• 0

Aansprakelijkheid import China -> Mijn product -> NL klant -> VS klant

Hallo,

 

Ondanks dat ik veel heb gezocht op de site, ben ik er nog niet uit in welke mate ik me druk moet maken over eventueel aansprakelijkeheidszaken.

 

Ik zal even (kort?) proberen de situatie te beschrijven. Ik ben een eenmanszaak waarbinnen ik meest klantspecifiek electronica ontwikkel, het begint langzaam in omzet leuke vormen aan te nemen. Voor één van mijn belangrijkste NL klanten ben ik bezig om een product te ontwikkelen die ik ook voor hem produceer, potentieel een extra omzet van 1-2 ton. Kortom, 'leuk' bedrag. Mijn klant gaat mijn product leveren samen met zijn producten aan hun klant in de VS. Ik weet toevallig dat deze in een 'medische omgeving' wordt toegepast. Wat ik ervan weet wordt het niet iets waar patienten meteen in gevaar kunnen komen of zo hoor. Maar goed het is de VS.

 

Om het nog ingewikkelder te maken, ik importeer accu's uit China die in mijn product terecht komen, ik zorg ervoor dat mijn producten CE gekeurd worden door een externe partij, dat de accu's uit China niet van het type zijn 'ik-ontplof-als-je-iets-verkeerd-doet' en mijn producten worden UL of CSA gekeurd, ook door een externe partij. Metname die chinese accu's zijn een risico natuurlijk, dat probeer ik door een goed 'background check' af te vangen, en deze accu's ook zelf nog een keer te testen, en ze te laten samenstellen met UL gekeurde cellen.

 

Maar goed, wat nu als er ergens iets fout gaat daar in de VS, hoe kan ik inschatten welk risico ik loop, zoals ik het zie heb ik alles eraan gedaan om problemen te voorkomen als een 'goed huisvader', maar kan men mij dan nog steeds ergens verantwoordelijk voor stellen.

 

Enfin, lang verhaal....maar is er nog iets wat ik kan doen om eventuele problemen voor te zijn behalve dan een BV op te richten (daar zie ik genoeg discussies over).

 

O ja, in mijn leveringsvoorwaarde staat wel dat mijn producten nooit in 'mission critical' systemen gebruikt mag worden zonder schriftelijke toestemming van mij.

 

Ik hoor graag van anderen hoe ze hier tegen aan kijken, ben ik te optimisch ? Vergeet ik iets ?

 

Alfred.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
maar is er nog iets wat ik kan doen om eventuele problemen voor te zijn behalve dan een BV op te richten

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering inclusief productenaansprakelijkheid en met dekking voor USA/Canada lijkt mij ook geen overbodige luxe.

 

ik zorg ervoor dat mijn producten CE gekeurd worden door een externe partij

Er bestaat niet zo iets als een "CE-keuring". CE is een markering waarmee de producent (in dit geval JIJ als importeur!) verklaart dat de goederen voldoen aan de Europese normen.

Waarschijnlijk bedoel je iets anders, bijvoorbeeld een product/veiligheidskeuring door een onafhankelijk instituur als Tüv of TNO. Dat lijkt me ook iets zinniger voor de USA markt, waar CE markering irrelevant is Zeker voor medische toepassingen lijkt FDA approval mij veel belangrijker, testrapporten van onafhankelijke instituten kunnen daar aan bijdragen

 

O ja, in mijn leveringsvoorwaarde staat wel dat mijn producten nooit in 'mission critical' systemen gebruikt mag worden zonder schriftelijke toestemming van mij.

Leuk, maar jij bent niet de leverancier. De eindgebruiker in de VS heeft dus helemaal niets te maken met jouw leveringsvoorwaarden!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Met CE bedoelde ik eigenlijk dat deze voldoet aan de EMC eisen, dus dat dit product geen storing veroorzaakt. Juist daarom zijn deze testen ook door een externe partij gedaan.

 

Je zei terecht dat de eindgebruiker geen boodschap heeft aan mijn opmerking dat het niet in een 'mission critical' systemen gebruikt mag worden, maar het lijkt mij dat als mijn klant het wel levert voor zo'n omgeving dat het toch zijn 'probleem' is.

 

Aangezien ik in principe nooit weet waar mijn klanten het product in gebruiken, hoe moet ik ervoor zorgen dat ik er geen last van krijg als iemand besluit, goh, leuk product als pacemaker....zonder dat ik daar toestemming heb gegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.