• 0

voorziening garantie - hoe te boeken?

Hallo,

 

Ik heb een vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord over kan vinden.

Ik wil voor volgend jaar een voorziening opnemen voor onze onderneming.

De vraag is:

Garantie zit in rubriek 4 maar de voorziening komt die in de 1 rubriek.

Incourante voorraad moet deze in de 8 rubriek of in de 4 rubriek en de tegenrekening voor de voorziening ?

Volgens mij niet de moeilijkste vragen maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

 

Hartelijk dank

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nederland kent geen voorgeschreven rekeningschema daardoor bestaan er verschillen tussen gebruikte nummering en rubricering. op wikipedia vind je een vrij gebruikelijke indeling

 

Op basis van die indeling de volgende opmerkingen.

 

De rekening voorziening garantie zal dus in rubriek 0 komen, maar als in jou schema eigen vermogen in rubriek 1 valt, kies dan een rekeningnummer net onder het eigen vermogen. Voorzieningen horen formeel niet tot het eigen vermogen maar zijn er wel nauw aan verwant.

 

De kosten rubriek 4 voor de garantie voorziening is ok.

 

Ervan uitgaande dat jou verkopen in rubriek 8 worden gerapporteerd en de inkopen in rubriek 7 is het ook logisch om incourante voorraden te boeken op een rekening binnen de 7-rubriek. De voorzieningsrekening op de balans plaats je direct onder de voorraad rekening, per saldo bepaald je rekening voorraad en je voorziening incourante voorraad namelijk de feitelijke waarde van je voorraden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.