• 0

Starten met acquisitie (drempelvrees)

Ik ben een ondernemer in spe, ik heb een idee en wil dit aan de man brengen. En ook weer niet. Ik heb last van koud watervrees en dan met acquisitie. Zo geloof ik dat elke persoon zijn eigen 'demonen' kent en die van mij zit in het acquireren. Vandaar ook de titel..

 

Ik geloof er niet in om elkaar de put in te praten, en ben op zoek naar iets constructiefs.. en liever nog inspiratie. Ik doe het nl. alleen

 

Ik wil hier vragen hoe je met je drempels/angst/koud water/etc omgaat? Kun je het illustreren met een voorbeeld en evt succesverhaal?

 

Mod edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dat verzamel-topic is heel nuttig, maar je kan zoveel lezen als je wilt: je moet het uiteindelijk wel doen.

 

Om in koud water-termen te blijven:

misschien moet je maar beginnen met het pierebadje: lekker ondiep, veilig en minder koud: bezoek netwerkbijeenkomsten bij jou in de buurt. (Bijv. Open Coffee, Contact Jonge Bedrijven, lokale ondernemers verenigingen, etc)

Hier kun je kennis gaan maken met andere ondernemers.

Het zijn misschien niet je klanten, maar je kunt hier 1) leren dat vreemden aanspreken niet zo eng is als het lijkt en 2) je kunt ook gelijk kijken hoe andere mensen zichzelf voorstellen.

 

Vanuit het pierebadje is de volgende stap misschien iets minder eng ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Of schrijf je uit (weet niet of dat kan?) uit het bel-me-niet-register (ervan uitgaande dat je je hier al wel hebt ingeschreven). Dan word je waarschijnlijk 120x per dag gebeld door partijen die van koude acquisitie hun vak maken (aangezien je een van de weinigen bent die ze mogen bellen nog). Sommige zijn goed, andere erg slecht maar je kunt dan wel zien wat goed of verkeerd overkomt. Kan je meteen je eigen wedervragen etc. een beetje oefenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil hier vragen hoe je met je drempels/angst/koud water/etc omgaat? Kun je het illustreren met een voorbeeld en evt succesverhaal?

 

Je zult zelf wel al het een en ander gezocht hebben. Maar kies een concrete set tips bijvoorbeeld presentatie op slideshare als leidraad

 

Pak een set van 5 a 10 telefoonnummers, zeg tegen iemand die dicht bij je staat ik ga vandaag bellen (stok achter de deur). En evalueer na het bellen van 5 a 10 mensen wat er goed is gegaan en wat beter kan.

 

Succes

 

Groet

Bob

Link naar reactie
  • 0

Als je er werkelijk bang voor bent, kun je er ook voor kiezen om het uit te besteden. Of in ieder geval voor de beginperiode, totdat je zelf wat zekerder bent. Ik ken genoeg mensen die, op basis van commissieloon & kosten, zichzelf voor dit soort verhuren.

 

Overigens is het binnenhalen van je eigen omzet voor je eigen bedrijf natuurlijk wel iets dat een enorme kick geeft!

 

Link naar reactie
  • 0

Netwerken is een goed idee. Echter vraag me af of het raadzaam is om je 'blind' te storen in het netwerken.

 

De hamvraag is of je met het netwerken je doelgroep op die wijze kunt vinden (al is het via via). Zoals een intitief van de KvK andere mensen aantrekt dan een OpenCoffee.

 

Heeft iemand een idee welke netwerkclubs/open coffee/etc waar kunt vinden? Zodat je ook vooraf een inschatting kunt maken of de groep op welke manier dan ook aansluit?

 

Ik geloof ook dat het een proces van gewenning is. En oefening baart kunst. Jammer dat tot zover niemand zijn eigen overwinning deelt en hoe hij/zij dat gedaan heeft. Ik geloof dat dat inspirerend kan werken.

Link naar reactie
  • 0

Hier diezelfde angst, waar ik toch overheen moest komen want er was toen gewoon geen budget om het uit te besteden. (verder ben ik in dit geval ook van mening dat je dit niet moet uitbesteden omdat je angst hebt, maar omdat je gewoon wat beters te doen hebt)

 

Ik ben heel simpel bij een callcenter binnengestapt. Gevraagd of ik hier mocht komen werken. Dat mocht wel en toen heb daar een week of drie gezeten voor een uurloon waar ik nog geen treinkaartje van koop. Mensen bellen. En je belt zoveel op een dag, dat je na drie weken elke verandering in het scenario wel op kunt vangen.

 

Toen mijn proefperiode voorbij was ben ik gestopt, en sindsdien gaat het een stuk vlotter aan de telefoon. Als ik er weer eens tegen op zie, denk ik aan die verdomde Staatsloten en ben ik blij dat ik tenminste m'n eigen product mag verkopen. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil hier vragen hoe je met je drempels/angst/koud water/etc omgaat? Kun je het illustreren met een voorbeeld en evt succesverhaal?

 

Uit eigen ervaring hoe ik tegen die acquisitie aankijk:

Zodra ik zelf precies wist wat ik wilde, kon ik het veel beter en met meer overtuiging vertellen aan iemand anders. De bewoordingen doen er minder toe, het gaat om het gevoel van integriteit dat je potentiële klant bij je krijgt.

 

Een gouden tip die ik zelf van een ervaren ondernemer heb gekregen: zorg er voor dat de andere partij baat heeft bij jouw product of dienst (het is mij niet duidelijk wat je wilt gaan doen). Bedenk wat de voordelen zijn voor de ander. Voor mij is het gemakkelijker om met die insteek iemand aan te spreken of te bellen. Ik wil iemand anders helpen met mijn diensten, hoe kan iemand dat nou afkeuren? Luister naar de potentiële klant: welk 'probleem' heeft deze waar jij de oplossing voor hebt!

 

Oefenen, oefenen, oefenen, dat geldt voor zoveel dingen. Begin in de 'warme' kring (familie etc.) en probeer ik korte tijd enthousiast over te brengen wat je product of dienst voor die ander kan betekenen. Op een dusdanige manier dat het blijft hangen als het even kan. Ga ook naar laagdrempelige netwerkbijeenkomsten is mijn advies. Hier kun je 'oefenen' met andere starters/meer ervaren ondernemers en merk je dat je niet de enige bent die schroom heeft. Let goed op hoe anderen hun bedrijf presenteren en denk na welke positieve ideeën hieruit voor jou bruikbaar zijn. Het moet ook bij je passen. Hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het zal gaan. Het is net als met de spreekbeurt van de middelbare school...

 

 

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.