• 0

online game opzetten met roots uit een bordspel

Jaren terug is er een bordspel(memory) op de markt gekomen dat vandaag de dag nog steeds wordt verkocht.

Nu heb ik een online variant gemaakt die zich gebaseerd heeft op hetzelfde idee maar heb het wat verder uitgewerkt.

Het principe is nog steeds hetzelfde, parenvan dezelfde kaart vinden...

 

Dergelijke spelletjes vind je in overvloed op spelletjessites (ook tetris varianten, ganzenbord varianten,...)

Op zich denk ik dan dat er niets aan de hand is. Echter omdat er een winstplan aan gekoppeld is en

het best zou kunnen dat de game toch enig succes (en dus ook inkomsten) zou kunnen hebben stel

ik me de vraag welke stappen ik best onderneem om me te behoeden van auteursrechten schennis,...

of andere nare ervaringen

 

Iemand hier ervaring mee?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Simpel samengevat: je eigen spel bedenken is prima, andermans spel nabouwen zou een auteursrechtschending kunnen zijn. Zelf een spel bouwen op basis van andermans ideeën zit in de schemerzone, en is afhankelijk van hoezeer je het nabouwt. Dan kan het gaan om details als de naam, kleuren, logo, lettertypes, grootte en vorm van het bord, vorm en inhoud van de kaarten, etc. etc.

 

Zie bijvoorbeeld Arnoud's beschouwing over Scrabble vs Wordfeud.

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar onderhand is alles wat maar mogelijk en bedenkbaar is voor een spel al talloze keren gemaakt en uitgebracht. En als iets succesvols is wordt het door jan en alleman nagemaakt en tot in den treure uitgemolken. Echt iets origineels bedenken op spelgebied gaan we niet zo snel meer meemaken, ben ik bang. Dus waar ligt de grens van wat is kopie en wat niet? En wie bepaalt dat? Kijk nou naar die boerderijspelletjes als farmville en landleven enzo. Het is gewoon hetzelfde en de verschillen zijn niet echt groot. Ze zijn allebei succesvol en blijkbaar kan dat.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties :

 

Ik heb het wiel niet her uitgevonden. De source is afkomstig van een bestaand script gemaakt door derden welke ik heb aangepast naar men behoeften. Hier maak ik me geen zorgen om vermits de auteur hiervan toestemming verschaft zijn code te gebruiken. Ook alle inhoud is aangepast met inhoud waarvan ik weet dat er geen auteursrechten op zitten.

Degene die de code heeft ontworpen valt niets te verwijten vermits de code bedoelt is als tutorial om de mogelijkheden van de programmeertaal aan te tonen. Wat nog iets heel anders is dan het op een site zetten met het oog tot omzet te genereren

 

Met auteursrechten bedoel ik de auteursrechten tov. de originele bedenkers van het spel.

(enkel betrekking tot de spelregels zeg maar)

De originele naam van het spel zal ook nergens vermeldt worden

 

Zoals aangegeven kan men het vergelijken met farmville en bv. smurfenstad welke beiden ongeveer dezelfde gameplay hebben, dezelfde spelregels,... maar wel andere personages, omgevingen enz... Natuurlijk weet ik niets van eventuele contracten, overeenkomsten tussen beide partijen (als het al om verschillende uitgevers gaat) van deze games

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb gegoogled : oa.

http://lmgtfy.com/?q=auteursrechten+op+online+spellen

 

Op uitzondering van een tetris disclaimer waarvan ik de legaliteit niet kan aantonen heb ik niets concreet gevonden

(http://tetris-online.nl/disclaimer.php)

 

Daarnaast herinnerde ik mij de hoop topics op HL over bordspelen.

Deze heb ik dan ook vluchtig doorgenomen alvorens een bericht te posten.

 

Mocht iedereen zijn antwoord vinden in google zou higherlevel overbodig zijn.

Het forum beschikt over een sectie 'Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming' bedoelt voor dit soort vragen, toch?

 

U hebt gegoogled, hebt u dan ook het antwoord op men vraag gevonden?

 

of er al versies zijn doet niet terzake, maar goed ... ja : honderden zonder achterliggend winstplan...

feit dat duizenden mensen illegaal downloaden maakt het nog niet legaal

 

welke zoekterm ik ook intyp , meestal kom ik op spelletjessites terecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.