• 0

Concurrent importeert goederen zonder volledige ce keuring

We hebben allemaal last van de crisis maar dan zijn er altijd bedrijven die erg creatief mee omgaan.

 

Nu hebben na controle (aankoop gedaan) en toen de fabrikant achterhaalt

Daar zijn we nu achter en info opgevraagd en blijkt dat er geen volledige Ce keuring .

Uiteraard verder gegaan en blijkt dat veel van hun goederen uit China komt met deels en zelfs zonder Ce

 

Wat is hier tegen te doen .

Producten zijn oa gas producten w.o geisers

Keuringsdienst heeft weinig intresse ook gastek niet

 

Dank voor info reactie

Joostq

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om een gevaarlijke situatie gaat of gewoon oneerlijke concurrentie zou ik eerst de betreffende concurrent bellen of mailen. Dat zullen ze eerder waarderen dan een klacht. Klachten komen vaak als een boemerang terug en werken dus contraproductief. Als er daar wat mis is heb je grote kans dat ze ook een keer bij jullie op de stoep staan en ik weet niet of je daar nu op zit te wachten.

 

Je kan, als bovenstaande niet helpt, gewoon een klacht indienen bij de voedsel en waren autoriteit. Waaruit maak je op dat ze weinig interesse hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan levert de leverancier uit China de producten (deels) zonder CE keur? Dit wil niet zeggen dat de producten geen CE keur hebben op het moment dat je concurrent ze verkoopt.

Je concurrent is verantwoordelijk voor deze producten en zou best zelf voor een CE keur kunnen zorgen. Een technisch dossier kan men zelf opstellen en ook de benodigde keuringen kan men zelf laten uitvoeren. Ik zeg niet dat dit het geval is maar de mogelijkheid is er zeker.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

We hebben uiteraard gekeken en er is geen aanpassing geweest .

(Sample order uit China overlaten komen en vergeleken met Nederlandse koop

Er zijn niet zoveel keuring instanties als het gaat om keuring van gastoestellen .

In Nederland Gastec en daar info gekregen.

Keuring kost 9000,00 euro en dit is niet haalbaar bij kleine import.

Toestellen zijn voorzien van gaskleppen en hier alleen is al speciale controle / keuring voor nodig.

De Chinese fabrikant geeft aan ,dat hierop de keuringen vast lopen in China

deze Verkoopt aan India en delen van Rusland omdat ze daar niet zoveel keuringen hebben

 

 

Bij Overheid gemeld maar daar gaat men uit van concurrentie en zolang er geen ongelukken zijn gemeld zal men niet hard lopen.

Link naar reactie
  • 0

Als de concurrent zelf een CE keur heeft laten uitvoeren dan wil dit niet zeggen dat er daadwerkelijk een aanpassing aan het product moet zijn geweest. Gezien de melding van de fabrikant dat de gasklep problemen geeft voor wat betreft de keuring dan kun je er inderdaad wel vanuit gaan dat de spullen niet zijn voorzien van een CE keur.

 

Dat de overheid niet echt hard loopt als er geen CE keur opzit is aan de ene kant wel te begrijpen als het om kleine oplages gaat. Mocht er met zo'n apparaat wat gebeuren dan heeft het betreffende bedrijf naar mijn idee wel wat trammelant.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 1
Het onterecht aanbrengen van de CE-markering en/of opstellen en ondertekenen van de conformiteitverklaring (ook wel: EG-verklaring van overeenstemming) is een economisch delict en valt in Nederland onder de Wet op de economische delicten. Toezicht hierop vindt plaats door bijvoorbeeld de toezichthouders nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit.

 

Het betreffende bedrijf zal zelf een conformiteitsverklaring hebben opgesteld. Bedrijf kan ook een buitenlandse keuring (binnen EU) hebben gedaan of daarop meeliften.

 

En hier:

De VWA houdt hier toezicht op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Me laten vertellen door Gastec APeldoorn

Producten met certificaat worden in fabriek gecontroleerd maar ook de onderdelen die afkomstig zijn van andere leveraniers

Als je per keer 200 geisers laat maken zijn de kosten gelijk als je 10.000 laat maken.

Er wordt dan steek proef gewijs gecontroleerd.

Gastek heeft een afdeling in China maar ook daar is geen keuring / goedgekeurd model bekend

 

Overheid is lastig te bereiken en gaan er vanuit dat je iemand een hak wil zetten.

Maar volgens mij zijn er ook weinig mensen met verstand van de juiste zaken ,

En wachten af tot er iets gebeurt en dat een verzekering een keuring laat doen .

En dan pas aktie komt en dan diverse dingen aan het licht komen.

 

Ik heb wel een op een beurs controle gehad op een beurs in Rotterdam .was op een export beurs maar niemand heeft later gecontroleerd of die wel voor buiten de EU waren bestemd

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerlijk zijn. Je hebt een (sterk) vermoeden dat een concurrent iets op de markt brengt waar geen geldige conformiteitsverklaring aan hangt. Hard bewijs is er niet. Blijkbaar heb je er last van in de markt en je zou daar graag wat aan willen doen.

 

Als je niet eerst contact op wil nemen met de concurrent, wat ik nog steeds verreweg de beste optie vind, moet je gewoon een klacht indienen via internet bij de VWA en alle aanwijzingen melden.

Ze zullen je klacht 100% zeker vertrouwelijk behandelen dus als je wil weten wat er aan gedaan is en wat ze hebben gevonden moet je het niet anoniem doen. Als de veiligheid in het geding is mag je ervan uitgaan dat er meteen actie volgt. Het ligt dan namelijk vast en een controleur wil natuurlijk niet dat bij een ongeval bekend wordt dat dit al lang is aangekaart en er niets aan is gedaan.

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry dat ik dit oude topic weer omhoogschop, maar ik heb alweer een tijdje niet op HL gekeken en zie hier de VWA genoemd worden.

 

Mag ik opmerken dat ik het verhaal van Marco19 wat rommelig en onsamenhangend vind? Wat Marco19 beweert (wat ik ervan begrijp) is dat een concurrent geisers uit China importeert, en dat hij denkt dat die geisers niet aan de wettelijke eisen voldoen.

 

Laat ik over een ding duidelijk zijn: een gastoestel dat in Nederland wordt verhandeld moet gewoon voldoen aan het Besluit gastoestellen. Dit houdt o.a. in dat het gastoestel veilig moet zijn, het moet aantoonbaar gekeurd zijn (EG-typegoedkeuring), en de fabrikant/importeur moet een technisch dossier hebben. In Nederland houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA toezicht op de naleving.

 

Marco19 krijgt o.a. het advies om zijn klacht te melden bij de NVWA. Ik begrijp dat hij dat tot op heden (nog) niet heeft gedaan. Wel lees ik een klaagzang van Marco19 dat de overheid lastig te bereiken is, dat de keuringsdienst weinig interesse heeft, dat de overheid niet hard loopt, en dat de overheid pas in aktie komt als er iets gebeurt.... Hoe bedenkt hij het?

 

Het meermaals gegeven advies om vooral een klacht bij de NVWA in te dienen, heeft hij kennelijk niet opgevolgd. Jammer, want zo wordt de concurrent die -vermoedelijk- onveilige geisers verhandeld natuurlijk niet aangepakt.

 

Dus kom op, Marco19: meld je bij de NVWA en vertel daar:

 

[*]Wie je bent

[*]Naam en adres van de concurrent

[*]Merk en type van de geisers

[*]Wat er volgens u precies met de geisers aan de hand is

 

En help zo mee om de Nederlandse consument te beschermen tegen onveilige gastoestellen.

 

 

 

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Marco19 heeft mij via een PM wat informatie verstrekt. Dit topic kan hiermee afgesloten worden (lijkt mij)

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.