• 0

Willekeurige afschrijving en bijtelling

Stel ik koop dit jaar nog een bestelauto(bus) van 35.000 excl BTW

Dan mag ik in 2011 nog 50 % willekeurig afschrijven.

Dit jaar gebruik ik hem niet meer privé, maar vanaf 2012 wel.

De autokosten in mijn jaarrekening zijn door deze afschrijving de jaren daarna lager toch?

Omdat de bijtelling hoger is dan de autokosten behaal ik hier voordeel mee.

Is er nog een adder onder het gras?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert maar heb wel dankzij het forum het volgende al geleerd:

- bijtelling geldt over de cataloguswaarde, die is dus niet lager geworden wegens afschrijving

- je moet de keuze over privegebruik maken op het moment dat je de auto koopt. Je mag niet het ene jaar alleen als zakelijk gebruiken en dan het jaar daarna toch ook prive. Hoewel ik nu bedenk, als werknemer mag je wel na 'n jaar beslissen toch alleen zakelijk of ook prive te gebruiken, weet niet of er voor ondernemers toch mogelijkheden zijn om het uiteindelijk te veranderen?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb ik het verkeerd omschreven:

Ik ga uit van 5 jaar

 

Ik maak geen gebruik van willekeurige afschrijving

Jaarkosten bij 20000 km leaseprijs 600,- =7200. + brandstof is ongeveer. 8200

Bijtelling auto is Inc btw en bpm 48000,-/25%. Is 12000

Aftrekpost 8200,- min 12000 is nihil (- bedrag)

 

Als ik er wel gebruik van maak heb ik in 2011 aftrekpost van 17.500 en geen bijtelling omdat ik hem dit jaat niet meer privé ga gebruiken

In 2012,2013,2014,2015 en 2016 zijn de Jaarkosten minder omdat ik al 17.500 heb afgeschreven heb, en dat is minus de bijtelling is nog steeds nihil.

 

Maar ik heb nu wel 1 jaar 17.500 afgeschreven wat een belastingvoordeel heeft opgeleverd.

 

Sla ik de plank nu mis? Of heb ik het ei van Columbus.

 

De man van de belastingtelefoon durfde er geen uitspraak over te doen, en ik moest het voorleggen aan Apeldoorn.

En omdat het al 6 dec is vraag ik hoe jullie erover denken?

Een bestelauto met 5km op de teller uit maart 2011 is die nieuw of gebruikt?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt je redenering, ik vat 'm even in mijn eigen termen samen zodat je kan zien of we hetzelfde bedoelen:

 

2011: 17.500 afschrijvingkosten, overige kosten verwaarloosbaar

uit kilometer-administratie blijkt dat minder dan 500 km privé gereden is, dus geen bijtelling.

 

2012: 10.000 afschrijvingskosten (bijvoorbeeld) + 8.200 overige kosten = 18.200

meer dan 500 privé kilometers, dus wel een bijtelling van 12.000, netto aftrekbaar 6.200,-

 

2013: geen afschrijving meer (lijkt me niet realistisch om tot nul af te schrijven), 8.200 autokosten

meer dan 500 privé kilometes, dus wel een bijtelling. De bijtelling is maximaal de werkelijke autokosten, dus in dit geval 8.200,-

per saldo kun je dus geen autokosten van je winst aftrekken.

 

2014 en verder: idem als 2013.

 

 

Een investering komt in aanmerking voor willekeurige crisis-afschrijving als 'het bedrijfsmiddel niet eerder in gebruik is genomen', art 13 van de (Uitvoeringsregeling willekeurige afschrijving.

Ik ken het verhaal van de bus niet, maar als ie nog niet eerder gebruikt is, lijkt het mij dat ie in aanmerking komt.

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande geld natuurlijk alleen als je met kopen van de auto ook de levering en betaling bedoeld.

 

Als je nu slechts de auto besteld en hij word in 2012 pas geleverd dan is je willekeurige afschrijving in 2011 beperkt tot het aanbetaalde bedrag. Als je in 2011 niets aanbetaald kun je dus ook niet willekeurig afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Oké, het is duidelijk

 

Ik dacht eraan om 2e en 3e jaar bijna niks af te schrijven om te verkomen dat ik na 5 jaar een enorme boekwinst heb.

 

@Roel

Zeg jij dat het ook op een nog te bestellen auto geld mits ik dit jaar maar de koopovereenkomt sluit en betaal?

 

Omdat de voorraad transporters allemaal lang zijn en ik wil eigenlijk een korte, laadruimte wordt immers niet gebruikt, het betreft een trekauto voor BE rijlessen

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht eraan om 2e en 3e jaar bijna niks af te schrijven om te verkomen dat ik na 5 jaar een enorme boekwinst heb.

 

 

Dit is natuurlijk nooit een probleem. Het uitgangspunt van afschrijven is primair dat je afschrijft tot aan de restwaarde. Standaard is de berekening: (aanschafprijs - restwaarde) / economische levensduur in jaren (en deze laatste is regulier minimaal 5 jaar).

 

In jouw voorbeeld koop je een bus voor € 35k en geef je aan dat je in het eerste jaar € 17.500,00 wilt afschrijven. Dat kan natuurlijk alleen maar als de restwaarde van deze bus € 0,00 is. Dit juist om te voorkomen dat er stille reserves ontstaan en er een enorme boekwinst bij verkoop ontstaat.

Jij geeft aan tot € 7.500,00 af te willen schrijven. Afhankelijk van het gebruik en de manier waarop je rollend materieel omgaat kan dit een reële inschatting zijn. De afschrijving zou er als volgt uit kunnen zien:

 

[*]2011: (€ 35.000,00 - € 7.500,00) / 2 = € 13.750,00 (boekwaarde 31-12-2011: = € 21.250,00)

[*]Afschrijving 2012 t/m 2015: (€ 21.250,00 - € 7.500,00) / 4 = € 3.437,50 (boekwaarde 31-12-2015: € 7.500,00)

 

Voor het afschrijven van € 10k in 2012 zie ik dan ook geen enkele grond. En als je nu al weet dat je gaat afschrijven tot onder de restwaarde handel je tegen de regels. Dat dit gebeurt kan nooit de bedoeling zijn van beleid maar enkel ontstaat door een verkeerde inschatting. Dat heel veel ondernemers niet goed kunnen inschatten wat er met hun activum gebeurt geeft jou geen recht om dit op voorhand ook te doen ;)

 

Bovendien is in dezen goedkoop heel vaak duurkoop. Stel dat jij met jouw winst nu belast wordt tegen een tarief van 42% IB. Dat levert iedere afschrijving van € 1.000,00 je een netto belastingkorting op van € 420,00. Nu gaat het heel goed met jouw bedrijf en over vijf jaar val je in het 52%-tarief IB (en in de vier jaar ervoor bleef je in het 42%-tarief). Nu verkoop je de auto en blijkt dat er een boekwinst is van € 5.000,00.

Dit betekent dat je in de voorliggende jaren € 5.000,00 meer hebt afgeschreven dan de restwaarde, wat je een netto belastingkorting van (42% van € 5.000,00 =) € 2.100,00 opgeleverd heeft. In het jaar van de boekwinst wordt die € 5.000,00 belast tegen 52%, wat je een extra belastingbedrag oplevert van € 2.600,00. Het nadeel bedraagt dus (€ 2.100,00 - € 2.600,00 =) € 500,00.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@dennis

Dank je voor de uitgebreide berekening, ik mis alleen de bijtelling, dan wordt verhaal anders

 

Bus ex btw 35k. ( in de btw en bpm 53k, voor de bijtelling)

Restwaarde na 5 jaar 17.5k

 

Normaal afschrijving 3500 per jaar

Verzekering Mrb onderhoud en brandstof 4500

 

Autokosten 8000 minus bijtelling (13250) = 0 (bijtelling overschrijt werkelijkekosten) dus betaal ik alles volledig uit eigen zak

 

Voorbeeld met willekeurige afschrijving

 

Koopdatum 30/12

 

2011 afschrijving 17500 geen bijtelling voordeel €7350,-

2012 2013 2014 2015 2016

Geen afschrijving aleen autokosten

 

In die jaren overschrijt de bijtelling wederom de werkelijke kosten

In dat geval heb je niks met 42% of 52% te doen

 

Een vriend van me heeft nu 5 jaar zelfde situatie gehad

5 jaar lang heeft zijn boekhouder 20% per jaar afgeschreven

Bij hem ook bijtelling steeds meer als werkelijke kosten

Nu een boekwinst van 11500

Hoe kan zo'n boekhouder dat nu over het hoofd zien?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit zo:

 

Investering in 2011 moet wel meer zijn dan 17500,- Dus dit aanbetalen voor 31-12-2011.

In 2011 geen bijtelling, omdat je minder dan 500 km privé geadministreerd zult aangeven, niet?

 

2012 2013 2014 2015 2016

Geen afschrijving alleen autokosten

Autokosten = €8000, Dus bijtelling is ook €8000,-

 

Link naar reactie
  • 0

2011 afschrijving 17500 geen bijtelling voordeel €7350,-

 

 

De afschrijving in 2011 is dus lager, namelijk € 13.750,00. Dat er geen bijtelling is klopt (want geen privé kilometers, wel een sluitende kilometerstaat bijhouden!). Ik houd als restwaarde de door jouw eerder genoemde € 7.500,00 en niet € 17.500 (dat is voor een vijf jaar oude bus misschien wel erg veel...).

 

 

2012 2013 2014 2015 2016

Geen afschrijving aleen autokosten

 

 

Waarom zou je in deze jaren niet afschrijven?

 

 

In die jaren overschrijt de bijtelling wederom de werkelijke kosten

In dat geval heb je niks met 42% of 52% te doen

 

 

Ehm, ik weet niet waar je dat op baseert. De bijtelling wordt beperkt tot de daadwerkelijke kosten, en die worden belast tegen 42% of 52%.

 

 

Een vriend van me heeft nu 5 jaar zelfde situatie gehad

5 jaar lang heeft zijn boekhouder 20% per jaar afgeschreven

 

 

Ja, als dit al vijf jaar de situatie is was er geen reden om het anders te doen. Alleen als de boekhouder geen rekening heeft gehouden met de restwaarde (en dus meer afgeschreven heeft) is dat natuurlijk geknoei.

 

 

Bij hem ook bijtelling steeds meer als werkelijke kosten

 

 

En dat is natuurlijk slordig, tenzij het geen IB-ondernemer is.

 

 

Nu een boekwinst van 11500

Hoe kan zo'n boekhouder dat nu over het hoofd zien?

 

 

Als de afschrijving per jaar minder zou kunnen zijn, en hierdoor de autokosten afnemen en minder bedragen dan de bijtelling, is het natuurlijk belachelijk om bij een IB-ondernemer gewoon 20% van de cataloguswaarde bij te tellen. Gewoon een knoeier die niet op de hoogte is van de wet- en regelgeving.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad,

 

Het idee is dat ik de afschrijving verschuif naar een jaar dat ik geen bijtelling heb.

Omdat alle kosten (incl afschrijving) normaal gesproken teniet wordt gedaan door de bijtelling.

 

 

En dat is heel slim, maar volgens mij heb je voor zulke constructies juist je adviseur ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

2011 afschrijving 17500 geen bijtelling voordeel €7350,-

 

 

De afschrijving in 2011 is dus lager, namelijk € 13.750,00. Dat er geen bijtelling is klopt (want geen privé kilometers, wel een sluitende kilometerstaat bijhouden!). Ik houd als restwaarde de door jouw eerder genoemde € 7.500,00 en niet € 17.500 (dat is voor een vijf jaar oude bus misschien wel erg veel...).

 

Mijn bus van 12 jaar doet ook nog zo'n 6000,- vanwege lage kilometerstand

 

 

2012 2013 2014 2015 2016

Geen afschrijving aleen autokosten

 

 

Waarom zou je in deze jaren niet afschrijven?

 

om boekwinst te voorkomen

 

In die jaren overschrijt de bijtelling wederom de werkelijke kosten

In dat geval heb je niks met 42% of 52% te doen

 

 

Ehm, ik weet niet waar je dat op baseert. De bijtelling wordt beperkt tot de daadwerkelijke kosten, en die worden belast tegen 42% of 52%.

 

Bijtelling is meer dan werkelijke kosten, dan valt er betreft autokosten niks af te schrijven

 

 

Een vriend van me heeft nu 5 jaar zelfde situatie gehad

5 jaar lang heeft zijn boekhouder 20% per jaar afgeschreven

 

 

Ja, als dit al vijf jaar de situatie is was er geen reden om het anders te doen. Alleen als de boekhouder geen rekening heeft gehouden met de restwaarde (en dus meer afgeschreven heeft) is dat natuurlijk geknoei.

 

 

Bij hem ook bijtelling steeds meer als werkelijke kosten

 

 

En dat is natuurlijk slordig, tenzij het geen IB-ondernemer is.

 

 

Nu een boekwinst van 11500

Hoe kan zo'n boekhouder dat nu over het hoofd zien?

 

 

Als de afschrijving per jaar minder zou kunnen zijn, en hierdoor de autokosten afnemen en minder bedragen dan de bijtelling, is het natuurlijk belachelijk om bij een IB-ondernemer gewoon 20% van de cataloguswaarde bij te tellen. Gewoon een knoeier die niet op de hoogte is van de wet- en regelgeving.

 

Misschien wel op de hoogte, maar te lui om iets op maat te doen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.