• 0

Hulp bij omzetverwachting pannenkoekenrestaurant

Hallo,

 

Ik ben voornemens om een nieuw pannenkoekenrestaurant te openen in een bestaand horecapand. Ik ben druk bezig met het maken van het onderneminsplan, hetgeen op zich goed lukt, echter vind ik het ontzettend moeilijk om de omzet goed in te schatten, terwijl dat toch je start is voor al je kosten.

 

Concreet is mijn vraag dus aan jullie of jullie willen meedenken aan een inschatting van de omzet?

 

Gemiddelde jaaromzet pannenkoeken markt € 561.000.=, gemiddelde besteding € 11.61, gemiddelde omzet per m2 € 3600.=.

 

Kengetallen van het pand zijn als volgt:

 

40 parkeerplaatsen aanwezig

120 zitplaatsen binnen, 180 zitplaatsen terras

 

Het pand ligt aan een drukke doorgaande weg richting het badplaats en strand, hierdoor in de zomer veel toerisme.

 

De markt ziet er als volgt uit:

Gemeente XXXXXX XXXXXX XXXXXX

Aantal inwoners 2011   148191   22069   16607

         

Aantal inwoners <19 jr.   32138   5509   3174

Aantal inwoners >65jr.   22599   5047   3401

         

% inwoners <19 jr.    21.5%   25%   19.1%

% inwoners >65 jr.   15.2%   22.9%   20.5%

         

Totale potentiele markt   54737   10556   6575

% Totale markt   36.9%   47.8%   39.6%

 

Inkomensindexen liggen ruim boven gemiddeld land tussen 120 en 140.

 

Omliggende plaatsen 6 huidige concurrenten, waarvan 1 zeer slecht en 5 uitstekende concurrenten. Medio december komt daar nog een nieuwe concurrent bij.

 

De uitstraling van het restaurant zal richting strak en modern gaan, met een gezellige sfeer. Zeker niet het tradionele rood/wit.

 

Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben gekregen om een inschatting te maken. Ik begrijp dat het om inschattingen gaat en geen gedetailleerde omzetverwachtingen.

 

M.v.g.

Twilight

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien ben ik wat ongeduldig, maar ik zie dat er 72 mensen mijn bericht hebben gelezen, betekent dit dat deze mensen nu met een rekenmachine aan t rekenen zijn? Graag wat info mensen?

Hallo,

 

Ik ben voornemens om een nieuw pannenkoekenrestaurant te openen in een bestaand horecapand. Ik ben druk bezig met het maken van het onderneminsplan, hetgeen op zich goed lukt, echter vind ik het ontzettend moeilijk om de omzet goed in te schatten, terwijl dat toch je start is voor al je kosten.

 

Concreet is mijn vraag dus aan jullie of jullie willen meedenken aan een inschatting van de omzet?

 

Gemiddelde jaaromzet pannenkoeken markt € 561.000.=, gemiddelde besteding € 11.61, gemiddelde omzet per m2 € 3600.=.

 

Kengetallen van het pand zijn als volgt:

 

40 parkeerplaatsen aanwezig

120 zitplaatsen binnen, 180 zitplaatsen terras

 

Het pand ligt aan een drukke doorgaande weg richting het badplaats en strand, hierdoor in de zomer veel toerisme.

 

De markt ziet er als volgt uit:

Gemeente XXXXXX XXXXXX XXXXXX

Aantal inwoners 2011   148191   22069   16607

         

Aantal inwoners <19 jr.   32138   5509   3174

Aantal inwoners >65jr.   22599   5047   3401

         

% inwoners <19 jr.    21.5%   25%   19.1%

% inwoners >65 jr.   15.2%   22.9%   20.5%

         

Totale potentiele markt   54737   10556   6575

% Totale markt   36.9%   47.8%   39.6%

 

Inkomensindexen liggen ruim boven gemiddeld land tussen 120 en 140.

 

Omliggende plaatsen 6 huidige concurrenten, waarvan 1 zeer slecht en 5 uitstekende concurrenten. Medio december komt daar nog een nieuwe concurrent bij.

 

De uitstraling van het restaurant zal richting strak en modern gaan, met een gezellige sfeer. Zeker niet het tradionele rood/wit.

 

Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben gekregen om een inschatting te maken. Ik begrijp dat het om inschattingen gaat en geen gedetailleerde omzetverwachtingen.

 

M.v.g.

Twilight

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik wat ongeduldig,

 

Inderdaad :)

 

Uit je berichtmaak ik op dat je zelf al het nodige marktonderzoek hebt gedaan. Hoeveel klanten (en omzet) je daadwerkelijk gaat trekken straks is heel erg afhankelijk van jouw USP's ten opzichte van je concurrenten, de kwaliteit/prijs die je levert en nog zo wat factoren. Helaas hebben we hier geen kristallen bol waarin we het licht kunnen zien (mocht een van mijn mede-HL'ers deze wel hebben, wil die dan nu opstaan!).

 

Persoonlijk zou ik uitgaan van een minimum scenario, dat wil zeggen: hoeveel omzet/klanten heb je nodig om je vaste kosten te kunnen dragen en wat zijn je variabele kosten per klant/pannenkoek. M.a.w. hoeveel omzet moet je draaien om te kunnen leven van dit restaurant. Vervolgens zul je een inschatting moeten maken of dit haalbaar is.

Je zou bijvoorbeeld eens op verschillende dagen van de week koffie kunnen gaan drinken bij je directe concurrenten om in te schatten hoe druk het daar is.

 

Veel succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Is het een idee om contact te zoeken met de eigenaar van een vergelijkbaar pannenkoekrestaurant buiten je regio? Stap gewoon naar binnen (of bel van te voren voor een afspraak). Ik weet bijna zeker dat er wel ondernemers zijn die het leuk vinden je te helpen. Niet alleen met de omzetprognose maar ook met andere zaken waar die ondernemer zelf tegenaan is gelopen. Bijzonder nuttig en leuk!

 

Daarnaast kan het bedrijfsschap informatie bieden. Ook hier weer: gewoon even bellen je weet maar nooit. De branchecijfers die je noemt, zijn waarschijnlijk landelijke gemiddelden. Uit ervaring weet ik dat vergelijking met branchecijfers maar ten dele nuttig is omdat je situatie nou eenmaal geen gemiddelde is.

 

Je hebt het over de omzet maar de marge is minstens zo belangrijk. Je prijsstelling in combinatie met service/kwaliteit of ander onderscheidend vermogen heeft ook gevolgen voor je omzetprognose. Ga je stunten in de eerste maanden? Dan zul je een piek zien in de omzet. Maar dat betekent ook meer reclamekosten en minder marge. Start je rustiger op, dan heeft dit ook weer gevolgen voor omzet, marge en kosten enz.

 

Overigens bewonder ik je research over de samenstelling van de bevolking. Echter, zo te horen heb je veel te maken met toeristen. Heb je daar ook cijfers van? En hoe ontwikkelen de aantallen en bestedingen van deze toeristen zich?

 

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Link naar reactie
  • 1

Beste Twilight,

 

Die cijfertjes zijn leuk, maar zeggen me eerlijk gezegd helemaal niks. 20 Jaar geleden haalden we bij de Rabo zo'n boekje op met dezelfde kengetallen. Ze staan leuk in je plan, maar wanneer je er niks mee doet (dus leest) heb je er niks aan en de bank bladert ook dan gewoon een pagina verder.

 

Wat is belangrijk ? Je hebt verschillende concurrenten, waaronder één slechte, zeg je. Waarom is die beoordeling slecht ? Uitstraling ? Kwaliteit ? Locatie ? Personeel ?

 

En waarom zijn die anderen nu dan eigenlijk goed ?

 

Wanneer je deze concurrentie analyse hebt gemaakt, kun je pas met je cijfers aan de slag. Want hoeveel denk je weg te "pikken" van je concurrenten ? En waarom ? Waarom ben je beter dan die anderen en komen ze bij jou eten ?

Heb je actie's, een speeltuin, een kinderhoek voor tijdens het wachten, kleurplaten ?

 

In de zomer is het voor pa en ma geweldig om bijvoorbeeld op het terras te zitten met (ook bijvoorbeeld) een speciaal biertje en intussen de kids in de gaten houden in de speeltuin. Schaaltje bitterballen en langzaamaan richting de gereserveerde tafel. (of aan zelfde tafel eten natuurlijk) Niets is zo vervelend wanneer de kinderen juichend mee gaan richting de pannenkoekenhut, en ze moeten nog een uur of langer wachten...

 

 

Onderscheiden in de markt dus. Je plussen en minnen tegen elkaar afzetten, en dan de cijfers erbij pakken. Wanneer je zelf denkt : Zoveel klanten kan ik op de markt inpakken, en wel hier en hier door, kun je je berekening maken.

 

Zeker wanneer je met je plan naar de bank moet, zorg dan ook dat je overtuigd bent van je pluspunten, en schroom ook niet je minpunten te erkennen. Zo laat je zien dat je de cijfers niet alleen gezien hebt, maar ook gelezen en begrepen, en dat je er inderdaad iets mee gedaan hebt !

 

Je hebt 6 concurrenten, plus jezelf is 7. Aantal bewoners in je verzorgingsgebied delen door 7. Minus mensen die nooit pannekoeken gaan eten, plus toeristen en mensen van verder weg.

Plus gasten die bij jou gratis kunnen parkeren, minis gasten die de parkeerplaats vol zien. Plus gasten....., minus gasten.... een heel gepuzzel en spel voor jezelf, maar erg belangrijk en volgens mij één van de leukere onderdelen van je plan ! Door hier erg intensief mee bezig te zij, groeit en groeit je bedrijf in je hoofd steeds meer, zie je de flessen stroop op tafel verschijnen, maar zie je ook je minpunten van je bedrijf !

 

Als gedachtengang : Wij reden altijd speciaal om naar dat ene pannenkoekenrestaurant....en lieten er 3 links liggen...en niet voor niks natuurlijk. Zo'n restaurant is een echt uitje, vaak zelfs met opa en oma, familie. Dan moet gewoon alles goed zijn en kloppen, zeker voor de kinderen, want uiteindelijk heb je ivm de kinderen daarvoor gekozen. Anders had je ook naar een 4* restaurant kunnen rijden..

 

Mijn pluspunten voor een dergelijk reataurant :

 

- reserveringen moeten kloppen. Goed, uitgedacht tijdschema. Niet dat je met 3 jengelende kinderen en opa met rollator in een halletje moet wachten omdat de gereserveerde tafel nog met dessert bezig is....

 

- Kinderen voorop ! Zorg voor kleurplaten, potloden, laat een clown rondlopen, als kind pannekoek opheeft verdient deze een muntje en mag een cadeautje komen uitkiezen, verjaarddag arrangementen met prinsen/prinsessen...noem maar op.

 

- kinderstoelen OVERAL in de nabijheid ! Het eerste wat ouders doen is zorgen dat de jongste veilig ingeznoerd zit, dan kan men aandacht besteden aan de rest ! Laat men niet hoeven te zoeken naar die stoelen !

 

- Ieder restaurant belangrijk, maar hier zeker ! Poetsen, poetsen, poetsen ! Overal stroop, poedesuiker, kleffe vingers, snottebellen op de flessen enzovoorts. Maak een tafel (en de stoelen) duidelijk en zelfs opzichtig schoon. En dan echt poetsen, niet effe zwabberen met zo'n doekje over tafel zoals je zo vaak ziet. Mensen zien dit, en waarderen dit !

 

- Flessen, poedersuiker, peper en zout gaan mee naar de afwaskeuken ! Daar worden deze afgedaan. Nieuwe setjes staan klaar om in te dekken.

 

- Mocht het toch voorkomen dat mensen moeten wachten op hun tafel, zorg dan voor een fatsoenlijke wachtruimte. Biedt de mensen een drankje aan en zet een kaas/worstplankje neer of een nootje. En dan ook niet te karig. Gasten zijn al niet blij, en wanneer men afgescheept wordt met een schaaltje waar 7 pinda's in liggen scoor je geen punten...

 

- zeker omdat men (meestal) voor de kids speciaal naar zo'n restaurant rijden, willen de ouders ook wat anders. Een goede speciaalbierenkaart, de "betere" pannekoeken en een goede dessertkaart zijn een "must".

 

- Personeel !! Vraag bij aannemen van het spersoneel of men ervaring heeft met kleine kinderen ! Neefjes, nichtjes, oppas wat dan ook ! Een kind knoeit, is lawaaiig, heeft een poepbroek of spuugt zelfs de tafel onder. Personeel moet hier efficient, adequaat mee om kunnen gaan en te kunnen zorgen dat de ouders zich niet nog ongemakkelijker voelen dan de situatie al is.

 

- En als laatste een irritatie vanuit een papa : Waarom toch (bijna) altijd alleen maar een aankleedruimte/kussen in de damestoiletten ?? Mama is namelijk ook een avondje uit, en papa's verschonen kindlief net zo goed. (nou ja...euh... he ? je snapt me...)

 

Goed, even mijn korte opmerking, hoop dat je er niets mee kunt !

 

Succes, Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Dit probleem heb ik ook alleen betreft het een hotel. Het is en blijft natte vingerwerk, cijfers geven slechts een indicatie. In mijn plan staat een bezetting van 60%(inclusief hoog en laagseizoen). Maak een realistische inschatting op basis van je opgesomde gegevens en hoe je direct concurrenten in de gemeente draaien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.