• 0

Eenmanszaak en in Loondienst

Beste HL-ers,

 

Situatie:

Ik heb een online service maar draai helaas nog verlies en of net kiet.(maar ik blijf voorlopig investeren) Dus ik ben gaan solliciteren, omdat ik toch mijn vaste lasten moet betalen. Nu bedacht ik mij vanochtend, kan ik dit niet via mijn bedrijf doen? Deze ochtend kortstondig ge-googled, maar mijn vermoeden zegt me dat het niet echt mogelijk is. Ik ga namelijk werken 24-32 uur per maand, en op locatie EN er is volgens mij spraken van een gezagsverhouding... Wellicht dat ik iets kan regelen met mijn opdrachtgever (wat is het voordeel voor hem?)

 

Voor mij zou het natuurlijk beter uitpakken, vooral nu ik nog "verlies" draai?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Odeon! THX dat is inderdaad een erg mooi antwoord, daar was ik nog niet van op de hoogte. Zal hier meer over opzoeken nu!

 

 

Ik ben niet op de hoogte van alle regels, dus verbeter mij gerust in dit voorbeeld:

Ik ga bijvoorbeeld 1750 per maand verdienen dat is netto ongeveer 1400 per maand. Als ik het via mijn bedrijf zou doen krijg ik gelijk 1750 op mijn zakelijke rekening, terwijl in dienstverband dit 1400 zou zijn (op mijn persoonlijke rekening) Daar zit toch een kloof van 350 euro? Krijg ik dit dan later terug mocht ik dat jaar bijvoorbeeld elke maand 800 investeren en dus 400 euro per maand overhouden? (als ik natuurlijk geen winst draai met mijn bedrijf)

 

*ik gebruik deze site voor berekening: http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck/brutonetto

Als ik 400 of 500 euro invoer zie ik dat ik geen belasting hoef af te dragen, hoop alleen dat ik daar net op kan leven.. is wel heel minimaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Janton,

 

Wanneer jij werkzaamheden in dienstverband verricht draagt de werkgever loonheffing en premies volksverzekeringen af. Dit is dan globaal gezien volgens jou 350 euro, want je krijgt 1.400 uitbetaald, terwijl je brutoloon 1.750 is.

 

Als je het via je bedrijf doet krijg je 1.750 op je zakelijke rekening gestort wat je boekt als omzet. Omzet - kostprijs omzet - bedrijfskosten = winst. Die winst is bij jou belast in box I als Winst uit onderneming, er vanuit gaande dat je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Dit ook buitenom ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling etc.

 

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, dien je de opbrengsten en kosten van je bedrijfje aan te geven als resultaat uit overige werkzaamheden, wat net als winst uit onderneming bij jou in box I wordt belast.

 

In plaats van loon uit dienstbetrekking is je inkomen nu winst uit onderneming of resultaat overige werkzaamheden. Daarover dien je belasting te betalen. Wanneer je te maken hebt met verlies betaal je geen belasting. Dit terwijl er bij de dienstbetrekking wel loonheffing en premies ingehouden worden.

Link naar reactie
  • 0

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, dien je de opbrengsten en kosten van je bedrijfje aan te geven als resultaat uit overige werkzaamheden, wat net als winst uit onderneming bij jou in box I wordt belast.

 

Ik ben ondernemer en heb een BTW nummer.

 

In plaats van loon uit dienstbetrekking is je inkomen nu winst uit onderneming of resultaat overige werkzaamheden. Daarover dien je belasting te betalen. Wanneer je te maken hebt met verlies betaal je geen belasting. Dit terwijl er bij de dienstbetrekking wel loonheffing en premies ingehouden worden.

 

Ok dus het maakt in wezen niet uit.. Of het via het mijn onderneming gaat of normaal dienstverband, dus dan krijg ik aan het einde van het jaar een deel van mijn loonheffing terug. Alleen via mijn onderneming kan ik natuurlijk andere aftrekposten gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ondernemer en heb een BTW nummer.

Dat jij jezelf ondernemer vindt snap ik, maar ben je ook ondernemer volgens de belastingdienst ? Heb je al eerder met je bedrijf winst uit onderneming aangegeven ?

 

Bij winst uit onderneming kan je gebruik maken van de MKB-winstvrijstelling en mogelijk de zelfstandigenaftrek. Via inkomen uit dienstbetrekking krijg je wellicht een deel van de ingehouden loonheffing terug.

Link naar reactie
  • 0

Even een paar aandachtspunten die mij zo te binnen schieten:

 

* als je via je bedrijf aan de slag gaat, kan je opdrachtgever je elk moment er uit zetten

* als je via je bedrijf € 1750 berekend aan je opdrachtgever, doe je je zelf volgens mij tekort ten opzichte van je mogelijke positie als werknemer. Je loopt bijv. debiteurenrisico (krijg je je rekening wel betaald), je moet je waarschijnlijk voor bepaalde zaken verzekeren, over je winst moet je nog bijdrage zorgverzekeringswet betalen aan de Belastingdienst, wil je pensioen opbouwen, dan moet je dat ook zelf regelen/betalen etc.

* voordeeltje kan zijn dat je gebruik kunt maken van de kleine ondernemersregeling voor de omzetbelasting. Beoordeel even of voor jouw situatie dit interessant kan zijn.

* de opdrachtgever zal een VAR verklaring vragen om te voorkomen dat hij toch als werkgever wordt gezien.

 

Antwoord op je vraag wat het voordeel is van je werkgever/opdrachtgever: hij loopt het risico niet die hij normaalgesproken bij werkgever/werknemer wel loopt. Daarnaast minder rompslomp (arbeidscontract, functioneringsgesprekken, mogelijk conflict, ziekte) etc. en de flexibiliteit zoals hierboven genoemd: heeft hij je niet meer nodig, dan kun je thuis blijven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.