• 0

Coop een goede oplossing ?

Samen met een collegae ZZP-er willen we per 1/1/12 '100%' gaan samenwerken en naar buiten treden naar onze klanten. Letterlijk de krachten bundelen.

 

De bedoeling in eerste instantie is/was om elkaar heen-en-weer te factureren en 1 van ons de handelsnaam etc. registreerd, dit om geen onkosten te maken nu direct en we na een half jaar ons doel niet gehaald hebben en het stopzetten.

-----

Wat we willen is elk onze eenmanszaak behouden vanwegen andere activiteiten en samen een onderneming te hebben op het gebied van online software ontwikkeling.

 

Elk factureerd zijn deel en een deel zal in de toko blijven t.b.v. de toekomst. (Omzet naar een BV/Ltd., vergroting bedrijf alsin personeel, kantoorruimte etc.)

 

nu lijkt het ons, dat de COOP zeer interessant is hiervoor.

 

HElaas is het wel zo dat ik persoonlijk met mijn eenmanszaak in slecht weer zit/zat. Er rust een schuld van een XX.XXX bedrag op mijn naam, welke maandelijks afgelost wordt. (betalingsregeling).

 

Uiteraard moet NOCH de nieuwe toko NOCH mijn compagnon aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden.

Vraag 1: Daar de COOP een eigen rechtspersoon is, lijkt mij dit geen probleem.

 

Vraag 2: is het zo dat we een deel van de omzet op de bankrekning van de COOP kunnen laten staan als spaarpot voor de tkomest van de onderneming? Om deze dus later om te zetten naar een BV/Ltd. oid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een coöperatie is daarvoor een schitterende oplossing.

Echter laat je goed begeleiden en vraag aan de personen die je begeleid of ze ervaring hebben met coöperaties, aangezien het al heel snel fout kan lopen.

 

De coöperatie waar jij het over hebt wordt ook wel genaamd een ondernemerscoöperatie. De door jou gewenst spaarfunctie is beperkt tot 20 tot 30%, waarvan de coöperatie dan alle marketingactiviteiten etc van moet betalen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Die 20/30% lijkt mij voldoende. we hadden zelf 25% bepaald van ons persoonlijke omzet. (uren)

 

Ik heb vandaag evenzo mijn (ex ernst en young) accountant een mail hierover gestuurd: hoe kunnen wij dit het beste doen? later ook gelijk een mail erachteraan : coop een oplossing?

 

De 20/30% houd dus letterlijk in: de COOP mag 30% maximaal van de winst? of omzet? behouden/in een deposito stoppen?

 

De coop moet dus letterlijk als (noodzakelijke) tussenstap gezien worden naar de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

dag MrICT

 

Je moet sowieso naar een notaris voor de Coop akte. Laat je daar goed voorlichten en vraag ook een fiscalist om hulp. De Coop kent zeer specifieke regels in de fiscaliteit. Zoals bijv. het gebruikelijk loon. Verder valt de Coop onder de vennootschapsbelasting. Zomaar twee punten van grote aandacht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ons verhaal neergelegd bij mijn accountant en die kwam met de opmerking : een goed opgetuigde VoF is voldoende.

Eerst had ik mijn vraagtekens, maar het blijkt dus nu dat schuldeisers van Vennoot A niet aan het prive vermogen van Vennoot B en/of het vermogen van de VoF kunnen komen.

 

Dan lijkt mij de VoF inderdaad ook voldoende... we hebben buiten ons zelf verder geen vennoten cq leden nodig.

 

uiteraard doel ik op de PRIVE schulden van de vennoten.

 

voor ELK contract voor de VoF gaan we BEIDE tekenen. (in zoverre dit nodig zal zijn....) Daar de VoF eigenlijk geen overdreven kosten zal gaan maken, behalve de standaard administratieve en wat drukwerk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.