• 0

Reserveringsruimte/jaarruimte opsparen?

Het is bijna het eind van het jaar, dus ik ben aan het bepalen hoeveel ik dit jaar wil banksparen.

 

Mijn jaarruimte voor 2011 is 13.597 en ik heb 14.215 aan reserveringsruimte van 2003 t/m 2010.

Maximaal kan ik 6.872 (max reserveringsruimte) + 13.597 = 20.469 aftrekken.

Dit zal echter allemaal in de 42% schijf vallen. Hierdoor vind ik het enigszins zonde om de jaarruimte te gebruiken aangezien ik niet het maximale voordeel van 52% behaal.

 

Mijn inkomen verschilt per jaar en het is dus nog onduidelijk of ik de komende jaren in de 52% schijf zit.

 

Nu vind ik het lastig om te bepalen of ik nu de lijfrentes moet aftrekken of beter kan wachten totdat ik misschien een '52% jaar' heb. Ik snap dat ik in ieder geval niet de reserveringsruimte van 2004 verloren moet laten gaan.

 

Stel ik stort nu 10.000 euro in banksparen, dan 'verlies' ik mogelijk 1000 euro aan belastingvoordeel.

Maar aan de andere kant krijg ik 4,6% (deposito) rente op 4200 euro en hoef ik 120 euro minder vermogensbelasting te betalen per jaar.

Dus dan is het een kwestie van een gokken of ik de komende 3 jaar wel of niet in de 52% schijf zit?

 

Vergeet ik nog dingen of heeft iemand misschien tips hoe ik de juiste beslissing kan maken?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Paul,

 

Maak in ieder geval gebruik van de reserveringsruimte (voor oudste jaar), zodat die in ieder geval benut is.Jaarruimte 2011 kun je komende jaren waarschijnlijk toch nog wel benutten (via reserveringsruimte).

 

Als je de komende jaren al in de 52% zit, na aftrekposten, kun je altijd nog kijken of je kunt middelen (dan haal je mogelijk het IB tarief naar beneden).

 

Belangrijker is te kijken waar je voor spaart (oudedagsvoorziening, noodzaak of fiscaal gedreven), kosten banksparen / kosten beleggingsrekening box 3, kun je je geld ook in je onderneming kwijt (BV?), heb je een spaarhypotheek (wellicht extra storting - hoog/laag), of aflossingsvrij deel van de hypotheek omzetten naar gegarandeerd netto banksparen leningdeel. Of juist hypotheek stukje aflossen (heeft voor- en nadelen).

 

Vriendelijke groet,

Edwin Zijdenbos FFP

Link naar reactie
  • 0

Let er in ieder geval op dat als je premies wil aftrekken over 2011 dat e.e.a. gestort moet zijn voor 31-12-2011. In tegenstelling tot "vroeger" kan je alleen nog maar premies aftrekken zover die in het kalenderjaar ook daadwerkelijk zijn betaald. De regeling dat premies die voor 1/4-2012 zijn betaald nog ten laste van 2011 gebracht kunnen worden is vervallen.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.