• 0

Een club beginnen en laten financieren door?

Beste ondernemers,

 

Weer even terug zijnde op Higherlevel heb ik gelijk een vraag. Ik ben een jong ondernemer (18) en koop en verkoop sinds jonge leeftijd websites, domeinnamen etc. Dit is eigenlijk de business waarin ik actief ben. Echter heb ik een creatief idee gekregen om een unieke uitgaansgelegenheid te crieeren. De basis is hetzelfde maar het heeft zo zijn unieke dimensies. Want ik ben van mening dat de kans van slagen groter is wanneer je de leukste uit de branche bent. (moet je natuurlijk wel even waarmaken)

 

Nu moet ik nog een ondernemersplan en marketingplan schrijven. (want het brengt meer kosten met zich mee dan men op het eerste gezicht denkt). Wat zijn jullie tips? Geld lenen van de bank zal 'm niet worden, maar van een geldschieter? Is dat aan te raden? Tegen een percentage van de opbrengsten, zeggenschap etc.? Ook weet ik dat je volgens mij 21 moet zijn voordat je zoiets kan exploiteren met sterke drank, maar misschien zijn hier ook trucjes voor.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Fijne avond nog.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan toch direct jouw unieke concept uitrollen in de locatie van iemand anders? Als je een goed concept hebt voor een leuke fuif dan wil elke uitbater van een zaal of club daar aan mee werken lijkt mij.

 

Bijvoorbeeld het concept van de Ex Porn Star feesten -op zich niet nieuw- slaat heel goed aan in diverse clubs. Zoiets zou jij ook kunnen doen met jouw idee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter,

 

Dat is zeker een idee. Alleen de uniekheid ligt meer in de totaliteit van de club. Dus van het gebouw tot aan de stoelen waar men opzit bij wijze van. Het is niet zo zeer dat ik een uniek thema heb bedacht wat men naar de club trekt. Wel is daar natuurlijk over nagedacht alleen is dat verder niet uniek.

 

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in het topic dat kan want 2 mensen reageren nu met het idee om het in een andere club uit te voeren maar dit is dus niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je nou toch via de goedkope route begint, dan verdien je geld en bouw je ervaring op waarmee je dat andere idee later kan verwezenlijken. Of dacht je dat iemand veel geld gaat investeren in een 18 jarige die een club wil beginnen met speciale stoelen maar zonder enige party experience....

 

Put your mouth where your money is!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla Ik verwacht inderdaad niet dat een geldschieter snel geld leent aan een persoon die totaal geen ervaring heeft in de branche. Maar als ik de geldschieter was zou ik wel heel goed kijken of de persoon in kwestie goede plannen heeft. Desondanks is ervaring in de branche geen overbodige luxe dat ben ik met je eens. Bedankt voor je tip!

 

@Derek-Jan Een brouwer of drankenleverancier benaderen is misschien niet zo'n gek idee. Maar heb je enig idee waarom juist hen? Uiterraard snap ik het maar is het gebruikelijk dat ze eventuele goede plannen realiseren? en staan ze daar überhaupt open voor is daar ruimte voor binnen het bedrijf? Ook jij bedankt voor de tip.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste CBosch,

 

Ik vind het positief dat je zo gedreven bent, maar ik wil je wel wat realiteit meegeven over hoe de markt er op dit moment voorstaat. Er zijn op dit moment een record aantal faillisementen in de horeca, leest het volgende artikel maar eens :

 

Record faillisementen Horeca > klik hier

 

Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat de laatste paar jaren de horeca alleen maar is teruggelopen qua klandizie. De hoogtij-dagen zijn er uit, ik merk dit aan de hand van een groot aantal klanten die hun promotie/marketing/ontwerp-budgetten terugschroeven/verkleinen. Sommige horeca-klanten die ik bedien hebben het heft in eigen hand genomen om zelf nog wat te gaan knutselen om de kosten te drukken, maar velen gaan uiteindelijk toch over de kop. En dan heb ik het soms over klanten waar ik al ruim 8 a 9 jaar zaken mee doe.

 

Het moment om in te stappen is momenteel niet zo gunstig. Vaak zijn drankmerken (zoals bierbrouwerijen) vaak mede-eigenaar of hebben een investering gemaakt in een horecapand van de uitbater om naast drankexclusiviteit ook de afzetmarkt draaiende te houden. Zonder draaiend pand kan er geen drank omgezet worden. Nu er redelijk wat horecagelegenheden over de kop gaan, zitten de betreffende drankmerken met schulden/verliezen op die bepaalde ruimtes. Nieuwe investeringen zijn dan qua timing niet aan de orde - of er moet echt zekerheid zijn dat het 100% werkt, maar die garantie kan je niet afgeven.

 

Gezien je leeftijd zou ik je adviseren of om zelf meer horeca-ervaring op te doen bij een gelegenheid in de buurt die past bij je idee. Zodoende weet je wat er speelt, waar je rekening mee moet houden en hoe alles in zijn werk gaat. Het hoeft dan geeneens voor de financiën, maar meer voor je kennis. Als je weet waarover je praat kom je krachtiger en geloofwaardiger over. Vooral met grootse plannen is het belangrijk om alle ins- en outs goed in kaart te brengen, zodat het voor de investeerder duidelijk wordt wat zijn/haar risico is.

 

Een optie zou nog kunnen zijn, je idee uitschrijven als een soort businessplan. Tezamen met een geheimhoudingsverklaring naar een aantal drankmerken stappen en het voorleggen. Dan weet je of er een potje voor is om je concept wellicht over te kopen of te realiseren. Maar dan moet je concept wel uniek en realiseerbaar zijn binnen de visie die het merk heeft op horeca.

Een bank kan je op dit moment denk ik wel vergeten, gezien je er met 50k of 100k niet gaat komen om een volledige horeca-gelegenheid op te zetten. Als ze jou dit überhaupt op die leeftijd willen lenen.

 

Laat je vooral niet ontmoedigen, maar wees wel realistisch in je keuze. Als je ervoor gaat, ga er dan ook echt voor... Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

In plaats van in gesprek met brouwers zou je het creatieve idee samen met een club eigenaar kunnen bespreken. Als het een goed idee is zal een clubeigenaar eerder geneigd zijn om daar geld in te steken dan een brouwer of drankleverancier. Op deze manier is enkel een investering nodig voor de veranderingen die je door wil voren. Investeringen in een eigen club zoals in een pand, organisatie (personeel, beveiliging, administratie, enz) , promotie, enz zijn dan al grotendeels gedaan.

 

Je sprak over je je handel in domeinnamen maar werk je op dit moment al bij een club (of in de horeca)? Indien dit het geval is heb je misschien al mogelijkheden.

 

Is dit niet het geval, dan kun je eens in de regio naar een club te zoeken waar ze op zoek zijn naar een bedrijfsleider of leidinggevende. Dan kun je net zoals Tjeng aangaf ervaring op doen. Maar ook kun je in deze positie samen met de eigenaar en de huidige staf je ideeën uit te werken en toe te passen. Op deze manier heb je ook een professionele sparringpartner die een kritische blik kan werpen op je ideeën. Die kan met vragen en praktijkvoorbeelden testen of je aan alles gedacht hebt of niet.

 

Want ik zou zelf ook wel wat willen veranderen in de clubs. Meer ruimte om te dansen en rond te lopen. (voor mij DE reden om nooit tijdens oud en nieuw of koninginnenacht een club in de duiken). Mooie lounge banken om lekker te babbelen en uit te rusten. Snookertafel en dansvloer met schitterende muziek. Geen dronken zuiplappen die de zooi onder kotsen en anderen lastig vallen. Muziek niet oorverdovend hard, dat men nog iets met elkaar kan praten en niet met een gehoorbeschadiging naar buiten lopen. Misschien een podium bieden voor opkomende bandjes, enz. Dé plek creëren waar het perfect uitgaan is voor iedereen zodat het de mooiste plek wordt waar iedereen naar toe gaat komen.

 

Maar de eigenaar kijkt met andere ogen daar naar: hutje mutje vol betekend veel klanten dus veel omzet. Tevens willen mensen juist naar clubs waar het druk is, omdat het daar het leukst zou moeten zijn. Lounge banken en snooker tafel nemen in verhouding gigantisch veel plek in. Zonder die dingen kunnen er veel meer mensen op die vierkante meter. En wat denk je dat er van die tafel overblijft?. Desnoods een kruk voor de mensen die perse moeten zitten. Die zuiplap heeft wel voor een mooie omzet achter z'n kiezen. Die had alleen wel net voor het kosten en lastig vallen de deur uitgezet moeten worden. Muziek … eerlijk gezegd geen idee, maar schijnbaar hoort dat erbij. (stel je voor dat mensen met elkaar kunnen praten of zo?). Die opkomende bandjes trekken geen volle zalen, dus laat maar zitten. De perfecte plek? Die is voor iedereen anders en kan dus niet gecreëerd worden.

 

Daarnaast is op deze manier de overgang van de handel in domeinnamen naar een horeca carrière ook meer stapsgewijs. Ik kan me voorstellen dat een stapper nog wel ideeën zou hebben om uitgaansgelegenheden anders in te richten. Eigenschap van een ondernemer is ook kansen en mogelijkheden te zien. Maar het is wel heel iets anders als je als klant in een club rondloopt of als bedrijfsleider. Want je zult dan wel de kar moeten trekken. Bedenk bijvoorbeeld dat de horeca altijd werkt als de rest van NL vrij heeft. Verjaardagen, weekendjes weg, oud en nieuw, koninginnenacht met vrienden of familie doorbrengen kun je wel vergeten, omdat je dan in je club staat. Want je kunt als bedrijfsleider op die belangrijke dagen niet weg blijven.

 

Maar het belangrijkste advies heeft Tjeng al gegeven:

 

Laat je vooral niet ontmoedigen, maar wees wel realistisch in je keuze. Als je ervoor gaat, ga er dan ook echt voor... Succes!

 

Als je er echt voor wilt gaan, zal een eigenaar dat wel zien en je als bedrijfsleider de vrijheid geven om van de club de leukste in de branche te maken.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

@Qnieuws Bedankt voor de info! Nadat er een businessplan is gemaakt en een marktonderzoek zal je inderdaad tegen dit soort dingen stuiten maar daar is het dan ook voor bedoeld.

 

@MichelDraaijer Bedankt voor je adviezen. Ik zal ze zeker meenemen in mijn doel om de unieke club te realiseren. Echter je tip over mijn ideeën uitvoeren in een bestaande club is gedeeltelijk te doen. De uniekheid van de club die ik wil beginnen ligt 'm juist in de bouw van het pand etc. Dus de dure investeringen kan ik niet onderuit komen aangezien die cruciaal zijn om dit unieke concept te laten slagen.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je concept echt in de vorm van het pand zit zal je veel tijd moeten steken in het bouwgedeelte, mensen willen graag visueel zien wat JOUW idee nou anders maakt of geniaal. Om dit te laten zien, ontkom je niet aan een Artist-impression van de vorm, het interieur en hoe je hier doorheen loopt. Als ik investeerder zou zijn zou ik graag eerst willen zien wat ik kan verwachten als ik mijn geld ergens in steek. Geen verwachting of concreet beeld van wat je wilt wekt bij mij geen vertrouwen op.

 

Benader een architect (of student architect) die je kan helpen in Autocad of een 3D-visualiser die jouw idee vorm kan geven tot een tastbaar iets. Er zijn genoeg mensen met talent op het internet te vinden, of plaats in het vraag -en aanbod gedeelte van HL een bericht. Daarnaast is het erg belangrijk dat je zelf ook schetsen maakt met pen of referentieplaatjes opzoekt, zodat de persoon die voor jou de Artist-impression maakt ook weet wat hij moet doen.

 

Ook al kan je zelf niet goed tekenen of uitbeelden, je moet het toch op een manier duidelijk maken. Hieronder een voorbeeld van de Artist-impression die ik bedoel:

 

artist%20impression%20interieur%20002.jpg

 

Belangrijkste is dat je het van meerdere perspectieven laat zien. Desnoods als animatie. Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.