• 0

Zolang jij geen uptime garantie of support garantie geeft, geen claims

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen reactie van 1 van de juristen. Dan waag ik mezelf er maar aan:

 

Consumenten hebben consumentenbescherming. Zij hebben in ieder geval recht op een werking van de dienst/product naar wat verwacht kan worden. Van een webhoster verwacht je toch een goede uptime, 20% is dat zeker niet. Aangezien er hosters zijn die voor een paar euro per jaar al 98% uptime hebben, kun je als consument er al snel vanuit gaan dat een aanbieder dat altijd biedt. Of te wel consumenten kunnen hier zeker een claim neerleggen.

 

Voor bedrijven ligt dit volgens mij anders, maar helemaal zeker ben ik daar niet over. Zij beschikken niet over zo'n bescherming en moeten zichzelf gewoon met duidelijke afspraken indekken.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Regel in ieder geval iets daarover in de algemene voorwaarden o.i.d. Jegens consumenten kan je niet alles maken, maar jegens bedrijven wat meer. Zorg dan ook voor een goede toepassing van deze algemene voorwaarden.

 

Niets regelen is in ieder geval niet fijn.,Bij consumenten vormt dat nog niet het allergrootste probleem, maar bij bedrijven wel.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien er hosters zijn die voor een paar euro per jaar al 98% uptime hebben, kun je als consument er al snel vanuit gaan dat een aanbieder dat altijd biedt.

 

98% uptime is abominabel. Twee procent downtime betekent op jaarbasis meer dan een hele week offline zijn... dit is misschien nog op het randje van wat 'normaal' kan zijn voor een thuis-aansluiting op adsl, maar voor een hostingservice is het waardeloos.

 

Hiermee zie je meteen dat je moet oppassen met de perceptie van 'normale service', die 98% procent zou voor mij reden zijn een hostingovereenkomt onmiddelijk te ontbinden.

 

Maar claimen is een heel ander verhaal. Dat je geen kosten in rekening kunt brengen bij dit soort prestaties spreekt voor zich. Maar of je ook aansprakelijk bent van de schade die eruit voortkomt - bijvoorbeeld omzetverlies van een webwinkel, of gemiste afspraken omdat e-mails niet aankomen? Dat hangt denk ik wel af van je AV, maar zelfs met goede AV kan een rechter er best anders over denken bij een flinke wanprestatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja voor een Maybach bestuurder is het waarschijnlijk ook vervelend om te ervaren dat een bmw 3 serie kraakjes heeft. Wat kun je verwachten voor welke prijs. Van de echte budgethosters (waar het topic op wht over ging) mag een klant iets anders verwachten dan van een duurdere variant.

 

Al ben ik overigens zelf wel van mening dat een uptime idd tegen de 100% moet zijn. Maar bijvoorbeeld de snelheid waarmee de verbinding tot stand kan worden gebracht, de bereikbaarheid of afwezigheid van een helpdesk mogen best variëren.

 

Kortom, ik denk dat wanneer de uptime niet deugt (ik noemde zelf lager dan 98%) dan levert de webhoster niet naar verwachting (maar wie bepaalt dat %). Dan is het vervolg, wat kun je er aan doen.

 

Ik ben met BenM eens dat dit afhangt van wat er in de Algemene Voorwaarden staat. Al denk ik dat ze er dan alleen van af mogen komen als er staat: we garanderen geen enkele uptime. Dan is het goed. Maar ja dat is mijn logische gedachtegang en zeker niet een juridische.

 

===================

Quote:

Zolang jij geen uptime garantie of support garantie geeft kan een klant helemaal niets claimen.

 

Klopt dit eigenlijk wel?

 

Volgens mij is het dus net andersom. Zolang jij niet in je ALV of overeenkomst hebt staan dat je geen enkele uptime garandeert kan de klant verwachten dat je dat wel doet. Gebeurt dat toch niet dan kan hij claimen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het dus net andersom. Zolang jij niet in je ALV of overeenkomst hebt staan dat je geen enkele uptime garandeert kan de klant verwachten dat je dat wel doet. Gebeurt dat toch niet dan kan hij claimen.

 

Uiteraard binnen de grenzen van hetgeen hij van de overeenkomst mag verwachten en de grenzen van het aansprakelijkheidsrecht. Een rondje gevolgschade uitsluiten is daar bovenop zeker geen overbodige luxe.

Link naar reactie
  • 0

Al denk ik dat ze er dan alleen van af mogen komen als er staat: we garanderen geen enkele uptime. Dan is het goed. Maar ja dat is mijn logische gedachtegang en zeker niet een juridische.

 

Ook dat betwijfel ik eigenlijk. Als je geen enkele garantie geeft hoef je niet eens een server aan te sluiten (dan zit je keurig aan 0.00%), maar ik betwijfel of een rechter erin mee zou gaan dat de klant daarvoor moet betalen, AV of niet.

 

Een 'redelijke' regeling zou bijvoorbeeld zijn: Uptime tenminste 99%, zo niet, dan niet betalen over de betreffende periode. Daarnaast uitsluiting van aansprakelijkheid voor gevolgschade (voor zover dit geen grove schuld van de hoster is).

 

Bedenk met AV dat ze niet helemaal zaligmakend zijn, als er echt onredelijke (of zelfs ontwettige) dingen in staan kan een rechter anders besluiten... we zitten niet in amerika :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.