Zelfstandig Ondernemers zijn Werkende Armen?

Aanbevolen berichten

Nieuw onderzoek van het CPB en SCP stelt: werkende armen zijn steeds vaker zelfstandig ondernemer!

 

In 2010 waren er op basis van het niet-veel-maar-toereikendcriterium 317 duizend werkende armen: volwassenen met arbeid als voornaamste inkomensbron. De helft van hen (159 duizend) was zelfstandig ondernemer. Hun aandeel in de groep werkende armen (50 procent) is beduidend groter dan in 2000 (41 procent). Dat komt vooral door de toename van het totale aantal zelfstandigen.

 

Kun jij alle rekeningen nog betalen? En op vakantie?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Grappig dit... want hoe zit het nu... 2 jaar geleden heb ik soort gelijk gepost... dat ging over de Armen die 'maar' zelfstandige gingen worden. Deze groep

- was / werd ontslagen

- langer werkeloos

etc...

 

die werden toen maar zelfstandige...

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Rekeningen betalen en op vakantie gaan nog prima, maar het valt wel op dat het een stuk stiller is momenteel, en dus minder inkomsten. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=58;action=display;threadid=39619

 

Dat kan op zich nog wel een paar weken of zelfs maanden zo blijven, maar ik denk, zoals ik in het bovenstaande topic ook heb aangegeven, dat het voor veel kleinere ondernemers wel eens slecht uit kan pakken.

Link naar reactie

Noem mij maar arm. Geen vakantie voor mij dit jaar. Ik heb mijn hele keuken verbouwd en de tuin radicaal opgeknapt.

En ja gaat ook nog eens precies doen wat je wilt, nee, dat valt niet onder de armen ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Grappig, ik had laatste een discussie met een vriendin. Zij werkt in een ziekenhuis, en verdient boven modaal. Toch heeft ze vaak geen geld als het nodig is (onderhoudskosten huis, dat soort dingen). Ze vroeg mij hoe ik dat dan deed, en verdiende ik dan zo veel? (was naar aanleiding van een investering in mijn bedrijf).

 

We hebben onze inkomsten en uitgaven op een avondje eens naast elkaar gelegd. Natuurlijk is dit niet helemaal te vergelijken, ik als eenmanszaak en zij in loondienst, maar het was toch wel shocking. Ik maakt jaarlijks 3x zoveel winst, als dat zij bruto verdient. Maar mijn priveopnamen lagen ruim 40% lager dan die van haar. En dat terwijl ik ook nog een kind onderhoudt!

 

Arm? Nee. Zuinig? Jazeker. Ik vind het een prestatie om maandelijks rond te komen van een zo laag mogelijk bedrag, en zo veel mogelijk te investeren in mijn bedrijf, huis en zoon. Veel mensen in mijn familie zien hun salaris gestort worden, betalen hun lasten en geven de rest lukraak uit. Er wordt niet gespaard, niet geinvesteerd, niet vooruit gedacht. En ik denk dat daar het grote verschil zit met veel ondernemers.

Link naar reactie

Ik ben het eens met Sabra. Misschien dat het ook makkelijker is zuinig met geld om te gaan omdat er niet echt 'n vaste storting is op vaste data in de maand. Het voelt bij mij niet als 'eigen geld', het voelt als 'bedrijfsgeld' waarvan je af en toe mag snoepen. Er komt geld binnen, er gaat door allerlei rekeningen weer geld uit maar er is geen precieze overzicht van 'zoveel mag je nu besteden'. Je moet immers ook geld achter de hand houden voor slechte tijden, onverwachtse kosten, en vooral (het leukste) voor investeringen, die je vaak weer veel energie / motivatie geeft.

Link naar reactie

Arm? Nee. Zuinig? Jazeker. Ik vind het een prestatie om maandelijks rond te komen van een zo laag mogelijk bedrag, en zo veel mogelijk te investeren in mijn bedrijf, huis en zoon. Veel mensen in mijn familie zien hun salaris gestort worden, betalen hun lasten en geven de rest lukraak uit. Er wordt niet gespaard, niet geinvesteerd, niet vooruit gedacht. En ik denk dat daar het grote verschil zit met veel ondernemers.

 

Ik ben het met Sabra eens, dat ik dit in mijn omgeving ook vaak hoor dat mensen met een (vaste/parttime) baan hun rekeningen betalen en dan wel zien wat er met de rest gebeurd. Vaak wordt dit uitgegeven aan zaken die ze in eerste instantie toch niet wilde kopen, maar omdat het bijvoorbeeld in de aanbieding was.

 

Mijn visie is nog steeds met aankopen, zou ik het geld wel hebben uitgegeven toen het niet in de aanbieding was? Is mijn antwoord JA dan koop ik het, zo NEE dan laat ik het lekker liggen. Tegenwoordig lijkt wel alsof heel veel zaken opeens in de aanbieding zijn en dat mensen meer geneigd zijn om te kopen om de aanbieding dan om wat je ervoor krijgt.

 

Ondernemers kijken toch vooruit of stellen vaak doelen, ik denk dat als je dit ook privé doet door geld apart te zetten, te sparen of effectief om te gaan met je geld je het ook voor jezelf gemakkelijker maakt in slechtere tijden.

 

 

Link naar reactie

Was in één klap weg. :P

 

Hoe bouw je nu je pensioen op dan? Dat is nog wel een dingetje waar ik zelf nog niet helemaal uit ben om mijn oude dag veilig te stellen op een bepaalde manier. Eerlijkgezegd had ik mij daar persoonlijk nog niet goed in verdiept.

 

Had zelf mijn aandelen voor de bankcrash verkocht, dus mijn verlies is beperkt. Maar als ik soms collega's hoor die er nog in zitten, daar wordt je niet echt vrolijk van, alhoewel ik het idee heb dat het bankwezen toch weer een begin maakt in de lift volgend jaar...

Link naar reactie

In 2010 waren er op basis van het niet-veel-maar-toereikendcriterium 317 duizend werkende armen: volwassenen met arbeid als voornaamste inkomensbron. De helft van hen (159 duizend) was zelfstandig ondernemer. Hun aandeel in de groep werkende armen (50 procent) is beduidend groter dan in 2000 (41 procent). Dat komt vooral door de toename van het totale aantal zelfstandigen

 

Ik heb dit onderzoek niet nagelezen maar ter nuancering:

- een zelfstandige kan een slecht jaar hebben qua resultaat, denk aan een opstartjaar, een investeringsjaar of een jaar met een financiële tegenvaller, een werkende "arme" in loondienst heeft waarschijnlijk structureler een laag inkomen.

- het sociale zekerheidsstelsel is uitgehold in Nederland. Mensen die na hun loondienst jaren in de WAO hebben gezeten werden plots door een herbeoordeling uit de uitkering gezet. Ditzelfde geldt voor een kortere WW-duur en minder instroom in de, veel strengere, WIA. Gevolg: veel mensen die normaal gesproken een (laagbetaalde) functie in loondienst hadden of jarenlang bivakkeerden in een uitkeringssituatie, hebben, vaak noodgedwongen, de keus gemaakt om als zelfstandige te starten. Nu tellen deze mensen plots mee als "arme zelfstandige". Dat zegt mij dus statistisch helemaal niets. Het zijn gewoon loonslaven die vanuit de politiek opeens uit een kaartenbak moesten. Dan blijven er 2 restposten over: als niet-werkende "arme" in de bijstand of als werkende "arme" als zelfstandige.

- "niet-veel-maar-toereikend-criterium": mensen die een dergelijke term kunnen bedenken zijn eng.

- simpel vraagje: wie zou er gelukkiger zijn, een kunstenaar die met de verkoop van zijn kunstwerken 12.000 euro winst maakt per jaar, een bijstandstrekker met 912 euro per maand of een vakkenvuller van 35 die 1358 bruto krijgt?

 

Wel fijn dat het allemaal uitgezocht is. We weten nu in ieder geval nog een post waarop we nog kunnen bezuinigen, dit soort onzinnige onderzoeken.

 

Link naar reactie

 

Je kan zulk onderzoek zien als een negatief stempel op zelfstandig ondernemerschap, maar je kan het ook zien als eensignaal naar Den Haag dat er een groeiende groep mensen is die in eigen bestaan probeert te voorzien (al dan niet noodgedwongen) en dat een deel daarvan een laag inkomen overhoudt. Dat leidt wellicht tot maatregels om kleine ondernemers het leven wat minder moeilijk te maken en arme ondernemers wat minder arm.

 

Hier in Engeland is de belastingaangifte voor kleine ondernemers bv aanzienlijk vereenvoudigd. Ze zijn al lang blij dat die mensen niet van de staat leven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Dat leidt wellicht tot maatregels om kleine ondernemers het leven wat minder moeilijk te maken en arme ondernemers wat minder arm.

Maatregel 1: mensen met een laag inkomen die in loondienst werken of een uitkering genieten wordt de mogelijkheid geboden om hun gemeentelijke belasting kwijtgescholden te krijgen, het is schandalig dat een ondernemer in een vergelijkbare inkomenssituatie dit wel moet betalen.

Maatregel 2: mensen met een laag inkomen die in loondienst werken of een uitkering genieten krijgen vanuit de gemeentelijke sociale dienst speciale mogelijkheden aangeboden qua sport, cultuur, opleiding etc (voor henzelf of gezinsleden) tegen lage tarieven (of gratis), ook hierbij geldt dat een ondernemer met een vergelijkbare inkomenssituatie hier ook gebruik van zou moeten kunnen maken.

 

Niet onderzoeken, geen aparte, nieuwe wet voor maken, gewoon doen. Het zijn dezelfde mensen, met een zelfde laag inkomen. Waar staat in de grondwet dat je mensen met een lidmaatschap van de KvK mag discrimineren?

Link naar reactie

Niet onderzoeken, geen aparte, nieuwe wet voor maken, gewoon doen. Het zijn dezelfde mensen, met een zelfde laag inkomen. Waar staat in de grondwet dat je mensen met een lidmaatschap van de KvK mag discrimineren?

Goed gezegd, moeten we onthouden ;)

 

De misverstanden en uitsluitingen komen door de visie dat Onderneming gelijk staat met Rijkdom.

 

En ambtenaren benadrukken nog meer deze visie en hebben een natuurlijke “firewall”, wanneer het niet om loondienst gaat. Slaven zijn per definitie arm, dus die worden blindelings geloofd dat ze hulp nodig moeten hebben. Het valt nog mee dat de toeslag regeling niet alleen gekoppeld is aan loon maar aan het verzamelinkomen. Er is dus wel een zeer simpele graadmeter voor andere bijstand-en, zou je zeggen.

 

Daarentegen is het aangroeien van het aantal ondernemers (EMZ-ers, VOF-ers) inderdaad een teken van groeiende armoe en dan hebben we het nog alleen over de geregistreerden (kvk) en niet de zolderkamer-webdesigners en kelder-weedmanager om maar wat bij te verdienen.

 

 

Link naar reactie

Maatregel 1: mensen met een laag inkomen die in loondienst werken of een uitkering genieten wordt de mogelijkheid geboden om hun gemeentelijke belasting kwijtgescholden te krijgen, het is schandalig dat een ondernemer in een vergelijkbare inkomenssituatie dit wel moet betalen.

Maatregel 2: mensen met een laag inkomen die in loondienst werken of een uitkering genieten krijgen vanuit de gemeentelijke sociale dienst speciale mogelijkheden aangeboden qua sport, cultuur, opleiding etc (voor henzelf of gezinsleden) tegen lage tarieven (of gratis), ook hierbij geldt dat een ondernemer met een vergelijkbare inkomenssituatie hier ook gebruik van zou moeten kunnen maken.

 

Niet onderzoeken, geen aparte, nieuwe wet voor maken, gewoon doen. Het zijn dezelfde mensen, met een zelfde laag inkomen. Waar staat in de grondwet dat je mensen met een lidmaatschap van de KvK mag discrimineren?

 

Dat is het nou juist. Niet alleen het te lage /geen inkomen is bepalend voor het ontvangen van bijstand, huursubsidie, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen maar ook het hebben van eigen "vermogen". Als je meer dan € 5555,- bezit heb je geen recht op al deze voorzieningen. Sommige gemeentes bieden wel aanvullende hulp ook voor deze categorie mensen, maar normaal gesproken heb je geen recht op wat dan ook.

Op zich zelf is ditwel te begrijpen voor heel rijke mensen: iemand met een villa en een dure Porsche, hoort geen bijstand te krijgen. Maar het is juist vervelend voor mensen met weinig spaargeld, die altijd zuinig geleefd hebben. Iemand die alles verbrast krijgt wel bijstand. Ideaal wordt de wet nooit.

Link naar reactie

Het lastige is natuurlijk dat bij ondernemers het inkomen pas veel later wordt vastgesteld. Mensen in de bijstand hebben NU een laag inkomen, ondernemers pas een half jaar later wannneer ze aangifte inkomstenbelasting doen.

 

Daarnaast kiezen veel ondernemers ook voor een, hopelijk, tijdelijke periode met minder inkomen om daarna meer te kunnen verdienen. Bijstand is mi meer uitzichtsloos....

 

 

 

Link naar reactie

@Paul: die vermogenstoets ... >:( ... iemand die in de bijstand zat leent binnen de familie 7.500 euro om een bedrijfsbus en gereedschap voor zijn op te starten hoveniersbedrijf te kopen. De behandelend ambtenaar telt de bedrijfsbus simpelweg bij het vermogen op. De lening/schuld voldeed niet aan vormeisen en telde dus niet mee als negatief vermogen. Gevolg: direct beëindiging van de bijstand. Het mooiste is dat wanneer hij het geld besteed had aan een flatscreen-tv, een leren bankstel, een vloerkleed, een nieuw badmeubel, hij wel zijn bijstandsuitkering gehandhaafd zou zien. Nu maakte hij de bureaucratische blunder om zelf te investeren in zijn reïntegratie ... en tsja, dan gaat bij de sociale dienst de zaak op tilt.

 

Het is heel eenvoudig: dergelijke afdelingen verrichten liever voor 1.000 euro aan speurwerk om er zo voor te zorgen dat iemand geen kwijtschelding krijgt van 500 euro gemeentelijke belasting ... terwijl je juist iemand die knel zit (en aan de voorwaarden voldoet) gewoon moet helpen. Ook het gegeven dat je pas een half jaar later die paar honderd euro terugkrijgt (vanwege de fiscale aangifte) is geen reden om het niet te doen. Iedereen die in een dergelijke positie verkeert weet hoeveel een paar honderd euro netto is.

 

Ook de "douceurtjes" voor de gezinsleden moeten ruimhartig verstrekt worden. In plaats van "nee, sorry jongen jij mag niet met korting leren zwemmen want je vader heeft met zijn oude bestelbus, versleten winkelinrichting en 10.000 euro aan zomerkleding teveel vermogen ...".

Link naar reactie

Op papier lijkt een ondernemer misschien niet veel te verdienen. Maar worden de fiscale voordelen van de ondernemer ten opzichte van een werknemer hierin ook meegerekend?

 

* zelfstandigenaftrek

* startersaftrek de eerste drie jaren

* investeringsaftrek

* MKB winstvrijstelling

* etc.

 

Dat vraag ik mij wel eens af. Een startende ondernemer die € 20.000 winst heeft, hoeft bijna geen belasting te betalen. Netto op de bankrekening. En dan valt er bij een aantal ondernemers ook nog wel eens wat omzet naast de kassa...

 

Verder vind ik de zelfontplooiing en de dingen die je meemaakt als ondernemer pure rijkdom. Niet in cijfers uit te drukken en moeilijk meetbaar in onderzoekjes. Dat verkies ik zeker boven een positie als werknemer met vast contract, pensioen geregeld en ga zo maar door.

 

 

 

 

Link naar reactie

Stel winst = 30K

Zelfstandigenaftrek = 7.266

MKB vrijstelling = 2.728

Belastbare winst uit onderneming is dan 20.005

 

Prive aftrekposten = 9K (hypotheekrenteaftrek, etcetera)

Belastbaar inkomen is dan 11K

 

Schijf 1, 33% belasting = 3.608

Heffingskortingen = 3.561

Te betalen: 47 euro

 

Met startersaftrek van 2.123 erbij kom je met een eigen huis dus al snel op weinig uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.