• 0

Research & Development Aftrek 2012 (RDA)

In het Belastingplan 2012 is een nieuwe fiscale regeling de Research & Development Aftrek (RDA) aangekondigd. Het gaat om een verhoogde fiscale aftrek voor R&D-investeringen en R&D-exploitatiekosten.

zie: RDA

vraag in het algemeen:

Zijn er al details bekend over de concrete voordelen mbt fiscale aftrek in dit Belastingplan 2012?

persoonlijke ondernemersvraag:

Ik heb een bestaand product sterk verbeterd en het mooie ervan is dat er vrijwel geen kosten/investeringen voor nodig zijn. De producent van dit product heeft al interesse getoond maar er zijn nog geen concrete toezeggingen. Wel heb ik patent aangevraagd voor de 'innovatieve verbetering'. Kosten ~6K€. Dit kan meer worden omdat een PTC aanvrage wellicht nodig is voor het einde van het prioriteitsjaar.

Zijn er aftrekposten in de huidige, of bovengenoemde toekomstige R&D regeling, mbt de kosten voor een patentaanvraag?

Als kleine aanvulling; de WBSO aanvraag voor aftrek op basis van R&D uren heb ik doorlopen en was één groot drama.

- het juiste aanvraagprogramma + de benodigde verificatieprocedure werkten geen van allen. Een papieren inzending was het gefrustreerde resultaat.

- discussies met de betreffende ambtenaar of de verbetering innovatief genoeg was, terwijl mn octrooigemachtigde er een perfect patent voor heeft kunnen schijven

Graag hoor ik of er HL'ers zijn met gelijke ervaringen, of had ik gewoon pech? :-\

Gr,

dree

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34556-research-development-aftrek-2012-rda/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hoi Dree,

Ik heb prima ervaringen met de WBSO. Je moet wel een beetje begrijpen wat ze lezen willen om te voorkomen dat je rare vragen of een afwijzing krijgt. Een patent is echter geen enkele garantie voor een echte innovatie (kijk maar naar Apple of MS die de meest algemene principes weten te patenteren).

Met het aanvraagprogramma heb ik nog nooit problemen gehad. Ik download bij elke nieuwe aanvraagperiode de laatste versie, importeer de oude aanvraag, pas deze aan en dien digitaal in.

Wat betreft de RDA: als de patentaanvraag onderdeel is van je hele R&D traject dan voorzie ik geen problemen om de kosten daarvan mee te nemen. Maar dan moet je dus wel een WBSO-verklaring voor het project zien te krijgen.

vriendelijke groet,

Jean

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar