• 0

balans nodig bij aangifte?

Is het nodig om een balans in te dienen bij een zeer kleine eenmanszaak als je aangifte doet?

 

Het betreft mn partner die 1000 euro omzet heeft gehad en de kosten van een boekhouder zijn daarvoor relatief veel te hoog.

Winst en verliesrekening is gelukt, maar balans niet.

 

In een ander bericht hier (uit 2004 en 2006) las ik over eigen vermogen + winst (velies in dit geval) maar dan kom ik er ook niet uit omdat er in de balans van het jaar eerder een paar posten staan die ik niet kan plaatsen (bij vlottende activa "omzetbelasting vorige jaren" en bij kotlopende schulden "omzetbelasting voorgaande jaren" en "crediteuren")

 

Als ik van het jaar daar voor het verlies van het eigen vermogen aftrek dan is dat bedrag hoger dan wat er uit zou moeten komen. Dus de berekening van Eigen Vermogen snap ik ook niet. Eigen vermogen is al negatief en er is verlies gemaakt.

 

Wat heb je van de balans nodig voor de aangifte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe kun je nu wel een resultatenrekening opstellen, maar geen balans? Een balans is niets meer dan een opsomming van alles wat er aan het eind van het jaar is: bezittingen, schulden, en een restbedrag dat eigen vermogen heet. Je zult gewoon heel goed moeten kijken wat er allemaal is. Een omzetbelastingvordering én een omzetbelastingschuld, over voorgaande jaren? Is daar het afgelopen jaar iets mee gebeurd? Anders zou ik even teruggaan naar degene die die balans heeft opgesteld en vragen wat daar het verhaal achter is. Bij een omzet van 1000 euro zal de te betalen omzetbelasting over afgelopen jaar in ieder geval niet zo hoog zijn - zoek even op KOR.

 

Crediteuren zijn mensen die nog geld van je krijgen - als die er niet waren, maar wel op de balans staan, dan klopt de balans dus niet. Maar als je er zelf niet uitkomt, dan is een boekhouder toch echt wel nuttig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi ronaldinho

bedankt voor de reaktie!

 

Ik heb het over posten op de balans van 2009 waar ik niet uitkom inderdaad,

dus ja zou best kunnen dat de balans niet klopt???

Ik had gehoopt dat ik hier hulp zou kunnen vinden ook de balans op te kunnen stellen, daar is het forum toch voor?

 

Dit staat op balans 2009:

 

bezittingen 0

alleen omzet belasting vorige jaren 110

 

totaal 110

eigen vermogen -490

schulden

omzetbelasting vorige jaren 155

crediteuren 45

overige schulden 400

 

totaal 110

 

er waren in 2009 zo ver ik weet helemaal geen crediteuren maar dat kan ik nog even nazoeken

overige schulden is zelfde gebleven voor dit jaar.

 

wat er met de omzetbelasting is gebeurd weet ik ook niet.

Over dat jaar was 600 euro BTW af te dragen maar dit is onder KOR geboekt en dus niet betaald.

Er is dus ook geen suppletie ingediend. Ik zou hier wel inzicht in willen.

 

De winst is in 2010 als volgt:

winst volgens jaarrekening -845

belastbare winst uit onderneming -732

 

Kan ik het eigen vermogen dan uitrekenen door -490 - 732 = -1222 ?

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Deesah,

 

Het eigen vermogen wordt mede beïnvloedt door privé opname en stortingen.

 

Niet enkel het resultaat van de onderneming komt dus in het vermogen terecht maar ook de privé mutaties.

 

Dat je balans zowel aan de actief zijde als aan de passief zijde omzetbelasting vermeldt zonder dat hier een suppletie voor ingediend wordt is natuurlijk niet gebruikelijk.

 

Het is mij onduidelijk hoe de mutaties bijgehouden worden.

In een kasboek of is er een bankrekening ?

Beide ontbreken namelijk in de balans.

 

Wellicht dat informatie hierover een en ander wat verduidelijkt ?

 

Met betrekking tot de aangifte het volgende.

 

Indien er een O formulier ingevuld dient te worden dan is een balans inderdaad noodzakeijk.

Bij een P formulier kan volstaan worden met een opgave van de omzet en kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat je balans zowel aan de actief zijde als aan de passief zijde omzetbelasting vermeldt zonder dat hier een suppletie voor ingediend wordt is natuurlijk niet gebruikelijk.

Dat lijkt mij ook en zoals gezegd is de btw destijds juist ingediend en alles dat betaald moest worden steeds onder KOR is gaan vallen en dus niet betaald. Aan het eind van het jaar is dus geen suppletie ingediend en dat hoeft toch ook niet als de kwartaal aangiftes allemaal juist zijn gedaan?

 

 

Het is mij onduidelijk hoe de mutaties bijgehouden worden.

In een kasboek of is er een bankrekening ?

Beide ontbreken namelijk in de balans.

 

bank maar die is op 2008 en 2009 beide 0

 

Dit staat op balans 2009:

 

vaste activa

inventaris 0

 

vlottende activa

debiteuren 0

omzet belasting vorige jaren 110

 

liquide middelen

bank 0

 

totaal 110

 

kapitaal

eigen vermogen -490

saldo FOR 0

 

kortlopende schulden

omzetbelasting vorige jaren 155

crediteuren 45

overige schulden 400

 

totaal 110

 

Aangifte betreft een W"biljet" (online natuurlijk dus heet dat dan W-aangifte) maar daar hoef ik de balans toch niet in mee te sturen? Alleen de ppsten overnemen toch? (maw ik heb wel een balans nodig)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet dat je banksaldo beide jaren 0 kan zijn ? Is er niet toevallig nog ergens een kas aanwezig, of heb je zodanig prive opgenomen dat het banksaldo daadwerkelijk 0 was ?

 

Doe je aangifte via het programma van de belastingdienst of op een andere wijze ? Ik ken niet anders dan dat een balans vereist is in de aangifte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet dat je banksaldo beide jaren 0 kan zijn ? Is er niet toevallig nog ergens een kas aanwezig, of heb je zodanig prive opgenomen dat het banksaldo daadwerkelijk 0 was ?

Toch is het zo, al dus de balans

er staat geen kas bij!

 

Doe je aangifte via het programma van de belastingdienst of op een andere wijze ? Ik ken niet anders dan dat een balans vereist is in de aangifte.

 

Dat deed het kantoor via diskette en ik heb online ook de mogelijkheid om het te doen.

mijn vraag hierbij is niet of ik de posten moet invullen maar of er een papieren/fysieke balans naar de belastingdienst toe moet

Link naar reactie
  • 0

Was er uberhaupt sprake van een zakelijke bankrekening, of verliep alles via de prive-bankrekening ? (kan ik me nauwelijks voorstellen, maartoch)

 

Ten aanzien van de BTW kan je volgens mij niet zowel debet als credit een saldo hebben staan, credit hoort te staan 45 schuld, mits de getallen kloppen. Balanstotaal zou dan volgens mij 0 zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat deed het kantoor via diskette en ik heb online ook de mogelijkheid om het te doen.

mijn vraag hierbij is niet of ik de posten moet invullen maar of er een papieren/fysieke balans naar de belastingdienst toe moet

 

Ik neem even aan dat je de aangifte invult met de winst als resultaat uit overige werkzaamheden. Dan is alleen een balans nodig als deze meer dan 2500 euro bedraagt. Daaronder is geen opgave van bezit en schuld nodig.

 

Neemt niet weg dat een balans voor je begrip van de financiën van je onderneming wel nodig is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

nope winst uit onderneming, 2010 was een jaar waarin veel is gemaakt maar niet verkocht

inmiddels is in 2011 het bedrijf opgeheven

 

Om kosten uit te sparen (die ook niet meer als bedrijfskosten op te voeren zijn nu) kijk ik of ik de balans zelf kan maken.

Maar als nu blijkt dat het bestaan van die 2 posten omzetbelasting al vreemd is, vind ik het geen wonder dat ik er niet uit kom.

 

Ik hoor graag of iemand een tip heeft over de berekening van de prive ontrekkingen en prive stortingen en wat te doen met die posten omzetbelasting.

 

En eigen vermogen is dus niet alleen afhankelijk van het verlies?

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor graag of iemand een tip heeft over de berekening van de prive ontrekkingen en prive stortingen en wat te doen met die posten omzetbelasting.

 

En eigen vermogen is dus niet alleen afhankelijk van het verlies?

Als het goed is houd je een boekhouding bij waarin je onder meer verwerkt wat je prive opneemt (dat kan in geld en in goederen zijn) en wat je prive stort (dat zijn bijvoorbeeld zakelijke kosten die je via prive betaald).

 

Eigen vermogen wordt bepaald door het eigen vermogen per begin boekjaar en daarop corrigeer je prive opnames/stortingen en het winstsaldo (dit kan ook een verlies zijn).

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook kan ik ze niet terughalen uit de eerdere papieren van de boekhouder

Mogelijk dat hij voor jou een jaarrekening heeft gemaakt of iets wat daar op lijkt, dus een balans en W&V rekening met toelichting ?

 

Opnames/stortingen kan je terugvinden op de bankafschriften en op de eventuele kasbladen. Kleine kans dat er geen privemutaties zijn. Je moet immers ergens van leven als ondernemer zijnde en daarvoor haal je bij een EMZ vaak geld uit de kas/van de bank.

 

Overigens wil ik je voor 2012 meegeven ervoor te zorgen dat je een deugdelijke administratie inricht waarin je alles eenvoudig kunt terugzoeken. En dat je een duidelijk overzicht houdt in BTW aangiften versus betalingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Privemutaties waren er maar heel weinig, leven doen we van mijn verdiensten ;D...en bedankt voor de tip in 2012 maar dit is in 2011 al opgeheven wegens te weinig opbrengsten (zie eerdere post en daarom probeer ik dus kosten te besparen en die balans zelf uit te voeren want die hebben we toch nodig voor de aangifte :)).

 

PS met de jaarrekening van 2009 kom ik er dus niet uit!!

Link naar reactie
  • 0

Beste, Beste deesha,

 

Als er OZB posten op de balans staan van 2009. Wat is daar dan mee gedaan in 2010?

 

Het gaat er niet om een mooi of geen balansplaatje voor te toveren maar er zal ook gewerkt moeten worden om vorderingen en schulden te verwerken. Zeker voor de belastingdienst. Wanneer dat niet aansluit bij hun gegevens komen ze een keer bij je op bezoek :-\.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste, Beste deesha,

 

Als er OZB posten op de balans staan van 2009. Wat is daar dan mee gedaan in 2010?

 

Het gaat er niet om een mooi of geen balansplaatje voor te toveren maar er zal ook gewerkt moeten worden om vorderingen en schulden te verwerken. Zeker voor de belastingdienst. Wanneer dat niet aansluit bij hun gegevens komen ze een keer bij je op bezoek :-\.

 

 

Volgens mijn administratie is alles betaald dan wel gevorderd dan wel verrekend met KOR (en die dus inderdaad bij winst geteld daar waar van toepassing = 2009). Dus dat is juist de reden dat ik de bedragen op de balans niet begrijp....

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je niet de balans van 2009 willen begrijpen. Die is er gewoon.

 

Dan moet je werken aan de boekhouding van 2010. Starten met de beginbalans (2009) en alle boekingen dus ook die BTW verwerkingen (heb je wel de OBZ-beschikkingen van de belastingdienst?) en de KOR, verdiensten, nieuwe BTW’s, kosten, etc, etc.

 

Dus alles wat het bedrijf gedaan heeft administreren. Dan komt er vanzelf de V&W en Balans voor eind 2010.

Hoe dat moet kun je wellicht hier leren, wanneer je geen boekhoudkundige hulp wilt aanstellen.

Blijkbaar heb je uitstel om dat nog in te voeren in je aangifte van 2010 ??????

 

Daar komt misschien ook weer BTW op te staan al dan niet verwerkt met tante KOR.

Iedereen zit nu in 2011, ik hoop jij ook. Dus daarna gaat het zelfde voor 2011. Want ik lees dat het in 2011 gestopt is, maar dat neemt niet weg dat je het dit jaar ook moet boek-houden.

 

Probeer geen voordeeltjes te vinden maar gewoon alle cijfertjes op de juiste plaats noteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt brood,

 

Nee ik zoek geen voordeeltjes of van die truukjes die op een randje liggen.

Gewoon de juiste manier om de cijfers op hun plek te krijgen.

 

2011 is helemaal up-to-date dus als ik hier (of toch met hulp) de balans heb dan kan ik de v&w en balans van 2011 ook fabriceren.

Inderdaad met uitstel ;)

 

Misschien kan iemand me hier duidelijkheid over geven. Op basis van de balans van 2009 staan er dus 2 posten inkomstenbelasting:

Dit staat op balans 2009:

 

vaste activa

inventaris 0

 

vlottende activa

debiteuren 0

omzet belasting vorige jaren 110

 

liquide middelen

bank 0

 

totaal 110

 

kapitaal

eigen vermogen -490

saldo FOR 0

 

kortlopende schulden

omzetbelasting vorige jaren 155

crediteuren 45

overige schulden 400

 

totaal 110

 

2010 is het als volgt gegaan:

 

omzetbelasting te betalen 54

omzetbelasting te vorderen 307

omzetbelasting terug te vorderen 253

reeds teruggevorderd in kw1-4 230

nog terug te vorderen middels suppletie 23

 

Hoe boek ik dit weg?

Link naar reactie
  • 0

Op de Balans van 2010 komt weer BTW vorige jaren; Dit is € 22,-

Deze heb je (of ga je) via suppletie nog terugvragen. Moet dus € 22 zijn i.p.v. € 23.

Komt dus in de administratie van 2011 en vereffend dit saldo.

 

Blijkbaar heb je minder verkopen dan inkopen die BTW belast zijn?

Ik heb de eind balans van 2009 genoteerd en de lopende BTW posten van 2010

De rest van de balans moet natuurlijk ook opgegeven worden en kloppen.

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   activa(d)   

   

   

   passiva©   

   

            
            

   Debet   

   

   

   Credit   

   

      OPMERKINGEN      
      eind 2009      

      

   

   

      

   

            
      OZB vorige jaren      

   110   

   

   

      

   

            
      OZB vorige jaren      

      

   

   

   155   

   

            
      Crediteuren      

      

   

   

   45   

   

            
      Overige schulden      

      

   

   

   400   

   

            
      EV      

   490   

   

   

      

   

            
      Totaal      

   600   

   

   

   600   

   

            
            

      

   

   

      

   

            
      2010      

      

   

   

      

   

            
      OZB vorige jaren      

      

   

   

   45   

   

      1 saldo 2009      
      BTW te betalen      

      

   

   

   54   

   

      2 Is dit verkoop ?      
      BTW te vorderen      

   307   

   

   

      

   

      3 Is dit inkoop ?      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW afdracht      

      

   

   

   230   

   

      4 ontvangen 1-4 kwartaal      
      Totaal      

   307   

   

   

   329   

   

      5 BTW balans      
      op Balans      

      

   

   

      

   

            
      BTW vorige jaren      

      

   

   

   22   

   

      =329-307      

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Deesah.

 

nope winst uit onderneming, 2010 was een jaar waarin veel is gemaakt maar niet verkocht

inmiddels is in 2011 het bedrijf opgeheven

 

Als er veel gemaakt maar niet verkocht is dan is er wellicht een voorraad ?

Waar is die gebleven ?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank brood!

Alleen was het EV -490

Ik kan de negatieve waarde op credit zetten maar met dubbele boekhouding (d&c) zet ik het debet.

 

en de balanspost van 22 is toch terug te vorderen?

Dan valt die toch niet onder KOR?

 

Klopt, geen KOR gebruiken. Aannemende dat je alles zuiver hebt gegeven, Geen konijnen van BTW te betalen uit de hoed of zo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.