bernard1980 Geplaatst: 12 december 2011 bernard1980 25 0 Geplaatst: 12 december 2011 Jaren terug is er een bordspel(memory) op de markt gekomen dat vandaag de dag nog steeds wordt verkocht. Nu heb ik een online variant gemaakt die zich gebaseerd heeft op hetzelfde idee maar heb het wat verder uitgewerkt. Het principe is nog steeds hetzelfde, parenvan dezelfde kaart vinden... Dergelijke spelletjes vind je in overvloed op spelletjessites (ook tetris varianten, ganzenbord varianten,...) Op zich denk ik dan dat er niets aan de hand is. Echter omdat er een winstplan aan gekoppeld is en het best zou kunnen dat de game toch enig succes (en dus ook inkomsten) zou kunnen hebben stel ik me de vraag welke stappen ik best onderneem om me te behoeden van auteursrechten schennis,... of andere nare ervaringen Iemand hier ervaring mee? Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 13 december 2011 renep 2,4k 117 Geplaatst: 13 december 2011 Simpel samengevat: je eigen spel bedenken is prima, andermans spel nabouwen zou een auteursrechtschending kunnen zijn. Zelf een spel bouwen op basis van andermans ideeën zit in de schemerzone, en is afhankelijk van hoezeer je het nabouwt. Dan kan het gaan om details als de naam, kleuren, logo, lettertypes, grootte en vorm van het bord, vorm en inhoud van de kaarten, etc. etc. Zie bijvoorbeeld Arnoud's beschouwing over Scrabble vs Wordfeud. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 fvddungen Geplaatst: 13 december 2011 fvddungen 1,7k 95 Geplaatst: 13 december 2011 Tja, maar onderhand is alles wat maar mogelijk en bedenkbaar is voor een spel al talloze keren gemaakt en uitgebracht. En als iets succesvols is wordt het door jan en alleman nagemaakt en tot in den treure uitgemolken. Echt iets origineels bedenken op spelgebied gaan we niet zo snel meer meemaken, ben ik bang. Dus waar ligt de grens van wat is kopie en wat niet? En wie bepaalt dat? Kijk nou naar die boerderijspelletjes als farmville en landleven enzo. Het is gewoon hetzelfde en de verschillen zijn niet echt groot. Ze zijn allebei succesvol en blijkbaar kan dat. Zelfstandige loonslaaf Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 13 december 2011 TwaBla 22,7k 6 1424 Geplaatst: 13 december 2011 Ik begon te Googlen en toen bedacht ik: heb je dat zelf wel gedaan? * wie heeft dat spel waar wanneer bedacht? * als er rechten zijn, waar zitten die nu? * wat gebeurt er met copycats? * zijn er al online versies? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 bernard1980 Geplaatst: 13 december 2011 Auteur bernard1980 25 0 Geplaatst: 13 december 2011 Bedankt voor jullie reacties : Ik heb het wiel niet her uitgevonden. De source is afkomstig van een bestaand script gemaakt door derden welke ik heb aangepast naar men behoeften. Hier maak ik me geen zorgen om vermits de auteur hiervan toestemming verschaft zijn code te gebruiken. Ook alle inhoud is aangepast met inhoud waarvan ik weet dat er geen auteursrechten op zitten. Degene die de code heeft ontworpen valt niets te verwijten vermits de code bedoelt is als tutorial om de mogelijkheden van de programmeertaal aan te tonen. Wat nog iets heel anders is dan het op een site zetten met het oog tot omzet te genereren Met auteursrechten bedoel ik de auteursrechten tov. de originele bedenkers van het spel. (enkel betrekking tot de spelregels zeg maar) De originele naam van het spel zal ook nergens vermeldt worden Zoals aangegeven kan men het vergelijken met farmville en bv. smurfenstad welke beiden ongeveer dezelfde gameplay hebben, dezelfde spelregels,... maar wel andere personages, omgevingen enz... Natuurlijk weet ik niets van eventuele contracten, overeenkomsten tussen beide partijen (als het al om verschillende uitgevers gaat) van deze games Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 13 december 2011 TwaBla 22,7k 6 1424 Geplaatst: 13 december 2011 Ik begon te Googlen en toen bedacht ik: heb je dat zelf wel gedaan? * wie heeft dat spel waar wanneer bedacht? * als er rechten zijn, waar zitten die nu? * wat gebeurt er met copycats? * zijn er al online versies? Ik heb dat al gegoogled. Heb je dat zelf ook gedaan? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 bernard1980 Geplaatst: 13 december 2011 Auteur bernard1980 25 0 Geplaatst: 13 december 2011 Ja ik heb gegoogled : oa. http://lmgtfy.com/?q=auteursrechten+op+online+spellen Op uitzondering van een tetris disclaimer waarvan ik de legaliteit niet kan aantonen heb ik niets concreet gevonden (http://tetris-online.nl/disclaimer.php) Daarnaast herinnerde ik mij de hoop topics op HL over bordspelen. Deze heb ik dan ook vluchtig doorgenomen alvorens een bericht te posten. Mocht iedereen zijn antwoord vinden in google zou higherlevel overbodig zijn. Het forum beschikt over een sectie 'Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming' bedoelt voor dit soort vragen, toch? U hebt gegoogled, hebt u dan ook het antwoord op men vraag gevonden? of er al versies zijn doet niet terzake, maar goed ... ja : honderden zonder achterliggend winstplan... feit dat duizenden mensen illegaal downloaden maakt het nog niet legaal welke zoekterm ik ook intyp , meestal kom ik op spelletjessites terecht Link naar reactie
bernard1980
bernard1980
Jaren terug is er een bordspel(memory) op de markt gekomen dat vandaag de dag nog steeds wordt verkocht.
Nu heb ik een online variant gemaakt die zich gebaseerd heeft op hetzelfde idee maar heb het wat verder uitgewerkt.
Het principe is nog steeds hetzelfde, parenvan dezelfde kaart vinden...
Dergelijke spelletjes vind je in overvloed op spelletjessites (ook tetris varianten, ganzenbord varianten,...)
Op zich denk ik dan dat er niets aan de hand is. Echter omdat er een winstplan aan gekoppeld is en
het best zou kunnen dat de game toch enig succes (en dus ook inkomsten) zou kunnen hebben stel
ik me de vraag welke stappen ik best onderneem om me te behoeden van auteursrechten schennis,...
of andere nare ervaringen
Iemand hier ervaring mee?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag