• 0

Optimalisatie KOR BTW/vooruitfactureren

Graag wil ik de kleine ondernemersregeling (hierna KOR) zo goed mogelijk uitnutten in 2011. Hieronder heb ik een idee uitgewerkt.

Graag wil ik weten of dit volgens de regels ook toegestaan is.

 

NB: Misschien inspireer ik andere ondernemers met dit topic om te kijken of er met de KOR in 2011 nog wat te verdienen valt. In december kunnen nog bepaalde acties worden ondernomen!

 

casus:

Met mijn klanten heb ik een budget afgesproken voor boekjaar 2012 (werkzaamheden zijn samenstellen jaarrekening e.d.). Dit factureer ik op 31 december 2011. Het budget wordt in vier gelijke kwartaaltermijnen door hun voldaan in 2012.

 

Door mijn klanten een factuur te verstrekken met factuurdatum 31 december 2011 voor de werkzaamheden van 2012, verhoog ik de verschuldigde omzetbelasting van 2011 waardoor ik, in combinatie met mijn vooraftrek, de KOR zo veel mogelijk kan benutten. Mijn klanten hebben alleen maar baat bij deze constructie omdat ze in 2011 nog de vooraftrek kunnen genieten.

Vanaf 2012 verwacht ik overigens een dusdanig omzetniveau dat de KOR niet meer van toepassing zal zijn op mijn situatie. (2011 is een startjaar voor mij)

 

Bij een hoger omzetniveau kan deze werkwijze een liquiditeitsprobleem opleveren voor mij omdat de omzetbelasting van een heel jaar ineens verschuldigd is. Daarom wil ik vanaf 2013 (of bij nieuwe klanten in 2012) telkens een factuur uitreiken voor de kwartaaltermijnen. Bovenstaande 'vinding' pas ik derhalve eenmalig toe.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Robert,

 

Je factureert in 2011 voor diensten die pas in 2012 worden verricht en betaald. Er is ook geen sprake van een voorschotnota, want je cliënten hoeven pas in 2012 aan het einde van elk kwartaal 1/4 gedeelte te betalen.

 

Je geeft dus in 2011 BTW aan, die je nog niet verschuldigd bent. BTW is nl pas verschuldigd op het moment dat je een factuur moet uitreiken, dan wel het tijdstip waarop de dienst wordt betaald (bij vooruitbetaling). Beide momenten liggen in 2012.

 

Iets zegt me dat je handelswijze niet toegestaan is, maar ik ben te weinig BTW-deskundige om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

 

Verder vraag ik me af of je de vooruitgefactureerde omzet in 2011 ook al aangeeft in je winstaangifte.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Odeon zegt. Als je klanten dus nog vóór de 31e betalen in het kader van een vooruitbetaling moet de btw in 2011 afgedragen worden (en kan je klant 'm aftrekken, mits hij over een correcte factuur beschikt).

 

In andere gevallen kom je in bizarre situaties. Jij moet de btw afdragen, niet omdat je een prestatie hebt geleverd, maar vanwege het enkele feit dat je btw in rekening hebt gebracht (artikel 37 van de wet). Je klant kan de btw niet aftrekken, omdat de btw niet hoort bij een prestatie die aan hem is verricht. Je klant zou die bewuste btw pas kunnen aftrekken als de prestatie is verricht, en op dat moment zou een overijverige inspecteur kunnen verzinnen dat jij nogmaals btw moet afdragen, dit keer omdat je gepresteerd hebt.

Ik vermoed echter dat het in jouw geval niet om grootschalige btw-ontduiking gaat (er zit niet voor niets een K in de KOR) en dan zou een inspecteur daar wel eens soepel mee om kunnen springen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert,

 

Uit je verhaal maak ik op dat je een flinke pot voorbelasting wil wegstrepen tot € 1345,-- verschuldigde OB door nog even wat facturen in 2011 eruit te sturen.

 

Leuk bedacht maar volgens mij zitten er wettelijke eisen aan datum levering van de dienst en factuurdatum.

(Het: - U verstuurt de factuur voor de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd. - verhaal...)

 

Tevens vermoed ik dat het tijdens een boekencontrole kritische vragen oproept als je op 31 december 2011 nog een hele rits facturen eruit stuurt van rond de € 5000 omzet.

 

Ik vind het een aparte handelswijze voor iemand met een accountantskantoor?

 

Met vriendelijke groet,

Jaap

Input Out Administraties | http://www.inputout.nl

Link naar reactie
  • 0

De constructie is wat té creatief en ik heb besloten dit niet toe te passen. Gewoon volgend jaar per kwartaal een factuurtje er uit. Zelfs als het volledig binnen de spelregels zou vallen, zelfs dan vraag ik mij bij nader inzien af of ik het wel toe zou willen passen als accountant. Op dit punt ben ik het helemaal met Jaap eens.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.