat lossen - misschien worden de wensen weer ingetrokken, misschien moet je een tweede offerte maken, en misschien kun je gewoon een aantal uur extra factureren.

 

De belangrijkste dingen zijn in ieder geval 'in overleg' en 'zo snel mogelijk laten weten'.

Link naar reactie
  • 0

Als je hier vaker mee te maken hebt, kan het helpen om na elke opdracht voor jezelf na te gaan waar de "tegenvallers" precies in zaten. Dus hoeveel uur had je voor een (deel)activiteit begroot, hoeveel uur zijn het geworden en waar werd dat verschil door veroorzaakt? Zet die informatie op een lijstje en loop bij elke volgende offerte dat lijstje na om per punt te bekijken of dat aspect bij die offerte misschien ook speelt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.