• 0

Wat bepaalt uw keuze van CMS systeem

Beste leden,

 

Omdat ik binnenkort in bijberoep een bedrijfje wil oprichten in het webgebeuren vroeg ik me af hoe en waarom u voor een bepaald systeem kiest en wat uw ervaring is als eindgebruiker.

 

Vele bedrijven bouwen sites in joomla! , drupal, Wordpress,...

Dezelfde systemen staan ook in voor webshops of er wordt gebruik gemaakt van e-commerce applicaties zoals Magento,...

 

Al deze systemen hebben in de loop der jaren hun positie op de markt versterkt en zijn 1 voor 1 begrippen in het online handelen.

 

Het merendeel van deze systemen zijn volgens mij echter zo complex dat het niet makkelijk moet zijn dit als leek te onderhouden (stockbeheer, product updates,...) lijkt me? Bovendien denk ik dat ze overkill zijn voor het merendeel van de kmo's.

 

Daarom ben ik een jaar geleden gestart met het bouwen van een eigen cms/e-commerce systeem.

Het spreekt voor zich dat ik dit systeem zou willen aanbevelen aan mijn toekomstige klanten.

 

Daarom deze poll, zou u opteren voor een open source systeem of toch in zee willen gaan met een niet of minder bekend systeem

 

Edit: typo in titel aangepast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben niet zo zeer tegen home-made CMS, maar ik zie helaas maar al te vaak klanten die hun website willen laten omzetten omdat de ontwikkelaar van het CMS de boel niet meer update. Dat is het voordeel van bestaande CMSen; de drive erachter is veel groter.

 

En complex? Ja, als je als klant je eigen website wilt onderhouden dmv een CMS dan zul je daar wat tijd en/of een training in moeten steken. Die leercurve ligt bij Magento nog iets hoger wat ook logisch is. Magento is geschikt voor middel tot grote webshops, met een serieuze aanpak. Dan moet je sowieso verstand hebben van een voorraad en facturatie systeem, of dat nou Magento is of niet.

 

Wil je een overkill vermijden, dan is het van belang dat je of een duidelijke doelgroep hebt (je maakt bijvoorbeeld alleen websites voor grote bedrijven) of voor meerdere groepen een geschikt CMS beheerst. Wordpress is bij uitstek geschikt voor het simpele werk; de backend is peanuts. Drupal en Joomla kunnen wat verder, en aan jou de vraag of dit nodig is voor jouw klant.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo zeer tegen home-made CMS, maar ik zie helaas maar al te vaak klanten die hun website willen laten omzetten omdat de ontwikkelaar van het CMS de boel niet meer update. Dat is het voordeel van bestaande CMSen; de drive erachter is veel groter.

 

Ben ik volledig mee eens en zal ook een argument zijn bij de keuze die de klant maakt.

Anderzijds is het wel de bedoeling dat ik support en updates blijf voorzien, alsook nieuwe modules aanmaak ter uitbreiding van het script. ;D Mocht dit niet het geval meer zijn zou ik de source vrijgeven... alleen al om te zien hoe de "drive" zou evolueren als andere php'ers zich op het ontwerp gaan gooien...

 

Mijn voornaamste motivatie is niet zozeer het complexe maar eerder het overkill gehalte voor de doelgroep waarop ik me richt. Wat de leercurve betreft, eenieder die overweg kan met php kan in principe onmiddellijk aan de slag, omzetten is dus niet echt noodzakelijk ...

 

Uiteraard zou ik ook bovenstaande oplossingen aanbieden naar de behoefte van bepaalde klanten.

 

Uit de reacties meen ik toch op te vatten dat 'op advies van ontwikkelaar' toch nog steeds de voorkeur heeft.

 

Te laat :) kan de "bepaald" niet meer wijzigen... k zal wat beter op men spelling letten ...

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij zou iig een eis zijn dat het systeem open source is, zodat ik van leverancier kan wisselen als ik dat wil of daartoe gedwongen wordt.

 

Tja, en van open source systemen zijn er al zo veel van hoog niveau tegenwoordig.

 

Voor een eenvoudige shop kies ik voor Prestashop, voor een grotere eventueel voor Magento.

 

Voor een eenvoudig site kies ik voor Wordpress als cms, voor een iets ingewikkelder site voor Typo3.

 

Ik zou als developer niet meer aan een nieuw eigen cms beginnen. Je kunt de meeste tegenwoordig ook zo instellen dat het voor een gebruiker helemaal niet gecompliceerder om zelfs simpeler is dan het gebruik van b.v. van een tekstverwerker. En qua functionaliteit kun je al helemaal niet tippen aan een cms als Wordpress, Drupal of Typo3.

 

P.s. Via verander, rechts boven kun je je bericht aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

En qua functionaliteit kun je al helemaal niet tippen aan een cms als Wordpress, Drupal of Typo3.

 

Nier zozeer mee eens :) op gebied van functionaliteit...

Het tempo waaraan ontwikkeld wordt door een open source community niet in acht genomen...

 

Je kan slechts gedurende 2 uur na creatie posts aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

En qua functionaliteit kun je al helemaal niet tippen aan een cms als Wordpress, Drupal of Typo3.

 

Nier zozeer mee eens :) op gebied van functionaliteit...

Het tempo waaraan ontwikkeld wordt door een open source community niet in acht genomen....

 

Bij een beetje CMS kun je standaard beschikken over honderden plugins, daar kun je m.i. nooit tegenop. Ik iig niet. Wordt je systeem Open Source?

Link naar reactie
  • 0

Bernard,

 

Om te beginnen heb ik veel bewondering voor je initiatief. Ik kan zelf absoluut niet programmeren - vaak genoeg geprobeerd hoor - dus ik vind het knap dat jij je tanden hier in zet. Maar... er is altijd een maar... waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden? Er zijn al zoveel systemen in omloop, alleen op http://php.opensourcecms.com/ worden er al 250 vermeld, wat voeg jouw systeem hier nog aan toe? En als je iets hebt gebouwd: hoe houd je het veilig en up to date? Bug fixing? Service?

 

Dan om je feitelijke vraag te beantwoorden: wat zou ik mijn klanten adviseren? Het eerste advies is om een systeem te kiezen dat bij de situatie past. In de praktijk zal dit beteken dat er gekozen wordt voor een bekend Open Source Systeem. Continuïteit van het CMS, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid vormen hierbij belangrijke criteria.

Vaak sturen klanten toch aan op een CMS wat ze van naam of uit ervaring kennen. Dit is niet altijd de meest logische keuze maar dan is het aan het webbureau om dit in goede banen te leiden. Je moet niet vergeten dat bedrijven altijd op zoek zijn naar zekerheid. Als ze investeren, dan moet die investering volstaan voor de komende jaren. Bij de besluitvorming wordt dan zeker gekeken naar het bedrijf achter het CMS, zekerheid van service, veiligheid, schaalbaarheid,etc. In dit soort gevallen heb jij als kleine, nieuwe aanbieder een groot probleem. Misschien wel zo groot dat je je inspanningen beter ergens anders op kan richten...

 

Ik wens je veel succes!

 

Frank

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Je moet weten dat ik hier al anderhalf jaar aan werk en ondertussen aan versie 4 zit.

Dat voor een script dat enkel op localhost draaiende is ::)

 

Vooral de structuur die achter het script zit laat toe om makkelijk en bijzonder snel extra

modules aan te maken. Dit is 1 van de belangrijkste aandachtspunten tijdens het ontwerpen

geweest en hebben ertoe gezet dat ik 4x 'herbegonnen' ben naarmate men werk vorderde...

 

Op zich zou ik het als open source kunnen vrijgeven.

Dit zou de ontwikkeling & snelheid van ontwikkeling ten goede komen.

Anderzijds ben ik weinig bekend met "open source" en vraag ik me af hoe ik dan omzet kan genereren

(afgezien van het feit dat ik het zelf aan klanten zou aanbieden) die het verlies van "monopoly" zou rechtvaardigen.

 

EDIT : uiteraard zijn er al honderden cms systemen.

De mijne is 100% flexibel & de modules zijn uiteraard herbruikbaar.

Ook bugfixes, updates,... zijn mogelijk zonder dat custom aanpassingen worden aangetast.

Verder wil ik me niet uitspreken in de functionaliteiten enz... -> offtopic lijkt me

 

Ik zie het net iets anders. Doordat ik het systeem zelf heb ontwikkeld ken ik het door en door.

Hierdoor kan ik sneller leveren, ook custom apps.

 

Iemand die 15 verschillende systemen gebruikt zal bij een custom aanvraag veel langer bezig zijn dan ik.

De grote kost zijn werkuren, als ik hetzelfde kan leveren als iemand anders omdat mijn systeem het toelaat iets custom te maken in enkele uren waar iemand anders eerst dient te zoeken of

1) of een dergelijke module bestaat

2) dan tot de constatatie te komen dat de "gevonden" module niet helemaal voldoet aan de eisen

3) de module tot in de puntjes uit te pluizen om na te gaan hoe en waar wijzigingen dienen aangebracht te worden

4) testen van wijzigingen

 

Tegen die tijd ben ik al bezig met een nieuwe klant ;) lol

 

 

Ps : de vraag is niet zozeer 'wat zou u uw klanten adviseren' maar 'waar baseren klanten zich op'

daarmee bedoel ik komen klanten aanzetten met ' ik wil een shop in magento' en een site in !joomla

of gewoon 'ik wil een shop, wat denk u?'

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de "programmeurskijk" er op, niet de zakelijke kijk er op. Althans zo klinkt het, je moet straks 1.5 jaar+ aan werk terug gaan verdienen terwijl veel gewoon beginnen. Daarnaast kennen andere developers je systeem niet dus loop je daar straks tegenaan. Ik zeg niet dat er een "optimale" oplossing is, ook niet dat het een of het ander beter is, maar je kijkt (begrijpelijk) wel erg vanuit je eigen optiek zonder naar de markt te kijken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bernard ik geloof direct dat je een mooi systeem in elkaar hebt gezet. Dat je er al anderhalf jaar intensief aan werkt bleek nog niet uit je eerdere berichten. Mijn opmerking om je tijd in een plugin te steken komt dan wel rauw op je dak vallen. Stukje onduidelijkheid, was zeker niet zo bedoeld, sorry.

 

Jouw uitdaging is vooral van commerciële aard maar dat wist je zelf ook. Hoe krijg jij jouw systeem geïmplementeerd bij klanten, klanten die je ook eerst nog moet zien te vinden... Ik zat aan twee constructies te denken, misschien kun je er iets mee:

1. Samenwerken met webdesigners

Vorm teams met webdesigners waarbij jij het cms en het codeerwerk doet en zij het design en relatiebeheer voor hun rekening nemen.

2. Geef je software in licentie aan webbureaus

Webbureaus bieden altijd wel een cms en e-commerce pakket aan. Misschien kan je voor deze bureaus de partner worden waarbij je jouw systeem in licentie geeft. Jij de techniek en het onderhoud, zij de front end en het contact met de klanten.

 

 

Dan nog een lijstje waar klanten zich vaak op baseren:

- naamsbekendheid systeem

- service en/of de mogelijkheid deze in te kopen

- veiligheid van het systeem

- gebruiksgemak

- ondersteuning van gebruikers (opleiding, manuals)

- updates

- uitbreidbaar

- schaalbaar

 

Groet,

Frank

 

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Het grote voordeel van open-source is dat de basis gratis is. Verder wordt er door heel veel mensen aan gewerkt en zijn er kant en klare modules voor beschikbaar, vaak nog gratis ook. Als je dus een open source programma kiest dan kan je a. snel aan de gang en b. heel snel een nieuwe module er aan koppelen.

 

Als je een systeem hebt wat afkomstig is van 1 bedrijf dan ben je wel heel erg afhankelijk van dat ene bedrijf als het gaat om het aanpassen van de software. Stel dat dat bedrijf op de fles gaat dan heb je een enorm groot probleem. Als je systeem gebaseerd is op een open source systeem, dan ben je in mindere mate afhankelijk van een (1) bedrijf die je software onderhoud. Er zijn namelijk zat andere programmeurs die de code van het systeem ook kennen. Daarom is een keuze voor een open source systeem in de meeste gevallen de beste keus.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de "programmeurskijk" er op, niet de zakelijke kijk er op. Althans zo klinkt het, je moet straks 1.5 jaar+ aan werk terug gaan verdienen terwijl veel gewoon beginnen.

Zit een bron van waarheid in :)

Anderhalf jaar, wel enkel als ik tijd heb... nu niet zo dat ik alle dagen 6h zit te programmeren

K heb ook nog een leven ;D

 

Daarnaast kennen andere developers je systeem niet dus loop je daar straks tegenaan

Niet echt een issue vermits de leercurve heel simpel is (bv voor medewerkers) en het tot op heden niet men bedoeling is dit open source vrij te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

het belangrijkste voor ons bij de keuze van een CMS is:

 

- Wensen van de klant

- Ervaring van de klant

- Mogelijkheden CMS

- Support CMS

- Prijs

 

Om maar met de prijs te beginnen, die is natuurlijk bij Open Source niet te onderbieden. Het zelfde geldt voor support. De bekendere CMS systemen hebben vaak een user en support base die je altijd wel verder kan helpen als je ergens tegen aan loopt. Bij zelf ontwikkelde systemen moet je vaak nog wel zien of je ondersteuning krijgt en wat dat dan wel kost.

 

Onze klanten nemen ons andvies meestal over. Dit advies is dan gebaseerd op goed overleg. Heeft de klant zelf behoefte om de site te beheren ? Heeft hij de kennis of de tijd om het te leren ?

 

Is de website zoals die gevraagd en ontworpen is, te maken in CMS A of B zonder te veel maatwerk modules of plug-ins te moeten programeren ?

 

Wij werken dan ook meestal met OpenSource omdat we zelf de nodige kennis hebben en vaak al handleidingen en curusmateriaal klaar hebben liggen. De ondersteuning is veel breder en je bent niet afhankelijk van één aanbieder. Aanpassingen zijn sneller gedaan en in het ergste geval zou de klant zelf ook support kunnen krijgen bij fora of gebruikersgroepen als hij besluit om ooit toch met iemand anders in zee te gaan.

 

Met zicht op continuiteit is dit ook voor de klant een duidelijk voordeel.

 

WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl

 

Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml

Link naar reactie
  • 0

Wil hier niet gaan veralgemenen maar sommigen leveren niet de admin toegangcodes van de open source systemen

(tenzij tegen extra betaling)

 

Dus de klant heeft weinig keus om te veranderen van leverancier, tenzij hij een opleg doet die meestal 10x duurder is dan de nodige aanpassingen. Laat staan toegang tot de server, enz... Opmerkelijk vermits het open source is.

Ik kan me inbeelden hoe het er aan toe gaat bij een faling van een dergelijk bedrijf.

 

Maar goed, allemaal offtopic.

Ik denk dat ik mag besluiten dat de ontwerpen nog veel invloed heeft in de keuze van de klant.

En zoals reeds gezegd, ook zal ik andere systemen promoten naargelang het type opdracht of op uitdrukkelijke wens van de klant.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer mijn klanten een cms waarmee ze niet gebonden zijn aan één leverancier en dus zonder problemen en extra kosten kunnen overstappen naar iemand anders. In de praktijk betekent dit dat ik Wordpress of Magento adviseer.

 

En dan nog niet zozeer omdat het gratis pakketten zijn, tenslotte kost een goede Wordpress of Magento altijd nog een paar centen. Maar vooral omdat er zoveel kennis op de markt is dat je binnen je budget altijd wel een oplossing kan vinden.

 

Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een klant bij mij een website bestelt en later afscheid van mij neemt niet meer verder kan met z'n website.

Link naar reactie
  • 0
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een klant bij mij een website bestelt en later afscheid van mij neemt niet meer verder kan met z'n website.

Dat hoeft ook niet, toch? Mijn klanten krijgen een gebruiksrecht op mijn CMS waarmee ze in de toekomst dit voor die website door wie dan ook mogen laten aanpassen. Ze mogen het dus niet verkopen, en niet gebruiken voor een andere website, en zolang men zich daar aan houdt mogen ze de code aanpassen wat ze willen.

 

Natuurlijk heb ik liever dat ze dat door mij laten doen, maar dat hoeft dus niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.