• 0

Vragen met betrekking tot internationaal inkopen en distributie! (Juridisch)

Vragen met betrekking tot internationaal inkopen.

 

Ik ben vandaag gebeld met een vervelend bericht en was eigenlijk benieuwd waar in het verhaal nou precies de waarheid ligt aangezien ik zeker niet de enige ben die dit doet.

 

Ik heb een product wat ik inkoop bij winkelketens in Amerika. Het product is van een bepaald merk wat over de gehele wereld bekend is en verkocht wordt. In Nederland is er een partij die dit distribueert maar aangezien zij bepaalde regels stellen kom ik niet in aanmerking voor een contract en koop ik particulier in Amerika. Tevens koop ik hier product varianten die enkel verkocht worden op de Amerikaanse markt en eigenlijk niet bedoeld zijn voor de Europese markt.

 

Vandaag werd ik gebeld door de partij die de distributie van dit merkt doet met de eis dat ik al mijn producten van de site afhaal aangezien ik niet officieel aangesloten ben bij hun en dus, volgens hun illegaal mijn producten verkoop. Naar mijn mening koop ik gewoon iets in bij andere winkels en besluit ik het hier door te verkopen. Ik ben benieuwd of hetgeen wat ik doe illegaal is en of dit mag in Europa / Nederland.

 

2e punt waarop hun vinden dat ik mijn producten van de site moet halen is omdat ik varianten verkoop die niet in Europa uitgebracht zijn en volgens hun dus ook niet in Europa verkocht mogen worden.

 

Volgens de partij die de distributie op zich neemt maak ik mijzelf dus schuldig aan 2 strafbare feiten en heb ik een week de tijd om deze producten van mijn site te halen.

 

1e vraag is natuurlijk: Zijn deze 2 handelingen werkelijk illegaal en waarom?

2e vraag is: Hoe groot is de kans dat ik daadwerkelijk voor de rechter wordt gesleept?

 

 

Ik twijfelde over het forum. Mocht hij niet goed staan dan graag verplaatsen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag alleen producten van buiten de EER importeren en verkopen als je daarvoor toestemming hebt van de producent. Import zonder toestemming heet parallelimport. Een product dat in de EER via een officieel distributiekanaal in de handel wordt gebracht, is daarna binnen de EER wel vrij verhandelbaar.

 

De straffen op parallelimport variëren van een schadevergoeding tot vernietiging van de voorraad artikelen.

 

Leesvoer:

 

Wat zijn de richtlijnen betreffende parallelimport?

 

12 september 2011 - Beleid Parallelimport Registratie herzien

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed lees is het wel gewoon legaal om de in Europa verkrijgbare producten te kopen (binnen de EU). Daar staat geen enkele straf op?

 

voor zover ik weet is het in elkgeval zo dat als je binnen de eu producten inkoopt je die ook gewoon binnen de eu weer mag verkopen.

 

Of dat ook geld voor producten die je buiten de EU hebt ingekocht weet ik zo niet zeker.

 

Je kan natuurlijk ook eens proberen of je als je de verkoop van buiten de EU ingekochte producten staakt alsnog gewoon distributeur van hun kan worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.