• 0

Resultaat uit overige werkzaamheden

Goedenavond,

 

sinds enkele weken lees ik regelmatig de berichten op dit forum welke mij al diverse malen ten dienste hebben gestaan. Vandaag ook maar even een account aangemaakt om zelf vragen te kunnen stellen. Ik ben zelf resultaatgenieter (ROW) en ondernemer voor de omzetbelasting echter nu is het mij onduidelijk hoe e.e.a. op te lossen met bijv.een zakelijke (spaar)rekening. Een rekening die dus geactiveerd is. Zover mijn kennis strekt dien je als resultaatgenieter met belaste prestaties je te gedragen zoals onder het winstregime echter stel dat ik een balans maak van 2011 met daarop de liquide middelen incl. de zakelijke spaarrekening. Kan ik deze dan ook gewoon buiten Box III houden en aangeven in de versimpelde balanswaarde/vermogensbestanddelen van het aangifte programma direct onder het het kopje resultaat uit overige werkzaamheden mits deze boven de € 2.500,- uitkomen ?

 

Mijn tweede vraag is: kan ik net als bij winst uit onderneming volstaan met het maken van een balans/winst en verliesrekening en e.e.a. boeken in een boekhoudpakket als zijnde een eenmanszaak die winst uit onderneming geniet ? Of kan een ROW'er geen eigen vermogen/kapitaal hebben ?

 

Alvast dank voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan dat best, maar loop je natuurlijk de kans dat er sprake is van 'overtollige middelen' die je op deze manier buiten box 3 houdt. Ik vermoed dat een inspecteur dit eerder vindt van de liquide middelen van het zogeheten werkzaamheidsvermogen. Maar zolang het niet buitensporig is (dat mag je zelf uitmaken, wanneer het dat is, hangt af van de omstandigheden) zie ik dit best kunnen.

 

Een ROW'er heeft in principe ook 'gewoon' een balans, maar hoeft deze niet aan te geven. Veel ROW'ers laten het opmaken van die balans daarom ook zitten omdat ze er niet uitkomen, maar hij bestaat natuurlijk wel.

Ik ken je werkzaamheid niet, maar misschien heb je niet eens een boekhoudpakket nodig. Maar ook dat kun je beter zelf beoordelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je zakelijke bankrekening wordt verantwoord op de balans.

 

Marcel heeft gelijk met de overtollige middelen maar je moet niet vergeten dat bij een zakelijke rekening met saldo (het is maar de vraag of in deze casus daar sprake van is) de rentebate ook winst is waar je belasting over betaald. Het is de vraag of het voordelig is dus. Daarnaast is wellicht de vrijstelling in box 3 voor vermogen nog niet geheel benut. Zolang de gelden op de zakelijke rekening ook een zakelijk doel hebben, dan is er niets aan de hand. Mocht u toch de spaargelden over willen hevelen naar privé, dan kan ik adviseren dat ergens in januari 2012 te doen. De vermogensrendementsheffing van 2012 wordt namelijk berekend enkel over het saldo sparen en beleggen per 1 januari 2012!

 

Het is mijns inziens verstandig om de mutaties te boeken in een boekhoudpakket. Tenzij het om zo weinig mutaties gaat dat de lak duurder dan de brief is natuurlijk. Dan vergeet je de balansposten ook niet bij- of af te boeken zoals nog te betalen kosten, debiteuren etc. en houdt je ook overzicht over bijvoorbeeld je investeringen en afschrijvingen. Met een boekhoudpakket is de BTW aangifte ook gemakkelijker en beter beheersbaar. Voor een ROW bestaat dus ook de balans en daarmee ook het saldo zijnde het vermogen. Het verschilt verder dus niet met bijvoorbeeld een eenmanszaak met het verschil dat je van een aantal ondernemersfaciliteiten geen gebruik kunt maken (zelfstandigenaftrek etc.)

Link naar reactie
  • 0

Kan ik deze dan ook gewoon buiten Box III houden en aangeven in de versimpelde balanswaarde/vermogensbestanddelen van het aangifte programma direct onder het het kopje resultaat uit overige werkzaamheden mits deze boven de € 2.500,- uitkomen ?

 

De fiscus zal er niet waakzaam op zijn of jij 2500 euro in box 1 als bezit aangeeft op je ROW-balans of in box 3. Verschil in belastingheffing is de kosten van het onderzoek niet waard. Maar het hoort in box 1 thuis, al was het 5.000 euro. Maak je er niet druk om.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie berichten e.e.a. is mij nu helemaal duidelijk. Nu heb ik nog de volgende casus:

 

Binnen de onderneming ga ik binnenkort enkele voertuigen aankopen welke verhuurt gaan worden aan particulieren. Het betreft klassieke voertuigen , met name auto’s. Kan ik deze voertuigen gewoon activeren en afschrijven in vijf jaar tot de beoogde eventuele restwaarde ? (De voertuigen zullen door de aard van het gebruik in waarde verminderen ondanks het feit dat het klassiekers zijn).

Het is mij ook enigszins onduidelijk hoe e.e.a. in elkaar steekt m.b.t. eventuele bijtellingen want de voertuigen zullen geen van allen privé gebruikt worden. Nu niet en in de toekomst niet. Ben ik er dan aan gehouden om een sluitende kilometeradministratie bij te houden of mag je naar redelijkheid en billijkheid aannemen dat de fiscus niet gaat bijtellen over deze voertuigen daar ze voor verhuur bestemd zijn ? Het zijn namelijk voertuigen die zich niet lenen om bijvoorbeeld de snelweg mee op te gaan, of om langdurig in te rijden. Duidelijk bedoeld voor korte attractieve ritten. Kortom hoe kan ik e.a.a. correct administreren.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik even twee wetten tegen elkaar aan gooi, geldt de bijtellingsregeling voor auto's en bestelauto's, en een auto is "een motorrijtuig met drie of meer wielen" (daar zal lang over vergaderd zijn ;-)

 

Deze auto's staan jou ook voor privé doeleinden ter beschikking? Zoja, dan is er in principe sprake van een bijtelling. Er zijn bijzondere regels voor bijvoorbeeld autodealers (die hebben wel erg veel auto's tot hun beschikking), misschien dat je daar onder zou kunnen vallen.

Ik vermoed dat je OF een sluitende kilometeradministratie bij moet houden, OF contact opnemen met een inspecteur, je standpunt (deze voertuigen zijn niet geschikt voor privé gebruik) overbrengen en hopen dat hij/zij dat schriftelijk wil bevestigen.

 

Activeren en afschrijven lijkt me geen probleem. Wel vraag ik me af of je met deze activiteit de immer grijze scheidslijn tussen ROW en winst-uit-onderneming overschrijdt. Hoeveel tijd ga je hier in steken en wil/kun je een indicatie geven van het bedrag dat je gaat investeren?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.