• 0

horecazaak overnemen (75%)

Beste allemaal,

 

Ik hoop dat ik niet te veel in herhaling val met mijn vraag en dat ik hier een aantal nuttige tips kan bijeen sprokkelen.

 

Ik heb momenteel interesse en vooral heel veel zin om een horecazaak in de buurt (België) over te nemen.

Op dit moment weet ik nog vrij weinig en moet me dus nog veel beter informeren voor ik ook daadwerkelijk hierin een beslissing neem.

 

Het 'concept' van deze horecazaak is ongeveer 20 jaar geleden opgericht en is dus vrij bekend (onder een bepaald publiek).

Op dit moment zijn er +/- 14 gelijkaardige zaken verspreid over heel de wereld, met dezelfde naam en die onder dezelfde 'organisatie' vallen.

 

De zaak waar ik het over heb is ongeveer 17 jaar oud.

 

Het pand is eigenaar van de 'organisatie'. Op dit moment zijn er 4 aandeelhouders die elk +/- 25% hebben.

 

25% is en blijft van de 'organisatie', de andere 75% (nu van 3 vrienden die dit 5 jaar geleden hebben overgenomen) wordt verkocht.

 

De overnameprijs ken ik nog niet.

 

Het pand wordt verhuurd (3100€ huur /maand, het is een groot gebouw incl appartement)

 

Ik heb de jaarrekeningen vanaf 2005 tot 2011 geraadpleegd, maar heb hier zelf te weinig inzicht in om dit correct te kunnen interpreteren. Mij lijkt het vooral elk jaar enorm te verschillen. Ik besef ook wel dat de cijfers die doorgegeven worden niet per se correct zijn en gewoon wat de eigenaars het beste uitkomt.

 

Naar persoonlijk aanvoelen (als klant) is het een goeddraaiende zaak waar (bijna) altijd veel volk zit.

 

Welke gegevens zijn belangrijk om rekening mee te houden?

 

Op welke cijfers uit balans of jaarrekening moet ik mij baseren en kan iemand me tips geven rond hoe ik dit moet interpreteren?

 

Alle tips zijn welkom!

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe gedetailleerd zijn die jaarrekeningen, zijn de balans en w&v toegelicht, zoja uitgebreid of beperkt en welke zaken zijn er wel niet toegelicht. Staat er nergens in die jaarrekeningen door wie ze zijn opgesteld (je hoeft uiteraard niet de naam van een eventueel kantoor te noemen).

 

Dus stel ik heb een post Personeelskosten van 100.000, is dit bijvoorbeeld onderverdeeld naar Lonen en salarissen, belastingen en premies, scholing, werkkleding en kantinekosten, of is dit niet toegelicht.

 

Iets waar je in ieder geval op moet letten zijn ontwikkeling omzet, ontwikkeling marge en ontwikkeling bedrijfskosten.

Link naar reactie
  • 0

@Marco:

moeilijk te zeggen, aangezien ik nog geen richtbedrag ken voor de aandelen en ik zelf niet goed weet op wat ik mij moet baseren om een realistische schatting te doen. Ik beschik wel over eigen middelen en ik weet dat er voor mij nog verschillende mogelijkheden zijn om aan extra geld te geraken... Ik zou het ook samen doen met iemand die ik ken, want de kosten al halveert.

 

Mij gaat het in de eerste plaats nu vooral om het inschatten of het een goed plan zou zijn om hiervoor te gaan (hoe groot is de kans dat de zaak voldoende goed zal draaien dat ik minstens uit de kosten geraak?), dan in te schatten wat een realistische overnameprijs zou zijn (ik heb al gehoord dat in de horeca de 'drempel' niks waard zou zijn en dat je er dan ook zeker niet te veel in mag investeren). Pas als ik ervan overtuigd ben dat het een realistische keuze is om ervoor te gaan ga ik bekijken of en hoe ik aan het startbedrag geraak.

 

@FRM:

Jaarrekeningen zijn vrij gedetailleerd denk ik, het is al hetgene wat ik op de balanscentrale gevonden heb (in België wordt dit verplicht openbaar gemaakt en te raadplegen door iedereen).

Nadeel is wel dat het gewoon de cijfers zijn die ze doorgeven aan de fiscus, niet het ‘zwarte’ gedeelte.

 

Hierbij een overzichtje (alle cijfers komen uit de jaarrekening gemaakt op 30/03/2011):

Balans na winstverdeling tot 1e kwartaal 2011:

ACTIVA TOTAAL: 33856€

•   Vaste activa: 5044 € (immateriële 1208€ + materiële 3836€)

•   Vlottende activa: 28812€ (voorraden en bestellingen in uitvoering 2930€ + handelsvorderingen <1 jaar 932€ +

liquide middelen 22811€ + overlopende rekeningen 2139€)

 

PASSIVA TOTAAL: 33856€

 

•   Eigen vermogen: 12983€

(geplaatst kapitaal= 50818€, overgedragen winst/verlies= -37835€ --> ik begrijp zelf niet goed wat deze getallen willen zeggen)

 

•   Schulden: 20873€ (allemaal < 1 jaar, grootste deel bezoldigingen en sociale lasten, belastingen en overige schulden).

 

RESULTATENBEREKENING:

•   Brutomarge: 100312€

o   Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen: 75037€

o   Afschrijvingen en waardeverminderingen op oprichtingskosten, immateriële en vaste activa: 4006€

o   Andere bedrijfskosten: 6088€

•   Bedrijfswinst: 15181€

•   Financiële opbrengsten: 6€

•   Financiële kosten: 662€

•   Winst/Verlies uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting: 14525€

•   Uitzonderlijke opbrengsten: 505€

•   Winst/verlies van het boekjaar vóór belasting: 15030€

•   Belastingen op het resultaat: 128€

•   Winst/Verlies van het boekjaar: 14902€

•   Te bestemmen winst/verlies van het boekjaar: 14902€

 

RESULTAATVERWERKING:

•   Te bestemmen winst/verlies: -23835€

o   Te bestemmen winst/verlies van het boekjaar: 14902€

o   Overgedragen winst/verlies van het vorige boekjaar: -38737€

•   Over te dragen winst/verlies: -37835€

•   Uit te keren winst (aan bestuurders of zaakvoerders): 14000€

 

Verder is er nog een toelichting van de staat van de vaste activa (geen zin om het hier helemaal uit te typen, moest het van belang zijn, dan zeg je het maar, en dan geef ik de cijfers)

 

Samengevat:

Nettoboekwaarde immateriële vaste activa per einde van het boekjaar: 1208€

Nettoboekwaarde materiële vaste activa per einde van het boekjaar: 3836€

 

STAAT VH KAPITAAL EN DE AANDEELHOUDERSSTRUCTUUR

Geplaatst kapitaal per einde van het boekjaar: 50818€ (ziet er elk jaar hetzelfde uit, ook bij vorige aandeelhouders)

 

RESULTATEN:

•   Personeel en personeelskosten:

o   Werknemers ingeschreven in het personeelsregister: 7, in VTE: 3.3

o   Aantal gepresteerde uren: 5149

o   Personeelskosten:

Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen: 48818€

Werkgeversbijdragen voor sociale verzekeringen: 27856

Andere personeelskosten: -1637

 

Dan nog wat info over het personeel (opleidingsniveau, voltijds/deeltijds/…)

 

Als iemand wat tips zou kunnen geven over welke getallen belangrijk zijn, welke informatie ik nog te weten zou moeten komen,... dan hoor ik het heel graag! Bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb momenteel interesse en vooral heel veel zin om een horecazaak in de buurt (België) over te nemen.

Op dit moment weet ik nog vrij weinig en moet me dus nog veel beter informeren voor ik ook daadwerkelijk hierin een beslissing neem.

Het pand is eigenaar van de 'organisatie'. Op dit moment zijn er 4 aandeelhouders die elk +/- 25% hebben.

25% is en blijft van de 'organisatie', de andere 75% (nu van 3 vrienden die dit 5 jaar geleden hebben overgenomen) wordt verkocht.

 

Als ik je berichten lees, dan krijg ik de indruk dat je het voornamelijk vanuit een bedrijfskundige optiek bekijkt.

Zie je het als investering? Of ga je zelf in dit horecabedrijf aan de slag?

 

Wat is het 'zwarte' gedeelte?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er zelf, samen met mijn compagnon, fulltime aan de slag gaan.

Op dit moment werkt er reeds personeel dat in principe ook zou moeten 'overgenomen' worden door de nieuwe gerant.

We zouden ongeveer een klein jaar (maximum) 'opgeleid' worden door de vorige uitbaters.

Link naar reactie
  • 0

het 'zwarte' gedeelte is hoe men in België het 'niet-officiële' gedeelte noemt.

Ik vermoed toch dat dit in Ndl ook bestaat? :)

In België zijn we hier nogal bedreven in, vooral de horeca.

 

'Probleem' is dat vanaf 2013 alle horecazaken die ook eten serveren via een geregistreerde kassa zullen moeten werken,

en dus alle inkomsten + alle uren van het personeel geregistreerd worden, zodat er niet mee gefoefeld kan worden.

Op dit moment denk ik dat in de horeca 75% van personeelsloon in het zwart uitbetaald wordt (gokje).

Link naar reactie
  • 0

het 'zwarte' gedeelte is hoe men in België het 'niet-officiële' gedeelte noemt.

Ik vermoed toch dat dit in Ndl ook bestaat? :)

In België zijn we hier nogal bedreven in, vooral de horeca.

 

'Probleem' is dat vanaf 2013 alle horecazaken die ook eten serveren via een geregistreerde kassa zullen moeten werken,

en dus alle inkomsten + alle uren van het personeel geregistreerd worden, zodat er niet mee gefoefeld kan worden.

Op dit moment denk ik dat in de horeca 75% van personeelsloon in het zwart uitbetaald wordt (gokje).

 

Ach so, ja dat zal in Nederland vast ook voorkomen. En menigeen heeft zijn mond vol over de belastingmoraal in Zuid-Europese landen.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft de resultaten van het eerste kwartaal, niet van een heel jaar.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre dat overeen komt met het jaar ervoor.

 

Wat met name van belang is, om de cijfers zodanig te interpreteren (veranderen) zodat het de cijfers zou worden als jij het gedaan hebt. Met een BV/BVBA veranderd er op zich niet veel, maar de vraag is hoe de huidige aandeelhouders beloond worden/zijn/ Via managementvergoeding (wat er bij jou dus uitgaat) of via loon (waar je de eigen loon in moet zetten).

Als je dat veranderd, moet je kijken of de cijfers voor jou interessant kunnen zijn.

Verder zou ik met name kijken naar de huurovereenkomst en de positie van de minderheidsaandeelhouder (heeft die speciale rechten?).

 

En voor de rest moet je maar zo denken, alles wat niet op papier staat bestaat niet.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het betreft een jaarrekening, maar de balans is opgesteld na winstverdeling tot 1e kwartaal 2011 ??? Dat klinkt heel ingewikkeld. Is het nu de jaarrekening over 2010, of telt 2011 ook nog mee, want dit is mij niet geheel duidelijk. O.b.v. deze cijfers is het onmogelijk om een gedegen oordeel te geven omtrent de financiële positie en aanverwante zaken.

 

De cijfers die mij het meeste opvallen zijn:

- Personeelskosten bedragen 75% van de brutomarge, volgens mij is dit in de branche niet gebruikelijk en ligt dit doorgaans lager;

- Verder mis ik de omzet, terwijl dit wel van groot belang is. Stel dat de omzet 800.000 zou zijn en de marge slechts 100.000, dan klopt er iets niet;

 

Het geplaatst kapitaal is naar alle waarschijnlijkheid het bij oprichting uitgegeven aantal aandelen * prijs. Dit veranderd alleen wanneer er nieuwe aandelen uitgegeven zouden worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi!

 

Boekjaar is volgens die jaarrekeningen altijd vanaf 1 april tot 31 maart, vandaar dus dat de laatste versie (de cijfers die ik gaf) van boekjaar 01/04/2010 t.e.m. 31/03/2011 zijn.

 

@HeRaFin:

Elk jaar verschillen de cijfers echt wel veel. Als je even zegt welke cijfers van belang zijn dan lijst ik ze even op van de voorbije jaren. (heb geen zin om alle cijfers van alle jaren helemaal over te typen :) )

 

Ik was nog vergeten zeggen dat het om een 'coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid' gaat, kan misschien ook wel belangrijk zijn :-D Dit blijft dus gewoon bestaan, maar er stappen er 3 uit en er komen x aantal nieuwe vennoten in.

 

Als ik het goed begrijp bedoel je hoe de huidige aandeelhouders betaald werden: via een loon als werknemer, via een vast loon als zelfstandige (bv als ze een eenmanszaak zijn), of gewoon de winst verdelen op het einde vh jaar. Het 3e lijkt me uitgesloten, want is echt véél te weinig. Het andere informeer ik eens naar en ik vraag dan meteen hoeveel (wit+ zwart) ze zichzelf uitbetaalden. (of bedoelde je iets anders, want ik ken hier echt zo weinig van dat alles in kleutertaal uitgelegd moet worden :-D)

 

Alleszins al erg bedankt voor de tips!

 

@FRM:

-hoe moet ik dat van de personeelskosten dan interpreteren? Dat ze daaraan in verhouding veel te veel geld 'verliezen'?

Is er iets dat er hieraan dan verbeterd kan worden in de toekomst? Of is minder personeel inzetten de enige oplossing?

 

-Volgens mij is 'Brutomarge: 100312€' de omzet?

Ik heb het nu heel ongestructureerd en onvolledig overgetypt, maar dit stukje is als volgt gestructureerd:

RESULTATENBEREKENING:

*Brutomarge: 100312€

-Omzet

-Handelsgoederen, grond-en hulpstoffen, diensten en diverse goederen

--> Brutomarge omvat dus beiden, maar bij de aparte onderdeeltjes staat er geen cijfer

 

-Hoe wordt dat van die aandelen geregeld? Nemen de aandeelhouders die stoppen het deeltje dat ze er in gestoken hebben eruit, en is het de bedoeling dat de nieuwe aandeelhouders dan hetzelfde bedrag er terug in steken? of wordt dit onderling geregeld?

--> Is de minimumprijs die men zal vragen voor overname dus 75% van 50818€ (+ eventueel nog inventaris + 'goodwill'), en moeten we daarbovenop dan het volgens de wet verplichte minimumkapitaal storten?

 

Of zie ik het helemaal verkeerd?

 

Sorry voor de domme vragen, hoe meer ik erover lees hoe meer ik begin te begrijpen, maar het blijft toch nog wel voor een groot stuk chinees. Maar ik vind het wel heel boeiend om jullie tips te horen en leer er veel over bij!

Link naar reactie
  • 0

Brutomarge = Omzet - kostprijs inkopen. Ik neem aan dat de horecazaak dranken, etenswaren etc inkoopt t.b.v. verkoop aan de klant. Marge is niet hetzelfde als omzet.

 

T.a.v. personeelskosten moet je onderzoeken hoe het kan dat deze in verhouding vrij hoog zijn naar mijn mening. Ik denk dat dit o.a. komt doordat er waarschijnlijk uitsluitend mensen parttime werken. Ik heb geen idee van de personeelsbezetting in verhouding tot de drukte, dus het is niet te zeggen of minder personeel hiervoor een oplossing biedt.

 

Toen de zaak is opgericht zijn de aandelen volgestort. Wanneer een aandeelhouder zijn aandeel verkoopt zal hij waarschijnlijk winst willen maken. Het is dus vrij onwaarschijnlijk dat de aandelen overgaan tegen de waarde waarvoor ze op de balans staan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, super bedankt! Weer een cijfer erbij dat ik begrijp :)

 

Officieel werkten er dat (boek)jaar gemiddeld 7,6 personeelsleden, maar een fulltime equivalent van 3,3 (allemaal parttime inderdaad).

 

Volgens onze eigen indruk (dan wel vooral van de laatste weken, vroeger eigenlijk nooit op gelet) staat er vaak te veel personeel. ik heb al meerdere keren gedacht dat men het op die moment met 1 persoon minder ook wel zou rondkrijgen. Kan natuurlijk wel afhangen van piekmomenten: als er 15 min. later ineens een groep binnenkomt is dat aantal waarschijnlijk wel nodig.

 

Wat de aandelen betreft: volgens mij is er ooit 50818 ingestoken, maar is dit als ik het goed begrijp nu veel minder waard. Het laatste jaar is dit nog maar 12 983 (eigen vermogen). Of zijn dit niet de aandelen? ;D

Link naar reactie
  • 0

(geplaatst kapitaal= 50818€, overgedragen winst/verlies= -37835€ --> ik begrijp zelf niet goed wat deze getallen willen zeggen)

Ik was nog vergeten zeggen dat het om een 'coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid' gaat, kan misschien ook wel belangrijk zijn :-D Dit blijft dus gewoon bestaan, maar er stappen er 3 uit en er komen x aantal nieuwe vennoten in.

 

Je spreekt constant over aandelen, maar je hebt hier van doen met een cooperatieve vereninging en die kent geen aandelen kapitaal, maar ledenkapitaal en geen vennoten maar leden. Je kunt dus geen aandelen overnemen, maar wel lid worden en de overige 3 ? leden "uitkopen" .

 

Het ingelegde ledenkapitaal is € 50.518,00 de verliezen € 37.835,00 dus het verschil is het huidige aansprakelijke ledenkapitaal.

 

Laat je hierover dus goed adviseren door een deskundige. Voor nadere info Coöp. is hier op HL een hoop info te vinden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.