• 0

Live uitzenden van geluid

Beste HL'ers,

 

Ik zit met een complex 'probleem' annex complexe vraag. Wij zijn op zoek naar een goede stabiele oplossing voor het volgende.

 

Wij willen graag geluid uit gaan zenden, wat alleen te beluisteren is met speciaal aangeschafte modules. De ontvanger mag echter niet terug zenden, dus het is one way communicatie. Het idee heeft veel weg van radio, maar om zelf zo maar radio uit te zenden is niet legaal. Er is dus één zender en voor de rest alleen ontvangers.

 

Ik zal even een korte toelichting geven op de toepassing ervan. Het systeem zal gebruikt worden voor het uitzenden van het geluid van een kerkdienst en zal ontvangen moeten worden door ouderen. Het komt er dus op neer dat dingen als een computer niet gebruikt kunnen worden, omdat veel ouderen dit niet in hun bezit hebben, of geen toegang hebben tot iets als een internetverbinding.

 

Het is echter wel zo dat de diensten live uitgezonden moeten worden!

Als laatste optie, moet het alleen toegankelijk zijn voor mensen die hier abonnee voor zijn.

 

Ik hoop dat er iemand is die mij met deze complexe vraag verder kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Christian

( edit: optiepakket )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HL'ers,

 

Ik zit met een complex 'probleem' annex complexe vraag. Wij zijn op zoek naar een goede stabiele oplossing voor het volgende.

 

Wij willen graag geluid uit gaan zenden, wat alleen te beluisteren is met speciaal aangeschafte modules. De ontvanger mag echter niet terug zenden, dus het is one way communicatie. Het idee heeft veel weg van radio, maar om zelf zo maar radio uit te zenden is niet legaal. Er is dus één zender en voor de rest alleen ontvangers.

 

Ik zal even een korte toelichting geven op de toepassing ervan. Het systeem zal gebruikt worden voor het uitzenden van het geluid van een kerkdienst en zal ontvangen moeten worden door ouderen.

 

Ik hoop dat er iemand is die mij met deze complexe vraag verder kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Christian

 

Dat is inderdaad heel ingewikkeld. Wil je het via internet gaan uitzenden of offline?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Victor,

 

Allereerst wil ik je hartelijk danken voor je antwoord. Internet is helaas geen optie. Dit heb ik in mijn topic gezet nu. Aangezien de doelgroep voornamelijk ouderen zijn, hebben ze veelal geen beschikking over een computer, laat staan over een internetverbinding.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Victor,

 

Allereerst wil ik je hartelijk danken voor je antwoord. Internet is helaas geen optie. Dit heb ik in mijn topic gezet nu. Aangezien de doelgroep voornamelijk ouderen zijn, hebben ze veelal geen beschikking over een computer, laat staan over een internetverbinding.

 

Maar zijn de kerkdiensten digitaal of op bandje/CD?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Twalevel, bedankt voor je reatie :)

 

Als je kabeltelevisie bedoelt,

dat gaat denk ik niet lukken, omdat het zeer lokaal is, het is laten we zeggen ongeveer ruim 20 kilometer maximaal rondom het uitzendpunt waar het ontvangen moet worden,

 

Als je een kabel trekken bedoelt,

dat gaat ook helaas niet lukken. In verband met vergunnigen ( ah wat heb ik altijden een moeite met DAT woord ) en kosten.

 

Het liefst zouden we een goede draadloze oplossing vinden wat werkt zonder computer. Het is zelfs ook zo dat alleen mensen met een abonnement het mogen ontvangen.

 

Ja het zijn lastige dingen, maar ik zou hier erg graag wat voor vinden.

 

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

 

Kabelkerk bestaat toch al veel langer? Even opgezocht...

 

De toekomst van Kerk Lokaal, de radio van de kerken, die al sinds 1988 bericht over geloof en kerk, cultuur en samenleving in de regio, is niet meer ongewis... Kerk Lokaal is uit de lucht en van de kabel. Kerk Lokaal is fini.

 

Een aantal leden van de Raad van Kerken meent dat radio geen geëigend medium meer is. Waar dit idee vandaan komt is onduidelijk, maar men meent nu dat kerkelijke informatie het best via internet bij u aan huis gebracht kan worden.

 

<...>

 

Wij bedanken alle trouwe luisteraars, al die mensen die in de afgelopen 14 jaren naar ons luisterden, al diegenen die op een of andere wijze meewerkten aan onze programma’s.

 

En hier nog eentje...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Grap is dat er al kabelradio bestond lang voordat kabeltelevisie en adsl was ingevoerd. Stel nu eens dat je KPN benadert voor een adsl-aansluiting in combinatie met een dedicated sound-terminal. Dus eigenlijk een uitgeklede pc die als radio de huiskamer binnenkomt. Dat moet voor een veel lagere prijs dan ADSL mogelijk zijn, want je maakt minimaal gebruik van het netwerk. Die infrastructuur zou je ook voor andere sound-diensten dan alleen kerkuitzendingen kunnen gebruiken. Radio over IP!

 

Verkoop het aan KPN als Planet Radio...

 

Bouw tweeweg-communicatie als optie in, en wat kun je dan al niet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bellen!

 

Maar wat je dus zegt is dat we misschien gebruik moeten gaan maken van de diensten van KPN. Nadeel is echter dat we nu juist daar weg willen, door de hoge kosten. Ik had een dergelijk systeem gevonden waar via een computer in de kerk uitgezonden werd naar gestripte pc's ( de naam is me ontschoten ) Maar het nadeel is dat men sowiezo waar je wil ontvangen ook extra internetkosten heeft ( gebruik van de telefoonlijn ) en dat je een kerk op hoge kosten jaagt door het nemen van een gigantisch ADSL pakket ( want alle geluid moet worden gestreamd van af een zware audio server, als ik het verhaal van deze aanbieder mag geloven. De naam zal ik opzoeken en hier ook plaatsen zsm )

 

Wat het eigenlijk moet zijn is een soort eenwegs portofoon waar je een abonnement op moet nemen.

 

Dat is: Gemakkelijker, snel, draadloos, relatief goedkoop en je zit niet met vaste maandlasten. Nu is echter de vraag of je die dingen kunt gebruiken. Zijn ze zo te strippen, en ten tweede, hoe beveilig je zoiets.

 

( reusje voor Twa en Victor is terecht! )

Link naar reactie
  • 0

Waarom geen internet? Dat hoeft niet in de vorm van een ADSL abonnement met een complete PC maar kan bijvoorbeeld al met wifi en hardware internet radio.

 

Er zijn wifi systemen die hardwarematig gelocked zijn op 1 zender met een systeem buiten de standaarden om met code van de provider. Kan even navragen welk merk dat was. Dus geen meeluisteraars. Zend antenne op het dak van de kerk. Of je er 20 km mee haalt weet ik niet maar kun je bij een wifi ISP wel navragen en anders 1 of meerdere repeaters. Straal verbinding over 20 km is in ieder geval geen probleem. Of meeliften op bestaande wifi infrastructuur en broadcast limiteren op ip nummer van ontvanger of de ontvanger beveiligen.

 

Zie http://www.theregister.co.uk/2004/04/23/net_radios/ voor twee voorbeelden van hardware internet radio. Een heel eenvoudige PC dedicated voor internet radio kan ook nog. Op basis van retail prijzen heb je voor 240 euri incl btw een redelijk krachtige PC (overkill voor internet radio) zonder fans en harddisk waar je linux op zet. Voor de gebruiker ziet het er uit als een 'ontvanger' ipv een pc.

 

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Supermarkten hebben ook zo een soort systeem als wat jij zoekt volgens mij. Hoe het precies werkt weet ik niet.

 

Mijn vorige werkgever werkte eerst met een datadisk waar 16uur muziek op stond maar dat was niet live, maar er was wel genoeg voor een dag per datadisc. Ze zijn toen overgegaan op een nieuwsysteem wat vanuit een centraal kantoor wordt gestuurd en ook zij bepalen dus wat er te horen is. Maar weet helaas niet meer hoe dit systeem precies werkte.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Als oude zendamateur, weet ik dat er voor iedere zender die vrij in de ether geplaatst wordt een machtiging noodzakelijk is. Uitzondering op deze is de 27mc band, de zgn bakkies, waar het dan ook een vreselijke puinhoop geworden is.

 

Denk niet aan portofoons o.i.d. deze banden zijn niet bedoeld voor commercieel gebruik, en de beschikbare kanalen zijn al schaars.

 

Als je echt een draadloze oplossing zoekt, kijk dan eens op deze website:

http://www.agentschap-telecom.nl/

 

Het lijkt me dat je de "oude" manier van de kerktelefoon maar het beste kan handhaven. Prima via de landlijn, geen gezeur met (illegale) zenders en prima te controleren. Een optie is de audiostream over internet, maar dan moet je inderdaad een uitgeklede pc daarvoor beschikbaar stellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat er iemand is die mij met deze complexe vraag verder kan helpen.

 

misschien een optie om samen te werken met digitenne, die hebben al een ethervergunning, en kunnen blijkbaar ook andere zaken (ik lees internet) en lokale zenders doorgeven. misschien dat ze dus ook lokaal radio kunnen doorgeven.

 

In 2001 is Digitenne opgericht met als doel op commerciële basis de doorgifte van digitale radio en televisie via de ether te gaan exploiteren. Deze doorgifte gaat volgens de internationale standaard voor het doorgeven van radio- en televisie zenders via de ether, de zogenaamde DVB-T standaard (Digital Video Broadcasting - Terrestrial).

 

zie http://www.digitenne.nl/

Link naar reactie
  • 0

Denk niet aan portofoons o.i.d. deze banden zijn niet bedoeld voor commercieel gebruik, en de beschikbare kanalen zijn al schaars.

 

Sterker nog, voor zover ik weet is het niet toegestaan de frequenties van 27 mc en de nieuwere 446 MHz (PMR) portofoons te gebruiken voor 'broadcast-achtige' doeleinden. De schaarste van de kanalen is 1 goede reden (er zijn maar 8 PMR kanalen), en daarnaast is het voeren van een 'omroep' aan allerlei regels gebonden.

 

Eerlijkgezegd denk ik dat het zeer moeilijk zal zijn in nederland een legale oplossing voor dit probleem te vinden. Zelfs al zou je met wi-fi aan de gang gaan om zo de regelgeving te omzeilen, dan zou je nog grote problemen hebben om een gebied van 20 km in alle richtingen te bestrijken.

 

Aankloppen bij de locale leverancier van kabelradio is op zich een heel aardig idee, maar ik denk niet dat er dan mogelijkheden zijn om de toegang te beperken met een abonnement of iets dergelijks.

 

Al met al zou ik toch nog eens denken over een oplossing via ADSL met een soort set-top-box (simpele pc voor streaming ontvangst + adsl modem). Dit is natuurlijk vrij prijzig, zowel in aanschaf (een paar 100 euro schat ik) als in vaste kosten (goedkoopste adsl pakket). Voordeel is wel dat je heel eenvoudig dezelfde dienst kunt aanbieden aan luisteraars die al wel een pc met internetverbinding hebben.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is digitenne momenteel geen oplossing als het gaat om het aanbieden van een oplossing, omdat wij niet in het verzorgingsgebied vallen. Wel kan ik ze natuurlijk eens contacteren voor een oplossing.

 

De best mogelijke oplossing lijkt nu een pc met stream te zijn. Het enige wat er dan nog benodigd is is een soort ontvanger die de signalen omzet naar uitsluitend geluid. Ik hoop dat hier een standaard oplossing voor te vinden is. Zelf ben ik behoorlijk aan het googlen geweest, maar dusver zonder resultaat.

 

Ik heb me momenteel wat verder in de materie verdiept en kwam er achter dat er de Landelijke Organisatie Kerktelefoon bestaat. Daar staan op hun website ( www.hetlok.nl) diverse toepassingen die mogelijk zijn.

 

Eentje zal ik hiernaartoe kopieren, welke mij de beste lijkt.

 

MP 3

techniek:

Met een constante tijdvertraging van enkele seconden tot enkele minuten direct luisteren naar de kerk. Er wordt gebruik gemaakt van compressie ( bijv. tot 10 : 1), stereo is standaard mogelijk.

Transport via internet middels een lokale telefoonverbinding. De ontvanger is een computer of een speciaal hiervoor ontwikkelde "InternetRadio". Er is geen computer of internet kennis nodig. Een ingebouwd programma zorgt na het aanzetten voor de verbinding met de kerk.

Het LOK is met een fabrikant bezig om speciaal voor kerkomroep een systeem te ontwikkelen.

 

Voordelen:

Mpeg3 is een vrij te gebruiken compressie techniek en met standaard Windows software te gebruiken.

Speciaal kastje in ontwikkeling. Snelle plaatsing, bereikbaarheid van jouw kerk over de hele wereld tegen lokaal telefoontarief.

Computer zonder beeldscherm of toetsenbord in de kerk (uit het zicht)

 

Nadelen:

In verzorgingstehuizen kan, indien gebruik gemaakt wordt van een huistelefooncentrale, het aantal netlijnen te kort schieten.

Is op termijn op te lossen met een in-house IP netwerkje. Wordt aan gewerkt

 

Wanneer:

Technisch mogelijk. Deels te leveren. Specifiek voor kerkomroep ontwikkeling in vergevorderd stadium.

 

Prijs:

gelijk aan lokaal telefoontarief, toegang over de hele wereld. F 1,80 per 90 minuten kerkdienst

investering in: kerkcomputer F 1100,- , box bij klant F 500

 

Dit systeem kost de laagste investering en is volgens mij het gemakkelijkst realiseerbaar.

Echter, het streamen van de audio tot MP3 lijkt me een studie opzich, dus daar stort ik mij de komende dagen is op.

 

Bedankt voor de feedback.

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Streaming heeft inderdaad betrekking op een adsl verbinding. Maar ik weet dat er kastjes zijn te krijgen die met modem als ontvanger kunnen werken. Momenteel lijkt streaming me dus de beste oplossing ( en dan inderdaad via adsl )

 

Ik heb wat bruikbare links gevonden voor de geinteresseerden onder ons. Het systeem met streaming audio via het internet lijkt tot nu toe het beste.

 

http://www.hetlok.nl

http://www.sikn.nl/bedrijfsbureau.php

http://www.kerkwebradio.nl/

http://www.istreme.nl/

http://www.wesotronic.nl/

 

Ik ga binnenkort deze instellingen contacteren om eens de mogelijkheden door te spreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.